adhemar Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 sier en eller annen Andreas i Farmen "http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10048093" Dette er jo samme retorikk som muslimer benytter, med sin 'Insh'Allah", altså : hvis Gud vil. Men, altså det jeg faktisk lurer på, jeg har jo ikke den helt store religiøse bakgrunnen, men slik jeg har forstått det så griper ikke Gud inn i menneskets liv, nettopp fordi troen er frelsene. Så ved å gripe inn vil Gud bevise sin eksistens, og dermed frata mennesket det frie valg. Det frie valg er også et sentralt tema innen religion, men også direkte i kontrast med 'Gud gjorde slik at...' Er det forskjellige retninger innen Norsk kristendom, der noen tror Gud har direkte innvirkning på deres liv, om de vinner Farmen eller får hull i en tann og slike banaliteter, mens andre gjør det ikke ? For hvis Gud har innvirkning på menneskets dagligmål, vil ikke det da ødelegge totalt for det frie valg ? Og ikke minst, da får jo det ondes problem enda større konsekvenser, altså hvorfor bryr en Gud seg om hvem som vinner Farmen, men ikke om noen millioner barn som dør sult ? Det henger rett og slett ikke på greip for meg.men nå er ikke jeg religiøs. Men altså, til troende: Griper Gud inn i små dagilghendelser i livene til folk eller gjør han/hun/den det det ikke ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 '' Dette er jo samme retorikk som muslimer benytter, med sin 'Insh'Allah", altså : hvis Gud vil.'' De er jo tvillingreligioner, med samme Gud, skapelsesberetning (Adam og Eva), samme profeter (fra Abraham og nedover, men islam betrakter Jesus som profet (ikke guds sønn)). Allah er bare ordet "Gud" på arabisk. Arabiske kristne ber også til Allah. ==== I Norge så ber man jo mange kristne for individer (helbredelse, osv.) så da har Gud en innflytelse, mener de. Hvorfor han da ikke reddet titusenvis av småbarn fra tsunamien har de dog intet godt svar på. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adhemar Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 '' Dette er jo samme retorikk som muslimer benytter, med sin 'Insh'Allah", altså : hvis Gud vil.'' De er jo tvillingreligioner, med samme Gud, skapelsesberetning (Adam og Eva), samme profeter (fra Abraham og nedover, men islam betrakter Jesus som profet (ikke guds sønn)). Allah er bare ordet "Gud" på arabisk. Arabiske kristne ber også til Allah. ==== I Norge så ber man jo mange kristne for individer (helbredelse, osv.) så da har Gud en innflytelse, mener de. Hvorfor han da ikke reddet titusenvis av småbarn fra tsunamien har de dog intet godt svar på. Med vennlig hilsen Det er jo 'det ondes problem', er det ikke ? Men spørsmålet er vel om hvordan stiller norske kristne seg, har Gud en innflytelse på dagliglivet til folk ved direkte innblanding eller ikke ? Hvis ja, hvorfor er det da viktigere med å finne noen nøkler eller vinne en reality, enn å løse en del andre kriser i verden ? Det er det jeg ikke skjønner. Snakket med en jente på fest en gang, hun og sønnen hadde overlevd en bilcrash og var overbevist om at det var guds inngripen og bevis på guds eksistens at de overlevde. Det jeg stiller meg spørsmålstegn med da er: hvorfor ? Hvorfor _deg_ ? Hvorfor er du så mye viktigere enn millioner på millioner av mennesker som har lidd verre skjebne, og sikkert er vel så gudsfryktige ? Er ikke det toppen av arroganse og mene at Gud hjelper _deg_ med ting, men ikke andre ? Jeg vet ikke, men hører gjerne på noen inside tanker. Jeg syns helt ærlig det er litt fasinerende, hvilke mekansimser ligger bak en slik selektering `Hvordan retferdiggjøres det ? Guds veier er uransakelige er litt for tynt for meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417190 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Louis Cyphre Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Dette er en kristen skrulling som åpenbart nyter å provosere. I et leserinnlegg i Dagsavisen antydet at han ønsker dødsstraff for homofile, og han utelukker heller ikke at en mann kan ty til fysiske sanksjoner mot sin hustru. Han mener at mange kvinner ikke kler seg «sømmelig» og at ugifte menn og kvinner ikke skal dele soverom. Selv har han en sønn utenfor ekeskap: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10055356 Og han vil gjerne giftes: - Hun bør være jomfru og hun må akseptere at jeg som mann er sjefen i forholdet. Det er jeg som bestemmer. Men jeg ønsker å være en god og trygg leder som gir mye kjærlighet, sier Andreas. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adhemar Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Dette er en kristen skrulling som åpenbart nyter å provosere. I et leserinnlegg i Dagsavisen antydet at han ønsker dødsstraff for homofile, og han utelukker heller ikke at en mann kan ty til fysiske sanksjoner mot sin hustru. Han mener at mange kvinner ikke kler seg «sømmelig» og at ugifte menn og kvinner ikke skal dele soverom. Selv har han en sønn utenfor ekeskap: http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10055356 Og han vil gjerne giftes: - Hun bør være jomfru og hun må akseptere at jeg som mann er sjefen i forholdet. Det er jeg som bestemmer. Men jeg ønsker å være en god og trygg leder som gir mye kjærlighet, sier Andreas. Men er ikke det litt for enkelt, å si han er en kristen skrulling ? Hvem er det som definerer hva som er riktig å mene i forhold til religion ? Tiden vi lever i ? Presteskapet ? 'Flertallet' ? Men uansett hvem han er, er han ikke første Kristne jeg har hørt som sier at 'Gud hadde en mening med dette' ( I dette tilfellet å ikke vinne Farmen), Men hva mener DOL-kristne, griper Gud inn på små og store saker i folks hverdag, eller overlates alt til den frie viljen ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417193 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg tror faktisk at - dersom det finnes en gud - h*n har helt andre ting å bry seg om enn tvekampen på Farmen. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det er jo 'det ondes problem', er det ikke ? Men spørsmålet er vel om hvordan stiller norske kristne seg, har Gud en innflytelse på dagliglivet til folk ved direkte innblanding eller ikke ? Hvis ja, hvorfor er det da viktigere med å finne noen nøkler eller vinne en reality, enn å løse en del andre kriser i verden ? Det er det jeg ikke skjønner. Snakket med en jente på fest en gang, hun og sønnen hadde overlevd en bilcrash og var overbevist om at det var guds inngripen og bevis på guds eksistens at de overlevde. Det jeg stiller meg spørsmålstegn med da er: hvorfor ? Hvorfor _deg_ ? Hvorfor er du så mye viktigere enn millioner på millioner av mennesker som har lidd verre skjebne, og sikkert er vel så gudsfryktige ? Er ikke det toppen av arroganse og mene at Gud hjelper _deg_ med ting, men ikke andre ? Jeg vet ikke, men hører gjerne på noen inside tanker. Jeg syns helt ærlig det er litt fasinerende, hvilke mekansimser ligger bak en slik selektering `Hvordan retferdiggjøres det ? Guds veier er uransakelige er litt for tynt for meg. ''Er ikke det toppen av arroganse og mene at Gud hjelper _deg_ med ting, men ikke andre?'' Enig. Jeg ser ofte at religiøse beskriver seg som "utvalgte" og det er mulig noen av dem kan få slike tanker av den grunn. I mitt hode er det imidlertid som i ditt; det virker arrogant - og i Farmentilfellet; en smule narsisistisk, evt en sabla god grunn til ikke å tro på en gud som prioriterer at religiøse skal bli/ gå ut av realityprogram. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 ''Er ikke det toppen av arroganse og mene at Gud hjelper _deg_ med ting, men ikke andre?'' Enig. Jeg ser ofte at religiøse beskriver seg som "utvalgte" og det er mulig noen av dem kan få slike tanker av den grunn. I mitt hode er det imidlertid som i ditt; det virker arrogant - og i Farmentilfellet; en smule narsisistisk, evt en sabla god grunn til ikke å tro på en gud som prioriterer at religiøse skal bli/ gå ut av realityprogram. ''det virker arrogant - og i Farmentilfellet; en smule narsisistisk, evt en sabla god grunn til ikke å tro på en gud som prioriterer at religiøse skal bli/ gå ut av realityprogram.'' Enig. ;-) Og så virker det så utrolig barnslig og furtent å si at hvis ikke dere tror på meg, kan dere ha det så godt...fortapelsen neste... Uansett om det er uskyldige barn eller mennesker som er gode og har gjort mye godt... Næh, "min" Gud må nok være rausere enn som så. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417217 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 ''det virker arrogant - og i Farmentilfellet; en smule narsisistisk, evt en sabla god grunn til ikke å tro på en gud som prioriterer at religiøse skal bli/ gå ut av realityprogram.'' Enig. ;-) Og så virker det så utrolig barnslig og furtent å si at hvis ikke dere tror på meg, kan dere ha det så godt...fortapelsen neste... Uansett om det er uskyldige barn eller mennesker som er gode og har gjort mye godt... Næh, "min" Gud må nok være rausere enn som så. Skal se "gud" gikk lei av alt våset han har kommet med på farmen og i pressen og ikke undte han seieren? ;-) Jeg tror ikke vi har med en god kristen å gjøre, men en middelmådig provokatør som er litt for høy på seg selv. Glad jeg ikke har en datter som skal komme hjem med en sånn en... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417222 Del på andre sider Flere delingsvalg…
adhemar Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 ''det virker arrogant - og i Farmentilfellet; en smule narsisistisk, evt en sabla god grunn til ikke å tro på en gud som prioriterer at religiøse skal bli/ gå ut av realityprogram.'' Enig. ;-) Og så virker det så utrolig barnslig og furtent å si at hvis ikke dere tror på meg, kan dere ha det så godt...fortapelsen neste... Uansett om det er uskyldige barn eller mennesker som er gode og har gjort mye godt... Næh, "min" Gud må nok være rausere enn som så. Uff, det der er et annet paradoks, det der med dømming. Hvordan kan man være en 'god' kristen og drive moralisering og forhåndsdømming av andre ? Jeg trodde også at det bare er Gud som skal dømme etc etc, men ser da vitterlig mye fordømmende blandt folk og.. "Ja, bare vær homofil du, men det er du som kommer til helvete.. jeg dømmer deg ikke, men står i bibelen at du kommer dit.. just saying" Jeg er som sagt ikke religiøs selv, og ser at mange praktiserer og holder sin tro på forskjellige måter.. og deres vei er like gyldige for dem som min er for meg, men akkurat dette her med direkte inngripen blir jeg ikke helt klok på. Litt av samme greia som gjør meg skeptisk til feks snåsamannen.. av alle menensker på jord som kunne bli gitt gave til å helbrede, hvis Gud først gir bort slike mirakelgaver, hvorfor ikke gi dem til en praktiserende kreftlege som omgår syke hver dag ? Hvorfor en kar oppi bygdenorge som strort sett har helbreda mageondt og småplager i lokalbefolkningen ? For meg høres det komplett ulogisk ut 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417235 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Men er ikke det litt for enkelt, å si han er en kristen skrulling ? Hvem er det som definerer hva som er riktig å mene i forhold til religion ? Tiden vi lever i ? Presteskapet ? 'Flertallet' ? Men uansett hvem han er, er han ikke første Kristne jeg har hørt som sier at 'Gud hadde en mening med dette' ( I dette tilfellet å ikke vinne Farmen), Men hva mener DOL-kristne, griper Gud inn på små og store saker i folks hverdag, eller overlates alt til den frie viljen ? Det vet da fåglarne - eller - Gudene vet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417263 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det er jo 'det ondes problem', er det ikke ? Men spørsmålet er vel om hvordan stiller norske kristne seg, har Gud en innflytelse på dagliglivet til folk ved direkte innblanding eller ikke ? Hvis ja, hvorfor er det da viktigere med å finne noen nøkler eller vinne en reality, enn å løse en del andre kriser i verden ? Det er det jeg ikke skjønner. Snakket med en jente på fest en gang, hun og sønnen hadde overlevd en bilcrash og var overbevist om at det var guds inngripen og bevis på guds eksistens at de overlevde. Det jeg stiller meg spørsmålstegn med da er: hvorfor ? Hvorfor _deg_ ? Hvorfor er du så mye viktigere enn millioner på millioner av mennesker som har lidd verre skjebne, og sikkert er vel så gudsfryktige ? Er ikke det toppen av arroganse og mene at Gud hjelper _deg_ med ting, men ikke andre ? Jeg vet ikke, men hører gjerne på noen inside tanker. Jeg syns helt ærlig det er litt fasinerende, hvilke mekansimser ligger bak en slik selektering `Hvordan retferdiggjøres det ? Guds veier er uransakelige er litt for tynt for meg. Jeg har jo vært ateist på DOL i veldig mange år, og aldri klart å få et fornuftig svar ut av noen på det der. Det er jo også derfor det kalles "det ondes problem" (som du sier), og det har ingen løsning. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417274 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Gud griper inn, ifølge kristendommen. Gud griper ikke inn i virkeligheten. Gud er ikke noenting, gud er en vits. Funnet opp av sjeggete menn i bronsealderen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luftslott Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Vel, han tapte mot en homo så da må det vel være "guds vilje" da;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Andreas er visst Amish, så sånn sett ikke en "vanlig kristen". Jeg leser nedover i tråden her, og er enig i at det virker ganske så søkt at Gud "hjelper" den og den, men ikke den En prest jeg kjenner sa at han tolka det som at Gud hadde overlatt jorden til menneskene, og latt menneskene ta ansvaret for den og forvalte den på best mulig måte - og at han ikke ville gripe inn før ved evt dommedag. Dommedag er vel også et omdiskutert tema 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fluorid Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg tror faktisk at - dersom det finnes en gud - h*n har helt andre ting å bry seg om enn tvekampen på Farmen. ;o) Han burde i allefall ha det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 '' Gud avgjorde tvekampen sier en eller annen Andreas i Farmen '' Jeg følger med på farmen og har fått med meg det meste av det Andreas har sagt på TV. ''Dette er jo samme retorikk som muslimer benytter, med sin 'Insh'Allah", altså : hvis Gud vil.'' Vi kristne sier jo også "La din vilje skje" - både i Fadervår, og som svar på den bønnen presten ber hver gudstjeneste (forbønn). Vi ønsker at Guds vilje skal skje om det vi ber om/for - ikke vår vilje. ''Men, altså det jeg faktisk lurer på, jeg har jo ikke den helt store religiøse bakgrunnen, men slik jeg har forstått det så griper ikke Gud inn i menneskets liv, nettopp fordi troen er frelsene. Så ved å gripe inn vil Gud bevise sin eksistens, og dermed frata mennesket det frie valg. Det frie valg er også et sentralt tema innen religion, men også direkte i kontrast med 'Gud gjorde slik at...''' Ifølge Bibelen og den kristne tradisjonen kan Gud gripe inn i enkeltmenneskers hverdag. Dette har ikke noe med frelsen å gjøre, og heller ikke med det frie valg. Dersom en person ber Gud om å gripe inn, vil det jo ikke stå i kontrast til det frie valg? MEN - Gud griper ikke nødvendigvis ofte inn direkte i våre liv - han lar oss bruke evner og erfaringer til å være medmennesker, og til å forske på sammenhenger i naturen som kan hjelpe oss til en bedre hverdag og en bedre fremtid. ''Er det forskjellige retninger innen Norsk kristendom, der noen tror Gud har direkte innvirkning på deres liv, om de vinner Farmen eller får hull i en tann og slike banaliteter, mens andre gjør det ikke ?'' For det første, så representerer ikke Andreas noen menighet. Hans meninger er ikke uttrykk for et samlet kristen-Norges syn. Det å tro at Gud griper inn i små bagateller i hverdagen tror jeg er mer personavhengig enn menighetsavhengig, men dette vet jeg ikke helt. ''For hvis Gud har innvirkning på menneskets dagligmål, vil ikke det da ødelegge totalt for det frie valg ? Og ikke minst, da får jo det ondes problem enda større konsekvenser, altså hvorfor bryr en Gud seg om hvem som vinner Farmen, men ikke om noen millioner barn som dør sult ?'' Jeg catcher ikke helt koplingen din til det frie valg - for det har med at Gud ikke ønsker at vi skal være roboter som følger ha, uten vilje. Det ondes problem er ett av de vanskeligste teologiske spørsmålene som finnes, og jeg har selvsagt ikke noe klart svar på det. Jeg tror på en Gud som kan gripe inn, men hvorfor han gjør det i én trafikkulykke og ikke på Utøya, vet jeg ikke. Og jeg vet ikke hvorfor han ikke kunne stoppe Tsunamien (som Sør pleier å gi eksempel på) - eller jordskjelvet på Haiiti - eller forsåvidt sykolnene som hvert år raserer store deler av landene ved det Indiske Hav... ''Det henger rett og slett ikke på greip for meg.men nå er ikke jeg religiøs. Men altså, til troende: Griper Gud inn i små dagilghendelser i livene til folk eller gjør han/hun/den det det ikke ? '' Hadde vi kunne forstått alt som har med Gud å gjøre - så hadde vel vi vært lit Gud selv? Jeg tror på en dimensjon som er større enn oss mennesker, og i denne dimensjonen finnes min Gud - som elsker menneskene, som har makt til å gripe inn, men som ønsker at vi frivillig skal ønske et forhold til Ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417441 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 '' Gud avgjorde tvekampen sier en eller annen Andreas i Farmen '' Jeg følger med på farmen og har fått med meg det meste av det Andreas har sagt på TV. ''Dette er jo samme retorikk som muslimer benytter, med sin 'Insh'Allah", altså : hvis Gud vil.'' Vi kristne sier jo også "La din vilje skje" - både i Fadervår, og som svar på den bønnen presten ber hver gudstjeneste (forbønn). Vi ønsker at Guds vilje skal skje om det vi ber om/for - ikke vår vilje. ''Men, altså det jeg faktisk lurer på, jeg har jo ikke den helt store religiøse bakgrunnen, men slik jeg har forstått det så griper ikke Gud inn i menneskets liv, nettopp fordi troen er frelsene. Så ved å gripe inn vil Gud bevise sin eksistens, og dermed frata mennesket det frie valg. Det frie valg er også et sentralt tema innen religion, men også direkte i kontrast med 'Gud gjorde slik at...''' Ifølge Bibelen og den kristne tradisjonen kan Gud gripe inn i enkeltmenneskers hverdag. Dette har ikke noe med frelsen å gjøre, og heller ikke med det frie valg. Dersom en person ber Gud om å gripe inn, vil det jo ikke stå i kontrast til det frie valg? MEN - Gud griper ikke nødvendigvis ofte inn direkte i våre liv - han lar oss bruke evner og erfaringer til å være medmennesker, og til å forske på sammenhenger i naturen som kan hjelpe oss til en bedre hverdag og en bedre fremtid. ''Er det forskjellige retninger innen Norsk kristendom, der noen tror Gud har direkte innvirkning på deres liv, om de vinner Farmen eller får hull i en tann og slike banaliteter, mens andre gjør det ikke ?'' For det første, så representerer ikke Andreas noen menighet. Hans meninger er ikke uttrykk for et samlet kristen-Norges syn. Det å tro at Gud griper inn i små bagateller i hverdagen tror jeg er mer personavhengig enn menighetsavhengig, men dette vet jeg ikke helt. ''For hvis Gud har innvirkning på menneskets dagligmål, vil ikke det da ødelegge totalt for det frie valg ? Og ikke minst, da får jo det ondes problem enda større konsekvenser, altså hvorfor bryr en Gud seg om hvem som vinner Farmen, men ikke om noen millioner barn som dør sult ?'' Jeg catcher ikke helt koplingen din til det frie valg - for det har med at Gud ikke ønsker at vi skal være roboter som følger ha, uten vilje. Det ondes problem er ett av de vanskeligste teologiske spørsmålene som finnes, og jeg har selvsagt ikke noe klart svar på det. Jeg tror på en Gud som kan gripe inn, men hvorfor han gjør det i én trafikkulykke og ikke på Utøya, vet jeg ikke. Og jeg vet ikke hvorfor han ikke kunne stoppe Tsunamien (som Sør pleier å gi eksempel på) - eller jordskjelvet på Haiiti - eller forsåvidt sykolnene som hvert år raserer store deler av landene ved det Indiske Hav... ''Det henger rett og slett ikke på greip for meg.men nå er ikke jeg religiøs. Men altså, til troende: Griper Gud inn i små dagilghendelser i livene til folk eller gjør han/hun/den det det ikke ? '' Hadde vi kunne forstått alt som har med Gud å gjøre - så hadde vel vi vært lit Gud selv? Jeg tror på en dimensjon som er større enn oss mennesker, og i denne dimensjonen finnes min Gud - som elsker menneskene, som har makt til å gripe inn, men som ønsker at vi frivillig skal ønske et forhold til Ham. ''Hadde vi kunne forstått alt som har med Gud å gjøre - så hadde vel vi vært lit Gud selv? Jeg tror på en dimensjon som er større enn oss mennesker, og i denne dimensjonen finnes min Gud - som elsker menneskene, som har makt til å gripe inn, men som ønsker at vi frivillig skal ønske et forhold til Ham.'' Jeg tror på Jesus og Gud. Men jeg tro ikke at Han griper inn i hverdagen ellers hadde vi ikke hatt _fri_ vilje. Jeg kan be for en dødssyk ungdom, men forventer ikke at Gud skal helbrede denne ungdommen. Det ville ikke ha noen mening for meg, i og med at Gud ikke hjelper de som har det tusen ganger verre! Han vil vi skal tro, og det er det eneste Han krever av oss. Spre budskapet Hans. Jesus lovte ikke fred på jord, snarere det motsatte. Våre bønner blir hørt, men blir ikke besvart. Nettopp pga vår fri vilje. Vi lever på denne jorda på godt og ondt, og det er vårt valg. Jesus, sa tidlig i fra om alt vondt som kom til å skje, men Jesus har ingen favoritter. Vi må leve som best vi kan, og da vil jeg trekke frem det beste/verste budet Han ga oss:" Du skal elske din neste som deg selv!" Hvor provoserende er det? Og hvor mye kjærlighet, ligger det i det budet? Klem, prust, fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nolihi Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 ''Men altså, til troende: Griper Gud inn i små dagilghendelser i livene til folk eller gjør han/hun/den det det ikke ?'' Ikke på annen måte enn at jeg er gitt fri vilje. Dvs at mine valg er svært avgjørende for utfallet av ulike hendelser. Jeg synes altfor mange er tilbøyelig til å bruke Gud som ansvarsfraskrivelse, som bortforklaring eller som forklaring (gjerne der de trenger trøst, men ikke finner logiske forklaringer på det som har rammet dem). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386102-gud-avgjorde-tvekampen/#findComment-3417447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.