Gå til innhold

Asperger syndrom og friminutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min datter blir så sliten av friminuttene at det er uheldig, det slår til slutt ut i vegring som er vanskelig å få tak i hvorfor oppstår, jeg tror det kommer av slitenhet. For hun klager på vonde lyder ute i friminuttene.

Men så er det jo det at hun er sosial, og de andre barna glad i henne, nå mister hun kontakt med dem på en måte, når hun blir inne. Jeg er derfor usikker på om det er heldig eller uheldig å holde henne slik inne?

Av og til går hun ut og av og til er hun inne, men ofte velger hun vist nok å være mest ute. Slik har det vært, og etter en stund begynner vegringen mot skolen, da er det for mye, hun sier da ofte ikke hva, så derfor gjetter jeg.

Alle er snille mot henne, det er ingen mobbing.

Kanskje kan det sammenlignes litt med mild ME å være lydsensitiv, man trenger altså mer hvile etter belastninger som lyder jo er.

Jeg er så redd hun skal bli trist i hjertet over tid når hun sitter og ser ut på de andre barna som leker? kanskje er det bedre å bli sliten og være med? Men så bare godta slitenheten når det kommer, og det den kommer med? Spare "være inne" til perioder med slitenhet?

Jeg er redd hun faller helt ut av det sosiale?

Hun er nemlig IKKE som meg, jeg var redd for friminuttene og hadde det riktig dårlig, det er ikke sånn for min datter, hun virker veldig trygg, satt på plass og sier i fra om ting og tar kontakt med voksne hvis hun trenger.

Jeg er så usikker...

Skulle ønske det fantes en god løsning eller bare få vite hva andre mener om det å holde henne inne. Oppmuntre henne til å være inne fordi jeg ikke orker flere perioder med vegring og gråting. Det er jo ikke så lett for henne å vite, når jeg som voksen ikke vet hva best er? Jeg vet hva som ville vært best for meg, men min datter er ikke meg, hun er ganske forskjellig.

Hun er ikke redd og autistisk, hun er åpen, glad, men får bare så vondt i ørene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan hun bruke f.eks. ørepropper når hun er ute slik at lydene dempes noe?

Skrevet

Kan hun bruke f.eks. ørepropper når hun er ute slik at lydene dempes noe?

Hei!

Ja jeg har tenkt på det, men så hører man ganske dårlig hva andre sier også, men kanskje..

Da må andre snakke mer tydelig til henne, men hun liker da også best å være med et barn, så kanskje kan det være en løsning.

Hennes lærere reagerte på dette en gang, men nå som hun har diagnosen kanskje de ser det annerledes.

Hun må evt få hjelp til å sette dem inn, litt vanskelig. Ja kanskje er det det beste, sånn at hun får vært mest mulig normal.

Hun liker jo mye mer enn jeg likte friminuttene, jeg var livredd, hun virker ikke sånn, hun bare finner det plagsomt med støyen.

Jeg spurte henne om hun var engstelig for trapper og andre barn og hun så forbauset på meg og sa "Nei" som om jeg kom fra en annen planet. Jeg ble glad da og sa "flott" og smilte, hun er virkelig ingen kopi av meg :-) Selv om hun tror det, nå pga av asperger syndrom. Min datter er trygg og kontaktsøkende, særlig mot voksne, de liker hun. Hun likte psykiateren sa hun og psykolgen også.

Gjest Scarlet O'Hara
Skrevet

Jeg tenker at det ikke trenger å være enten eller, enten bare inne eller bare ute. Jeg tror hun kan trenge å lære seg til hvor mye hun orker av de vonde lydene og på den måten lære seg en gyllen middelvei når det er slik at hun også ønsker å være sosial... Litt prøving og feiling kommer til å skje i starten, men så vil hun med tid og litt hjelp finne en balanse som hun kan leve med.

Gjest lærer i ungdomsskolen
Skrevet

Jeg har en elev med Asperger syndrom, og som også sliter med overfølsomhet for støy.

Målet er at h*n på sikt skal kunne være ute i friminuttene på lik linje med de andre. Til å begynne med hadde h*n behov for å skjermes i alle friminutt, og var da inne sammen med en annen elev. Organiserte det slik at de nærmeste vennene rullerte på å være inne og holde på med div. rolige aktiviteter.

Nå er h*n ute med de andre i de korte friminuttene, men har fremdeles behov for å skjermes litt i det lengste friminuttet.

Skrevet

Jeg har en elev med Asperger syndrom, og som også sliter med overfølsomhet for støy.

Målet er at h*n på sikt skal kunne være ute i friminuttene på lik linje med de andre. Til å begynne med hadde h*n behov for å skjermes i alle friminutt, og var da inne sammen med en annen elev. Organiserte det slik at de nærmeste vennene rullerte på å være inne og holde på med div. rolige aktiviteter.

Nå er h*n ute med de andre i de korte friminuttene, men har fremdeles behov for å skjermes litt i det lengste friminuttet.

Hei!

Tusen takk, det var nyttig å vite.

Fra nå av kan jeg ikke spørre mer om ting her på dol, for da utleverer man feks andre mennesker, jeg har nok også utlevert min psykiater, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt akkurat det til henne.

Fra nå av er det kanskje derfor stopp et slags vendepunkt en slags stagnering, jeg vet ikke.

Skrevet

Jeg tenker at det ikke trenger å være enten eller, enten bare inne eller bare ute. Jeg tror hun kan trenge å lære seg til hvor mye hun orker av de vonde lydene og på den måten lære seg en gyllen middelvei når det er slik at hun også ønsker å være sosial... Litt prøving og feiling kommer til å skje i starten, men så vil hun med tid og litt hjelp finne en balanse som hun kan leve med.

Hei!

Takk :-)

Nå kan jeg ikke spørre mer om ting her inne pga av at utleverer mennesker som betyr mye for meg.

Men jeg syns rådene har vært nyttige.

Skrevet

Er det mulig å lage en avtale om at hun f.eks. kan være ute i de små friminuttene og inne i storefri? Evt inne i deler av friminuttene? Og når hun er inne, så kan hun få ha en eller to elever sammen med seg på klasserommet? Medelevene kan bytte på å være sammen med henne evt?

Skrevet

Hei!

Ja jeg har tenkt på det, men så hører man ganske dårlig hva andre sier også, men kanskje..

Da må andre snakke mer tydelig til henne, men hun liker da også best å være med et barn, så kanskje kan det være en løsning.

Hennes lærere reagerte på dette en gang, men nå som hun har diagnosen kanskje de ser det annerledes.

Hun må evt få hjelp til å sette dem inn, litt vanskelig. Ja kanskje er det det beste, sånn at hun får vært mest mulig normal.

Hun liker jo mye mer enn jeg likte friminuttene, jeg var livredd, hun virker ikke sånn, hun bare finner det plagsomt med støyen.

Jeg spurte henne om hun var engstelig for trapper og andre barn og hun så forbauset på meg og sa "Nei" som om jeg kom fra en annen planet. Jeg ble glad da og sa "flott" og smilte, hun er virkelig ingen kopi av meg :-) Selv om hun tror det, nå pga av asperger syndrom. Min datter er trygg og kontaktsøkende, særlig mot voksne, de liker hun. Hun likte psykiateren sa hun og psykolgen også.

Vi fikk ordnet formstøpte ørepropper til min datter som er lydsensitiv. Hun bruker dem hvis vi skal på steder der det er mye støy. Flyplass, kjøpesenter etc. Har ikke prøvd dem på skolen ennå for de dagene hun er på skolen en tur er hun såpass frisk at hun tåler litt støy også.

Kanskje dere kan lage en strategi på hvor og hva man gjør i friminuttet som kan fungere sså hun ikke blir sliten? Finne et rolig sted i skolegården (hos oss er det litt skog der man kan gjemme seg bort litt), avtale med 2-3 andre hun kan spille spill med eller lese sammen med kanskje? Min datter får iallefall ha noen innemed seg

Skrevet

Hei!

Tusen takk, det var nyttig å vite.

Fra nå av kan jeg ikke spørre mer om ting her på dol, for da utleverer man feks andre mennesker, jeg har nok også utlevert min psykiater, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt akkurat det til henne.

Fra nå av er det kanskje derfor stopp et slags vendepunkt en slags stagnering, jeg vet ikke.

''Fra nå av kan jeg ikke spørre mer om ting her på dol, for da utleverer man feks andre mennesker, jeg har nok også utlevert min psykiater, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt akkurat det til henne.''

Du har etter min oppfatning overhodet ikke skrevet noe om din psykiater som jeg tror hun vil ha noe i mot at du har skrevet. Tror ikke du skal bekymre deg for hennes reaksjon :-)

Skrevet

''Fra nå av kan jeg ikke spørre mer om ting her på dol, for da utleverer man feks andre mennesker, jeg har nok også utlevert min psykiater, og jeg vet ikke hvordan jeg skal få sagt akkurat det til henne.''

Du har etter min oppfatning overhodet ikke skrevet noe om din psykiater som jeg tror hun vil ha noe i mot at du har skrevet. Tror ikke du skal bekymre deg for hennes reaksjon :-)

Hei!

:-) Takk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...