Madelenemie Skrevet 29. november 2012 Skrevet 29. november 2012 Hei! Da ble det slik, "jammen og forunderlig nok satte de diagnosen asperger syndrom". Jeg trodde aldri dette kunne skje, da hun er faglig en av de beste i klassen og man merker ikke på min datter at hun har autismespekterforstyrrelse. Men at hun er så glad og tillitsfull og feks krabber opp på fanget til psykiateren er tegn på en ikke adekvat oppførsel til alder, men hun sjarmerte utrederne, og nettopp derfor ble jeg forundret over konklusjonen. Hun gikk avgårde med den ene og sa bare hade, slik hun er og gjør, hun er veldig glad i voksne mennesker. Derfor trodde jeg de aldri skulle finne noe. De sa da at hun klarte tester hun nok ikke burde klart for å få denne diagnosen, men at en helhetsvurdering gjorde at da de så henne i kantinen bestemte seg, hun virket da tydelig forstyrret av lyder, men dette kom ikke frem i testsituasjonen, da hun da var glad, samarbeidsvillig, lykkelig for å gjøre og få til alt de bad henne om. (det er en til en relasjoner som er lette for henne, det er grupper som er mer kompliserte, det var derfor tilfeldig at de oppdaget asperger hos henne) Min trøst er at hun er et grensetilfelle, mente den ene, den andre ikke, de var litt uenige, men det ble altså asperger syndrom. Min datter er strålende fornøyd og jeg er mindre fornøyd, men det er fordi jeg både ble overrasket og altså ikke regnet med dette i det hele tatt! Dessuten er livet lettere uten, men nå får jeg tenke på at hun har svært gode evner og ligger langt over gjennomsnittet på den IQ skalaen, så min mann. Det betyr nok at hun både får en akademisk karriere og forhåpentligvis gifter seg med en mann som er like normal som hennes far. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 29. november 2012 Skrevet 29. november 2012 Så bra hun klarte seg fint på de fleste testene! Da har dere kanskje fått noen svar ihvertfall, og hun får hjelp hvis hun trenger ekstra tilrettelegging? Forhåpentligvis får din datter et flott og godt liv, selv med ekstra utfordringer. Asperger er ikke det verste man kan ha i så måte :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. november 2012 Skrevet 29. november 2012 Det er igrunnen ikke så viktig hvilken diagnose hun har, så lenge hun er seg selv og får hjelp der hun trenger det 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. november 2012 Forfatter Skrevet 29. november 2012 Så bra hun klarte seg fint på de fleste testene! Da har dere kanskje fått noen svar ihvertfall, og hun får hjelp hvis hun trenger ekstra tilrettelegging? Forhåpentligvis får din datter et flott og godt liv, selv med ekstra utfordringer. Asperger er ikke det verste man kan ha i så måte :-) Hei! Nei det er sant, Mye med trygghet og mamma og pappa og få hjelp tidlig :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. november 2012 Forfatter Skrevet 29. november 2012 Det er igrunnen ikke så viktig hvilken diagnose hun har, så lenge hun er seg selv og får hjelp der hun trenger det Hei! Ja men diagnosen er viktig på den måten at : Jeg leste en bok for henne nå, en som en dame med auisme i Sverige har skrevet, og for hver siden nesten så sa min datter, "men mamma det er jo sånn det er for meg" Jeg spute om hun ville at lærerne skulle lese denne boken for klassen og da ble hun glad og sa det ville hun, for da sikkert forstår barna bedre hvorfor hun blir så sliten at må være inne. I dag vinket hun til barna i vinduet når de var ute, en pile sa "vær så snill si hvorfor du er inne?" da sa min datter "fordi jeg har asperger" så sa piken "hva er det?" og min datter sa "Da tåler man ikke så mye lyder som andre" da smilte den andre piken. Jeg tror nok man kommer lengst med åpenhet, jeg er nå lettet over at min datter tar det så naturlig, håper lærerne tar seg tid til å lese denne lille søte boken :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 29. november 2012 Skrevet 29. november 2012 Hei! Ja men diagnosen er viktig på den måten at : Jeg leste en bok for henne nå, en som en dame med auisme i Sverige har skrevet, og for hver siden nesten så sa min datter, "men mamma det er jo sånn det er for meg" Jeg spute om hun ville at lærerne skulle lese denne boken for klassen og da ble hun glad og sa det ville hun, for da sikkert forstår barna bedre hvorfor hun blir så sliten at må være inne. I dag vinket hun til barna i vinduet når de var ute, en pile sa "vær så snill si hvorfor du er inne?" da sa min datter "fordi jeg har asperger" så sa piken "hva er det?" og min datter sa "Da tåler man ikke så mye lyder som andre" da smilte den andre piken. Jeg tror nok man kommer lengst med åpenhet, jeg er nå lettet over at min datter tar det så naturlig, håper lærerne tar seg tid til å lese denne lille søte boken :-) Åpenhet er så utrolig viktig! Jeg ser dette hver dag i jobben min, og har jo også erfart det på kroppen selv Flott jente du har! 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 29. november 2012 Skrevet 29. november 2012 Jeg synes dette var gode nyheter! Din datter er blitt sett og forstått og fanget opp. Bare litt skremmende at det tildels var ved en tilfeldighet. Observasjoner i det fri burde være obligatorisk ved en AS-utredning! Nettopp det du peker på som skulle gjøre det umulig å sette en diagnose, er hva jeg synes er så iøynefallende at det er grunnlag for å mistenke en utviklingsforstyrrelse. Og at hun klarer testene så bra, hun har nok den ujevne evneprofilen som er så typisk ved Asperger. Det var veldig fint å høre hvordan det hadde gått på skolen etterpå, og at din datter kunne forklare hvorfor hun ikke skulle være ute sammen med de andre barna, og at dette ble godtatt og forstått. Det er akkurat slikt (og mye mer selvsagt, men det er start) hun trenger. 0 Siter
Gjest inif Skrevet 29. november 2012 Skrevet 29. november 2012 Hei. Men er det ikke ofte slik at barn med asprger er flinke på skolen, samt at de er flinkere til å være med voksne enn med barn, særlig barn i grupper? Jeg har hatt barn med asperger i klassene jeg har undervist, og dette er to trekk som har vært felles for dem. Tror uansett det kan være greit hun har fått en diagnose. Da er det oftere lettere for oss lærere å vite hva vi kan gjøre for å hjelpe eleven. 0 Siter
Gjest poncho Skrevet 29. november 2012 Skrevet 29. november 2012 ''Jeg trodde aldri dette kunne skje, da hun er faglig en av de beste i klassen og man merker ikke på min datter at hun har autismespekterforstyrrelse.'' Hei. Jeg har en jente i min familie med denne diagnosen og hun er også veldig intelligent. Hun har derimot store problemer når det kommer til venner og sosiale forhold. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. november 2012 Forfatter Skrevet 29. november 2012 ''Jeg trodde aldri dette kunne skje, da hun er faglig en av de beste i klassen og man merker ikke på min datter at hun har autismespekterforstyrrelse.'' Hei. Jeg har en jente i min familie med denne diagnosen og hun er også veldig intelligent. Hun har derimot store problemer når det kommer til venner og sosiale forhold. Hei! Okey, da er hun nok lik min datter :-) Min datter faller ut når det er mer enn et menneske, det er da hun får vansker :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. november 2012 Forfatter Skrevet 29. november 2012 Hei. Men er det ikke ofte slik at barn med asprger er flinke på skolen, samt at de er flinkere til å være med voksne enn med barn, særlig barn i grupper? Jeg har hatt barn med asperger i klassene jeg har undervist, og dette er to trekk som har vært felles for dem. Tror uansett det kan være greit hun har fått en diagnose. Da er det oftere lettere for oss lærere å vite hva vi kan gjøre for å hjelpe eleven. Hei! Ja jeg leste den boken psykiateren ga oss en kopi av og den vil min datter lærerne skal lese, for det er akkurat sånn hun har det sier, hun. Jeg trodde hun var litt for liten for å forstå denne boken, men hun ble veldig glad av å lese den, så jeg sender den med henne. Får håper lærerne syns det er greit å lese den, siden hun gjerne vil det, for da sier hun at de andre vil forstå og skjønne hvorfor hun må være inne i friminuttene. Min datter liker å leke, det er "søren" med den lydsensitiviteten. Så må hun se de andre leke gjennom vinduet, det er litt trist for meg... håper du skjønner. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 29. november 2012 Forfatter Skrevet 29. november 2012 Jeg synes dette var gode nyheter! Din datter er blitt sett og forstått og fanget opp. Bare litt skremmende at det tildels var ved en tilfeldighet. Observasjoner i det fri burde være obligatorisk ved en AS-utredning! Nettopp det du peker på som skulle gjøre det umulig å sette en diagnose, er hva jeg synes er så iøynefallende at det er grunnlag for å mistenke en utviklingsforstyrrelse. Og at hun klarer testene så bra, hun har nok den ujevne evneprofilen som er så typisk ved Asperger. Det var veldig fint å høre hvordan det hadde gått på skolen etterpå, og at din datter kunne forklare hvorfor hun ikke skulle være ute sammen med de andre barna, og at dette ble godtatt og forstått. Det er akkurat slikt (og mye mer selvsagt, men det er start) hun trenger. Hei! Så hadde du rett da :-) Fikk vite det mandag. Ble så sliten jeg. Ja det var jammen litt tilfeldig, pga av den lunjsen med utrederne der så de hvor fjern og stille hun ble når det var mer enn et menneske og noen få ting å forholde seg til. Jeg skrev ingenting, likevel fikk hun diagnosen. merkelig, trodde ikke det var sånn, trodde det var litt av en kamp og et nåløye man måtte igjennom, det sier jo andre... enten er hennes symptomer tydelige eller så hadde de bare veldig god kompetanse her, det siste vet jeg de hadde, det var et utredningsteam du skulle møtt, de viste så mye :-) 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 30. november 2012 Skrevet 30. november 2012 Hei! Ja jeg leste den boken psykiateren ga oss en kopi av og den vil min datter lærerne skal lese, for det er akkurat sånn hun har det sier, hun. Jeg trodde hun var litt for liten for å forstå denne boken, men hun ble veldig glad av å lese den, så jeg sender den med henne. Får håper lærerne syns det er greit å lese den, siden hun gjerne vil det, for da sier hun at de andre vil forstå og skjønne hvorfor hun må være inne i friminuttene. Min datter liker å leke, det er "søren" med den lydsensitiviteten. Så må hun se de andre leke gjennom vinduet, det er litt trist for meg... håper du skjønner. Skolen kan da vel lage en "innegruppe" med noen lite bråkete elever slik at hun ikke må være helt alene? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 30. november 2012 Forfatter Skrevet 30. november 2012 Skolen kan da vel lage en "innegruppe" med noen lite bråkete elever slik at hun ikke må være helt alene? Hei! De er ikke særlig villige til noe som helst egentlig. Først var selv dette umulig pga av brannforskrifter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.