Bella Dotte Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Se hva som står nederst på denne siden: http://www.velferdsetaten.oslo.kommune.no/ttkort/praktisk_om_tttjenesten/ Jeg tror de mener at TT-kortet ikke gir brukeren *gratis* reiser til behandling. Men hvis man betaler egenandelen selv, kan ingen nekte en å bruke disse på reiser til behandlingstedet. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Se hva som står nederst på denne siden: http://www.velferdsetaten.oslo.kommune.no/ttkort/praktisk_om_tttjenesten/ Nå så jeg det endelig, det jeg har prøvd å finne (bevis for): "Kjøre sammen med andre Akkurat som ved vanlig kollektivtransport må du regne med å kjøre de faste TT-turene sammen med andre." http://www.velferdsetaten.oslo.kommune.no/ttkort/praktisk_om_tttjenesten/rodt_ttkort/ Merk altså, de *faste* turene. Fritidsreiser er helt vanlige reiser med de samme reglene som for forretningsmannens til og fra Aker brygge. Bortsett fra at en TT-bruker bare betaler egenandelen, såklart. 0 Siter
frosken Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Jeg tror de mener at TT-kortet ikke gir brukeren *gratis* reiser til behandling. Men hvis man betaler egenandelen selv, kan ingen nekte en å bruke disse på reiser til behandlingstedet. Her mener jeg bestemt du tar feil. Poenget er at Oslo kommune ikke er interessert i å betale for reiser som Folketrygden dekker, og jeg vil anta at du har fått informasjonsmateriell som sier at du ikke har anledning til å benytte TT-kortet i forbindelse med transport til behandling. En helt annen ting, er at de færreste sjåfører gidder å ta noen krangel på dette - det går ikke ut over dem at kommunen påføres unødvendige utgifter. 0 Siter
frosken Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Nå så jeg det endelig, det jeg har prøvd å finne (bevis for): "Kjøre sammen med andre Akkurat som ved vanlig kollektivtransport må du regne med å kjøre de faste TT-turene sammen med andre." http://www.velferdsetaten.oslo.kommune.no/ttkort/praktisk_om_tttjenesten/rodt_ttkort/ Merk altså, de *faste* turene. Fritidsreiser er helt vanlige reiser med de samme reglene som for forretningsmannens til og fra Aker brygge. Bortsett fra at en TT-bruker bare betaler egenandelen, såklart. Poenget er at reiser til behandling ikke er "fritidsreiser" innenfor TT-ordningen. Det trådstarter var opptatt av, var at hun ikke ønsket å bli transportert sammen med andre i forbindelse med transport til behandling. Innenfor pasienttransporten benyttes samkjøring i utstrakt grad, men mye mindre i Oslo enn resten av landet pga de korte avstandene. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Her mener jeg bestemt du tar feil. Poenget er at Oslo kommune ikke er interessert i å betale for reiser som Folketrygden dekker, og jeg vil anta at du har fått informasjonsmateriell som sier at du ikke har anledning til å benytte TT-kortet i forbindelse med transport til behandling. En helt annen ting, er at de færreste sjåfører gidder å ta noen krangel på dette - det går ikke ut over dem at kommunen påføres unødvendige utgifter. ''... at Oslo kommune ikke er interessert i å betale for reiser som Folketrygden dekker'' OK. Men Folketrygden ville uansett ikke ha betalt for disse reisene, det skal etter hva jeg forstår mye mer til (man må være sykere enn kravene for å få TT-kort). ''... de færreste sjåfører gidder å ta noen krangel på dette - det går ikke ut over dem at kommunen påføres unødvendige utgifter'' Jeg kan da reise til og fra sykehusene så mye jeg vil uten at taxisjåførene trenger å tenke på det? Hva om jeg skal på sykehuskafeen og ta en kaffe med en venninne som har vært til konsultasjon? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Poenget er at reiser til behandling ikke er "fritidsreiser" innenfor TT-ordningen. Det trådstarter var opptatt av, var at hun ikke ønsket å bli transportert sammen med andre i forbindelse med transport til behandling. Innenfor pasienttransporten benyttes samkjøring i utstrakt grad, men mye mindre i Oslo enn resten av landet pga de korte avstandene. ''Poenget er at reiser til behandling ikke er "fritidsreiser" innenfor TT-ordningen. '' Det er sant. Diskusjonen tok en liten vri der (jeg ga den visst det). Beklager. 0 Siter
frosken Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 ''... at Oslo kommune ikke er interessert i å betale for reiser som Folketrygden dekker'' OK. Men Folketrygden ville uansett ikke ha betalt for disse reisene, det skal etter hva jeg forstår mye mer til (man må være sykere enn kravene for å få TT-kort). ''... de færreste sjåfører gidder å ta noen krangel på dette - det går ikke ut over dem at kommunen påføres unødvendige utgifter'' Jeg kan da reise til og fra sykehusene så mye jeg vil uten at taxisjåførene trenger å tenke på det? Hva om jeg skal på sykehuskafeen og ta en kaffe med en venninne som har vært til konsultasjon? ''OK. Men Folketrygden ville uansett ikke ha betalt for disse reisene, det skal etter hva jeg forstår mye mer til (man må være sykere enn kravene for å få TT-kort).'' Det stemmer ikke nødvendigvis, mange vil ha erfart det motsatte. ''Jeg kan da reise til og fra sykehusene så mye jeg vil uten at taxisjåførene trenger å tenke på det? Hva om jeg skal på sykehuskafeen og ta en kaffe med en venninne som har vært til konsultasjon?'' Nettopp - så den enkelte sjåfør gidder stort sett ikke ta disse diskusjonene. De får pengene sine uansett. Men hvorfor tror du regelen finnes om det ikke er for at det er meningen at også du skal følge den? '' 0 Siter
frosken Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 ''Poenget er at reiser til behandling ikke er "fritidsreiser" innenfor TT-ordningen. '' Det er sant. Diskusjonen tok en liten vri der (jeg ga den visst det). Beklager. Ok :-) 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 ''OK. Men Folketrygden ville uansett ikke ha betalt for disse reisene, det skal etter hva jeg forstår mye mer til (man må være sykere enn kravene for å få TT-kort).'' Det stemmer ikke nødvendigvis, mange vil ha erfart det motsatte. ''Jeg kan da reise til og fra sykehusene så mye jeg vil uten at taxisjåførene trenger å tenke på det? Hva om jeg skal på sykehuskafeen og ta en kaffe med en venninne som har vært til konsultasjon?'' Nettopp - så den enkelte sjåfør gidder stort sett ikke ta disse diskusjonene. De får pengene sine uansett. Men hvorfor tror du regelen finnes om det ikke er for at det er meningen at også du skal følge den? '' ''Men hvorfor tror du regelen finnes om det ikke er for at det er meningen at også du skal følge den? '' Jeg vet ikke, sant å si. Hvis de hadde begrunnet regelen, slik som du har gjort (takk), ville jeg kanskje vurdert å følge den. 0 Siter
frosken Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 ''Men hvorfor tror du regelen finnes om det ikke er for at det er meningen at også du skal følge den? '' Jeg vet ikke, sant å si. Hvis de hadde begrunnet regelen, slik som du har gjort (takk), ville jeg kanskje vurdert å følge den. Jeg er enig i at de burde ha begrunnet regelen ordentlg, det ville ha økt sannsynligheten for at brukerne valgte å følge den. Slik den står nå, så virker den nærmest bare som en kuriositet, såfremt man ikke vet logikken bak. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Jeg er enig i at de burde ha begrunnet regelen ordentlg, det ville ha økt sannsynligheten for at brukerne valgte å følge den. Slik den står nå, så virker den nærmest bare som en kuriositet, såfremt man ikke vet logikken bak. Riktig. Jeg skal høre med psykologen og/eller fastlegen hvordan man går fram for å evt få innvilget faste reiser til sykehuset. Jeg tror altså at det kan bli vanskelig, siden jeg kan gå (når det ikke er glatt) og jeg har time en gang annenhver uke hele året, men jeg har ikke spurt spesifikt etter det, og ihvertfall ikke etter at jeg fikk TT-kortet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.