Gå til innhold

Assistent/hjelp søkes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det fungerer ikke med alarm for tiden.

Jeg bare vandrer rundt.

Men sånn brukerstyrt personlig assistent hvor søker man om det?

Jeg sendte melding til sykepleier men hun svarer ikke.

Jeg trenger for tiden litt mer oppfølging, det ville vært perfekt for meg å få litt mere hjelp akkurat nå, bare med å få komme i gang, avslutte og bli fulgt opp. Så den assistenten er jeg interessert i.

Jeg vil ikke ha noen som er sosiale med meg, bare som sier, gjør sånn og sånn, så sjekker jeg hvor langt du er kommet om feks 4 timer.

''Men sånn brukerstyrt personlig assistent hvor søker man om det?''

Du søker bydelens bestillerenhet/søknadskontor.

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

23

• Bella Dotte

5

• frosken

4

• stjernestøv

4

Skrevet

Hei!

Det fungerer ikke med alarm for tiden.

Jeg bare vandrer rundt.

Men sånn brukerstyrt personlig assistent hvor søker man om det?

Jeg sendte melding til sykepleier men hun svarer ikke.

Jeg trenger for tiden litt mer oppfølging, det ville vært perfekt for meg å få litt mere hjelp akkurat nå, bare med å få komme i gang, avslutte og bli fulgt opp. Så den assistenten er jeg interessert i.

Jeg vil ikke ha noen som er sosiale med meg, bare som sier, gjør sånn og sånn, så sjekker jeg hvor langt du er kommet om feks 4 timer.

''Det fungerer ikke med alarm for tiden.''

Men hvis det ikke fungerer med alarm på mobilen, vil det da fungere med en tekstmelding? Det blir jo egentlig akkurat det samme.

Skrevet

Jeg forstår at det ikke er tilstrekkelig med alarm. Det er litt derfor vi har den diagnosen vi har ;-)

Hvis du bare trenger påminnelser, men kan utføre oppgavene selvstendig, når du bare blir påminnet, trenger du nok ikke BPA, og da vil du heller ikke få dette. Denne personen jobber nok fysisk hjemme hos folk. Dette er for dem som trenger praktisk veiledning og direkte hjelp. Du trenger bare indirekte hjelp. Støttekontakter jobber mest med det sosiale, kafebesøk og kino osv, men det er ikke noe i veien for at du kan få hjelp med det DU trenger, isteden. Det er i grunnen det samme hva slags tittel vedkommende har, bare det blir gjennomført.

Det burde være tilstrekkelig at du snakker/skriver med sykepleieren om dette, men du må gi henne litt tid, eller du kan ta kontakt med kommunen din. Bare ring 02180 og be om hjemmetjesten eller tilsvarende i din bydel, og legg fram ditt ønske. Du kan evt overlate det til mannen din hvis du ikke vil ringe selv.

Hei!

Ja men flere perioder som barn og tenåring måtte jeg faktisk ledes til å gjøre ting. Feks ble jeg hentet hjemme , eller hentet inn til timer og oppgaver, jeg gikk på en spesialskole og jeg motsatte meg ikke det de sa jeg skulle gjøre, men jeg klarte ikke komme i gang slik som andre barn.

Jeg ble feks stående å lure da jeg var på epleslang med andre barn, da de ropte løp til meg, stod jeg under epletreet fordi jeg ikke kom noen vei.

Jeg står slik fast nå/sitter fast på en stol klarer ikke komme i gang med det jeg skal, derfor ville fysisk ledelse vært til stor hjelp. jeg følger regler, så jeg motsetter meg ikke beskjeder, jeg bare klarer ikke komme i gang.

Det er forferdelig for meg for tiden.

Men alle tror jeg er for flink, de syns jeg får til mye og som du hørte damen i går sa "jeg er alt for godt fungerende for deres psykiatriske sykehus da jeg ikke er psykisk syk" vel det kan hende, men jeg er veldig flink til å ta meg sammen, til å snakke fornuftig selv kanskje når andre ville skreket, til å være vennlig når det bomber rundt meg og jeg er ganske sikker på at jeg selv i krigen ville vært vennlig i mot en soldat som skulle skyte meg, jeg er alltid høflig, veltalende, rolig, reflektert, smart, klartenkt, mister sjelden kontrollen, og gråter gjør jeg ikke, derfor ser ingen kaoset inni meg, de bare tror "men du er jo så flink".

Jeg kan jo ikke bryte sammen og skrike og sparke, for det første er jeg voksen med ansvar for barn, disse går foran meg, for det andre syns jeg man bør snakke og ikke skrike selv når man har det vondt, for det tredje er jeg nokså lik bestandig enten jeg er veldig glad eller veldig lei meg, det er ikke så lett for andre å se.

Da jeg hadde jobbet tre dager på dette heftet sist jeg fikk meltdown, ble jeg ikke heller tatt på alvor, at jeg hadde sittet mer eller mindre under er teppe i lang tid, i vertfall når ingen så meg, var ikke friskt, men fordi jeg ikke er suicidal eller har andre alvorlige problemer så fantes det ikke noe sted for meg.

Da jeg ikke hadde noe sted å gå, sa psykologen at okey, han kunne legge meg inn, men det var ikke noe sted for meg, selv var jeg veldig syk, og jeg vet ikke hvor jeg skulle gå, da jeg kom dit sa psykiateren at "dette er ikke noe sted for deg" så ringte hun etter hvert min mann og jeg måtte gå med på at han hentet meg, hun hadde mange argumenter og de var sikkert riktige.

Poenget er at når jeg er syk, så ser ingen det, kanskje ikke rart jeg så som eneste utvei den gangen å bestille pentiumbarbiturat fra Kina, nå gjør jeg ikke det igjen da jeg vet hvordan noe slikt ville skade mine barn, men ingen ser når jeg har det vanskelig, ingen.

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, så du har muligens fått samme svaret også fra andre.

Du og din familie har rett til nødvendig hjelp fra kommunen. Dette bør din psykiater, din fastlege og evt. noen i habiliteringstjenesten som har ansvar i forhold til noen av dine barn, være behjelpelige med å finne gode løsninger i forhold til.

Jeg synes du skal drøfte med din psykiater hva som kan være gode løsninger. Hun kjenner deg best. Dersom dere hadde fått tak i en såkalt personlig assistent som var kompetent nok til å være til reell hjelp for deg - og som kunne motta veiledning fra en fagperson - så kunne det kanskje fungere.

Ikke all hjelp er god hjelp. Noen hjelpeordninger gjør ting verre. Det høres ut for meg som om det er på tide at du og din mann igjen har en fellessamtale med din psykiater om hvordan ting går hjemme og generelt sett.

Hei!

takk!!

Endelig hører noen, at jeg trenger hjelp, jeg sitter jo fast på en stol for store deler av dagen, jeg vandrer rundt og jeg står inntil veggen, dette er ikke bra. Ikke når min drøm, mitt ønske , mitt mål uansett jobb eller ikke, er å komme meg om så er bare over denne eksamen og litt til frem. Også fryser jeg til, stivner som om jeg er katatonisk, det er jo forferdelig!

Jeg har skrevet alt til min psykiater, alt jeg ikke også har villet vedkjenne meg før. Hun skrev til meg at jeg skulle tenke gjennom hjelp jeg trengte og be om dette uten blygsel og skam, hun skrev at hadde jeg sittet i rullestol hadde jeg trengt noen til å dytte den og at jeg har vansker som bare trenger andre konkrete tiltak/hjelp satt inn.

Hun vet ikke hvor og hva dette kan være, jeg måtte selv tenke det ut, finne hvor søke og hun skriver alt av erklæringer som trengs, sånn er hun virkelig snill og hun vet så mye hvordan det er å ha autisme. Hos henne blir jeg aldri misforstått, det er deilig.

Jeg tror hun overvurderer meg, men det kan være fordi hun tror jeg undervurderer meg selv, jeg har hatt lav selvtillit på dette med min egen IQ dette fordi jeg har papirer som ikke er særlig oppløftende, men som voksen skjedde det noe rart, jeg klarte plutselig hele den ene deltesten, så jeg har høy IQ, men den er veldig snever den IQ.

Hvordan kan man være så flink på figurer og hva kommer etter også ikke klare andre enklere oppgaver? Jeg skulle ønske jeg ikke hadde de der dumme karakterene for de får alle til å tro, at jeg er så flink osv...

Nå sitter jeg fast i stolen, eller er urolig, eller holder meg for ørene eller går frem og tilbake.

Skrevet

''Men sånn brukerstyrt personlig assistent hvor søker man om det?''

Du søker bydelens bestillerenhet/søknadskontor.

Hei!

takk :-)

vet du hva jeg bør skrive?

Jeg har noen dumme skolepapirer som ødelegger for meg tror jeg for å få hjelp, for mennesker tror jeg er så flink, og når de kommer hit sier også Nav at her var det pent osv... Men rydde og vaske og ha orden når man spesielt får gjester klarer jeg fint.

Like så mye som jeg har strøkne klær og er veltalende fordi jeg gjerne har planlagt hva jeg skal si.

Så har jeg flinke, snille barn og da kan jeg ikke slite. Men jeg gjør det.

Jeg ville gjerne fått skrevet en søknad der de får frem vanskene mine, og hvordan disse virker helt absurde tatt i betraktning evnene mine. men min ene sønn har 6 i alle fag, men han steller seg meget motvillig, det interesserer han ikke, jeg har mast på han hele livet om stell, sånn er det litt. På noen områder fungerer ting veldig fint på andre er det vanskelig å tro man har med samme person å gjøre.

Jeg skal søke det kontoret jeg har hørt om dem, husker ikke helt i hvilken forbindelse?

Takk

Skrevet

''Det fungerer ikke med alarm for tiden.''

Men hvis det ikke fungerer med alarm på mobilen, vil det da fungere med en tekstmelding? Det blir jo egentlig akkurat det samme.

Hei!

Forskjellen er at et annet menneske spør meg, "hvor langt har du lest nå?" det blir mer forpliktende.

Jeg vet ikke om dette vil gå, jeg er bare kjempefortvilt nå, jeg sitter fast , står fast, vandrer rundt vekselvis om dagen.

Ledelese ville vært det beste, men jeg viste ikke at det fins noe som heter brukestyrt personlig assistanse. det vil være en form for tortur, men jeg er villig til å tåle ubehag nå bare jeg får hjelp.

Skrevet

Hei!

Forskjellen er at et annet menneske spør meg, "hvor langt har du lest nå?" det blir mer forpliktende.

Jeg vet ikke om dette vil gå, jeg er bare kjempefortvilt nå, jeg sitter fast , står fast, vandrer rundt vekselvis om dagen.

Ledelese ville vært det beste, men jeg viste ikke at det fins noe som heter brukestyrt personlig assistanse. det vil være en form for tortur, men jeg er villig til å tåle ubehag nå bare jeg får hjelp.

Det er altså du som er bruker som skal styre assistenten din, ikke assistenten som skal styre brukeren(!)

Skrevet

Hei!

Åh! Jeg vil også ha en assistent som passer på at jeg gjør det jeg skal! Hun kan om ikke annet bare ringe et visst antall ganger per dag for å passe på at jeg ikke surrer meg bort med andre ting enn det jeg egentlig skal rekke gjennom. Hjelpes, så godt det hadde vært! Si fra hvis du finner den rette, så kan kanskje jeg også leie henne for telefonassistanse. ;)

Skrevet

Hei!

Det er ikke pusse vinduer jeg trenger hjelp til, det er å gjøre det jeg skal lese og avslutte lesingen sånne ting.

Alt annet av praktisk klarer jeg selv.

Men hvorfor kan ikke du bruke klokke og påminnelser, som vi andre som har problemer med at vi glemmer tiden?

Skrevet

Hei!

Det er ikke pusse vinduer jeg trenger hjelp til, det er å gjøre det jeg skal lese og avslutte lesingen sånne ting.

Alt annet av praktisk klarer jeg selv.

Prinsippet blir det samme, enten det gjelder vinduspuss eller lekselesing.

Sett på vekkeklokke, skriv lapper, bruk mobil, venner, mann osv. Alt og alle som kan minne deg på hva du skal gjøre.

Men da skjønte jeg egentlig ikke innlegget ditt. Du snakker om penger 5000 kr du tidligere fikk, som du brukte på husarbeid/ vinduspuss.

Mener du nå at du skal betale noen for å minne deg på¨ting?

Skrevet

Det er altså du som er bruker som skal styre assistenten din, ikke assistenten som skal styre brukeren(!)

''Det er altså du som er bruker som skal styre assistenten din, ikke assistenten som skal styre brukeren(!)''

Det finnes mange måter å styre en assistent på, og det er fullt mulig å ha en assistent som i hverdagen forsøker å strukturere og ta noe kontroll. En ting er å bli enige om hvilke prinsipper som skal gjelde - disse må Madelenemie så avgjort være med på å utforme, men det å gjennomføre prinsippene i hverdagen kan en assistent være ansvarlig for. Det er også mulig å ha BPA uten fullt ut å stå for ledelsen selv, f.eks. kan en pårørende være med på å være arbeidsleder.

Gjest old lady
Skrevet

Er vel ikke hennes feil at hun fikk penger/hjelp, noen har rett på det.

Hele opplegget høres veldig merkelig ut. Nå skrev hun jo nettopp at hun klarte å pusse vinduer selv, så hvorfor skal man få 5000 av det offentlige for å betale noen for å gjøre dette da?

Og nå skal man få offentlig støtte til hjelp for å avslutte lesningen????

Skrevet

Prinsippet blir det samme, enten det gjelder vinduspuss eller lekselesing.

Sett på vekkeklokke, skriv lapper, bruk mobil, venner, mann osv. Alt og alle som kan minne deg på hva du skal gjøre.

Men da skjønte jeg egentlig ikke innlegget ditt. Du snakker om penger 5000 kr du tidligere fikk, som du brukte på husarbeid/ vinduspuss.

Mener du nå at du skal betale noen for å minne deg på¨ting?

Hei!

Ja jeg tenkte jeg kunne brukt penger på en personlig assistent som kan følge bedre opp at jeg gjør det jeg skal.

Men nå kan det hende det ordner seg, jeg skal se på dette med brukerstyrt personlig assistent, samme for meg hva det er og heter, bare jeg kunne kanskje fått noen timer hjelp pr dag.

Jeg har fått tilbud om hjemmehjelp til vasking, men det vil jeg ikke ha så det med vindusvasken var et eks. Jeg orker ikke ha masse mennesker som går rundt her, men en person som hjelper meg med de tingene som er virkelig vanskelig, ikke gå rundt i huset og ta på veggene feks, det er det jeg trenger.

Jeg tror ikke du forstår egentlig hva som er mine vansker.

Skrevet

Hele opplegget høres veldig merkelig ut. Nå skrev hun jo nettopp at hun klarte å pusse vinduer selv, så hvorfor skal man få 5000 av det offentlige for å betale noen for å gjøre dette da?

Nå klarer hun det, ikke sikkert hun klarte det da.

Kan godt forstå at hun vil ha hjelp til å "komme i gang", og ha noen til å motivere seg. Mange som hadde trengt det, kunne godt tenke meg det jeg. Men om det finnes slike tviler jeg på.

Skrevet

''Det er altså du som er bruker som skal styre assistenten din, ikke assistenten som skal styre brukeren(!)''

Det finnes mange måter å styre en assistent på, og det er fullt mulig å ha en assistent som i hverdagen forsøker å strukturere og ta noe kontroll. En ting er å bli enige om hvilke prinsipper som skal gjelde - disse må Madelenemie så avgjort være med på å utforme, men det å gjennomføre prinsippene i hverdagen kan en assistent være ansvarlig for. Det er også mulig å ha BPA uten fullt ut å stå for ledelsen selv, f.eks. kan en pårørende være med på å være arbeidsleder.

Hei!

Ja jeg trenger akkurat nå med de vanskene jeg har med vandringer og andre ting, noen som får meg ut av det og over i det jeg skal.

Det betyr jo ta litt ledelse, men det er ikke alltid det er så ille.

Og jeg motsetter meg ikke veiledning og instrukser, jeg trenger virkelig bare noe mer konkret hjelp.

En periode hadde jeg vansker med å spise, da var det en sykepleier som åpnet kjøleskapet mitt når hun kom og sa jeg skulle finne noe å spise før hun gikk. Jeg gjorde det, jeg var ikke så glad for dette, men etter hvert fikk jeg gode råd om å spise bananer da de har mye næring i seg og er lette å spise når matlysten ikke er der.

Hun var en bestemt dame, men det gikk fint, men så sluttet hun.

Skrevet

Hei!

Ja jeg trenger akkurat nå med de vanskene jeg har med vandringer og andre ting, noen som får meg ut av det og over i det jeg skal.

Det betyr jo ta litt ledelse, men det er ikke alltid det er så ille.

Og jeg motsetter meg ikke veiledning og instrukser, jeg trenger virkelig bare noe mer konkret hjelp.

En periode hadde jeg vansker med å spise, da var det en sykepleier som åpnet kjøleskapet mitt når hun kom og sa jeg skulle finne noe å spise før hun gikk. Jeg gjorde det, jeg var ikke så glad for dette, men etter hvert fikk jeg gode råd om å spise bananer da de har mye næring i seg og er lette å spise når matlysten ikke er der.

Hun var en bestemt dame, men det gikk fint, men så sluttet hun.

Håper du finner en slik person Madelenemie, det fortjener du. Du er så ærlig og oppriktig, og har så god selvinnsikt. Du vet hva du trenger for å få det bedre, det er bra.

Skrevet

''Hele opplegget høres veldig merkelig ut. Nå skrev hun jo nettopp at hun klarte å pusse vinduer selv, så hvorfor skal man få 5000 av det offentlige for å betale noen for å gjøre dette da?

Og nå skal man få offentlig støtte til hjelp for å avslutte lesningen????''

Det er ikke lett å forstå hvilke vansker det innebærer å leve med autisme - og særlig ikke hvilke utfordringer en mor med asperger som også har flere barn med tilsvarende problematikk har i hverdagen. Jeg synes du kanskje skal vise noe mer respekt i forhold til en problematikk du åpenbart ikke har noen innsikt i forhold til.

Skrevet

Ja, jeg tror ikke det er så _lett_ å få hjelp/penger at det gjør noe, så når du først får det skal du være glad for det. Uten dårlig samvittighet :-)

Du trengte det nok.

Jeg forstår etter å ha lest svarene hun har skrevet her, og etter å ha lest hele tråden at hun trenger hjelp. Og kanskje er en personlig assistent en god ide.

Når det kommer til penger som dekker dette, er det sikkert diagnose og behov som avgjør dette.

Men hvis vi skal snakke om behov ut i fra økonomi så skrev hun for få dager siden at hun brukte 20 000 kr bare på mat innkjøp i mnd.

Dette er langt over hva en minstepensjonist har å bruke på både husleie, strøm osv.

Gjest vindusvask
Skrevet

Du skulle ha fått noen til å vise deg det med vindusvask. Tror løsningen er at du må bruke noe til å tørke vannet av med, en type tykk klut som trekker til seg vann og du må tørke av vinduet med en gang du har vasket det. På matbutikker selger de pakker med kjøkkenkluter som er ekstra tykke, de er billige, flatpakket i blank plast og det er flere farger i hver pakke. De trekker vann og jeg tror de skal fungere bra. På coop selger de dem som x-tra universalkluter (det står til og med stor sugeevne på). Disse kan også brukes til å tørke over speil og servanter etter at du har vasket dem med en annet våt klut. Disse brukes helt tørre uten å dyppe dem i vann.

Gjest germimate
Skrevet

''Jeg har vasket vinduene selv nå og det ser ikke bra ut. Det ser verre ut enn når de var skitne det er som om jeg har dratt skitten utover, og det enda jeg brukte masse vann med salmiakk og eddik. Min mann så og sa det samme sist helg, at vinduene er grusomme, jeg brukte jo riktige kluter også?''

Håper du får noen gode tips her. Jeg sliter med det samme :-)

Jeg har lært dette av profesjonelle: bruk kun salmiakk i vannet. Så varmt vann som mulig. Ca 1 dl på 10 l vann.

Først vasker man vinduet med en klut. Bruk godt med vann på. Deretter bruker du nal, for så å tørke med en tørr klut i kantene.

Enkelt og greit :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...