Gå til innhold

Påståelig unge - hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Minsta på åtte er verdens mest påståelige menneske overfor meg. Overfor venner er hun veldig real og grei, så aldri noe problem der - heldigvis! :)

Det er som regel bagateller hun absolutt skal ha rett ift. Idag skjedde det igjen en slik bagatell, og jeg dro den nok litt langt for å se om hun skjønte "tegninga" ;)

Vi skulle innom butikken for å kjøpe marshmallows. I butikken sto hylla med marshmallows tom, og hun kommenterte også selv at det var tomt (det sto lapp med marshmallows+pris på den tomme hylla).

Vi dro fra butikken og kjørte hjemover, og jentungen satt i baksetet og snakket om at vi kanskje hadde sett i feil hylle ;) Jeg sa at jeg så det var riktig hylle siden det sto "marshmallows" der, noe hun selvsagt IKKE var enig i - for hun hadde ikke sett at det sto NOENTING der! Der og da gikk det en liten faen i meg, og jeg spurte om vi skulle kjøre tilbake for å sjekke hvem av oss som hadde rett ;) Hun trodde selvsagt ikke jeg ville kjøre tilbake (ca fem min å kjøre), så hun så kjekt på meg og sa "Bare å kjøre tilbake det!" - da snudde jeg bilen og kjørte tilbake til ungens store forbauselse :P

"At du gidd, mamma!?" utbrøt hun oppgitt et par ganger (jeg skjønner igrunnen ikke at jeg gadd jeg heller :P) - Vi kom fram til butikken og jeg gikk ut av bilen, men hun nektet å bli med. "Det er vel fordi du vet jeg har rett da?" kommenterte jeg, men det var selvsagt ikke derfor :P

Jeg ville ikke dra med meg en hylende unge inn i butikken, så vi kjørte hjemover igjen og hun hadde fingrene i øra og øynene lukket hele veien hjem, så hun skjønte nok at slaget var tapt :P

Om dette var riktig reaksjonsmåte fra min side er jeg dog usikker på, men det er som å snakke til en vegg når hun har bestemt seg for å kverulere/være påståelig... Hvordan endrer man på dette? Var dette feil måte å håndtere situasjonen på?

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mrs D

11

• Sør

5

• PieLill

3

• EnolaGay

2

Mest aktive i denne tråden

Annonse

Sannelig om jeg vet.. Den ene gutten jeg har som er sånn, så til de grader at vi tidvis sliter med småmark og gråstein alle sammen. Han er nå sånn da.. Kanskje på sikt.. han er bare åtte.

Er det en sånn derre åtteåringgreie som går over snart kanskje?.... Når jeg tenker meg om så har hun vært ganske påståelig en god stund, og jeg kan ikke huske storesøstrene var like ille ;)

Kjenner meg veldig godt igjen her. Har en pode på 12, og han er i mine øyne det mest påståelige som finnes. Jeg har i hvertfall ikke vært borti makan. Men det er mulig det er vi nærmeste som får gjennomgå mest. Vi har hundrevis av liknende tilfeller som ditt. Jeg har begynt å bruke internette endel for å bevise de gangene jeg mener han tar feil, i de tilfeller det er mulig, i håp om at han slutter å være så bastant og urokkelig. Jeg er sikker på at han fremdeles ikke skjønner hvor irriterende og utrivelig det er for omgivelsene. Men jeg tror han er såvidt på glid til å bli litt rundere i kanten:-))

Kjenner meg veldig godt igjen her. Har en pode på 12, og han er i mine øyne det mest påståelige som finnes. Jeg har i hvertfall ikke vært borti makan. Men det er mulig det er vi nærmeste som får gjennomgå mest. Vi har hundrevis av liknende tilfeller som ditt. Jeg har begynt å bruke internette endel for å bevise de gangene jeg mener han tar feil, i de tilfeller det er mulig, i håp om at han slutter å være så bastant og urokkelig. Jeg er sikker på at han fremdeles ikke skjønner hvor irriterende og utrivelig det er for omgivelsene. Men jeg tror han er såvidt på glid til å bli litt rundere i kanten:-))

Godt å høre at han begynner å bli rundere i kantene, så er det kanskje håp her også ;)

Det er bare sååå utrolig slitsomt!!! At de gidder lissom :P

synes du takla det bra jeg, sånne små besserwissere trenger en liten uventet vri innimellom tror jeg!

Har hatt et par episoder i forb med øving på instrument, jeg har jo musikkutdanning, men ikke pokker om ungen gir seg på at h*n har større faglig tyngde enn meg med 4 års utdanning... Ikke uten kamp ihvertfall ;-)

(detber litt bedre nå som de er litt større asså)

synes du takla det bra jeg, sånne små besserwissere trenger en liten uventet vri innimellom tror jeg!

Har hatt et par episoder i forb med øving på instrument, jeg har jo musikkutdanning, men ikke pokker om ungen gir seg på at h*n har større faglig tyngde enn meg med 4 års utdanning... Ikke uten kamp ihvertfall ;-)

(detber litt bedre nå som de er litt større asså)

Godt jeg ikke er alene ;)

Minnes en gang tuppa var fast bestemt på at 1+1= 3 for det hadde nemlig læreren sagt!! Jeg sa jeg var lærer også, men hennes lærer var myyye flinkere enn meg i matte......

Gjest lille maj

He, he, det var faktisk en litt morsom vri siden du ikke gjorde noe galt. Hun fikk sikkert noe å tenke på... Syns det var greit at du gjorde det til en frivillig sak om hun ville bli med inn. Hadde du dratt henne med inn hadde det blitt slemt, hun har tross alt ikke gjort noe galt.

Annonse

He, he, det var faktisk en litt morsom vri siden du ikke gjorde noe galt. Hun fikk sikkert noe å tenke på... Syns det var greit at du gjorde det til en frivillig sak om hun ville bli med inn. Hadde du dratt henne med inn hadde det blitt slemt, hun har tross alt ikke gjort noe galt.

Følte ikke for å dra henne med inn, nei -men greit hun skjønte at man ikke peller sin mor på nesa :P

Synes det var en smart løsning. Hun kan ikke alltid komme unna med slikt. Hun ble nok ganske flat da du snudde bilen. :-)

Enig i at det ikke var verdt å dra henne inn i butikken for. Du fikk nok fram poenget uansett.

mvh

Faktisk ler hun litt av det idag, så det er godt mulig hun tenker seg litt om neste gang ;)

Hei,

Det var nok helt riktig gjort!

Og vær heller stolt av henne - det er mye bedre at hun er sterk nok til å stå på sitt, enn å bare "knele" når hun blir motsagt. Også har hun lært.

Det viser også at hun stoler nok på deg til at hun tør stå opp for seg selv, så du er en god mor!

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...