Gå til innhold

Jeg vil bli barnevernsarbeider

Anbefalte innlegg

Gjest i barnevernet

Jeg elsker og jobbe med barn og ungdom, og har en veldig god kontakt med de gjennom jobben på skolen hvor jeg jobber (ikke som lærer). Jeg er en person som barn/unge kommer og snakker med når de har problemer, og jeg kjenner at dette gir meg så mye!

Utdannelsen min er helsesekretær.

Hva må til for og få slike jobber i barnevernet?

Må man være utdannet barnevernskonsulent, eller er det annet jeg kan gjøre?

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386131-jeg-vil-bli-barnevernsarbeider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest i barnevernet

Ta en telefon til barnevernet og spør? :o)

Jeg er dypt imponert over mennesker som vil jobbe med dette, jeg tror det er en knallhard jobb (mentalt) og vi trenger sårt flere som vil jobbe med disse barna. Lykke til!

Er enig Lillemus, er en krevende jobb og er svært glad for at noen brenner for å gjøre denne viktige jobben. Men det krever kunnskap og god innsikt da dette er svært sårbare områder for disse barna og foreldrene deres.

Gjest hilsen en samarbeidspartner

Er enig Lillemus, er en krevende jobb og er svært glad for at noen brenner for å gjøre denne viktige jobben. Men det krever kunnskap og god innsikt da dette er svært sårbare områder for disse barna og foreldrene deres.

Mm. Ikke minst kreves det god selvinnsikt og god evne til å skille mellom hva som er fakta og hva som er misforståelser og feiltolkinger. Bekymringsmeldinger er ofte grunnløse, mens det andre ganger er grunn til bekymring. Man må ha god kunnskap om normalpsykologi og normal vekslende atferd, normal atferd i kriser osv (inkl.den krisen det er å bli meldt til barnevernet enten det er grunnløst eller ikke).

Man bør ha evne til å se etter ressurser og styrker, ikke bare være fiksert på å lete etter feil og svakheter. Man kan få inntrykk av at man lærer for lite av førstnevnte på barnevernsutdanningen?

Man bør også selv ha erfaring med den normale hverdagen med egne barn. Unge folk som selv ikke har barn, har ingenting i barnevernet å gjøre, etter min mening.

Jeg har selv jobbet i nært samarbeid med barnevernet i mitt arbeid, og jeg har sett mye rart av bekymringsmeldinger, og også forståelsen av disse. Det jeg sier her er tanker jeg har fått etter å ha sett mye som aldri burde skjedd av meldinger og håndtering av meldinger.

Heldigvis har jeg også sett mye bra og profesjonell håndtering av saker, og mange gode tiltak! Så barnevernet er nødvendig. Men det finnes alle mulige varianter, og svært mye som bør forbedres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...