Gå til innhold

dine og mine barn - ulike forventninger

Anbefalte innlegg

Ikke lett det her, blir som regel alltid noe krøll. Altså, vi er begge gift på nytt, med særkullsbarn. Vi bor i et hus med to boliger, den ene leier vi ut. Mitt eldste barn, med ett barn selv, er nettopp blitt singel, og deler 50-50 med den andre forelderen. H*n har spurt om å få leie hos oss, og betale en viss sum, ikke så mye som vi ville fått på det åpne markedet, men en rimelig sum. Det voksne barnet er stille og rolig, oh vil ikke "fly dørene ned" hos oss. Jeg syns det er greit, mannen er mer tvilsom, for han mener at det blir mye stress, og at h*n bør betale markedspris, noe h*n absolutt ikke har råd til da h*n jobber i ett lavtlønnsyrke. I sammeomgang overser mannen glatt at hans yngste barn, som har klart å rote til sin egen økonomi, slik at vedkommende nærmest er kandidat for Luksusfellen, bor gratis hos oss, og har overtatt kjellerstua. H*n har ikke jobb, bor gratis, spiser gratis, betaler ingenting for noenting (fordi vedkommende nå betaler gjeld, noe som selvfølgelig er bra), og attpåtil får litt "lommepenger" av far, hvis vedkommende støvsuger eller gjølr noe husarbeid.

Vi må selfølgelig hjelpe mannens barn, mener vi begge, men er det da så ille at mitt barn skal få leie? Vi har diskutert dette en stund nå, men blir ikke helt enige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385966-dine-og-mine-barn-ulike-forventninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen din bør begynne å spise boller. Faktisk.

Og du har rett i denne saken. Man hjelper sine barn. Du HJELPER barnet ditt. Han ødelegger barnet sitt, med å hindre at det må ta ansvar for seg selv.

Og dere trenger antakeligvis en tredjepart dersom du skal komme igjennom til mannen din med dette og fremtidige saker.

(Egoisten, kjenner jeg blir hissig på han her jeg sitter)

Mannen din bør begynne å spise boller. Faktisk.

Og du har rett i denne saken. Man hjelper sine barn. Du HJELPER barnet ditt. Han ødelegger barnet sitt, med å hindre at det må ta ansvar for seg selv.

Og dere trenger antakeligvis en tredjepart dersom du skal komme igjennom til mannen din med dette og fremtidige saker.

(Egoisten, kjenner jeg blir hissig på han her jeg sitter)

''(Egoisten, kjenner jeg blir hissig på han her jeg sitter)''

He, he. Må le litt nå. Han er egentlig ikke sånn til vanlig, vi har vanligvis ikke problemer med å bli enige, men akkurat dette med ungene er et litt følsomt tema. Jeg har ett litt anstrengt forhold til hans barn, og han omvendt til mine.

Så sant man har anledning til det, så synes jeg man forsøker å hjelpe de barna som tilhører familien. Noen ganger kan det bety å la noen bo gratis, andre ganger til redusert husleie og noen ganger kan det viktigste være å kreve markedsleie. Jeg har ingen tro på millimeterrettferdighet - hvert enkelts individ må vurderes ut i fra dets forutsetninger for å klare seg uten hjelp og hvilken nytte vedkommende vil ha av hjelpen.

Hva er din samboers argumenter mot en redusert leie?

Annonse

Slik du framstiller det, høres det selvsagt urimelig ut at dere ikke skal hjelpe ditt voksne barn med husleie også.

Ting som bør tas med i vurderingen:

Alder på 'barna'. I hvilken grad de selv er skyld i situasjonen. Om de jobber mot økonomisk selvstendighet. Om de gjør det de kan for å klare seg selv. Om de 'lukser' seg mens dere betaler regningen. Hvem som har fått hva før.

Hvordan inntenkt er fordelt mellom dere. Om dere har felles økonomi og eier bolig sammen.

mvh

Hvis min kjæreste noen gang begynner å oppføre seg så smålig overfor mine barn så er det stor fare for at han vil fortsette livet som enslig...

Som de andre sier - man hjelper sine barn! Sånn er det bare. At dere tar litt husleie er bare rett og rimelig, men jeg hadde glatt gått med på en lavere husleie enn markedsverdi i dette tilfellet.

Har du sagt i klare ord til mannen din for en forskjellsbehandling han bedriver?

Slik du framstiller det, høres det selvsagt urimelig ut at dere ikke skal hjelpe ditt voksne barn med husleie også.

Ting som bør tas med i vurderingen:

Alder på 'barna'. I hvilken grad de selv er skyld i situasjonen. Om de jobber mot økonomisk selvstendighet. Om de gjør det de kan for å klare seg selv. Om de 'lukser' seg mens dere betaler regningen. Hvem som har fått hva før.

Hvordan inntenkt er fordelt mellom dere. Om dere har felles økonomi og eier bolig sammen.

mvh

Kloke spørsmål.

*nikker anerkjennende*

Gjest luftslott

Enig med de andre, man hjelper barna sine. Også enig i at han gjør sitt barn en bjørnetjeneste i å la det få alt servert bare fordi det betaler gjeld. Som voksen må man faktisk betale gjeld gjennom ganske mye av livet, det er en del av det som hører til.

Hadde Luksusfellen tatt saken er jeg ganske sikker på at de ville krevd barnet skulle begynne å betale leie hjemme, om så bare en symbolsk sum. Er man voksen nok til å ha anskaffet seg nok gjeld til å måtte flytte hjem til far så er man også voksen nok til å bidra til familien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...