flisa Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 ''Vi hadde sånn vi også - men dreit en laaaang masj i det,- det gjorde faktisk de andre foreldrene også unga hadde de vennene de hadde, og det hadde vi også '' Må si jeg stusser over både din og de fleste andre i trådens holdning til dette. Er enig i at trådstarters klasse overdrev styret med disse gruppene, men i prinsippene synes jeg det er et veldig positivt tiltak for å forebygge mobbing. Alle er inkludert, også de som ikke har så mange venner, og ikke ofte blir invitert på andre ting. Barna har godt av å tilbringe litt tid i mindre grupper sammen med andre enn bestevennen/e. Det går jo på rundgang å invitere hjem, så antakelig er det snakk om å ta med 4-5 barn én gang i året. Man serverer en enkel middag og siden klarer ungene seg selv. Ikke veldig mye jobb, vil jeg si. At ens egne barn er heldige og har venner er et dårlig argument for ikke å stille opp på sånt, synes Tenk så ulike foreldrene er også. Vi var gamle som alle hauger til vår yngste, og de andre foreldrene var bare litt eldre enn min eldste datter. Jeg innrømmer det, jeg gadd ikke 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Jeg skjønner deg veldig godt og kjenner jeg er veldig glad for at skolen til ungene mine ikke fant på noen slike stunt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 2. desember 2012 Del Skrevet 2. desember 2012 Folk skal jo ikke bli tvunget til slike ting. Ikke alle som er interessert i det. Neida, ser den... men noen ganger gjør man slikt fordi man har barn og føler for å stille opp slik at barnas skolehverdag skal bli så bra som mulig. Hvis barnet ikke sliter og klassen ikke sliter med miljøet, så har jeg stor forståelse for at man ikke orker dette... Har man derimot et klassemiljø der flere sliter, så bør man kanskje ofre seg litt.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Herre min, er det virkelig noe å ta på vei for? Jeg er vel bortimot Norges mest introverte menneske, selv, men jeg klarer da å skjerpe meg å ta i mot noen unger og foreldrene deres en gang i blant! Poenget med disse gruppene, er jo at barna skal få faste holdepunkt i klassen utenfor sin aller nærmeste gjeng, og at de skal lære seg å være sammen med folk selv om det kanskje ikke er favorittene. Har god erfaring med dette, i de gruppene hvor foreldrene har stilt opp. Men du kan jo bare la vær - mange foreldre tenker akkurat som deg, følger ikke opp, og gruppene faller sammen. Dumt for ungene, men foreldrene er sikkert individualister, de også. Jeg kan mye om mye, skole og hvordan lage et godt klassemiljø, er ikke det jeg har spisskompetanse i. Det er det faktisk skolen som har. Greit at du ikek liker det, men må du virkelig like alt du eller barna dine skal være med på? Noen ganger kan vel voksne også gjøre ting, fordi det kanskje er lurt - selv om vi haaaaater det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419110 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Vi hadde sånn vi også - men dreit en laaaang masj i det,- det gjorde faktisk de andre foreldrene også unga hadde de vennene de hadde, og det hadde vi også '' unga hadde de vennene de hadde'' Ja, nettopp. Men det kan jo hende at det var unger i den klassen som ikke hadde "de vennen de hadde", og som trengte tiltaket. Eller at klassen totalt sett hadde et dårlig miljø, fordi "ungene hadde de vennene de hadde". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419112 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Mine barn har også hatt lett for å få venner, har med seg venner hjem ganske ofte, og er med andre hjem. Men jeg vet at det forekommer en del mobbing overalt. Jeg vet at noen ikke har så lett å få venner. Og jeg vet at all erfaring tilsier at det er vanskeligere å være slem mot noen du har vært hjemme hos, kjenner familien til og som har vært hjemme hos deg, enn en du kan distansere deg fra. Så jeg synes det er helt greit å være med på vennegruppe-systemet de første (hos oss: tre) årene på barneskolen, hvis dette kan gjøre klassemiljøet og læringsmiljøet bedre og tryggere, og er forebyggende for utestengning og mobing. Jeg kjenner noen som har barn som har blitt plaget, og vet hvor utmattende dette er, så at jeg gir avkall på noe av vår families handlefrithet til å velge akkurat hvem og når, for å hjelpe til, så er det en grei pris å betale. Når man først er med, så kan man jo være med på diskusjonen om formen på det. Om det skal være bare i føste og andre klasse, eller lenger opp i trinnene. Om hele familien skal komme på boller, eller om den forelderen som henter, sitter ned et kvarter med en kaffekopp. En gang i året. Det samme gjelder barnebursdag. Mine barn ville sikkert blitt invitert et greit antall bursdager i løpet av et år hvis det var "fritt frem" for hvem man ville invitert. Men jeg vet at noen barn ville blitt invitert til nesten alle (helt greit) og noen ville ikke blitt invitert til noen (ikke greit i det hele tatt). Og det er ikke nødvendigvis den slemme gutten som ikke inviteres, men den sjenerte og lite sosialt flinke jenta, den eneste gutten som ikke er norsk, hun med downs syndrom og han som har adhd. Ikke fordi de andre barna vil stenge ute disse, men fordi de ikke når opp når bana skal få velge de fem de har mest lyst til å ha i sitt selskap. Og og da synes jeg det er mye bedre at jeg, selv om jeg har liten plass, inviterer alle jentene i klassen disse barneskoleårene,, det blir mange nok år resten av livet hvor den harde realiteten viser om du er en del av gjengen eller ikke. Og hvor man har litt større sjanse til å velge venner selv, utover de som bor i samme skolekrets osv. Applaus!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 ''Må si jeg er veldig overrasket over at såå mange er såå negative til slike tiltak. Vi hadde også vennegrupper for barnet i 1 og 2 klasse. Da var det vel 5-6 stk på hver gruppe. '' Samme tenkte jeg. Og hos oss har dette fortsatt oppover i barneskolen :-). En ting er at egne barn har likt det, enda viktigere er det at alle er med, også de som ikke blir invitert bort særlig ofte. Og mine barn har blitt bedre kjent med barn de kanskje ikke er mye sammen med i hverdagen. "En mobber ikke de en har vært hjemme hos" er en floskel med en viss sannhet. Også hos oss har det vært enkelte som synes gruppene er tåpelige, men det har stort sett vært lite reflekterte folk, for å si det pent. Med andre ord - helt annerledes enn den jevne doler , og jeg var overrasket over responsen her. ''En ting er at egne barn har likt det, enda viktigere er det at alle er med, også de som ikke blir invitert bort særlig ofte. Og mine barn har blitt bedre kjent med barn de kanskje ikke er mye sammen med i hverdagen. "En mobber ikke de en har vært hjemme hos" er en floskel med en viss sannhet. Også hos oss har det vært enkelte som synes gruppene er tåpelige, men det har stort sett vært lite reflekterte folk, for å si det pent. Med andre ord - helt annerledes enn den jevne doler , og jeg var overrasket over responsen her.'' Jeg er helt enig. Jeg synes heller ikke det er noe høydepunkt i året med disse vennegruppene, men det handler om å ta et kollektivt ansvar for å skape et ok klassemiljø. Sånn jeg ser det er vennegruppene et lavterskelopplegg, som koster meg fryktelig lite å bidra til at skal fungere. Og ungene synes det er hyggelig. I Datra sin klasse har de fortsatt vennegrupper, hun går på 3. trinn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 ''Må si jeg er veldig overrasket over at såå mange er såå negative til slike tiltak. Vi hadde også vennegrupper for barnet i 1 og 2 klasse. Da var det vel 5-6 stk på hver gruppe. '' Samme tenkte jeg. Og hos oss har dette fortsatt oppover i barneskolen :-). En ting er at egne barn har likt det, enda viktigere er det at alle er med, også de som ikke blir invitert bort særlig ofte. Og mine barn har blitt bedre kjent med barn de kanskje ikke er mye sammen med i hverdagen. "En mobber ikke de en har vært hjemme hos" er en floskel med en viss sannhet. Også hos oss har det vært enkelte som synes gruppene er tåpelige, men det har stort sett vært lite reflekterte folk, for å si det pent. Med andre ord - helt annerledes enn den jevne doler , og jeg var overrasket over responsen her. Veldig enig med deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Må si jeg er veldig overrasket over at såå mange er såå negative til slike tiltak. Vi hadde også vennegrupper for barnet i 1 og 2 klasse. Da var det vel 5-6 stk på hver gruppe. Og vi hadde da slike vennegruppe hjemme hos oss en gang i 1. klasse og en gang i 2. klasse. Og mitt barn elsket disse gruppene, og spesielt stas var det når det var hjemme hos oss. Her ble foreldrene invitert inn til kaffe når de hentet barna. Og om de hadde med et søsken var det også helt greit. Men foreldrene var da ikke her mer enn 10-20 min heller da. Ungene ble hentet på sfo rundt 1500, så var det middag og lek her hjemme. Og deretter ble de hentet ca 1900. Vi syntes det var et flott tiltak vi Nå skal jeg snakke kun for meg selv, og det er ikke tiltaket jeg reagerer på i ts' tilfelle, men formen og hyppigheten. Ti arrangement pr år er mye syns jeg, og forventningen om at man skal invitere foreldre og søsken i to av en i alt fem timers samling er også i overkant etter min smak. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Nå skal jeg snakke kun for meg selv, og det er ikke tiltaket jeg reagerer på i ts' tilfelle, men formen og hyppigheten. Ti arrangement pr år er mye syns jeg, og forventningen om at man skal invitere foreldre og søsken i to av en i alt fem timers samling er også i overkant etter min smak. Jeg er også positiv til slike grupper, men synes det å inkludere hele familien i timevis er å overdrive. Det blir noe helt annet enn det jeg synes er hensikten, når det skal komme massevis av voksne og søsken på besøk. Dette skal ha med klassemiljøet å gjøre og ikke være noen eventkonkurranse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Jeg er også positiv til slike grupper, men synes det å inkludere hele familien i timevis er å overdrive. Det blir noe helt annet enn det jeg synes er hensikten, når det skal komme massevis av voksne og søsken på besøk. Dette skal ha med klassemiljøet å gjøre og ikke være noen eventkonkurranse. ''Dette skal ha med klassemiljøet å gjøre og ikke være noen eventkonkurranse'' Helt enig, og det var det jeg prøvde å si i det først innlegget mitt. Syns formen på vennesamlingene i ts' tilfelle høre stressende og prestasjonsfremmende ut både for store og små. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 ''Dette skal ha med klassemiljøet å gjøre og ikke være noen eventkonkurranse'' Helt enig, og det var det jeg prøvde å si i det først innlegget mitt. Syns formen på vennesamlingene i ts' tilfelle høre stressende og prestasjonsfremmende ut både for store og små. Jeg skrev også det i hovedsvaret mitt. Vi er bare sååå enige ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419210 Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 '' unga hadde de vennene de hadde'' Ja, nettopp. Men det kan jo hende at det var unger i den klassen som ikke hadde "de vennen de hadde", og som trengte tiltaket. Eller at klassen totalt sett hadde et dårlig miljø, fordi "ungene hadde de vennene de hadde". Vi tok oss av de også vi, fosterhjem var vi også, så jeg har ingen dårlig samvittighet 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
meg__123! Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Neida, ser den... men noen ganger gjør man slikt fordi man har barn og føler for å stille opp slik at barnas skolehverdag skal bli så bra som mulig. Hvis barnet ikke sliter og klassen ikke sliter med miljøet, så har jeg stor forståelse for at man ikke orker dette... Har man derimot et klassemiljø der flere sliter, så bør man kanskje ofre seg litt.... Enig i det 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386226-misliker-%C3%A5-f%C3%A5-min-fritid-og-hjem-styrt-av-andre/page/3/#findComment-3419376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.