Madelenemie Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hei! Endelig og skammelig sent, unnskyld for deres deltagelse i massedrap på mennesker. Jeg har ikke sett filmen Max Manus, det har ikke interessert meg (og det sa jeg til flere), før norske myndigheter og norsk politi har villet innrømme det intense hat nordmenn hadde mot jøder, den urett de gjorde, (unntatt den norske kirke der prester protesterte) og den ynkelige motstand som var i Norge. Derfor blir Norges fremholdelse av Max Manus noe man rett og slett mest føler for å le av. Jeg tror det er få ting jeg er enig med min bestefar i, men en ting er det han sa en gang "de fleste nordmenn hatet jøder, og det var ingen egentlig motstand når Tyskerne kom". Jeg tror han hadde rett, hatet mot jøder var like sterkt i Norge som i Tyskland, få var de som tenkte klare og fornuftige tanker, man lot seg i stedet styre/misledet på avveier om merkelige og dumme tanker om overmennesker og undermennesker, det skjer fremdeles. Jeg er så lei meg for det det norske folk gjorde av brutalitet og overgrep mot et folk. (stort sett var det jo jødene som ble sett mest ned på, de var jo rotter) Jeg får ikke gitt noen livet tilbake, men jeg skal si unnskyld til Samuel Steinmann, for det jeg var en del av som nordmann. Det er så skammelig at 70 år er ingenting. Sende små barn, uskyldige ungdommer, la de slås til døden uten motstand, jeg er så lei meg. Det tilgir jeg ikke så lett mitt land for, og den unnskyldningen kom så alt for sent! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Helt enig i at det er alt for sent, men likevel er det viktig at det blir sagt. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 26. november 2012 Forfatter Del Skrevet 26. november 2012 Helt enig i at det er alt for sent, men likevel er det viktig at det blir sagt. Med vennlig hilsen Hei! Ja det syns jeg også, men jeg er så lei meg! For det sluttet ikke i november 1942 eller 1945, det gjentar seg og gjentar seg, det er det som får meg til å gråte. Jeg ser ikke heller filmer som Hotel Rwuanda (hater sånne filmer), jeg ser heller Terminator eller Star wars, det er slossing, men den er mer real. Det er ikke mye som får meg til å gråte men folkemord og barnemishandling er to sånne ting, men jeg blir nok drepende sint, sånn overlever man. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Er det mulig? Inkonsekvens Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hei! Ja det syns jeg også, men jeg er så lei meg! For det sluttet ikke i november 1942 eller 1945, det gjentar seg og gjentar seg, det er det som får meg til å gråte. Jeg ser ikke heller filmer som Hotel Rwuanda (hater sånne filmer), jeg ser heller Terminator eller Star wars, det er slossing, men den er mer real. Det er ikke mye som får meg til å gråte men folkemord og barnemishandling er to sånne ting, men jeg blir nok drepende sint, sånn overlever man. Mens at en mengde uskyldige ungdommer skytes på Utøya er helt ok? La du merke til at politiet var ute og unskyldte i dag at de reagerte for sent på det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417304 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest old lady Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hei! Ja det syns jeg også, men jeg er så lei meg! For det sluttet ikke i november 1942 eller 1945, det gjentar seg og gjentar seg, det er det som får meg til å gråte. Jeg ser ikke heller filmer som Hotel Rwuanda (hater sånne filmer), jeg ser heller Terminator eller Star wars, det er slossing, men den er mer real. Det er ikke mye som får meg til å gråte men folkemord og barnemishandling er to sånne ting, men jeg blir nok drepende sint, sånn overlever man. Jeg er også lei meg for det som skjedde for 70 år siden. Men jeg tar på ingen måte ansvar for det som skjedde før jeg ble født. (Politiet som nå ber om unnskyldning, er ikke de samme individene som begikk grusomheter den gangen.) Men jeg tar ansvar på den måten at jeg ikke begår samme tabben som ble gjort av mange den gangen. Derfor ser jeg filmer som du ikke liker å se, og ligeså leser jeg bøker om det samme. Husk ordtaket : "Den som ikke kjenner historien, er dømt til å gjenta den". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gladiolus Skrevet 27. november 2012 Del Skrevet 27. november 2012 Hei, ja dette er en tragisk del av vår historie. I og med at jeg er født lenge etter krigen er det litt vanskelig å forstå stemningen blant folk den gangen, men at jødehatet må ha vært sterkt hos den jevne borger er sikkert. Kan være vanskelig nok å forstå folk i samtiden også, jfr den absurd malplasserte kommentaren om Utøya-massakren lengre ned her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Onkel, som var politi i Oslo på den tiden, ble selv fengslet. Dette fordi han hadde advart familer mot forekommende fengslinger av jøder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Onkel, som var politi i Oslo på den tiden, ble selv fengslet. Dette fordi han hadde advart familer mot forekommende fengslinger av jøder. Hei! Heldig er du som har familie på mer "riktig side" :-) Ja jeg kan jo ikke noe for det, men det er forferdelig, og være barnebarn til slike personer gir jo noen tanker, spesielt når man ble behandlet så pent,. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Jeg er også lei meg for det som skjedde for 70 år siden. Men jeg tar på ingen måte ansvar for det som skjedde før jeg ble født. (Politiet som nå ber om unnskyldning, er ikke de samme individene som begikk grusomheter den gangen.) Men jeg tar ansvar på den måten at jeg ikke begår samme tabben som ble gjort av mange den gangen. Derfor ser jeg filmer som du ikke liker å se, og ligeså leser jeg bøker om det samme. Husk ordtaket : "Den som ikke kjenner historien, er dømt til å gjenta den". Hei! Ja jeg klarer ikke se disse filmene likevel. Jeg hadde forferdelige mareritt i flere år etter den ene filmen, jeg kan enda våkne av noen scener i filmen, filmen het Schindlers list. Jeg har reist til krigsområder med mat, jeg reiste for å forhindre folkemord utenfor mitt eget land, jeg reiste til Sarajevo. Jeg reiste dit fordi jeg inni meg en gang i 4 eller 5 klasse nektet å åpne øynene foran et bilde med stabler av mennesker. Min lærer ville jeg skulle åpne øynene, men jeg knep dem igjen, når jeg åpnet de var han borte, jeg orker ikke og klarte ikke se den lidelsen, jeg bare rår ikke med det., Den gangen sa jeg inni meg "Jeg lover forhindre at noe slikt skje nær meg" jeg holdt det løftet, når folkemordet skjedde i Europa dro jeg dit, og jeg dro ikke bare, jeg begynte gå helt alene mot Sarajevo sammen med en klovn, akkurat da tenkte jeg inni meg bare "jeg holder mitt løftet" og jeg viste at om jeg døde der blant bombene så ville jeg dø, men holde mitt løfte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Hei, ja dette er en tragisk del av vår historie. I og med at jeg er født lenge etter krigen er det litt vanskelig å forstå stemningen blant folk den gangen, men at jødehatet må ha vært sterkt hos den jevne borger er sikkert. Kan være vanskelig nok å forstå folk i samtiden også, jfr den absurd malplasserte kommentaren om Utøya-massakren lengre ned her. Hei! Ja :-) Forresten forstod jeg ikke den kommentaren? Men ja det er og var grusomt, og kanskje strever jeg noen ganger med det fordi djevlene var så gode mot meg, hvis du skjønner, de som mishandlet og torturerte andre, kastet meg opp i luften, tok meg med på fisketur og ga meg en kniv :-) Så gjorde de grusomheter fordi de hatet mennesker av en annen rase, det gjør ganske vondt å tenke på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Hei! Heldig er du som har familie på mer "riktig side" :-) Ja jeg kan jo ikke noe for det, men det er forferdelig, og være barnebarn til slike personer gir jo noen tanker, spesielt når man ble behandlet så pent,. Onkel var en kjernekar. Han ble sittende på Akershus i tre år. Altså til krigen tok slutt. Men, jeg tenker slik at etterkommere av dem som stod på nazistenes side, kunne ha mange grunner til dette. Noen valgte kanskje den letteste vei. Andre valgte å gå over på "feil" side fordi det var den måten de kunne beskytte flest mulig på. Noen følte kanskje for politikken. Og sikkert mange andre grunner. Men uansett grunn, så kan ikke etterkommere av disse lastes. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madelenemie Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 Onkel var en kjernekar. Han ble sittende på Akershus i tre år. Altså til krigen tok slutt. Men, jeg tenker slik at etterkommere av dem som stod på nazistenes side, kunne ha mange grunner til dette. Noen valgte kanskje den letteste vei. Andre valgte å gå over på "feil" side fordi det var den måten de kunne beskytte flest mulig på. Noen følte kanskje for politikken. Og sikkert mange andre grunner. Men uansett grunn, så kan ikke etterkommere av disse lastes. :-) Hei! Min familie var veldig bevisst, på rasehygiene og den tids tankegang. De forsøkte å fremstille det annerledes, men jeg følte det var noe rart og galt og etter at boken kom vet jeg jo. Holdningene er der fremdeles, ikke bare hos dem, men mange i dag. Jeg kan ha meninger om udemokratiske krefter, men overmennesker og undermennesker, det er veldig trist å høre mennesker mene noe om. Fortsatt fins det fordommer mot jøder feks. Den primitive tankemåten som gjør seg gjeldende mot halve verdens befolkning i islamsk tenkning, skyldes ikke menneskene i seg selv, men indoktrinering en religion gjør. Fjern religionen Islam feks og problemet er løst, det samme gjelder mange andre vrangforestillinger gitt av andre religioner. Det står feks i Koranen at muslimer ikke må la seg avbilde, likevel har de TV kanaler som al jazeera, jeg vet ikke hvordan de får det til, det og så mye annet. En dame sa til meg at hun kjemper for Sharialov i Norge, jeg ble forbauset og spurte hvilket land hun hadde som eksempel, da fantes ikke et land der det eksisterte Sharia i tråd med Koranens anbefalinger svarte hun da, likevel trodde hun at det var mulig. Jeg spurte om hun ikke så vanskene med at det er nok med 3 vitner for å bevitne utroskap før steining av en kvinne, men nei, de tre menneskene man fant/hadde/fremskaffet vill alltid snakke sant. Jeg så da ned i boken og tenkte at best vi fullfører titreringen, så slipper vi snakke mere om julenissen, jeg orket ikke høre mer. Vi gjorde en stille titrering sammen, det var som om vi begge hadde sagt noen ord for mye, hun sa ikke hade da hun gikk, men jeg så etter henne og tenkte så mye dumt religioner gjør med oss mennesker. For bare to timer siden samarbeidet vi jo bra, ja før religion kom opp. Det gir en noen tanker :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Onkel var en kjernekar. Han ble sittende på Akershus i tre år. Altså til krigen tok slutt. Men, jeg tenker slik at etterkommere av dem som stod på nazistenes side, kunne ha mange grunner til dette. Noen valgte kanskje den letteste vei. Andre valgte å gå over på "feil" side fordi det var den måten de kunne beskytte flest mulig på. Noen følte kanskje for politikken. Og sikkert mange andre grunner. Men uansett grunn, så kan ikke etterkommere av disse lastes. :-) ''Men, jeg tenker slik at etterkommere av dem som stod på nazistenes side, kunne ha mange grunner til dette. Noen valgte kanskje den letteste vei. Andre valgte å gå over på "feil" side fordi det var den måten de kunne beskytte flest mulig på. Noen følte kanskje for politikken. Og sikkert mange andre grunner. Men uansett grunn, så kan ikke etterkommere av disse lastes. '' Kloke og viktige ord. Og etterkommere på begge sider kan heller ikkeforventes å involvere seg aktivt, uten at de "dømmes" av den grunn. For etterkommere av NS / Quisling -tilhegengere er det antakelig trippelt vanskelig. For ordens skyld (for den det måtte interessere) døde begge mine 'bestefedre' pga WW2. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386113-norsk-politi-sier-unnskyld/#findComment-3417834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.