Gå til innhold

Hva er forskjellen på mattematikken i utdanning.

Anbefalte innlegg

Gjest hva er forskjellen......

en for bedriftsøkonomi og en som tar sivilingeniørutdanning? (begge masterstudie)

Noen sier matte er matte, mens jeg mener det er store individuelle forskjeller på den type matte som utøves i de forskjellige utdanningene?

Fortsetter under...

Jeg har tatt sammfunnsfagmatte og den går veldig mye på funksjoner, sannsynlighetsregning, mye algebra, mikro og makro økonomi (pluss regnskapsfag) mens jeg ser for meg at man i naturfagmatte ihvertfall har mer geometri? Geometri har jeg ikke hatt siden ungdomsskolen... Og det som var så kjekt... Og så er det vel beregninger av diverse vekt, volum, hastighet etc etc. Alt det vi ikke hadde lengre på videregående?

Det kalles ikke individuelle forskjeller i forhold til hvilken type matte det er. På individnivå ja, hvis hver enkelt person har en type matte, men matten i seg selv er ikke individuell i forhold til hvilken matte de har på ulike studier. Så til spørsmålet ditt: Det er helt sikkert forskjellig matte som vektlegges på ulike studier.

Gjest Shira :o)

Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg skal om noen dager ha eksamen i bed.øk og i økonommatte. Hjelp.

Det er bachelor da, og første året. Det går i funksjoner med flere variable, derivering i hytt og pine, grafer og lese av alt dette.

Noe renteberegning. Målet er mesteparten av tiden og finne vinningsoptimun, dvs at vi hele tiden regner på om vi kan tjene penger, og når vil vi begynne å tape.

Så er det jo finans, makro og mikro som er neste steg.

Akkurat nå er jeg overbevist om at jeg stryker og at jeg ikke får starte på makro og finans neste urk. *snufs*

Til spørsmålet ditt. Har du kukket på sidene til høyskoler som har begge deler? Der skal det stå kort om hva fag innebærer, der kan du kanskje se om det er forskjeller.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1354178283' post='4840119]

Jeg vet ikke, men jeg vet at jeg skal om noen dager ha eksamen i bed.øk og i økonommatte. Hjelp.

Det er bachelor da, og første året. Det går i funksjoner med flere variable, derivering i hytt og pine, grafer og lese av alt dette.

Noe renteberegning. Målet er mesteparten av tiden og finne vinningsoptimun, dvs at vi hele tiden regner på om vi kan tjene penger, og når vil vi begynne å tape.

Akkurat nå er jeg overbevist om at jeg stryker og at jeg ikke får starte på makro og finans neste urk. *snufs*

Til spørsmålet ditt. Har du kukket på sidene til høyskoler som har begge deler? Der skal det stå kort om hva fag innebærer, der kan du kanskje se om det er forskjeller.

Ser at jeg er stresset på alle skrivefeilene ja. Ååå.

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1354178283' post='4840119]

Jeg tok eksamen i bed.øk (som fjernelev uinder en høyskole i nabofylket) som godt voksen. Det gikk fint. men jeg hadde jo en del utdanning i regnskap og handelsregning fra før.

Jeg antar at våre ingeniører og sivilingeniører (som det het før) driver med mer avanserte beregninger, og det er forskjell på f.eks. skipsingeniør og en kjemiingeniør.

Jeg tok eksamen i bed.øk (som fjernelev uinder en høyskole i nabofylket) som godt voksen. Det gikk fint. men jeg hadde jo en del utdanning i regnskap og handelsregning fra før.

Jeg antar at våre ingeniører og sivilingeniører (som det het før) driver med mer avanserte beregninger, og det er forskjell på f.eks. skipsingeniør og en kjemiingeniør.

Det gikk fint ja, det er jo bra. Alt dette er nytt for meg, og formen som var så bra dalte litt nå på slutten. Jeg ser flere i klassen har vært borti bed.øk før og tar det dermed litt lettere.

Vel vel, i morgen er det dags, og jeg tror jeg skal få litt ned på alle oppgavene, selv om jeg sliter med å dra dem helt i mål. Målet er bare å stå på både bed.øk og matte. Så får jeg ta det derifra. Jeg ønsker å gå administrative veien, ikke den økonomiske, men jeg må stå for å gå videre siden disse økonomifagene er obligatoriske.

[quote name=Shira :o)' timestamp='1354442211' post='4841067]

Det gikk fint ja, det er jo bra. Alt dette er nytt for meg, og formen som var så bra dalte litt nå på slutten. Jeg ser flere i klassen har vært borti bed.øk før og tar det dermed litt lettere.

Vel vel, i morgen er det dags, og jeg tror jeg skal få litt ned på alle oppgavene, selv om jeg sliter med å dra dem helt i mål. Målet er bare å stå på både bed.øk og matte. Så får jeg ta det derifra. Jeg ønsker å gå administrative veien, ikke den økonomiske, men jeg må stå for å gå videre siden disse økonomifagene er obligatoriske.

Lykke til med eksamen :-) Jeg er glad for å høre at du er i gang med studier!

Lykke til med eksamen :-) Jeg er glad for å høre at du er i gang med studier!

Takk! :o)

Jeg måtte ta en pause i vårsemesteret, coloen måtte reoperest, det er jp typisk meg ;o) I høst har det gått greitt, matte og bed.øk er to tunge fag, men de følger hverandre så jeg har gått på i høst for full maskin, for jeg ønsker så sterkt å bli helt ferdig med høstsemester år 1.

Det gjør underverk for meg å ha noe som er mitt eget, noe å gå fast til. Utfordringen ligger i å finne rett mengde, men veien får bli mens jeg går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...