Gå til innhold

Forlate baby halvt år for nesten to døgn?

Anbefalte innlegg

Gjest En mor til baby

Lurer på å dra på tur med venninner med danskebåten. Jeg ammer ikke, og pappe er veldig tilstedeværende og like viktig i livet hennes selv om han dog jobber 80%. Baby blir hjemme hos pappa.

Den første dagen får jeg vært halve dagen sammen med baby. Reiser på ettermiddaen. Borte hele neste dag. Sammen med baby nesten hele neste dag etter det, hjemme klokka 1200.

Hva tror dere er det uforsvarlig?

Fortsetter under...

Øh.. "baby er hjemme hos PAPPA". Og han er en fremmed mann du plukket opp på gata for anledningen, og har leid inn for anledning barnevakt?

Du vet at fostre i magen blir kjent med pappas stemme også, de ni mnd de ligger der inne? :0)

Med mindre mannen er katatonisk schizofren og voldelig, så er det lite å lure på.

Annonse

Bare å reise. Jeg dro på jentehelgetur (fredag - søndag) da min nr. 2 var 3 mnd med verdens beste samvittighet. Jeg fullammet tilogmed, og hadde spart opp ekstramelk med pumpe siden hun ble født. Måtte selvsagt pumpe meg i løpet av den helgen, men det gikk så fint. God tur!

Gjest En mor til baby

Øh.. "baby er hjemme hos PAPPA". Og han er en fremmed mann du plukket opp på gata for anledningen, og har leid inn for anledning barnevakt?

Du vet at fostre i magen blir kjent med pappas stemme også, de ni mnd de ligger der inne? :0)

Med mindre mannen er katatonisk schizofren og voldelig, så er det lite å lure på.

Han er nok verdens beste pappa. Men jeg mener jeg har lest noe om morsbinding. Og når mor er borte fra barnet osv. Så da ble jeg usikker.

Han er nok verdens beste pappa. Men jeg mener jeg har lest noe om morsbinding. Og når mor er borte fra barnet osv. Så da ble jeg usikker.

Nesten to døgn er ikke lenge nok til at hun pådrar seg tilknytningsforstyrrelser ;-)

I løpet av årene som kommer, skal hun omigjen og omigjen erfare at du (eller pappaen) "forsvinner", men at ting går greit allikevel og at du alltid kommer tilbake. Denne erfaringen er med på å gjøre henne trygg.

Men hun blir sikkert glad for å se deg igjen når du kommer tilbake. Det er veldig hyggelig å bli mottatt av en liten tass som tydelig kjenner deg igjen og viser det med hele seg :-))

Skjønner. :0) Veien til nervesammenbrudd er brolagt med gode råd fra "eksperter". ;0P

Annonse

Skjønner godt at du spør om dette, innimellom kan man få intrykk av at man påfører egne barn både traumer og lidelser om man ikke ammer, tar en tur bort, ikke stimulerer deres musikalske sans etc.. ;-) Greit i slike tilfeller å minne seg om hvordan barneoppdragelse og ikke minst håndtering utføres i andre land enn vårt, der det er svært godt tilrettelagt og informasjonstilgangen er stor. Hadde du bodd i USA foreksempel kan det godt hende at både du og far hadde vært tilbake i jobb i tre måneder allerede, lillesnuppa hos dagmamma. Summa sumarum: reis med god samvittighet, og se tenk på det som et gode at far og barn får et intensivt bonding-døgn. Kos deg :)

Skjønner godt at du spør om dette, innimellom kan man få intrykk av at man påfører egne barn både traumer og lidelser om man ikke ammer, tar en tur bort, ikke stimulerer deres musikalske sans etc.. ;-) Greit i slike tilfeller å minne seg om hvordan barneoppdragelse og ikke minst håndtering utføres i andre land enn vårt, der det er svært godt tilrettelagt og informasjonstilgangen er stor. Hadde du bodd i USA foreksempel kan det godt hende at både du og far hadde vært tilbake i jobb i tre måneder allerede, lillesnuppa hos dagmamma. Summa sumarum: reis med god samvittighet, og se tenk på det som et gode at far og barn får et intensivt bonding-døgn. Kos deg :)

''Hadde du bodd i USA foreksempel kan det godt hende at både du og far hadde vært tilbake i jobb i tre måneder allerede, lillesnuppa hos dagmamma.''

Det er da et elendig argument for å råde moren i denne tråden til å dra på tur. At noen i andre land er nødt til å forlate ungene sine til barnepass så tidlig, betyr ikke at det er uproblematisk for barnet. Og hvorfor stoppe med USA-eksempelt? Det finnes arbeidere på landsbygda i Kina som bare ser ungene sine hvert tredje år, også.

Tilknytningsskader er helt reelle utfordringer, som kan gi store følger for barn langt ut i voksenlivet.

For ordens skyld: Jeg ser ikke noe problem i å dra på en kort svipptur og overlate barnet til en svært tilstedeværende far, som trådstarter her spør om. Det er sammenligningen din jeg reagerer på.

''Men jeg mener jeg har lest noe om morsbinding. Og når mor er borte fra barnet osv. ''

Hvis baby bare hadde hatt deg som omsorgsperson, ville det nok blitt vanskelig. Men her er det snakk om en nær og tilstedeværende far. Det går nok helt fint for babyen. Det kan imidlertid hende det blir verre for deg. ;)

God tur!

Gjest En mor til en baby

''Men jeg mener jeg har lest noe om morsbinding. Og når mor er borte fra barnet osv. ''

Hvis baby bare hadde hatt deg som omsorgsperson, ville det nok blitt vanskelig. Men her er det snakk om en nær og tilstedeværende far. Det går nok helt fint for babyen. Det kan imidlertid hende det blir verre for deg. ;)

God tur!

''Det kan imidlertid hende det blir verre for deg. ;)''

Ja er redd for at jeg vil angre å få fryktelig hjemlengsel :)

Gjest En mor til baby

''Hadde du bodd i USA foreksempel kan det godt hende at både du og far hadde vært tilbake i jobb i tre måneder allerede, lillesnuppa hos dagmamma.''

Det er da et elendig argument for å råde moren i denne tråden til å dra på tur. At noen i andre land er nødt til å forlate ungene sine til barnepass så tidlig, betyr ikke at det er uproblematisk for barnet. Og hvorfor stoppe med USA-eksempelt? Det finnes arbeidere på landsbygda i Kina som bare ser ungene sine hvert tredje år, også.

Tilknytningsskader er helt reelle utfordringer, som kan gi store følger for barn langt ut i voksenlivet.

For ordens skyld: Jeg ser ikke noe problem i å dra på en kort svipptur og overlate barnet til en svært tilstedeværende far, som trådstarter her spør om. Det er sammenligningen din jeg reagerer på.

''Tilknytningsskader er helt reelle utfordringer, som kan gi store følger for barn langt ut i voksenlivet. ''

Kan du si litt om det? Da tenker jeg ikke på mitt tilfelle nå. Men hva som skal til for at det blir tilknytningsskader. I vår familie måtte foreksempel et barn sendes bort i to år fra 2-4 år grunnet at mor(min bestemor) fikk tuberkolose. Kan ikke si at det ble noen tilknytningsskader jeg da. Men bare synes det er et interessant tema.

''Tilknytningsskader er helt reelle utfordringer, som kan gi store følger for barn langt ut i voksenlivet. ''

Kan du si litt om det? Da tenker jeg ikke på mitt tilfelle nå. Men hva som skal til for at det blir tilknytningsskader. I vår familie måtte foreksempel et barn sendes bort i to år fra 2-4 år grunnet at mor(min bestemor) fikk tuberkolose. Kan ikke si at det ble noen tilknytningsskader jeg da. Men bare synes det er et interessant tema.

Det finnes mye å lese om det på nett. Her er f.eks en ganske lettlest bloggserie om temaet: http://hannej.blogspot.no/2008/12/tilknytning-velser-i-kjrlighet-del-1.html

Her er litt om tilknytningsteori og teoretikerne Bowlby og Ainsworth:

http://da.wikipedia.org/wiki/Tilknytningsteori

..og her kan du se eksempler på Ainsworths forskning på de ulike tilknytningstypene hos barn:

Hva som skal til for å få tilknytningsskader avhenger av flere variabler, som f.eks barnets alder, tidligere erfaringer, øvrige omgivelser og resiliens (motstandsdyktighet/robusthet).

Men man kan nok trygt si at å sende et barn bort i et par år er en god oppskrift for tilknytningsskader.

Omfanget av dem vil imidlertid som sagt variere, fra såkalt lettere tilknytningsforstyrrelser som kan repareres ganske enkelt, til tunge former for reaktiv tilknytningsforstyrrelse. Det er en alvorlig diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...