Gå til innhold

Assistent/hjelp søkes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skulle ha fått noen til å vise deg det med vindusvask. Tror løsningen er at du må bruke noe til å tørke vannet av med, en type tykk klut som trekker til seg vann og du må tørke av vinduet med en gang du har vasket det. På matbutikker selger de pakker med kjøkkenkluter som er ekstra tykke, de er billige, flatpakket i blank plast og det er flere farger i hver pakke. De trekker vann og jeg tror de skal fungere bra. På coop selger de dem som x-tra universalkluter (det står til og med stor sugeevne på). Disse kan også brukes til å tørke over speil og servanter etter at du har vasket dem med en annet våt klut. Disse brukes helt tørre uten å dyppe dem i vann.

Hei!

Ja jeg burde nok det...

Jeg brukte rådene til min bestemor , jeg husker hun brukte salmiakk, og eddik etter på, og tørre kluter. Jeg tørket av med en gang, men det gikk ikke så bra. Jeg får prøve igjen :-)

Etter dette prøvde jeg vindusspray, men det gjorde det enda verre egentlig, sånn jif vindu, og kopphåndkler.

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

23

• Bella Dotte

5

• frosken

4

• stjernestøv

4

Gjest germimate
Skrevet

Hei!

Ja jeg burde nok det...

Jeg brukte rådene til min bestemor , jeg husker hun brukte salmiakk, og eddik etter på, og tørre kluter. Jeg tørket av med en gang, men det gikk ikke så bra. Jeg får prøve igjen :-)

Etter dette prøvde jeg vindusspray, men det gjorde det enda verre egentlig, sånn jif vindu, og kopphåndkler.

''Etter dette prøvde jeg vindusspray, men det gjorde det enda verre egentlig, sånn jif vindu, og kopphåndkler''

Har du prøvd med papir i stedet for kopphåndklær?

Min erfaring er også at kopphåndklær gjør det verre, og at papir er det man skal bruke med spray.

Skrevet

''Etter dette prøvde jeg vindusspray, men det gjorde det enda verre egentlig, sånn jif vindu, og kopphåndkler''

Har du prøvd med papir i stedet for kopphåndklær?

Min erfaring er også at kopphåndklær gjør det verre, og at papir er det man skal bruke med spray.

Hei!

Hvordan papir, hvit tegnepapir?

Gjest germimate
Skrevet

Hei!

Hvordan papir, hvit tegnepapir?

Husholdningspapir, tørkepapir :)

Skrevet

Husholdningspapir, tørkepapir :)

Hei!

Okey takk :-)

Skrevet

Hei!

Ja jeg burde nok det...

''kopphåndkler.''

Du må i hvertfall ikke bruke kopphåndkler/glasshåndkler av bomull. Bomull loer, i motsetning til lin. Hvis jeg en sjelden gang håndtørker vinglass bruker jeg konsekvent bare linhåndkler.

Men papir funker vel best til vinduer.

Skrevet

''kopphåndkler.''

Du må i hvertfall ikke bruke kopphåndkler/glasshåndkler av bomull. Bomull loer, i motsetning til lin. Hvis jeg en sjelden gang håndtørker vinglass bruker jeg konsekvent bare linhåndkler.

Hei!

Okey.

De er av bomull og lin, de loer ikke, det passet jeg på :-)

Jeg bruker de før vi dekker pent bord også til vinglassene.

Skrevet

Hei!

Ja jeg burde nok det...

Kjøp en mikrofiberklut spesielt beregnet på vinduer. Da unngår du striper o.l. Vask én gang med bittelitt vaskemiddel beregnet på glass / vinduer og tørk over med ren klut og rent vann. Da har slike kluter i store matbutikker.

Skrevet

Kjøp en mikrofiberklut spesielt beregnet på vinduer. Da unngår du striper o.l. Vask én gang med bittelitt vaskemiddel beregnet på glass / vinduer og tørk over med ren klut og rent vann. Da har slike kluter i store matbutikker.

Hei!

Det skjønte jeg ikke.

Kan du skrive det mer nøye, samt eksakt kluttype.

Skal jeg først bruke en spesialklut for vinduer først,, også en annen klut og vann etter på? Hvorfor skal jeg bruke en vanlig klut og vann til slutt, men en spesialklut og vaskemiddel først?

Jeg vil helst nå gjøre det så enkelt som mulig, jeg er lei.

Kunne jeg kjøpe jif vindusvask også og den kluten du snakker om? Holder det? Evt hvor mange vinduer kan jeg vaske på en klut? Nå er de jo ganske rene vil jeg tro, det ser likevel dårlig ut, men ikke i dag :-) gråvær, men så snart det blir sol, stønner vi.

Noen foreslo nal, det har jeg brukt før, det ble nok heller ikke så pent, mye striper, men bedre enn det er nå. Jeg trenger ikke ha perfekte vinduer uten striper, :-) men nå ser man hvordan kluten er dratt, så så ille vil jeg helst ikke ha det.

Min psykiater syns jeg skal spandere på meg en vaskehjelp, men jeg er i sparemodus, jeg sparer for tiden, da jeg syns vi har for mange utgifter. Jeg har jo utbetalt tror jeg ca 20 000 kr i mnd, tror det er det, det dekker jo kun mat, og min mann skal betale for huset, bilene, aktivitetene, skolepengene,. strøm, kommunale utgifter, veiavgift (jeg tror jeg slipper det fordi jeg har det beviset) klær, ferier og alt annet utstyr. Så vaskingen bør jeg absolutt klare selv.

Skrevet

Hei!

Det skjønte jeg ikke.

Skal jeg først bruke en spesialklut for vinduer først,, også en annen klut og vann etter på? Hvorfor skal jeg bruke en vanlig klut og vann til slutt, men en spesialklut og vaskemiddel først?

Kunne jeg kjøpe jif vindusvask også og den kluten du snakker om? Holder det? Evt hvor mange vinduer kan jeg vaske på en klut? Nå er de jo ganske rene vil jeg tro, det ser likevel dårlig ut, men ikke i dag :-) gråvær, men så snart det blir sol, stønner vi.

Noen foreslo nal, det har jeg brukt før, det ble nok heller ikke så pent, mye striper, men bedre enn det er nå. Jeg trenger ikke ha perfekte vinduer uten striper, :-) men nå ser man hvordan kluten er dratt, så så ille vil jeg helst ikke ha det.

Min psykiater syns jeg skal spandere på meg en vaskehjelp, men jeg er i sparemodus, jeg sparer for tiden, da jeg syns vi har for mange utgifter. Jeg har jo utbetalt tror jeg ca 20 000 kr i mnd, tror det er det, det dekker jo kun mat, og min mann skal betale for huset, bilene, aktivitetene, skolepengene,. strøm, kommunale utgifter, veiavgift (jeg tror jeg slipper det fordi jeg har det beviset) klær, ferier og alt annet utstyr. Så vaskingen bør jeg absolutt klare selv.

Jeg har hatet vindusvasking i 20 år og ikke funnet noen gode måter å gjøre det på.

MEN så var jeg med og vasket ned huset til min søster da de skulle flytte, og hun hadde en kjempegod løsning: Hun hadde JIF sitt vindusvasksystem - en firkantet bøtte som inneholdt en liten flaske med vaskemiddel, en nal og en tjukk nalliknende sak som en skal ha en tjukk mikrofiberklut på, denne tjukke mikrofiberklutem, samt en tynn mikrofiberklut.

Og det gikk så det suste - og vinduene ble kjempefine!

En har i en kork med vaskemiddel til en halv firkantbøtte med varmt vann. Så setter en på den tjukke kluten på holderen, dypper den, og presser av en del av vannet. Vasker vinduet, og bruker så nalen til å trekke over. Tørker nalen med den tynne kluten. Skal ikke skylle over eller tørke over etterpå.

Bøtta/systemet kostet vel mellom 100 og 200 kr tenker jeg - tror jeg kjøpte den på en helt vanlig matbutikk (rema 1000 eller ICA supermarked eller noe sånt).

Det er faktisk _nesten_ gøy å vaske vinduer nå :-))))

Skrevet

''kopphåndkler.''

Hei!

jeg glemte å skrive dette:

Det er mitt bidrag til familien, siden jeg tjener så lite i forhold til min mann så forsøker jeg bidra på andre områder, da vil jeg gjerne gjøre vaskejobben. Skulle min mann også betale for vaskehjelp ville det være feil, hvorfor er han gift?

Hadde jeg vært i full jobb og delt med han en akademisk karriere ville jo saken vært en annen, jeg må ta min del av ansvaret og bidra på måter jeg kan.

Jeg har dårlig nok samvittighet for at jeg ikke er den konen jeg burde være for han, jeg er ikke akkurat den som står ved min manns side og sier de riktige ordene og alt det tilgir han meg for, det er veldig snilt av han. Han er trofast og forsørger meg selv om det ikke ble som han tenkte.

Om min mann ble dødssyk skulle jeg tatt meg av han på beste måte, jeg skulle pleiet han og vært kjærlig mot han og trofast, det vet jeg. Det er dumt jeg ikke klarer å være normal, jeg skulle ønsket det, det ville vært det aller beste jeg kunne gitt han.

Skrevet

Jeg har hatet vindusvasking i 20 år og ikke funnet noen gode måter å gjøre det på.

MEN så var jeg med og vasket ned huset til min søster da de skulle flytte, og hun hadde en kjempegod løsning: Hun hadde JIF sitt vindusvasksystem - en firkantet bøtte som inneholdt en liten flaske med vaskemiddel, en nal og en tjukk nalliknende sak som en skal ha en tjukk mikrofiberklut på, denne tjukke mikrofiberklutem, samt en tynn mikrofiberklut.

Og det gikk så det suste - og vinduene ble kjempefine!

En har i en kork med vaskemiddel til en halv firkantbøtte med varmt vann. Så setter en på den tjukke kluten på holderen, dypper den, og presser av en del av vannet. Vasker vinduet, og bruker så nalen til å trekke over. Tørker nalen med den tynne kluten. Skal ikke skylle over eller tørke over etterpå.

Bøtta/systemet kostet vel mellom 100 og 200 kr tenker jeg - tror jeg kjøpte den på en helt vanlig matbutikk (rema 1000 eller ICA supermarked eller noe sånt).

Det er faktisk _nesten_ gøy å vaske vinduer nå :-))))

Hei!

Takk, da gjør jeg akkurat sånn, jeg liker systemer, og det er fint med et pakkesystem.

Jeg skal kjøpe det senere :-)

Skrevet

Hei!

jeg glemte å skrive dette:

Det er mitt bidrag til familien, siden jeg tjener så lite i forhold til min mann så forsøker jeg bidra på andre områder, da vil jeg gjerne gjøre vaskejobben. Skulle min mann også betale for vaskehjelp ville det være feil, hvorfor er han gift?

Hadde jeg vært i full jobb og delt med han en akademisk karriere ville jo saken vært en annen, jeg må ta min del av ansvaret og bidra på måter jeg kan.

Jeg har dårlig nok samvittighet for at jeg ikke er den konen jeg burde være for han, jeg er ikke akkurat den som står ved min manns side og sier de riktige ordene og alt det tilgir han meg for, det er veldig snilt av han. Han er trofast og forsørger meg selv om det ikke ble som han tenkte.

Om min mann ble dødssyk skulle jeg tatt meg av han på beste måte, jeg skulle pleiet han og vært kjærlig mot han og trofast, det vet jeg. Det er dumt jeg ikke klarer å være normal, jeg skulle ønsket det, det ville vært det aller beste jeg kunne gitt han.

''Om min mann ble dødssyk skulle jeg tatt meg av han på beste måte, jeg skulle pleiet han og vært kjærlig mot han og trofast, det vet jeg. Det er dumt jeg ikke klarer å være normal, jeg skulle ønsket det, det ville vært det aller beste jeg kunne gitt han.''

Jeg tror nok din mann er glad i deg som du er, og for lengst har akseptert at du ikke er akkurat som alle andre. Tror dere har en sterk kjærlighet til hverandre :).

Skrevet

Hei!

Det skjønte jeg ikke.

Jordan (og sikkert flere andre) har noe som heter fiberklut til vinduer eller fiberklut til glass. Slike kluter loer ikke. Hvis du ikke finner dem i matbutikken, prøv hos Jernia eller tilsvarende.

Det er lurt å ha to stykker (av samme type), så slipper du å tenke på at kluten blir skitnere etter hvert.

Ta bittelitt vaskemiddel beregnet på vindusvask i bøtta og vask vinduene med fiberkluten. Ta de reneste først (innsiden), slik at kluten blir skitnere mot slutten. La vinduene tørke. Kluten skal ikke være klissvåt, bare fuktig, så det går fort.

Så tørker du raskt over med en klut av samme type som er såvidt fuktet i rent vann uten vaskemiddel. Da forsvinner alle eventuelle merker etter første runde. Hvis du synes (noen av) vinduene er bra nok allerede, dropper du "andrerunden" med rent vann. Det kommer an på hvor skitne de er i utgangspunktet.

Skrevet

Jeg forstår etter å ha lest svarene hun har skrevet her, og etter å ha lest hele tråden at hun trenger hjelp. Og kanskje er en personlig assistent en god ide.

Når det kommer til penger som dekker dette, er det sikkert diagnose og behov som avgjør dette.

Men hvis vi skal snakke om behov ut i fra økonomi så skrev hun for få dager siden at hun brukte 20 000 kr bare på mat innkjøp i mnd.

Dette er langt over hva en minstepensjonist har å bruke på både husleie, strøm osv.

''Men hvis vi skal snakke om behov ut i fra økonomi så skrev hun for få dager siden at hun brukte 20 000 kr bare på mat innkjøp i mnd'' Jeg tenker motsatt av deg. Om man ikke skal legge et økonomisk perspektiv til grunne for å forstå utfordringen er kanskje nettopp de 20 000,- pr måned et uttrykk for at det er greit med hjelp og veiledning. Ts har flere ganger fortalt at mannen absolutt ikke er grådig, men likevel fortvilet over noen av innkjøpene og prioriteringene. Ts har tre barn, stort hus og en hardt arbeidende mann, og det er slettes ikke vanskelig å forstå at ts og familie kan ha behov for assistanse. Jeg tror bare ikke at den skal komme fra noen av oss på dol.

Skrevet

Hei!

Det skjønte jeg ikke.

Men du må betale noe for assistent også. Og da betaler du nok mer pr time enn du må betale for en vaskehjelp siden mannen din din tjener bra. Jeg tror det er 280 kr timen man betaler for de timene assistenten gjør husarbeid. Jeg betaler mindre fordi jeg ikke tjener så bra som dere gjør, men har noen venner som betaler privat for vaskehjelp i steden for å betale for assistent eller hjemmehjelp fordi det er mye billigere.

Skrevet

''Men hvis vi skal snakke om behov ut i fra økonomi så skrev hun for få dager siden at hun brukte 20 000 kr bare på mat innkjøp i mnd'' Jeg tenker motsatt av deg. Om man ikke skal legge et økonomisk perspektiv til grunne for å forstå utfordringen er kanskje nettopp de 20 000,- pr måned et uttrykk for at det er greit med hjelp og veiledning. Ts har flere ganger fortalt at mannen absolutt ikke er grådig, men likevel fortvilet over noen av innkjøpene og prioriteringene. Ts har tre barn, stort hus og en hardt arbeidende mann, og det er slettes ikke vanskelig å forstå at ts og familie kan ha behov for assistanse. Jeg tror bare ikke at den skal komme fra noen av oss på dol.

Støtter det du skriver her. Jeg tror imidlertid at trådstarter har fem barn, ikke tre.

Skrevet

Støtter det du skriver her. Jeg tror imidlertid at trådstarter har fem barn, ikke tre.

Fem ja - det gjør meg bare enda tryggere på at det er et mer enn velbegrunnet behov :)

Skrevet

Men du må betale noe for assistent også. Og da betaler du nok mer pr time enn du må betale for en vaskehjelp siden mannen din din tjener bra. Jeg tror det er 280 kr timen man betaler for de timene assistenten gjør husarbeid. Jeg betaler mindre fordi jeg ikke tjener så bra som dere gjør, men har noen venner som betaler privat for vaskehjelp i steden for å betale for assistent eller hjemmehjelp fordi det er mye billigere.

Hei!

ja jeg trenger ikke så mye vaskehjelp, mere en som kan hjelpe meg, sitte i en stol her og lese, og hente meg hvis jeg går min vei.

Litt sånn som jeg gjør med barna i perioder.

Kunne jo bare sitte her og lest, også passet på, stille rolig jobb, vaske kan jeg klare selv. Det sa jeg til sykepleieren også.

Vil ikke ha selskap, bare en slags vakt som ikke sier så mye.

Skrevet

Hei!

Ja jeg tenkte jeg kunne brukt penger på en personlig assistent som kan følge bedre opp at jeg gjør det jeg skal.

Men nå kan det hende det ordner seg, jeg skal se på dette med brukerstyrt personlig assistent, samme for meg hva det er og heter, bare jeg kunne kanskje fått noen timer hjelp pr dag.

Jeg har fått tilbud om hjemmehjelp til vasking, men det vil jeg ikke ha så det med vindusvasken var et eks. Jeg orker ikke ha masse mennesker som går rundt her, men en person som hjelper meg med de tingene som er virkelig vanskelig, ikke gå rundt i huset og ta på veggene feks, det er det jeg trenger.

Jeg tror ikke du forstår egentlig hva som er mine vansker.

Kanskje du trenger en elektronisk hjelp. En smarttelefon, Ipad eller lignende (jeg er ikke inne i hva markedet kan tilby der altså) Men i alle fall, en dings som kan programmeres. Og som sier fra med et diskret pip når du skal et eller annet.

Du kan legge inn faste gjøremål hver dag, hvor lenge du skal gjøre det, osv. Og maskinen sier fra når du er ferdig osv. Den kan programmeres slik at den sier fra jevnlig over tid, hvis du vil den skal pipe om noe hver torsdag kl tre, så gjør den det hele året til du evnt omprogrammerer den.

Jeg er utrolig elendig på tid, så jeg bruker telefonen min til å si fra om ting til meg. Veldig praktisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...