smurf78 Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 Tenkte jeg skulle prøve meg på koking av kraft idag for første gang, men har et par spørsmål. Skal lage en hønsekraft og en oksekraft. Til hønsekraften har jeg kun 1 høne, grønnsaker og 1,5 liter vann og det står at den ska koke i 2-2,5 timer. Til oksekraften har jeg 1,6 kg bein, gr.saker og 3,25 l vann. Den skal koke i opptil 6 timer Hvorfor skal den ene koke så kort i forhold til den andre? Og hvordan vet jeg når den er ferdig? Skal den være å konsentrert som de Jacobs-kartongene med kraft man kjøper i butikken? Isåfall blir det jo ikke mye kraft ut av en gryte. Innbiller meg også at det nesten er billigere å kjøpe ferdig kraft enn å koke selv. en kartong Jacobs koster 29 kr. Nå vet jeg ikke hvor mye oksekraft f.eks. jeg sitter igjen med, men bare beina kostet 90 kr. så kommer alle grønnsakene i tillegg. Det bør bli en pen slump kraft skal det lønne seg. 0 Siter
Lillemus Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 Oksebeina er myyye tykkere og større enn de spinkle hønsebina, så det er ikke rart de må koke mye lenger. ) Ang. mengde så aner jeg ikke, har aldri kokt kraft sjøl. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 Belønningen ligger ikke nødvendigvis i prisen men i smaken Jeg pleier å koke kraft, men da av skrog fra måltider vi har spist. Har vi feks hatt lammelår tar jeg avskjæret fra grønnsakene vi bruker til maten (endestykkene av gulerøtter, løk etc, + salt og pepper) sammen med beina og kjøttrester (ikke det vi har spist av altså, men det som ikke er blitt mat) og legger i en gryte. Så fyller jeg gryta med vann til over beina og koker et par timer - ikke mer. Deretter fryser jeg dette i posjonsbokser. Har vi hatt kylling tar jeg beina/ skroget av dette etc. Myye bedre enn "kjøpekraft", du vil bli avhengig 0 Siter
PieLill Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 Man koker kraft for smaken, ikke for prisen. Jo lengre du koker, jo bedre. Etterfyll gjerne med litt vann ved behov. mvh 0 Siter
smurf78 Skrevet 20. november 2012 Forfatter Skrevet 20. november 2012 Man koker kraft for smaken, ikke for prisen. Jo lengre du koker, jo bedre. Etterfyll gjerne med litt vann ved behov. mvh Ok, har nå kokt hønsekraften i 2,5 timer og silte den. Tror ikke det ble mer enn litt over 1 liter og den så ikke akkurat veldig konsentrert ut, så lurer på om den vil gi noe særlig smak til supper, sauser osv da. Kan koke den inn mer, men da blir det sikkert ikke mer enn 0,5 liter og selvom det ikke er prisen man koker kraft for blir det en veeeldig dyr kraft. Jeg hadde jo trodd at det skulle bli billigere å koke kraft selv enn å kjøpe disse små kartongene 0 Siter
Gjest GA Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 Ok, har nå kokt hønsekraften i 2,5 timer og silte den. Tror ikke det ble mer enn litt over 1 liter og den så ikke akkurat veldig konsentrert ut, så lurer på om den vil gi noe særlig smak til supper, sauser osv da. Kan koke den inn mer, men da blir det sikkert ikke mer enn 0,5 liter og selvom det ikke er prisen man koker kraft for blir det en veeeldig dyr kraft. Jeg hadde jo trodd at det skulle bli billigere å koke kraft selv enn å kjøpe disse små kartongene nja, det er vel mest for å slippe konserveringsmidler og denslags man koker kraft selv, ikke så mye prisen. Det hender jeg koker kraft også, men da bruker jeg oftest rester etter kyllingmiddag eller bein fra steik el.l. 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 Ok, har nå kokt hønsekraften i 2,5 timer og silte den. Tror ikke det ble mer enn litt over 1 liter og den så ikke akkurat veldig konsentrert ut, så lurer på om den vil gi noe særlig smak til supper, sauser osv da. Kan koke den inn mer, men da blir det sikkert ikke mer enn 0,5 liter og selvom det ikke er prisen man koker kraft for blir det en veeeldig dyr kraft. Jeg hadde jo trodd at det skulle bli billigere å koke kraft selv enn å kjøpe disse små kartongene Som sagt tidligere er det ikke god butikk å kjøpe inn til kraftkoking. Lag heller kraft av beinrester fra et måltid neste gang du har kjøtt eller fiskemat (jeg koker feks kraft av rekeskall med jevne mellomrom og bruker i fiskesupper). Smaken kan jeg love deg er bedre om det er en trøst ;-) 0 Siter
PieLill Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 Som sagt tidligere er det ikke god butikk å kjøpe inn til kraftkoking. Lag heller kraft av beinrester fra et måltid neste gang du har kjøtt eller fiskemat (jeg koker feks kraft av rekeskall med jevne mellomrom og bruker i fiskesupper). Smaken kan jeg love deg er bedre om det er en trøst ;-) Tiltredes. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 Ok, har nå kokt hønsekraften i 2,5 timer og silte den. Tror ikke det ble mer enn litt over 1 liter og den så ikke akkurat veldig konsentrert ut, så lurer på om den vil gi noe særlig smak til supper, sauser osv da. Kan koke den inn mer, men da blir det sikkert ikke mer enn 0,5 liter og selvom det ikke er prisen man koker kraft for blir det en veeeldig dyr kraft. Jeg hadde jo trodd at det skulle bli billigere å koke kraft selv enn å kjøpe disse små kartongene Før man siler får man smake om kraften er god. Er den for tynn er det bare å la den småputre videre uten lokk. Man taper smak om man siler før man koker inn. mvh 0 Siter
Gjest togli Skrevet 20. november 2012 Skrevet 20. november 2012 Hjemmelaga kraft er hundre ganger bedre enn ferdigkjøpt kraft Kjøttet løsner mye raskere fra høna enn fra oksen, så derfor skal oksekrafta kokes mye lengre enn hønsekrafta. 0 Siter
smurf78 Skrevet 20. november 2012 Forfatter Skrevet 20. november 2012 Som sagt tidligere er det ikke god butikk å kjøpe inn til kraftkoking. Lag heller kraft av beinrester fra et måltid neste gang du har kjøtt eller fiskemat (jeg koker feks kraft av rekeskall med jevne mellomrom og bruker i fiskesupper). Smaken kan jeg love deg er bedre om det er en trøst ;-) Skal det bli noe kraft her må alt kjøpes inn, for er utrolig sjelden det blir noe rester igjen å koke kraft på. Dessuten spiser vi stort sett alltid fiskefileeter, karbonadedeig, biffer osv. så lite å lage kraft på 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 21. november 2012 Skrevet 21. november 2012 Skal det bli noe kraft her må alt kjøpes inn, for er utrolig sjelden det blir noe rester igjen å koke kraft på. Dessuten spiser vi stort sett alltid fiskefileeter, karbonadedeig, biffer osv. så lite å lage kraft på Da får du nesten slå deg til ro med at din hjemmelagde kraft ikke er billigere enn kjøpekraft - bare mye, mye bedre 0 Siter
smurf78 Skrevet 22. november 2012 Forfatter Skrevet 22. november 2012 Man koker kraft for smaken, ikke for prisen. Jo lengre du koker, jo bedre. Etterfyll gjerne med litt vann ved behov. mvh Ikke helt enig, syns Jacobs sin er bedre enn min ble. Og den er helt naturlig. Tror faktisk det er billigere å kjøpe den også enn å lage selv 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.