Gå til innhold

Assistent/hjelp søkes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg trenger en daglig hjelp med å komme i gang med det jeg skal.

Jeg vil bare ha hjelp til å komme i gang, starte med noe nytt, kontrollere at jeg er i gang og sjekke at jeg ikke glemmer meg.

Det gjelder litt ulike klokkeslett, men mellom kl 08.00 og 16.00 på hverdager.

Jeg kan lønne noen for dette, for jeg trenger noen og slik hjelp finnes ikke. Men personen må være forutsigbar og stabil.

Jeg tenkte kanskje det er noen her inne som kunne tenke seg en slik ekstrajobb. Siden jeg da står frem med min identitet må det være en jeg kan stole på, men de fleste mennesker er jo til å stole på. (som min psykiater har sagt)

Jeg vet ikke hva dette vil ta av tid og koste, jeg kan forresten spørre hjemmesykepleien om de kan betale for dette.

For før fikk jeg penger til ting jeg trengte, men så kom det en ny sjef og hun fjernet i sinne alt jeg fikk, hun kjeftet på meg her hjemme. (det er min oppfatning men ikke mange liker henne)

Jeg vet i vertfall flere sykepleiere som misliker henne.

Jeg fikk 5000 kr mnd til alle mulige ting, og jeg brukte dem på vaskehjelp feks vindusvask og sånt jeg ikke får til. Jeg har vasket vinduene selv nå og det ser ikke bra ut. Det ser verre ut enn når de var skitne det er som om jeg har dratt skitten utover, og det enda jeg brukte masse vann med salmiakk og eddik.

Min mann så og sa det samme sist helg, at vinduene er grusomme, jeg brukte jo riktige kluter også?

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

23

• Bella Dotte

5

• frosken

4

• stjernestøv

4

Skrevet

Kan du kanskje legge inn "alarmer" på mobilen din, slik at den piper på gitte tidspunkt med beskjed om at "nå må du begynne med middagen" og slike ting?

Gjest Nickløsheletida
Skrevet

''Jeg har vasket vinduene selv nå og det ser ikke bra ut. Det ser verre ut enn når de var skitne det er som om jeg har dratt skitten utover, og det enda jeg brukte masse vann med salmiakk og eddik. Min mann så og sa det samme sist helg, at vinduene er grusomme, jeg brukte jo riktige kluter også?''

Håper du får noen gode tips her. Jeg sliter med det samme :-)

Gjest old lady
Skrevet

''Jeg vet ikke hva dette vil ta av tid og koste, jeg kan forresten spørre hjemmesykepleien om de kan betale for dette.''

Er det så lett å få penger fra det offentlige???

''Jeg fikk 5000 kr mnd til alle mulige ting''

???? En halv minstetrygd til "alle mulige ting"?

Skrevet

''Jeg har vasket vinduene selv nå og det ser ikke bra ut. Det ser verre ut enn når de var skitne det er som om jeg har dratt skitten utover, og det enda jeg brukte masse vann med salmiakk og eddik. Min mann så og sa det samme sist helg, at vinduene er grusomme, jeg brukte jo riktige kluter også?''

Bruk vindusnal som profesjonelle vinduspussere, det er ikke vanskelig å lære.

http://www.jifrent.no/vasketips/stuen/vindu-dor-og-karmer/vindu/

Skrevet

Akkurat slike ting kan du få hjelp med gjennom kommunen. Du må søke om det, enten muntlig (telefon) eler skriftlig. Du kan få hjemmetjenesten til å gjøre ting for deg, eller sammen med deg, eller minne deg på hva som skal gjøres når. Hvis du er riktig heldig, kan du få innvilget brukerstyrt personlig assistent. Dette ville være gratis for deg så lenge du gjør ihvertfall noen av oppgavene selv. Jeg vet om ihvertfall to personer med AS som har BPA.

Du bruker vel ikke eddik og salmiakk samtidig? Blir ikke det bare saltvann? Om jeg husker noe fra kjemitimene...

Skrevet

Hei!

jeg trenger ikke vaskehjelp, det sa jeg til sykepleieren nå, jeg sa jeg trengte noen til å følge meg opp, helst på mail!

Hun tilbød meg vaskehjelp/hjemmehjelp men det har jeg sagt jeg ikke vil ha, selv om hun hilser på meg.

Nå skal hun hver dag minne meg på ting to ganger pr dag, jeg håper dette vil ordne seg da. Jeg sa jeg ikke vet hva dette rotet mitt skyldes, hun og andre tror jeg er så flink, men jeg er ikke det nå for tiden. Kanskje er jeg sliten, jeg vet ikke hva det skyldes, jeg vil fortsatt finne en slik personlig assistent, men hvor?

Skrevet

Akkurat slike ting kan du få hjelp med gjennom kommunen. Du må søke om det, enten muntlig (telefon) eler skriftlig. Du kan få hjemmetjenesten til å gjøre ting for deg, eller sammen med deg, eller minne deg på hva som skal gjøres når. Hvis du er riktig heldig, kan du få innvilget brukerstyrt personlig assistent. Dette ville være gratis for deg så lenge du gjør ihvertfall noen av oppgavene selv. Jeg vet om ihvertfall to personer med AS som har BPA.

Du bruker vel ikke eddik og salmiakk samtidig? Blir ikke det bare saltvann? Om jeg husker noe fra kjemitimene...

Hei!

Oi hvorfor sa ikke sykepleieren det?

Hvor søker jeg på det?

Får man daglig oppfølging da?

Jeg fikk tilbud om hjemmehjelp, men det vil jeg ikke ha, jeg orker ikke fremmede mennesker gående rundt meg. Hun sa jeg skulle tenke på det, men jeg har tenkt ferdig på det.

Jeg brukte først salmiakk i vannet, også pusser man til slutt over med eddik :-) Nå er jeg for sliten til å tenke en formel, husker ikke en gang formelen til eddik så sliten er jeg.

Jeg vil nå vite hvor man får tak i en sånn assistent, hvor søker jeg? Hvorfor vet ikke sykepleier om dette? Hun sa hun nå hver dag skal sende meg to sms, men hun var redd hun skulle glemme det, men vi prøver, men hun er veldig snill, jeg hadde trengt en som stod med pisken. :-) Jeg halvvveis tuller.

Skrevet

Kan du kanskje legge inn "alarmer" på mobilen din, slik at den piper på gitte tidspunkt med beskjed om at "nå må du begynne med middagen" og slike ting?

Hei!

Det hjelper ingenting jeg har plan, men jeg vegrer meg for mye for å starte. Avtaler har jeg på iphone, men ellers her hjemme er jeg urolig og jeg går mye rundt, men i helgen tegnet jeg intenst fugler, kjøttmeis, blåmeis, svartmais, dompap, linerle osv...

De ble fine, men det er absolutt ikke det jeg skal gjøre!

Skrevet

''Jeg vet ikke hva dette vil ta av tid og koste, jeg kan forresten spørre hjemmesykepleien om de kan betale for dette.''

Hei!

Nei det var til hjelp i hjemmet.Det var de alle mulige tingene, men det var en god hjelp, for jeg likte den damen som kom når vi trengte det, sånn en gang i blant.

Men de tok det vekk. Det ble slutt på tjenesten for et eller to år siden tror jeg.

Skrevet

Er vel ikke hennes feil at hun fikk penger/hjelp, noen har rett på det.

Skrevet

Er vel ikke hennes feil at hun fikk penger/hjelp, noen har rett på det.

Hei!

det var forståelsesfult skrevet.

Dette er nemlig penger man får uavhengig av inntekt, akkurat det er jo litt urettferdig, men sånn er det også med hjelpestønad og grunnstønad det er helt uavhengig av inntekt.

Jeg hadde i vertfall veldig god hjelp så lenge det varte :-)

Men egentlig klarer jeg de rent praktiske tingene selv, som vasking, men totalt kan det bli for mye iblant.

Skrevet

Hei!

Oi hvorfor sa ikke sykepleieren det?

Hvor søker jeg på det?

Får man daglig oppfølging da?

Jeg fikk tilbud om hjemmehjelp, men det vil jeg ikke ha, jeg orker ikke fremmede mennesker gående rundt meg. Hun sa jeg skulle tenke på det, men jeg har tenkt ferdig på det.

Jeg brukte først salmiakk i vannet, også pusser man til slutt over med eddik :-) Nå er jeg for sliten til å tenke en formel, husker ikke en gang formelen til eddik så sliten er jeg.

Jeg vil nå vite hvor man får tak i en sånn assistent, hvor søker jeg? Hvorfor vet ikke sykepleier om dette? Hun sa hun nå hver dag skal sende meg to sms, men hun var redd hun skulle glemme det, men vi prøver, men hun er veldig snill, jeg hadde trengt en som stod med pisken. :-) Jeg halvvveis tuller.

Alle vet ikke om alt, eller husker ikke på alt. Jeg fikk ordningen med vernepleieren som kommer hjem til meg, ved at jeg ringte til kontoret for hjemmetjenesten. Jeg hadde fått bistand av dem/henne før, så det var tilstrekkelig at jeg ringte. Den gangen var det aktivisering i sommerferien, men jeg husker ikke hvem som tok kontakt med hvem og hvordan man gikk frem. Muligens var det spesialpedagogen på DPS som ordnet det.

Hvis du bare trenger påminnelser pr sms eller mail, så må jo dette være enda enklere for hjemmetjenesten å gjennomføre, enn at de kommer hjem til deg. De setter bare på en alarm. Det kunne du også ha gjort, men jeg vet hvordan det er for oss som har Asperger...

Jeg forsår veldig godt det med "pisken", jeg har det akkurat sånn selv. Det er vanskelig å sette i gang, jeg klarer dårlig å si til meg selv at NÅ, Bella Dotte, må du gå vekk fra dataen og hoppe i dusjen. Selv når jeg skal på noe hyggelig, og noen venter på meg. Men det er også til hjelp at noen venter på meg, at jeg er ventet og ønsket.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke pusse vinduer selv? Eller mannen din?

Har du problemer med å komme i gang, kan du gjøre som så mange andre av oss må gjøre. Skriv lapper, sett klokke på ringing. Mobil på husk osv.

Skrevet

Hei!

det var forståelsesfult skrevet.

Dette er nemlig penger man får uavhengig av inntekt, akkurat det er jo litt urettferdig, men sånn er det også med hjelpestønad og grunnstønad det er helt uavhengig av inntekt.

Jeg hadde i vertfall veldig god hjelp så lenge det varte :-)

Men egentlig klarer jeg de rent praktiske tingene selv, som vasking, men totalt kan det bli for mye iblant.

Ja, jeg tror ikke det er så _lett_ å få hjelp/penger at det gjør noe, så når du først får det skal du være glad for det. Uten dårlig samvittighet :-)

Du trengte det nok.

Skrevet

Alle vet ikke om alt, eller husker ikke på alt. Jeg fikk ordningen med vernepleieren som kommer hjem til meg, ved at jeg ringte til kontoret for hjemmetjenesten. Jeg hadde fått bistand av dem/henne før, så det var tilstrekkelig at jeg ringte. Den gangen var det aktivisering i sommerferien, men jeg husker ikke hvem som tok kontakt med hvem og hvordan man gikk frem. Muligens var det spesialpedagogen på DPS som ordnet det.

Hvis du bare trenger påminnelser pr sms eller mail, så må jo dette være enda enklere for hjemmetjenesten å gjennomføre, enn at de kommer hjem til deg. De setter bare på en alarm. Det kunne du også ha gjort, men jeg vet hvordan det er for oss som har Asperger...

Jeg forsår veldig godt det med "pisken", jeg har det akkurat sånn selv. Det er vanskelig å sette i gang, jeg klarer dårlig å si til meg selv at NÅ, Bella Dotte, må du gå vekk fra dataen og hoppe i dusjen. Selv når jeg skal på noe hyggelig, og noen venter på meg. Men det er også til hjelp at noen venter på meg, at jeg er ventet og ønsket.

Hei!

Det fungerer ikke med alarm for tiden.

Jeg bare vandrer rundt.

Men sånn brukerstyrt personlig assistent hvor søker man om det?

Jeg sendte melding til sykepleier men hun svarer ikke.

Jeg trenger for tiden litt mer oppfølging, det ville vært perfekt for meg å få litt mere hjelp akkurat nå, bare med å få komme i gang, avslutte og bli fulgt opp. Så den assistenten er jeg interessert i.

Jeg vil ikke ha noen som er sosiale med meg, bare som sier, gjør sånn og sånn, så sjekker jeg hvor langt du er kommet om feks 4 timer.

Skrevet

Hvorfor kan du ikke pusse vinduer selv? Eller mannen din?

Har du problemer med å komme i gang, kan du gjøre som så mange andre av oss må gjøre. Skriv lapper, sett klokke på ringing. Mobil på husk osv.

Hei!

Det er ikke pusse vinduer jeg trenger hjelp til, det er å gjøre det jeg skal lese og avslutte lesingen sånne ting.

Alt annet av praktisk klarer jeg selv.

Skrevet

Hei!

Hvor søker jeg om brukerstyrt personlig assistent.

Hvis den assistenten må inn til meg, er det for tiden greit, jeg er så opprørt over meg selv, så jeg kommer til å lukke opp, selv om jeg kommer til å grue meg.

Kan jeg få dette fort? Hvor søker jeg?

Skrevet

Hei!

Det fungerer ikke med alarm for tiden.

Jeg bare vandrer rundt.

Men sånn brukerstyrt personlig assistent hvor søker man om det?

Jeg sendte melding til sykepleier men hun svarer ikke.

Jeg trenger for tiden litt mer oppfølging, det ville vært perfekt for meg å få litt mere hjelp akkurat nå, bare med å få komme i gang, avslutte og bli fulgt opp. Så den assistenten er jeg interessert i.

Jeg vil ikke ha noen som er sosiale med meg, bare som sier, gjør sånn og sånn, så sjekker jeg hvor langt du er kommet om feks 4 timer.

Jeg forstår at det ikke er tilstrekkelig med alarm. Det er litt derfor vi har den diagnosen vi har ;-)

Hvis du bare trenger påminnelser, men kan utføre oppgavene selvstendig, når du bare blir påminnet, trenger du nok ikke BPA, og da vil du heller ikke få dette. Denne personen jobber nok fysisk hjemme hos folk. Dette er for dem som trenger praktisk veiledning og direkte hjelp. Du trenger bare indirekte hjelp. Støttekontakter jobber mest med det sosiale, kafebesøk og kino osv, men det er ikke noe i veien for at du kan få hjelp med det DU trenger, isteden. Det er i grunnen det samme hva slags tittel vedkommende har, bare det blir gjennomført.

Det burde være tilstrekkelig at du snakker/skriver med sykepleieren om dette, men du må gi henne litt tid, eller du kan ta kontakt med kommunen din. Bare ring 02180 og be om hjemmetjesten eller tilsvarende i din bydel, og legg fram ditt ønske. Du kan evt overlate det til mannen din hvis du ikke vil ringe selv.

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, så du har muligens fått samme svaret også fra andre.

Du og din familie har rett til nødvendig hjelp fra kommunen. Dette bør din psykiater, din fastlege og evt. noen i habiliteringstjenesten som har ansvar i forhold til noen av dine barn, være behjelpelige med å finne gode løsninger i forhold til.

Jeg synes du skal drøfte med din psykiater hva som kan være gode løsninger. Hun kjenner deg best. Dersom dere hadde fått tak i en såkalt personlig assistent som var kompetent nok til å være til reell hjelp for deg - og som kunne motta veiledning fra en fagperson - så kunne det kanskje fungere.

Ikke all hjelp er god hjelp. Noen hjelpeordninger gjør ting verre. Det høres ut for meg som om det er på tide at du og din mann igjen har en fellessamtale med din psykiater om hvordan ting går hjemme og generelt sett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...