Gå til innhold

Når du går ut fra offentlig toalett?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

5

• Angustia

4

• Lillemus

3

• tonie

2

Mest aktive i denne tråden

Det er da ikke noe stress. Bare en innarbeidet vane.

Det siste man gjør før man går fra toalettet er jo å vaske og tørke hender. Så tar man bare et rent papir og bruker det å åpne døra med.

Grunnen til at jeg gjør dette er at mange ikke vasker hendene etter dobesøk

Jeg gjør akkurat som deg.

Hvor kaster du det papiret da? Du er jo kommet ut fra toalettrommet når døra er åpnet...

Hvis det ikke er noen søppelkasse rett utenfor, må du jo gå og drasse på det papiret da?

Legger det i lomma til jeg ser en søplekasse.

Ja, jeg tar i håndtaket på vei ut...med mindre det ser helt fryktelig ut der....

Og sannelig lever jeg fortsatt, og jeg har knapt nok vært syk noen gang i forbindelse med reiser. ;-)

''Ja, jeg tar i håndtaket på vei ut...med mindre det ser helt fryktelig ut der....

Og sannelig lever jeg fortsatt, og jeg har knapt nok vært syk noen gang i forbindelse med reiser. ;-)

''

Jeg er som sagt bortimot aldri syk her hjemme. Men da jeg var på Madagaskar i påsken, var jeg ekstremt nøye med hygienen og håndvask og drikke kun fra nye flasker eller kokt vann osv.

MEN - da ble jeg skikkelig dårlig mange av dagene med både oppkast og diaré :-(

Gjest annlovinda

Hvor kaster du det papiret da? Du er jo kommet ut fra toalettrommet når døra er åpnet...

Hvis det ikke er noen søppelkasse rett utenfor, må du jo gå og drasse på det papiret da?

Det er gjerne en søppelkasse rett ved siden av dodøra, på innsiden. Og når jeg da har åpnet døra, kan jeg bare holde døra opp med å holde foten på innsiden, kaste papiret og gå.

Gjest annlovinda

''Det samme tenker jeg. At folk orker å være så opphengt i dette! De aller fleste av oss tåler da litt bakterier!?!''

Helt enig. Det er sannelig ikke rart at folk tåler stadig mindre og mindre når de aldri utfordrer immunforsvaret sitt.

Fordi om man ikke vil ta på samme dørhåndtaket som fremmede på offentlige toaletter, betyr ikke at man ikke utfordrer immunforsvaret sitt da. Det kan man gjøre på mange andre måter, enn å ta på samme dørhåndtak som de som ikke vasker hendene etter toalettbesøk

Annonse

Fordi om man ikke vil ta på samme dørhåndtaket som fremmede på offentlige toaletter, betyr ikke at man ikke utfordrer immunforsvaret sitt da. Det kan man gjøre på mange andre måter, enn å ta på samme dørhåndtak som de som ikke vasker hendene etter toalettbesøk

Grunnen til at jeg ikke vil ta på samme håndtak osv., er at jeg synes det er ekkelt. Det er ikke bare fordi jeg er redd for smitte og bakterier.

For et stress, og hele tiden tenke på at men ikke skal ta på ting. Er folk virkelig så sårbare for bakterier..

''For et stress, og hele tiden tenke på at men ikke skal ta på ting. Er folk virkelig så sårbare for bakterier..'' Jeg er nok heller ikke der at jeg bruker papir eller noe, men det har blitt en vane å ikke gripe rundt håndtaket med hånden om det er praktisk gjennomførbart. Tror som deg at det er ma-ange andre potensielt værre smittekilder der ute, tidligere var penger en av dem. Nå for tiden er vistnok tastatur og betalingsterminaler det samme, uten at jeg gidder å bruke mye tid på å bekymre meg for dèt... ;-)

Jeg tenker ikke særlig mye på smittefare når jeg er rundtforbi. Vasker meg på hendene etter å ha vært på toalettet, og åpner så døra ut med hendene. Tar i mot penger fra kiosken med hendene, tar på dører og rulletrapphåndtak osv.

Vasker hendene før jeg begynner å lage mat hjemme, men jeg kan fint spise noe i byen uten å vaske meg på hendene først.

Er bortimot aldri syk.

''Jeg tenker ikke særlig mye på smittefare når jeg er rundtforbi. Vasker meg på hendene etter å ha vært på toalettet, og åpner så døra ut med hendene. Tar i mot penger fra kiosken med hendene, tar på dører og rulletrapphåndtak osv.

Vasker hendene før jeg begynner å lage mat hjemme, men jeg kan fint spise noe i byen uten å vaske meg på hendene først.''

Gjør som deg.

Har en jobb (kontorjobb, ikke helsevesen) der jeg håndhilser og utveksler f.eks penner med _mange_ mennesker med høyst ulike hygienestandarder og helsetilstander i løpet av en vanlig arbeidsdag, men det har (heldigvis) ikke ramla meg inn at jeg må vaske eller "antibac'e" hendene etter hvert håndtrykk :-O

Annonse

Spørs hvor man jobber da.... (og om man stoler på kollegene hehe).

Jeg jobber på sykehus, vi har et personaltoalett, men det er i gangen, slik at det har hendt seg at pasienter og pårørende har sneket seg til å brukt det når vi ikke har sett... dessuten - kan man stole på kolleger.... de tar borti alt mulig søl, hvor nøye er de med hygiene? Og når de åpner døra og går inn på do, så er de kanskje tilsmusset av noe.

Så jeg er ekstra nøye på jobb.

''Jeg jobber på sykehus, vi har et personaltoalett, men det er i gangen, slik at det har hendt seg at pasienter og pårørende har sneket seg til å brukt det når vi ikke har sett... dessuten - kan man stole på kolleger.... de tar borti alt mulig søl, hvor nøye er de med hygiene? Og når de åpner døra og går inn på do, så er de kanskje tilsmusset av noe. Så jeg er ekstra nøye på jobb.''

Dette syns jeg høres en smule hysterisk ut.. Hadde skjønt det om du tenkte slik ift smittefare for pasientene, men det var vel ikke hovedhensynet her?

Hjelper ikke med godt immunforsvar om det tilfeldigvis skulle være litt e-colibakterier eller lignende på håndtaket og du spiser etterpå......

''Hjelper ikke med godt immunforsvar om det tilfeldigvis skulle være litt e-colibakterier eller lignende på håndtaket og du spiser etterpå......''

Litt usikker på hva du legger i offentlige toaletter nå, men steder der det ferdes mye folk (eksempelvis kjøpesentre, kollektivterminaler, fornøyelsesparker) rengjøres fleire ganger daglig.

En gjennomsnittlig mobiltelefon inneholder visstnok fleire basselusker enn et gjennomsnittlig dosete (gidder ikke google).

Selvfølgelig skal man ta forholdsregler, men overdreven engstelse for smitte er heller ikke helsefremmende.

Gjest hygienefrik

''Jeg jobber på sykehus, vi har et personaltoalett, men det er i gangen, slik at det har hendt seg at pasienter og pårørende har sneket seg til å brukt det når vi ikke har sett... dessuten - kan man stole på kolleger.... de tar borti alt mulig søl, hvor nøye er de med hygiene? Og når de åpner døra og går inn på do, så er de kanskje tilsmusset av noe. Så jeg er ekstra nøye på jobb.''

Dette syns jeg høres en smule hysterisk ut.. Hadde skjønt det om du tenkte slik ift smittefare for pasientene, men det var vel ikke hovedhensynet her?

Vel, hvert år når det nærmer seg jul (eller dvs d begynner i oktober) så begynner gastroenterittutbruddene, og det skjer hvert eneste år at

minst en av avdelingene må stenge pga smitte...

og da er jeg ekstra nøye i alle fall :(

Det er tross alt et toalett, folk spyr og driter.... man vet jo ikke.

En vaskekjerring ble tatt på fersken der hun skylte dobørsten i vasken

for bare et par uker siden, det er en del utenlandske vaskere og hun der var sikkert ny, hvordan forklare til de om hygiene?

Jeg åpner dører på normalt vis, og jeg tror det er sunt å utsette seg for litt bakterier. Jeg er nesten aldri syk selv om jeg bruker offentlige toaletter, håndhilser på alle som rekker meg labben (uten å sterilisere hilsehånden etterpå), og dropper å sprite av myntene mine når jeg har vært på butikken:)

Jeg åpner dører på normalt vis, og jeg tror det er sunt å utsette seg for litt bakterier. Jeg er nesten aldri syk selv om jeg bruker offentlige toaletter, håndhilser på alle som rekker meg labben (uten å sterilisere hilsehånden etterpå), og dropper å sprite av myntene mine når jeg har vært på butikken:)

Man blir ikke syk nei, men er ekkelt å tenke på at folk har tørket seg bak, uten å vaske seg på hendene.

Man blir ikke syk nei, men er ekkelt å tenke på at folk har tørket seg bak, uten å vaske seg på hendene.

Ja, men hva med alle de andre tingene folk har tatt i? Man må jo gå rundt med håndsprit i lomma og bruke den hele tida hvis man skal unngå alle bakterier og skitt. Jeg leste et sted at det er mer bakterier på et PC-tastatur og en mobiltelefon enn det er på toalettet. Gjelder kanskje ikke offentlige toaletter, men likevel. Tenk så mye gørr det er på handlevognene på butikken, og på alle grisegubbene som har sittet og klødd seg på ballene før de svingte inn på bensinstasjonen, gikk ut av bilen og tok tak i pumpa. Visse ting er det best å fortrenge, ellers har man heltidsjobb med å unngå dem;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...