Gå til innhold

Misliker å få min fritid og hjem styrt av andre


Anbefalte innlegg

'' På vår skole var forslaget å ha slik gruppe en gang pr uke. Det tror jeg ingen tok alvorlig.''

Enig i at det er å overdrive noe veldig.

Som sagt var det nok ingen som tok det bokstavelig, selv om det var det anbefalte fra læreren. "Slik at gruppene skulle gå seg til".

Fortsetter under...

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • laban

    4

  • EnolaGay

    4

  • flisa

    3

  • jonia

    3

Mest aktive i denne tråden

Det som jeg også synes er litt rart, nesten komisk er: Det er store sperrer på å be om penger, f.eks 50 kroner fra foreldrene til et museumsbesøk. Når det gjelder å be om kakebaking, bollebaking, stille opp kl 7:30 for å dirigere trafikk, ha 4-5 barn fra klassen med hjem på middag, lage kostymer, lage pinnebrød, ta med pepperkakehjerte osv er blygselen adskillig mindre.

''Det som jeg også synes er litt rart, nesten komisk er: Det er store sperrer på å be om penger, f.eks 50 kroner fra foreldrene til et museumsbesøk. Når det gjelder å be om kakebaking, bollebaking, stille opp kl 7:30 for å dirigere trafikk, ha 4-5 barn fra klassen med hjem på middag, lage kostymer, lage pinnebrød, ta med pepperkakehjerte osv er blygselen adskillig mindre.

''

Ja, det der er egentlig helt paradoksalt. Lærere har vel egentlig ikke lov til å be om penger fra foreldre til noe som helst.

Nei det er ikke slik overalt. Jeg har bare hørt om dette via DOL. Ingen av mine barn har hatt slike grupper.

Vi har her fire ganger i året. Og skolen lever i villfarelsen av at foreldrene møtes hjemme hos hverandre, har med barna, drikker kaffe og planlegger det samme kake/kaffe/gymsalhelvetet i timesvis hver gang... :0X

Ingen trives sammen. Og skolehverdagen er preget av unger som klikker seg sammen, terger, er urolige, marer og krangler. Skolen er så til de grader dårlige på å rydde opp at det er til å gråte av.

Det kom ikke tydelig fram av mitt innlegg, men det som "alle" gjør (og forventer) er altså at foreldre og søsken inviteres til å komme den siste timen eller to av miljøgruppa og få servering og prate.

''Det kom ikke tydelig fram av mitt innlegg, men det som "alle" gjør (og forventer) er altså at foreldre og søsken inviteres til å komme den siste timen eller to av miljøgruppa og få servering og prate.

'''

Hos oss oppfordres foreldre også til å ta en kaffekopp ved henting fra vennegruppe. Det er imidlertid snakk om kanskje 10 minutter. Hele vennegruppetreffet varer vel drøye to timer.

Mine barn har også hatt lett for å få venner, har med seg venner hjem ganske ofte, og er med andre hjem.

Men jeg vet at det forekommer en del mobbing overalt. Jeg vet at noen ikke har så lett å få venner. Og jeg vet at all erfaring tilsier at det er vanskeligere å være slem mot noen du har vært hjemme hos, kjenner familien til og som har vært hjemme hos deg, enn en du kan distansere deg fra.

Så jeg synes det er helt greit å være med på vennegruppe-systemet de første (hos oss: tre) årene på barneskolen, hvis dette kan gjøre klassemiljøet og læringsmiljøet bedre og tryggere, og er forebyggende for utestengning og mobing.

Jeg kjenner noen som har barn som har blitt plaget, og vet hvor utmattende dette er, så at jeg gir avkall på noe av vår families handlefrithet til å velge akkurat hvem og når, for å hjelpe til, så er det en grei pris å betale.

Når man først er med, så kan man jo være med på diskusjonen om formen på det.

Om det skal være bare i føste og andre klasse, eller lenger opp i trinnene. Om hele familien skal komme på boller, eller om den forelderen som henter, sitter ned et kvarter med en kaffekopp.

En gang i året.

Det samme gjelder barnebursdag. Mine barn ville sikkert blitt invitert et greit antall bursdager i løpet av et år hvis det var "fritt frem" for hvem man ville invitert. Men jeg vet at noen barn ville blitt invitert til nesten alle (helt greit) og noen ville ikke blitt invitert til noen (ikke greit i det hele tatt). Og det er ikke nødvendigvis den slemme gutten som ikke inviteres, men den sjenerte og lite sosialt flinke jenta, den eneste gutten som ikke er norsk, hun med downs syndrom og han som har adhd.

Ikke fordi de andre barna vil stenge ute disse, men fordi de ikke når opp når bana skal få velge de fem de har mest lyst til å ha i sitt selskap.

Og og da synes jeg det er mye bedre at jeg, selv om jeg har liten plass, inviterer alle jentene i klassen disse barneskoleårene,, det blir mange nok år resten av livet hvor den harde realiteten viser om du er en del av gjengen eller ikke. Og hvor man har litt større sjanse til å velge venner selv, utover de som bor i samme skolekrets osv.

Kloke ord!

Annonse

Gjest annlovinda

Må si jeg er veldig overrasket over at såå mange er såå negative til slike tiltak.

Vi hadde også vennegrupper for barnet i 1 og 2 klasse. Da var det vel 5-6 stk på hver gruppe.

Og vi hadde da slike vennegruppe hjemme hos oss en gang i 1. klasse og en gang i 2. klasse. Og mitt barn elsket disse gruppene, og spesielt stas var det når det var hjemme hos oss.

Her ble foreldrene invitert inn til kaffe når de hentet barna. Og om de hadde med et søsken var det også helt greit. Men foreldrene var da ikke her mer enn 10-20 min heller da.

Ungene ble hentet på sfo rundt 1500, så var det middag og lek her hjemme. Og deretter ble de hentet ca 1900.

Vi syntes det var et flott tiltak vi

Må si jeg er veldig overrasket over at såå mange er såå negative til slike tiltak.

Vi hadde også vennegrupper for barnet i 1 og 2 klasse. Da var det vel 5-6 stk på hver gruppe.

Og vi hadde da slike vennegruppe hjemme hos oss en gang i 1. klasse og en gang i 2. klasse. Og mitt barn elsket disse gruppene, og spesielt stas var det når det var hjemme hos oss.

Her ble foreldrene invitert inn til kaffe når de hentet barna. Og om de hadde med et søsken var det også helt greit. Men foreldrene var da ikke her mer enn 10-20 min heller da.

Ungene ble hentet på sfo rundt 1500, så var det middag og lek her hjemme. Og deretter ble de hentet ca 1900.

Vi syntes det var et flott tiltak vi

''Må si jeg er veldig overrasket over at såå mange er såå negative til slike tiltak.

Vi hadde også vennegrupper for barnet i 1 og 2 klasse. Da var det vel 5-6 stk på hver gruppe. ''

Samme tenkte jeg. Og hos oss har dette fortsatt oppover i barneskolen :-). En ting er at egne barn har likt det, enda viktigere er det at alle er med, også de som ikke blir invitert bort særlig ofte. Og mine barn har blitt bedre kjent med barn de kanskje ikke er mye sammen med i hverdagen. "En mobber ikke de en har vært hjemme hos" er en floskel med en viss sannhet.

Også hos oss har det vært enkelte som synes gruppene er tåpelige, men det har stort sett vært lite reflekterte folk, for å si det pent. Med andre ord - helt annerledes enn den jevne doler ;), og jeg var overrasket over responsen her.

Mine barn har også hatt lett for å få venner, har med seg venner hjem ganske ofte, og er med andre hjem.

Men jeg vet at det forekommer en del mobbing overalt. Jeg vet at noen ikke har så lett å få venner. Og jeg vet at all erfaring tilsier at det er vanskeligere å være slem mot noen du har vært hjemme hos, kjenner familien til og som har vært hjemme hos deg, enn en du kan distansere deg fra.

Så jeg synes det er helt greit å være med på vennegruppe-systemet de første (hos oss: tre) årene på barneskolen, hvis dette kan gjøre klassemiljøet og læringsmiljøet bedre og tryggere, og er forebyggende for utestengning og mobing.

Jeg kjenner noen som har barn som har blitt plaget, og vet hvor utmattende dette er, så at jeg gir avkall på noe av vår families handlefrithet til å velge akkurat hvem og når, for å hjelpe til, så er det en grei pris å betale.

Når man først er med, så kan man jo være med på diskusjonen om formen på det.

Om det skal være bare i føste og andre klasse, eller lenger opp i trinnene. Om hele familien skal komme på boller, eller om den forelderen som henter, sitter ned et kvarter med en kaffekopp.

En gang i året.

Det samme gjelder barnebursdag. Mine barn ville sikkert blitt invitert et greit antall bursdager i løpet av et år hvis det var "fritt frem" for hvem man ville invitert. Men jeg vet at noen barn ville blitt invitert til nesten alle (helt greit) og noen ville ikke blitt invitert til noen (ikke greit i det hele tatt). Og det er ikke nødvendigvis den slemme gutten som ikke inviteres, men den sjenerte og lite sosialt flinke jenta, den eneste gutten som ikke er norsk, hun med downs syndrom og han som har adhd.

Ikke fordi de andre barna vil stenge ute disse, men fordi de ikke når opp når bana skal få velge de fem de har mest lyst til å ha i sitt selskap.

Og og da synes jeg det er mye bedre at jeg, selv om jeg har liten plass, inviterer alle jentene i klassen disse barneskoleårene,, det blir mange nok år resten av livet hvor den harde realiteten viser om du er en del av gjengen eller ikke. Og hvor man har litt større sjanse til å velge venner selv, utover de som bor i samme skolekrets osv.

Vel talt, slik tenker jeg også.

Vi har her fire ganger i året. Og skolen lever i villfarelsen av at foreldrene møtes hjemme hos hverandre, har med barna, drikker kaffe og planlegger det samme kake/kaffe/gymsalhelvetet i timesvis hver gang... :0X

Ingen trives sammen. Og skolehverdagen er preget av unger som klikker seg sammen, terger, er urolige, marer og krangler. Skolen er så til de grader dårlige på å rydde opp at det er til å gråte av.

''Vi har her fire ganger i året. Og skolen lever i villfarelsen av at foreldrene møtes hjemme hos hverandre, har med barna, drikker kaffe og planlegger det samme kake/kaffe/gymsalhelvetet i timesvis hver gang... :0X ''

Om det er fire ganger i året er det vel fire barn pr gruppe, og ett "arrangement" pr barn pr år? Personlig syns jeg ikke det er uoverkommelig å ha ansvar for tre andre (evt ukjente / krevende) barn en gang i året. Det kreves ikke spesielt stor plass eller spesielt god økonomi for å gjennomføre et par timers samvær en ettermiddag, innendørs eller utendørs.

Om noen legger lista høyt og overgår hverandre i dyre og kreative aktiviteter, kan det bli et problem for både barn og voksne. Tidsaspektet likeså, det er forskjell på et par timer og fire-fem. Slikt bør diskuteres i foreldregruppa i forkant, skolen bør også legge noen føringer på hvor lista for dette samværet skal legges. Viss ikke, kan det være nok en mobbe- og ekskluderingsgrunn - "Hos Anne var vi i bowlinghallen og spiste på Peppe's før et kinobesøk, hos Ola bakte vi designer-cupcakes og sju slag til jul, og alle foreldrene samt resten av familien blei budt på et to timer langt kaffeslabberas, hos Kari spiste vi spaghetti og lekte boksen går, og foreldrene slo av en prat i døra (nivået trinnet til min Vesla har lagt seg på)".

''Ingen trives sammen. Og skolehverdagen er preget av unger som klikker seg sammen, terger, er urolige, marer og krangler. Skolen er så til de grader dårlige på å rydde opp at det er til å gråte av.''

Dette tror jeg ikke bunner i venne- / miljøgrupper, snarere tvert imot. At skolen generelt er dårlig på å rydde opp i dårlig skolemiljø, er jeg enig i at er til å gråte av :-/

''Jeg har ikke lyst til å lage bråk, men jeg ønsker rett og slett ikke å være med på dette miljøgruppe-opplegget, og vet ikke hvordan jeg skal unngå det.''

Du kan umulig være den eneste som synes dette blir i overkant. Kanskje mange ville pustet lettet ut om du tok på deg rollen som 'bråkmaker' og sa ifra.

Jeg har landet på at det ofte funker best å bare kort slå fast at dette blir for omfattende og at man ikke kan være med på det. Prøver man å dikte unnskyldninger og bortforklaringer blir det ofte bare verre.

Prøver man å vinne andres forståelse og aksept for sine prioriteringer, stiller man seg lagelig til hugg. Fremstår man i stedet som trygg på sin avgjørelse og rett til å ta den, kan man slippe en del tjafs.

mvh

''Vi har her fire ganger i året. Og skolen lever i villfarelsen av at foreldrene møtes hjemme hos hverandre, har med barna, drikker kaffe og planlegger det samme kake/kaffe/gymsalhelvetet i timesvis hver gang... :0X ''

Om det er fire ganger i året er det vel fire barn pr gruppe, og ett "arrangement" pr barn pr år? Personlig syns jeg ikke det er uoverkommelig å ha ansvar for tre andre (evt ukjente / krevende) barn en gang i året. Det kreves ikke spesielt stor plass eller spesielt god økonomi for å gjennomføre et par timers samvær en ettermiddag, innendørs eller utendørs.

Om noen legger lista høyt og overgår hverandre i dyre og kreative aktiviteter, kan det bli et problem for både barn og voksne. Tidsaspektet likeså, det er forskjell på et par timer og fire-fem. Slikt bør diskuteres i foreldregruppa i forkant, skolen bør også legge noen føringer på hvor lista for dette samværet skal legges. Viss ikke, kan det være nok en mobbe- og ekskluderingsgrunn - "Hos Anne var vi i bowlinghallen og spiste på Peppe's før et kinobesøk, hos Ola bakte vi designer-cupcakes og sju slag til jul, og alle foreldrene samt resten av familien blei budt på et to timer langt kaffeslabberas, hos Kari spiste vi spaghetti og lekte boksen går, og foreldrene slo av en prat i døra (nivået trinnet til min Vesla har lagt seg på)".

''Ingen trives sammen. Og skolehverdagen er preget av unger som klikker seg sammen, terger, er urolige, marer og krangler. Skolen er så til de grader dårlige på å rydde opp at det er til å gråte av.''

Dette tror jeg ikke bunner i venne- / miljøgrupper, snarere tvert imot. At skolen generelt er dårlig på å rydde opp i dårlig skolemiljø, er jeg enig i at er til å gråte av :-/

Om det er fire ganger i året er det vel fire barn pr gruppe, og ett "arrangement" pr barn pr år? Personlig syns jeg ikke det er uoverkommelig å ha ansvar for tre andre (evt ukjente / krevende) barn en gang i året. Det kreves ikke spesielt stor plass eller spesielt god økonomi for å gjennomføre et par timers samvær en ettermiddag, innendørs eller utendørs.

Det er et arrangement vår, sommer, høst og jul. Skal ikke koste en krone. Halvparten av foreldrene møter ikke opp på møtet, som består av en halv time i klasserommet på ettermiddagen, ingen har med seg barn, og samtlige sitter med mobiltelefon og må rekke et eller annet... Og så følger selve forsamlingen, invitasjon til å sitte enten i skauen lokalt, gymsalen eller ishallen. Ta med kaffe og mat. De ungene som leker sammen ellers, henger sammen der og. Foreldrene som omgåes ellers, sitter sammen.

Skolen tror at disse møtene foregår hjemme hos noen, i mange timer med unger og alt. ;0)

Om det er fire ganger i året er det vel fire barn pr gruppe, og ett "arrangement" pr barn pr år? Personlig syns jeg ikke det er uoverkommelig å ha ansvar for tre andre (evt ukjente / krevende) barn en gang i året. Det kreves ikke spesielt stor plass eller spesielt god økonomi for å gjennomføre et par timers samvær en ettermiddag, innendørs eller utendørs.

Det er et arrangement vår, sommer, høst og jul. Skal ikke koste en krone. Halvparten av foreldrene møter ikke opp på møtet, som består av en halv time i klasserommet på ettermiddagen, ingen har med seg barn, og samtlige sitter med mobiltelefon og må rekke et eller annet... Og så følger selve forsamlingen, invitasjon til å sitte enten i skauen lokalt, gymsalen eller ishallen. Ta med kaffe og mat. De ungene som leker sammen ellers, henger sammen der og. Foreldrene som omgåes ellers, sitter sammen.

Skolen tror at disse møtene foregår hjemme hos noen, i mange timer med unger og alt. ;0)

''Det er et arrangement vår, sommer, høst og jul. Skal ikke koste en krone. Halvparten av foreldrene møter ikke opp på møtet, som består av en halv time i klasserommet på ettermiddagen, ingen har med seg barn, og samtlige sitter med mobiltelefon og må rekke et eller annet... Og så følger selve forsamlingen, invitasjon til å sitte enten i skauen lokalt, gymsalen eller ishallen. Ta med kaffe og mat. De ungene som leker sammen ellers, henger sammen der og. Foreldrene som omgåes ellers, sitter sammen. ''

Dette høres bare kjipt ut, ja. Er det i regi av klassekontaktene / FAU? Er dette venne- / besøks- / miljøgrupper (som jeg uttalte meg om), eller de sesongbetonte samlingene? Uansett hadde jeg nok prøvd å påvirke innholdet på disse sammenkomstene..

Annonse

Herregud for noe tull...

Har du barn selv og vet hvorfor slike vennegrupper blir igangsatt på enkelte skoler?

Jeg er forøvrig enig med trådstarter i at det kan bli for mye, men din kommentar vitner om at du ikke vet den egentlige grunnen til at enkelte velger å kjøre slike grupper ;)

I sitt eget hjem bestemmer en selv. En inviterer de en har lyst til å invitere, og en avstår fra å invitere dem en ikke har lyst til å invitere.

Det gleder meg om noen klarer å stå opp mot dette vanvittige gruppepresset.

Men da må man som forelder stå opp for seg å si at en nekter å være med på dette, og det kan være ganske tøft å være den eneste som er motvillig...

Vennegrupper kan være et utrolig godt tiltak i en klasse der miljøet er dårlig, eller der man ønsker å styrke klassemiljøet og unngå klikkdannelser. Har selv sett klasser der miljøet har blitt totalt endra til det bedre etter slike vennegrupper. En annen ting er det å ha ork til å bidra, og noen orker det bare ikke -uansett om klassemiljøet blir bedre eller ei. Sånt må man også ta hensyn til....

Har du barn selv og vet hvorfor slike vennegrupper blir igangsatt på enkelte skoler?

Jeg er forøvrig enig med trådstarter i at det kan bli for mye, men din kommentar vitner om at du ikke vet den egentlige grunnen til at enkelte velger å kjøre slike grupper ;)

Jeg må innrømme at jeg ikke _ante_ hva det var snakk om da det oppstod en tråd for en tid tilbake her om sånne samlinger - de fantes ikke da mine var små ;-). Men jeg tror ikke meg__123 er i min kategori, altså.

Vi hadde sånne sesongbetonte, som skulle omfavne hele klassen, ikke nettverksgrupper - som det ble snakket om i den andre tråden ...

Jeg må innrømme at jeg ikke _ante_ hva det var snakk om da det oppstod en tråd for en tid tilbake her om sånne samlinger - de fantes ikke da mine var små ;-). Men jeg tror ikke meg__123 er i min kategori, altså.

Vi hadde sånne sesongbetonte, som skulle omfavne hele klassen, ikke nettverksgrupper - som det ble snakket om i den andre tråden ...

;-)

Poenget med vennegrupper er igrunnen å spiltte klikker og la elevene få bli kjent med andre fra klassen. Det er foreldrene som organiserer dette, men de spør gjerne kontaktlærer om å gruppere elevene i grupper som virker mest hensiktsmessige ift å utvikle det positive miljøet i klassen.

Jeg har selv tre barn, men har aldri opplevd vennegrupper i deres klasser. Her har vi imidlertid et par arrangementer hvert år der foreldrene bytter på å ta ansvaret. Sist samla alle seg i fjøra for å grille og fange krabber. Kjempekos og noe barna elsker å være med på:) Dessuten er det ingen stor jobb å organisere... sende ut skriv og lage bål.... så er alt klart ;)

''Det er et arrangement vår, sommer, høst og jul. Skal ikke koste en krone. Halvparten av foreldrene møter ikke opp på møtet, som består av en halv time i klasserommet på ettermiddagen, ingen har med seg barn, og samtlige sitter med mobiltelefon og må rekke et eller annet... Og så følger selve forsamlingen, invitasjon til å sitte enten i skauen lokalt, gymsalen eller ishallen. Ta med kaffe og mat. De ungene som leker sammen ellers, henger sammen der og. Foreldrene som omgåes ellers, sitter sammen. ''

Dette høres bare kjipt ut, ja. Er det i regi av klassekontaktene / FAU? Er dette venne- / besøks- / miljøgrupper (som jeg uttalte meg om), eller de sesongbetonte samlingene? Uansett hadde jeg nok prøvd å påvirke innholdet på disse sammenkomstene..

Det vet jeg faktisk ikke. Det er skolen som forlanger disse gruppene og sammenkomstene. Og setter sammen gruppene.

Har du barn selv og vet hvorfor slike vennegrupper blir igangsatt på enkelte skoler?

Jeg er forøvrig enig med trådstarter i at det kan bli for mye, men din kommentar vitner om at du ikke vet den egentlige grunnen til at enkelte velger å kjøre slike grupper ;)

Folk skal jo ikke bli tvunget til slike ting. Ikke alle som er interessert i det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...