Gå til innhold

rå og stekt karbondedeig -kalorier?

Anbefalte innlegg

Gjest er det noe forkjell?

100gr rå karbonadedeig har 104kcal og 19gr proteiner.

Men når jeg steker karbonadedeigen krymper jo deigen og det blir cirka 70gr karbonadedeig.

Hvordan skal man regne ut antall kcal og proteiner i 100gr stekt kjøttdeig (se bort fra smør og olje i dette tilfelle)? Blir det fortsatt 104kcal og 19gr proteiner? Altså at poenget er at man må veie deigen etter at den er stekt for å vite hva man får i seg?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386001-r%C3%A5-og-stekt-karbondedeig-kalorier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

3

• Katt-ja

1

• Bella Dotte

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest KongKjøtt.

Så i tilfelle her er det i 70gram stekt karbonadedeig 104kcal og 19g protein?

Slik at det i 100g stekt karbondadeig er egentlig mer kcal, altså 148kcal og 27g protein ?

"100gr rå karbonadedeig har 104kcal og 19gr proteiner."

Spiser du 100 gram er det dette du får i deg. Når du skal regne ut kalorier/proteiner/karbohydrater går du ut i fra den rå tilstanden.

Gjest er det noe forskjell?

"100gr rå karbonadedeig har 104kcal og 19gr proteiner."

Spiser du 100 gram er det dette du får i deg. Når du skal regne ut kalorier/proteiner/karbohydrater går du ut i fra den rå tilstanden.

For meg er de to svarene dine motsigende.

Altså, rå karbonadedeig, 100gram, 104kcal, 19g protein

Så steker jeg det. og måler opp, og nå er det bare 70gram.

Hvor mye kcal og proteiner er det nå? Dersom du mener det er 104kcal og 19g protein i det 70gram stekte karbonadedeigen, betyr det altså at dersom jeg har 100gram stekt karbonadedeig, så tilsvarer det 148kcal og 27g protein.

Er du enig?

Annonse

Hvor mye kcal og proteiner er det nå? Dersom du mener det er 104kcal og 19g protein i det 70gram stekte karbonadedeigen, betyr det altså at dersom jeg har 100gram stekt karbonadedeig, så tilsvarer det 148kcal og 27g protein.

Er du enig?

''Altså, rå karbonadedeig, 100gram, 104kcal, 19g protein

Så steker jeg det. og måler opp, og nå er det bare 70gram'' Hehe, leste du svaret du fikk? KongKjøtt sier at du alltid skal beregne ut fra rå tilstand, og da har det ingen betydning om det har blitt 70 eller 50 eller 30 gram etterpå :D

Gjest KongKjøtt.

Er du enig?

Såklart er jeg ikke enig. Som Kayla sier, det har ingenting med hvor lite eller mye du ender opp med i stekt tilstand. Skal du beregne kalorier/proteiner/karbohydrater for å se hva du får i deg går du ut i fra RÅ tilstand på karbonadedeigen, som jeg har nevnt 3 ganger.

''Altså, rå karbonadedeig, 100gram, 104kcal, 19g protein

Så steker jeg det. og måler opp, og nå er det bare 70gram'' Hehe, leste du svaret du fikk? KongKjøtt sier at du alltid skal beregne ut fra rå tilstand, og da har det ingen betydning om det har blitt 70 eller 50 eller 30 gram etterpå :D

Leste du det jeg skrev?

Hvis 100gram rått tilsvarer f.eks 50gram stekt, så er det 104kcal i 50gram stekt.

Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg måler opp det jeg skal spise hver dag. Og inntil nå har jeg målt opp 100gram stekt karbonadedeig og trodd at jeg har fått i meg 104kcal, når jeg egentlig har fått i meg mye mer.

Såklart er jeg ikke enig. Som Kayla sier, det har ingenting med hvor lite eller mye du ender opp med i stekt tilstand. Skal du beregne kalorier/proteiner/karbohydrater for å se hva du får i deg går du ut i fra RÅ tilstand på karbonadedeigen, som jeg har nevnt 3 ganger.

Altså

Jeg kjøper en pakke karbonadedeig. På pakken på deigen står det 100gram = 104kcal

Jeg steker deigen.

Etterpå skal jeg fordele deigen og føre logg over hvor mye kcal jeg får i meg. Jeg fordeler deigen i poser, med 100gram stekt karbonadedeig per pose.

Hvor mye kcal er det i hver pose?

Om du lager deg en karbonade av 100g råd karbonadedeig, vil den reduserte vekten primært være væske som har rent av. Dermed blir den totale mengden fett og proteiner du får i deg være omtrent den samme som om du hadde spist det rått.

Du kan selvfølgelig veie karbonaden på nytt og regne ut hvor mye ditt og datt det blir per 100g etter at det er stekt. Men det spiller ingen rolle fordi din 100 grams hamburger nå veier bare 70 gram. Den totale mengden du får i deg er uendret.

mvh

Om du lager deg en karbonade av 100g råd karbonadedeig, vil den reduserte vekten primært være væske som har rent av. Dermed blir den totale mengden fett og proteiner du får i deg være omtrent den samme som om du hadde spist det rått.

Du kan selvfølgelig veie karbonaden på nytt og regne ut hvor mye ditt og datt det blir per 100g etter at det er stekt. Men det spiller ingen rolle fordi din 100 grams hamburger nå veier bare 70 gram. Den totale mengden du får i deg er uendret.

mvh

Men poenget er at jeg fordeler jo ikke deigen før jeg steker, jeg gjør det _etter_ jeg har stekt.

Så etter at den er stekt har jeg målt opp 100gram, og trodd det har vært 104kcal, noe som tydeligvis har vært feil. Hvordan skal jeg da vite hvor mye kcal det egentlig er i 100gram stekt karbondedeig?

Leste du det jeg skrev?

Hvis 100gram rått tilsvarer f.eks 50gram stekt, så er det 104kcal i 50gram stekt.

Grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg måler opp det jeg skal spise hver dag. Og inntil nå har jeg målt opp 100gram stekt karbonadedeig og trodd at jeg har fått i meg 104kcal, når jeg egentlig har fått i meg mye mer.

Men du, når du alltid skal ta utgangspunkt i rå mat, så kommer det på samme hva det veier stekt.

Steker du 100 gr karbonadedeig så er det vekten på produktet i rå tilstand du må gå ut fra, selv om det veier 150 gr eller 50 etter behandling. Du får i deg kcal basert på 100 gram kjøtt uansett.

Annonse

Gjest KongKjøtt.

Altså

Jeg kjøper en pakke karbonadedeig. På pakken på deigen står det 100gram = 104kcal

Jeg steker deigen.

Etterpå skal jeg fordele deigen og føre logg over hvor mye kcal jeg får i meg. Jeg fordeler deigen i poser, med 100gram stekt karbonadedeig per pose.

''

Jeg steker deigen.

Hvor mye kcal er det i hver pose?''

104.

Du går ut i fra RÅ tilstand.

Altså

Jeg steker deigen.

104

''

Jeg steker deigen.

Hvor mye kcal er det i hver pose?''

104.

Du går ut i fra RÅ tilstand.

;-)

Altså

Jeg steker deigen.

Da tar du den totale vekten på det stekte kjøttet og deler på vekten av kjøttet før det ble stekt. Du vil da få et tall som er null komma et eller annet. 0,7 om kjøttet krymper fra 1000 til 700 gram.

Dette tallet deler du på tallene på produktdeklarasjonen på den rå kjøttdeigen og du har fett/proteiner/kalorier per 100 gram.

mvh

Gjest Gjør det noe forskjell?

Men du, når du alltid skal ta utgangspunkt i rå mat, så kommer det på samme hva det veier stekt.

Steker du 100 gr karbonadedeig så er det vekten på produktet i rå tilstand du må gå ut fra, selv om det veier 150 gr eller 50 etter behandling. Du får i deg kcal basert på 100 gram kjøtt uansett.

Men la oss si jeg har 1000gram rå karbonadedeig som skal stekes, og jeg vil ha i meg 104kcal.

Må jeg steke 100gram rått 10 ganger da? Eller prøve dele det opp i pannen og prøve holde det fra hverandre?

Forstår du hva jeg mener? Det virker jo helt rart.

Da tar du den totale vekten på det stekte kjøttet og deler på vekten av kjøttet før det ble stekt. Du vil da få et tall som er null komma et eller annet. 0,7 om kjøttet krymper fra 1000 til 700 gram.

Dette tallet deler du på tallene på produktdeklarasjonen på den rå kjøttdeigen og du har fett/proteiner/kalorier per 100 gram.

mvh

Kayia og Kongkjøtt er tydeligvis ikke enig med deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...