Gå til innhold

Gave til søsken av bursdagsbarnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en tanteunge som fyller 4år til uka.. Broren er 2 år. Føler at jeg bør kjøpe en liten gave også til 2 åringen når jeg gir bursdagsgave til den eldste..

Synes dere dette er noe jeg "bør gjøre"? Eller hva ville dere gjort?

Skrevet

Det trenger jo ikke være store utgiften, så jeg synes bare det er hyggelig:-)

Gjest Zignatur
Skrevet

Tror ikke han bryr seg, begynner du først å gi trøstegave

så forventer han å få det hver gang.

Kanskje du bør spørre foreldrene, ekke sikkert de liker at ungen får den uvanen... han må lære å skjønne at når hun har bursdag er det hun som får gaver, samme når han har bursdag, da er det hans tur til å få gaver.

Skrevet

Kjøper du gave til 4-åringen på 2-åringens bursdag også?

Jeg er av den oppfatning at det er bursdagsbarnet som har bursdag og får gaver, ikke søsken. De får på sin egen dag. Barn skjønner dette når de blir forklart det, det er min erfaring i alle fall.

Skrevet

Kjøper du gave til 4-åringen på 2-åringens bursdag også?

Jeg er av den oppfatning at det er bursdagsbarnet som har bursdag og får gaver, ikke søsken. De får på sin egen dag. Barn skjønner dette når de blir forklart det, det er min erfaring i alle fall.

Ja jeg kjøper også en _liten_ ting til den eldste når den yngste har bursdag...

Skrevet

Tror ikke han bryr seg, begynner du først å gi trøstegave

så forventer han å få det hver gang.

Kanskje du bør spørre foreldrene, ekke sikkert de liker at ungen får den uvanen... han må lære å skjønne at når hun har bursdag er det hun som får gaver, samme når han har bursdag, da er det hans tur til å få gaver.

Jeg tviler på at en to-åring tenker så mye over dette.

Jeg og broren min fikk alltid gaver på hverandres bursdag da vi var små, men det er ikke sånn at vi forventer det enda akkurat :-)

Skrevet

Det trenger jo ikke være store utgiften, så jeg synes bare det er hyggelig:-)

Nei det blir ikke dyre gaven.. Synes også det er litt koselig. Står veldig nært tanteungene og er gudmor for begge.. Men tenkte bare høre her inne.. :-)

Skrevet

Ja jeg kjøper også en _liten_ ting til den eldste når den yngste har bursdag...

Da synes jeg du skal gi noe til den minste nå. :o)

Gjest en bjørnetjeneste
Skrevet

Ikke gjør det.

Ungene må lære at noen ganger er det andre som skal stå i fokus og få oppmerksomhet.

Skrevet

Jeg ville ha skilt på bursdagene,og ikke gitt noe til den andre som ikke har bursdag.

Skrevet

Den ene søstra mi er tre år yngre enn meg, og jeg husker fortsatt at jeg ble forvirra da hun fikk gaver fra en felles tante av oss da jeg hadde bursdag. Tipper dette var i den perioden da jeg begynte å forstå hva bursdag var og begynte å lære at man ikke blir misunnelig når man ikke får gave selv, på en annens bursdag;)

Jeg synes det er veldig greit at barna tidlig lærer seg denne lille forskjellen. Det tror jeg er med på å bidra til lavere grad av misunnelsesfølelse når de vokser opp :)

Skrevet

Jeg gir ikke gave til søsken når en i en søskenflokk har bursdag. Syns alle må lære seg at "i dag er det en annens bursdag, din dag kommer senere" ;-)

Søsken har imidlertid fått gave når jeg er på barselvisitt, men da overlevert som en "gratulerer som storesøster/ bror"- gave.

Skrevet

Jeg gjør det...fordi det bare er til gebursdag og til jul og vi ikke sees så ofte.

Skrevet

Jeg gir aldri gaver til bursdagsbarnets søsken. De får jo gaver på sine egne dager, og det er en sunn del av utviklingen å lære seg at alt har sin tur og sin tid - og at noen ganger får andre noe uten at jeg får.

Men jeg er alltid nøye med storesøskengave når det kommer et nytt småsøsken i familien. Det blir litt annerledes, tenker jeg. :)

Skrevet

Nei, absolutt ikke! Unger må lære seg å ikke alltid være i fokus. Det er 4 åringens dag og 2 åringens dag kommer en annen gang.

Skrevet

Jeg gir aldri gaver til bursdagsbarnets søsken. De får jo gaver på sine egne dager, og det er en sunn del av utviklingen å lære seg at alt har sin tur og sin tid - og at noen ganger får andre noe uten at jeg får.

Men jeg er alltid nøye med storesøskengave når det kommer et nytt småsøsken i familien. Det blir litt annerledes, tenker jeg. :)

Enig.

Skrevet

Jeg kjenner mange som gjør det, men jeg synes det er passe dumt. For det første er det jo bursdagsbarnets dag. Litt av følelsen av å være hovedpersonen må da bli borte hvis søskenene også får gaver? For det andre har barn godt av å lære at de ikke alltid får det samme som andre. For det tredje er du med på å gjøre det enda mer vanlig å kjøpe søskengaver, og det er mildt sagt mer enn nok gaver å bruke penger på som det er selv om man bare kjøper til slekt og venners barn, pluss klassekamerater, barnehagevenner m.flere. Vær litt grei da. Ikke gjør det!

Skrevet

Jeg kjenner mange som gjør det, men jeg synes det er passe dumt. For det første er det jo bursdagsbarnets dag. Litt av følelsen av å være hovedpersonen må da bli borte hvis søskenene også får gaver? For det andre har barn godt av å lære at de ikke alltid får det samme som andre. For det tredje er du med på å gjøre det enda mer vanlig å kjøpe søskengaver, og det er mildt sagt mer enn nok gaver å bruke penger på som det er selv om man bare kjøper til slekt og venners barn, pluss klassekamerater, barnehagevenner m.flere. Vær litt grei da. Ikke gjør det!

Helt enig.Alle barn og voksne har bare en dag i året å få presang på + julaften.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...