Gå til innhold

Frekvens


Anbefalte innlegg

Sønnen min på 13 hadde mattelekse i går. Han hadde bare med oppgaveboka, ikke læreboka. Oppgavene handlet om frekvens. Inni mitt hode, så har frekvens å gjøre med hyppighet i forhold til tid, omtrent slik det står i wikipedia:

''Frekvens er et mål på antallet ganger en hendelse gjentar seg i løpet av en enhetstid. For å beregne frekvens, setter man et fast tidsintervall, teller antall ganger en hendelse inntreffer og dividerer på tidsintervallets lengde.''

Men i matteboka var ikke tiden en faktor. En oppgave var f.eks. at i en klasse hadde 3 elever hund, 5 elever katt, 5 elever andre dyr, og 4 elever ingen dyr. Oppgaven gikk ut på å finn eulike frekvenser.

Frekvensen på de som hadde hund var da 3.

Frekvensen på de som hadde dyr var da 13.

osv. (vi sjekket fasiten)

???????? Dette er da ikke frekvens????

Merkelig. Og dette er altså matte for ungdomsskolen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frekvens har litt annerledes betydning i matte / statistikk enn i fysikk. Her er definisjonen i de førstnevnte:

http://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=68734

http://matte.hiof.no/vrekka/stat/frekvens/p-frekvens.html

Tidsbegrepet kommer inn i fysikk:

http://snl.no/frekvens/teknikk,_fysikk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415919
Del på andre sider

Frekvens har litt annerledes betydning i matte / statistikk enn i fysikk. Her er definisjonen i de førstnevnte:

http://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=68734

http://matte.hiof.no/vrekka/stat/frekvens/p-frekvens.html

Tidsbegrepet kommer inn i fysikk:

http://snl.no/frekvens/teknikk,_fysikk

Takk for svar. Så det er ulik definisjon ettersom hvilket fag en har lekser i.... :-(?

Jaja.

''Frekvens er bare et annet ord for antall tilfeller, det vil si hvor mange ganger vedkommende data forekommer. Det kalles også hyppighet.''

Det var dette det handlet om i går ja. At en telte op med streker, deretter skrev sifrene opp i tabell, og så kalte det frekvens. jeg syntes det var teit.

I den andre linken din kom det med relativ og absolutt frekvens inn. Det snakket jeg også om i går, og ville egentlig at han skulle sette det opp som en brøk eller i prosent, men han protesterte - og hadde jo forsåvidt rett.

En annen oppgave i samme gate var en figur der det lå spredt trekanter, sirkler og kvadrater i ei røys. De skulle da finne frekvensen for de ulike figurene.

Dette er jo 2. klasse matte???!!!! Og jeg veille altså kalle det mengdelære og ikke statistikk eller FREKVENS..... :-(((

*muggen på teite matteord som jeg ikke har lært på den måten....*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415925
Del på andre sider

Takk for svar. Så det er ulik definisjon ettersom hvilket fag en har lekser i.... :-(?

Jaja.

''Frekvens er bare et annet ord for antall tilfeller, det vil si hvor mange ganger vedkommende data forekommer. Det kalles også hyppighet.''

Det var dette det handlet om i går ja. At en telte op med streker, deretter skrev sifrene opp i tabell, og så kalte det frekvens. jeg syntes det var teit.

I den andre linken din kom det med relativ og absolutt frekvens inn. Det snakket jeg også om i går, og ville egentlig at han skulle sette det opp som en brøk eller i prosent, men han protesterte - og hadde jo forsåvidt rett.

En annen oppgave i samme gate var en figur der det lå spredt trekanter, sirkler og kvadrater i ei røys. De skulle da finne frekvensen for de ulike figurene.

Dette er jo 2. klasse matte???!!!! Og jeg veille altså kalle det mengdelære og ikke statistikk eller FREKVENS..... :-(((

*muggen på teite matteord som jeg ikke har lært på den måten....*

Det virker ofte litt meningsløst så lenge man holder på med grunnbegrepene. Husker da vi begynte med "moderne matte" i 4. klasse (vår skole var med på et forsøk grunnet en rektor som mente dette var framtiden). Første tema var mengdelære, og det virket jo som å gå tilbake til 1. klasse - i starten.

Statistikk er komplisert nok når man kommer litt dypere ned.

Du må bare venne deg til at de forandrer på begrepene. Jeg har ikke tilgitt at imperfektum har skiftet navn til preteritum. Hvor mye enklere er det, liksom? ;-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415932
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Så det er ulik definisjon ettersom hvilket fag en har lekser i.... :-(?

Jaja.

''Frekvens er bare et annet ord for antall tilfeller, det vil si hvor mange ganger vedkommende data forekommer. Det kalles også hyppighet.''

Det var dette det handlet om i går ja. At en telte op med streker, deretter skrev sifrene opp i tabell, og så kalte det frekvens. jeg syntes det var teit.

I den andre linken din kom det med relativ og absolutt frekvens inn. Det snakket jeg også om i går, og ville egentlig at han skulle sette det opp som en brøk eller i prosent, men han protesterte - og hadde jo forsåvidt rett.

En annen oppgave i samme gate var en figur der det lå spredt trekanter, sirkler og kvadrater i ei røys. De skulle da finne frekvensen for de ulike figurene.

Dette er jo 2. klasse matte???!!!! Og jeg veille altså kalle det mengdelære og ikke statistikk eller FREKVENS..... :-(((

*muggen på teite matteord som jeg ikke har lært på den måten....*

Det er jo ikke uvanlig at et begrep har litt forskjellig betydning i ulike fagområder. I matematikken (dvs. statistikk) er ikke tidsbegrepet med i frekvens-begrepet, det er bare et uttrykk for hyppighet.

Grunnen til at oppgavene er så enkle er vel at dette er et helt nytt begrep, slik at de skal forstå begrepet frekvens før de får vanskelige oppgaver.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415934
Del på andre sider

Det virker ofte litt meningsløst så lenge man holder på med grunnbegrepene. Husker da vi begynte med "moderne matte" i 4. klasse (vår skole var med på et forsøk grunnet en rektor som mente dette var framtiden). Første tema var mengdelære, og det virket jo som å gå tilbake til 1. klasse - i starten.

Statistikk er komplisert nok når man kommer litt dypere ned.

Du må bare venne deg til at de forandrer på begrepene. Jeg har ikke tilgitt at imperfektum har skiftet navn til preteritum. Hvor mye enklere er det, liksom? ;-)

''Du må bare venne deg til at de forandrer på begrepene. Jeg har ikke tilgitt at imperfektum har skiftet navn til preteritum. Hvor mye enklere er det, liksom? ;-)

''

Jeg er faktisk såpass ung (!!!!) at det akkurat hadde skiftet navn da vi lærte det. Så for meg er det naturlig med preteritum. Men nå har jeg skjøn at det ikke heter perfektum, pluskvamperfektum og 1. og 2. futurum og 1. og 2. kondisjonalis lenger???? Æsj.

Jeg vet at statistikk er komplisert på høyere plan - hadde det i flere fag da jeg studerte, og det var spennende og annerledes matematikk. Noen av formelene er jo kompliserte som en teknisk tegning av en motor eller noe sånt....

Sønnen min sliter litt med motivasjonen i matte. Han er flink og burde ha høyere nivå på matten (noe vi har snakket med lærer om, men det har ikke blitt noe foreløpig) - og dette i går var liksom toppen av kransekaka... eller bunnen av dunken, ettersom...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415937
Del på andre sider

Det er jo ikke uvanlig at et begrep har litt forskjellig betydning i ulike fagområder. I matematikken (dvs. statistikk) er ikke tidsbegrepet med i frekvens-begrepet, det er bare et uttrykk for hyppighet.

Grunnen til at oppgavene er så enkle er vel at dette er et helt nytt begrep, slik at de skal forstå begrepet frekvens før de får vanskelige oppgaver.

Jeg skjønner det.

Men du - '' det er bare et uttrykk for hyppighet.'' - i mitt hode har ordet hyppighet noe med TID å gjøre. Altså hvor ofte noe inntreffer i forhold til en tidsperiode - det kan være hvor ofte en har foreldremøter pr år, hvor mange ganger dattera mi øver på kornetten pr uke osv. Er det helt feil?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415939
Del på andre sider

Hovedkapittelet (heter det kapitlet eller kapittelet?) het Statistikk, underkapittelet het Frekvens.

Ja der kan du se.. ikke mitt sterkeste felt i livet. Hvordan man vet at man snakker med en matematiker?

Han har rett hver eneste gang og svarene hans kan ikke brukes til noe som helst...

(And then Satan said; let`s put the alphabet in math)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415943
Del på andre sider

Jeg skjønner det.

Men du - '' det er bare et uttrykk for hyppighet.'' - i mitt hode har ordet hyppighet noe med TID å gjøre. Altså hvor ofte noe inntreffer i forhold til en tidsperiode - det kan være hvor ofte en har foreldremøter pr år, hvor mange ganger dattera mi øver på kornetten pr uke osv. Er det helt feil?

Nei, det er vel ikke feil, men jeg mener at matematisk er både hyppighet og frekvens tidsuavhengige begreper og det er lettere for meg å skjønne det når man bruker hyppighet. Når man f.eks. snakker om skilsmissehyppighet, snakker man om at flere skiller seg, ikke hvor ofte det skjer. Eller hvis man snakker om husdyrhold, kan man si at hund forekommer mer hyppig enn gullfisk, osv.

Jeg tror ikke at frekvensbegrepet i statistikken er noe nytt, men det lå langt bak i hjernen hos meg også :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415947
Del på andre sider

Ja der kan du se.. ikke mitt sterkeste felt i livet. Hvordan man vet at man snakker med en matematiker?

Han har rett hver eneste gang og svarene hans kan ikke brukes til noe som helst...

(And then Satan said; let`s put the alphabet in math)

Øh.... :-P

Nå er jeg av dem som synes at matematikk er kjempespennende og nyttig da - men ikke når de kaller mengdelære for teit frekvens :-P

*har funnet meg en kopp kaffe som kanskje kurerer frekvensgruff*

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415949
Del på andre sider

Nei, det er vel ikke feil, men jeg mener at matematisk er både hyppighet og frekvens tidsuavhengige begreper og det er lettere for meg å skjønne det når man bruker hyppighet. Når man f.eks. snakker om skilsmissehyppighet, snakker man om at flere skiller seg, ikke hvor ofte det skjer. Eller hvis man snakker om husdyrhold, kan man si at hund forekommer mer hyppig enn gullfisk, osv.

Jeg tror ikke at frekvensbegrepet i statistikken er noe nytt, men det lå langt bak i hjernen hos meg også :-)

Hmmmm. Interessant. Du har jo rett i at ordet HYPPIG brukes ofte for å beskrive fenomener i samfunnet - for eksempel skilsmisser.

'' Når man f.eks. snakker om skilsmissehyppighet, snakker man om at flere skiller seg, ikke hvor ofte det skjer. Eller hvis man snakker om husdyrhold, kan man si at hund forekommer mer hyppig enn gullfisk, osv. ''

Jeg tror nok at i mitt hode, så tenker jeg nok at det er antall nye skilsmisser pr år som da evt øker - eller prosentdelen skilsmisser i forhold til antall inngåtte eksteskap pr år - f.eks. at det kanskje ett år ble inngått 10.000 ekteskap, og at det samme år ble innvilget 4.000 skilsmisser, mens det neste år fortsatt var 10.000 nye ekteskap mens antall skilsmisser DET ÅRET var økt til 4.500.

Altså beholder jeg tidsenheten - også når det gjelder hyppighet på ulike typer husdyr, fordi jeg hele tiden tenker at det er noe som skjer innenfor en tidsperiode - f.eks. dette skoleåret, eller denne tiårsperioden...

Ikke noe jeg går rundt og tenker på til vanlig, men det er jo interessant hvordan en kopler sammenhenger til begreper - eller omvendt.

Vi har snakket litt om at vår ene datter er ganske sensitiv for lyder og berøring. Hun virket så irritert når vi snakket om det, og så fortalte hun at hun oppfattet dette som noe veldig negativt, nærmest et skjellsord, som hun ikke ville bli kalt for. Vi forklarte da at det betyr følsomhet, at hun reagerer raskere og sterkere på lyder og når andre er nær henne eller klær som stikker osv - og det det også betyr at hun kanskje fortere enn oss andre kan merke hva slags humør vi er i eller hvordan vi har det. Når hun fikk den forklaringen, ble hun glad, og skrev det ned på mobiltelefonen sin, slik at det kommer opp hver gang hun slå den på : "Sensitiv betyr følsomhet" :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415952
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar. Så det er ulik definisjon ettersom hvilket fag en har lekser i.... :-(?

Jaja.

''Frekvens er bare et annet ord for antall tilfeller, det vil si hvor mange ganger vedkommende data forekommer. Det kalles også hyppighet.''

Det var dette det handlet om i går ja. At en telte op med streker, deretter skrev sifrene opp i tabell, og så kalte det frekvens. jeg syntes det var teit.

I den andre linken din kom det med relativ og absolutt frekvens inn. Det snakket jeg også om i går, og ville egentlig at han skulle sette det opp som en brøk eller i prosent, men han protesterte - og hadde jo forsåvidt rett.

En annen oppgave i samme gate var en figur der det lå spredt trekanter, sirkler og kvadrater i ei røys. De skulle da finne frekvensen for de ulike figurene.

Dette er jo 2. klasse matte???!!!! Og jeg veille altså kalle det mengdelære og ikke statistikk eller FREKVENS..... :-(((

*muggen på teite matteord som jeg ikke har lært på den måten....*

Helt ærlig, jeg synes det er litt rart at du ikke visste at frekvens er et annet ord for hyppighet. Synes absolutt ikke det du skriver er for vanskelig for en 2.klassing,.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415964
Del på andre sider

Helt ærlig, jeg synes det er litt rart at du ikke visste at frekvens er et annet ord for hyppighet. Synes absolutt ikke det du skriver er for vanskelig for en 2.klassing,.

''Helt ærlig, jeg synes det er litt rart at du ikke visste at frekvens er et annet ord for hyppighet. ''

Som jeg skrev, så betyr hyppighet i mitt hode hvor mange ganger noe inntreffer i løpet av en tidsperiode. Det samme gjør frekvens, inntil i dag når jeg har skjønt at frekvens i matematikken ikke nødvendigvis har tidsaspektet i seg.

''Synes absolutt ikke det du skriver er for vanskelig for en 2.klassing,.''

Du misforstod. Dette var lekser i 8. trinn, og jeg mener at den type mengdelære som det faktisk var heller hører hjemme i 2. klasse enn i 8. klasse. Gutten min har jo kunnet telle og kategorisere mengder fra han var 3-4-5...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415976
Del på andre sider

''Du må bare venne deg til at de forandrer på begrepene. Jeg har ikke tilgitt at imperfektum har skiftet navn til preteritum. Hvor mye enklere er det, liksom? ;-)

''

Jeg er faktisk såpass ung (!!!!) at det akkurat hadde skiftet navn da vi lærte det. Så for meg er det naturlig med preteritum. Men nå har jeg skjøn at det ikke heter perfektum, pluskvamperfektum og 1. og 2. futurum og 1. og 2. kondisjonalis lenger???? Æsj.

Jeg vet at statistikk er komplisert på høyere plan - hadde det i flere fag da jeg studerte, og det var spennende og annerledes matematikk. Noen av formelene er jo kompliserte som en teknisk tegning av en motor eller noe sånt....

Sønnen min sliter litt med motivasjonen i matte. Han er flink og burde ha høyere nivå på matten (noe vi har snakket med lærer om, men det har ikke blitt noe foreløpig) - og dette i går var liksom toppen av kransekaka... eller bunnen av dunken, ettersom...

''Jeg er faktisk såpass ung (!!!!) at det akkurat hadde skiftet navn da vi lærte det. Så for meg er det naturlig med preteritum.''

Samme her. Vi lærte egentlig preteritum, men tysklæreren jeg hadde, hadde ikke fått med seg skiftet av navn så han brukte konsekvent imperfektum.

Pluskvamperfektum heter forresten preteritum perfektum nå for tiden *brife med grammatikkunnskapene fra 7. klassingens lærebok*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415992
Del på andre sider

''Helt ærlig, jeg synes det er litt rart at du ikke visste at frekvens er et annet ord for hyppighet. ''

Som jeg skrev, så betyr hyppighet i mitt hode hvor mange ganger noe inntreffer i løpet av en tidsperiode. Det samme gjør frekvens, inntil i dag når jeg har skjønt at frekvens i matematikken ikke nødvendigvis har tidsaspektet i seg.

''Synes absolutt ikke det du skriver er for vanskelig for en 2.klassing,.''

Du misforstod. Dette var lekser i 8. trinn, og jeg mener at den type mengdelære som det faktisk var heller hører hjemme i 2. klasse enn i 8. klasse. Gutten min har jo kunnet telle og kategorisere mengder fra han var 3-4-5...

''Du misforstod. Dette var lekser i 8. trinn, og jeg mener at den type mengdelære som det faktisk var heller hører hjemme i 2. klasse enn i 8. klasse. Gutten min har jo kunnet telle og kategorisere mengder fra han var 3-4-5...''

Poenget med leksen var vel å forklare hva frekvens betydde og venne dem til begrepet med enkle forklaringer, og det var jo tydeligvis vanskelig nok - selv for mamma :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415998
Del på andre sider

''Helt ærlig, jeg synes det er litt rart at du ikke visste at frekvens er et annet ord for hyppighet. ''

Som jeg skrev, så betyr hyppighet i mitt hode hvor mange ganger noe inntreffer i løpet av en tidsperiode. Det samme gjør frekvens, inntil i dag når jeg har skjønt at frekvens i matematikken ikke nødvendigvis har tidsaspektet i seg.

''Synes absolutt ikke det du skriver er for vanskelig for en 2.klassing,.''

Du misforstod. Dette var lekser i 8. trinn, og jeg mener at den type mengdelære som det faktisk var heller hører hjemme i 2. klasse enn i 8. klasse. Gutten min har jo kunnet telle og kategorisere mengder fra han var 3-4-5...

Ok:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3415999
Del på andre sider

Det virker ofte litt meningsløst så lenge man holder på med grunnbegrepene. Husker da vi begynte med "moderne matte" i 4. klasse (vår skole var med på et forsøk grunnet en rektor som mente dette var framtiden). Første tema var mengdelære, og det virket jo som å gå tilbake til 1. klasse - i starten.

Statistikk er komplisert nok når man kommer litt dypere ned.

Du må bare venne deg til at de forandrer på begrepene. Jeg har ikke tilgitt at imperfektum har skiftet navn til preteritum. Hvor mye enklere er det, liksom? ;-)

'' Jeg har ikke tilgitt at imperfektum har skiftet navn til preteritum. Hvor mye enklere er det, liksom? ;-)''

Enig :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3416001
Del på andre sider

''Du misforstod. Dette var lekser i 8. trinn, og jeg mener at den type mengdelære som det faktisk var heller hører hjemme i 2. klasse enn i 8. klasse. Gutten min har jo kunnet telle og kategorisere mengder fra han var 3-4-5...''

Poenget med leksen var vel å forklare hva frekvens betydde og venne dem til begrepet med enkle forklaringer, og det var jo tydeligvis vanskelig nok - selv for mamma :-)

Tjihi... du har vel rett i det.

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385999-frekvens/#findComment-3416002
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...