Gå til innhold

NHD - Seponere Tolvon; nedtrappingsplan?

Anbefalte innlegg

Gjest En gammelgammel DOLer
Skrevet

Hei!

Kort og greit spørsmål, egentlig: Jeg har gått på 120mg Tolvon et halvt års tid. Hvilken nedtrappingsplan vil du anbefale? Fastlegen var litt usikker.

På forhånd takk. :-)

Mvh

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg vil advare mot nedtrapping før 9 mnd.

Når en trapper ned, tar ned 25% per måned.

1 mnd på 90 mg, 1 mnd på 60, og 1 mnd på 30 mg.

Gjest En gammelgammel DOLer
Skrevet

Jeg vil advare mot nedtrapping før 9 mnd.

Når en trapper ned, tar ned 25% per måned.

1 mnd på 90 mg, 1 mnd på 60, og 1 mnd på 30 mg.

Hei og takk for svar.

Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell, men jeg har tatt Tolvon før søvnens skyld (først og fremst). Hvis du vil gi noen ytterligere kommentarer, setter jeg pris på det.

Har diagnosene F38.8 og F90.8; jeg bruker Lamictal og Metamina mot disse (med god effekt).

Grunnen til at jeg nå skal prøve å slutte er at jeg har noe høyt blodtrykk og høy puls. Man skulle kanskje tro at Metamina var "synderen" her, men verken trykk eller puls har forandret seg nevneverdig etter oppstart med Metamina. Metamina kan vel (iallfall teoretisk) potensere den noradrenerge effekten av Tolvon (?), så vi "plukker vekk" det jeg egentlig ikke trenger av medisiner.

Skal forøvrig inn til hjerteutredning innen etpar mnd; vi får vel litt klarhet i hva som kan være årsaken til høyt trykk og høy puls når jeg er ferdig med utredningen. Jeg har tidligere gått på både Seroquel og Zyprexa; og håper at det ikke har gitt meg "varige mén". Seroquel, den jeg har gått på lengst, ga meg iallfall en helt ekstrem puls i timene etter inntak.

Jeg er forøvrig mann 35 år, 182 cm og 93 kg.

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei og takk for svar.

Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell, men jeg har tatt Tolvon før søvnens skyld (først og fremst). Hvis du vil gi noen ytterligere kommentarer, setter jeg pris på det.

Har diagnosene F38.8 og F90.8; jeg bruker Lamictal og Metamina mot disse (med god effekt).

Grunnen til at jeg nå skal prøve å slutte er at jeg har noe høyt blodtrykk og høy puls. Man skulle kanskje tro at Metamina var "synderen" her, men verken trykk eller puls har forandret seg nevneverdig etter oppstart med Metamina. Metamina kan vel (iallfall teoretisk) potensere den noradrenerge effekten av Tolvon (?), så vi "plukker vekk" det jeg egentlig ikke trenger av medisiner.

Skal forøvrig inn til hjerteutredning innen etpar mnd; vi får vel litt klarhet i hva som kan være årsaken til høyt trykk og høy puls når jeg er ferdig med utredningen. Jeg har tidligere gått på både Seroquel og Zyprexa; og håper at det ikke har gitt meg "varige mén". Seroquel, den jeg har gått på lengst, ga meg iallfall en helt ekstrem puls i timene etter inntak.

Jeg er forøvrig mann 35 år, 182 cm og 93 kg.

Mvh

Ok. Det forandrer en del. Det minner meg på at dere alltid må skrive hva medisiner brukes mot/for i slike spørsmål.

Her kan nedtrapping skje med 25% per uke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...