Gå til innhold

Fritidsaktivitet eller nettverksgruppe?

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletida

''Jeg er for sosiale tiltak, men jeg tror 11-åringen ser på tennisen som sosialt''

Med sosialt tiltak menes det med hensyn på klassemiljølet, ikke mhp 11-åringen din.

''Med sosialt tiltak menes det med hensyn på klassemiljølet, ikke mhp 11-åringen din''

Det er veldig mange i klassen og paralellklassen som går på tennis.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Elis31

7

• Angustia

3

• ....AV

2

• candyqueen_83

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletida

''Men ingenting forandrer seg etter disse møtene. Alt er som før''

Det kan man vel umulig vite. Jeg tror både det kan bidra til at de som ikke har så mange venner føler seg mer inkludert og at det helt generelt kan bidra til bedre miljø. Slikt kan jo ikke måles, så en får jo aldri vite sikkert om det fungerer slik (eller ikke).

Heldigvis er det et veldig godt miljø i klassen og mange går på de samme fritidsaktivitene. Kanskje fordi dette er et lite sted. En slags småbygd nesten.

Det har ingeting å si for klassemiljøet så lenge de er i hverandres bursdager uansett og de er det jo en del av i løpet av ett år.

Det vet man ikke alltid hvor mye det har å si. Det kan se lite ut men være det som hjelp litt. Synes du bør prioritere klassemiljø fremfor en trening for datteren din :)

''Tror det kan være vanskelig å vite om det er eksluderingsfaktor''

Jeg vet at det ikke er det. jeg kjenner barnet mitt.

''Det vil være nytteløst med nettverksgruppe hvis den droppes grunnet fritidsaktiviteter''

Da er det også en ting som bør tas opp foreldremøtene. Nettverksgruppene blir snakket veldig lite om i grunnen. Det blir liksom bare bestemt uten noen diskusjon.

Poenget er vel ikke om ditt barn er ekskluderende, men om ett av barna i nettverksgruppen sliter med å bli ekskludert fra klassemiljøet. I disse tilfellene er det viktig at flest mulig stiller opp.

Hos oss har slike nettverksgrupper blitt initiert fra skolen i de tilfellene hvor de har registrert en forverring av klassemiljøet. Jeg har lest forskningsrapporter som viser at klasser som har mye sosiale tiltak slik som venne-/familie-/nettverksgrupper, har mindre mobbing på sikt. Derfor mener jeg at slike tiltak må gå foran fritidsaktiviteter også for barna som ikke har noen sosiale problemer.

Gjest Nickløsheletida

Poenget er vel ikke om ditt barn er ekskluderende, men om ett av barna i nettverksgruppen sliter med å bli ekskludert fra klassemiljøet. I disse tilfellene er det viktig at flest mulig stiller opp.

Hos oss har slike nettverksgrupper blitt initiert fra skolen i de tilfellene hvor de har registrert en forverring av klassemiljøet. Jeg har lest forskningsrapporter som viser at klasser som har mye sosiale tiltak slik som venne-/familie-/nettverksgrupper, har mindre mobbing på sikt. Derfor mener jeg at slike tiltak må gå foran fritidsaktiviteter også for barna som ikke har noen sosiale problemer.

Jeg skjønner. Heldigvis sier læreren at det er godt miljø i klassen :-) Hun skryter av det hver gang det er foreldremøter.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...