Gå til innhold

Jul og familie

Gjest Mammatilflere

Anbefalte innlegg

Gjest Mammatilflere
Skrevet

Nå er det snart jul og jeg gleder meg. Jeg har alltid likt denne høytiden og prøver å skape glede for meg og mine i tiden før jul, og i julen.

Jeg forstår at de er mange ensomme der ute som gruer seg til jul, og det finnes også en den som ikke liker jul av ulike grunner.

Men jeg har begynt å merke meg at det er noen både i min familie og vennekrets som klager høylydt og er veldig negative til oss som føler glede over julen.

Det er som om det ikke er lov å glede seg når det er så mange som sliter og som er ensomme.

Jeg kjenner jeg blir litt dratt ned i negativiteten og mister noe av gleden.

Det blir ikke så god stemning og ordne til juleselskap, pynte og lage god mat når man får høre hvor trist julen er og hvor lange helgedagene som kommer er når man har slitt i lang tid for å lage hygge og man sitter der på selveste dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det nærmest er litt "in" ikke å like jul og andre høytider nå for tiden. Jeg bryr meg lite, jeg elsker slike høytider og pynter og koser meg, men ubasunerer det ikke så voldsomt, spesielt ikke om jeg er blant mennesker jeg vet ikke liker det så godt som meg.

Gjest jeg bare lurer jeg
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det nærmest er litt "in" ikke å like jul og andre høytider nå for tiden. Jeg bryr meg lite, jeg elsker slike høytider og pynter og koser meg, men ubasunerer det ikke så voldsomt, spesielt ikke om jeg er blant mennesker jeg vet ikke liker det så godt som meg.

Mer in eller mer akseptert at man ikke liker julen?

Skrevet

Hva andre syns om jula er det lite du kan gjøre noe med. Du får heller anse deg selv som heldig som finner glede i jula.

Skrevet

Mer in eller mer akseptert at man ikke liker julen?

''Mer in eller mer akseptert at man ikke liker julen?''

Jeg synes det virker som at det er in å si at man ikke liker julen. Greit nok det, men må man klage over julen av den grunn? Da får man lage sine egne ikke-juletradisjoner og kose seg med andre ting da. :o)

Gjest jeg bare lurer jeg
Skrevet

''Mer in eller mer akseptert at man ikke liker julen?''

Jeg synes det virker som at det er in å si at man ikke liker julen. Greit nok det, men må man klage over julen av den grunn? Da får man lage sine egne ikke-juletradisjoner og kose seg med andre ting da. :o)

Det foreligger et ganske sterkt press på å følge vanlige familiejultradisjoner selv om man egentlig har lyst til å gjøre noe helt annet.

Skrevet

Det foreligger et ganske sterkt press på å følge vanlige familiejultradisjoner selv om man egentlig har lyst til å gjøre noe helt annet.

''Det foreligger et ganske sterkt press på å følge vanlige familiejultradisjoner selv om man egentlig har lyst til å gjøre noe helt annet.''

Det går an å bryte med gamle tradisjoner også. Jeg skjønner at det kan føles vondt og man kan få motbør den første gangen, men man må ta ansvar for egen trivsel og dersom man rett og slett mistrives med dagens julefeiring så må man endre på hvordan man gjennomfører den. Synes jeg da.

Skrevet

Jeg elsker jul, kos og moroa :-) Lukk ørene for det negative, og finn på noe spes. utendørs på heilligdfagene. Kanskje sove ute? ;-)

Gjest Mammatilflere
Skrevet

Hva andre syns om jula er det lite du kan gjøre noe med. Du får heller anse deg selv som heldig som finner glede i jula.

Jo jeg er heldig som liker jul.

Men det handler om å lage god stemning rundt julebordet og i selskaper og la barn og andre som finner glede i høytiden få lov til det.

Det er lett å bli dratt ned i negativitet.

Skrevet

Men det handler om å lage god stemning rundt julebordet og i selskaper og la barn og andre som finner glede i høytiden få lov til det.

To ting:

Det er ufint, av og til ondsinna, å med vilje ødelegge andres glede ved å spre negativitet, spesielt overfor barn. Da kan man si fra at man ønsker at de skal tie stille om det.

Hva folk egentlig syns om jula du ikke gjøre noe med. Hvis du syns det er et problem at en del ikke liker jul, så må du spørre deg selv hvorfor det er så vitkig for dine følelser at de skal synes det samme som deg.

Gjest jeg bare lurer jeg
Skrevet

To ting:

Det er ufint, av og til ondsinna, å med vilje ødelegge andres glede ved å spre negativitet, spesielt overfor barn. Da kan man si fra at man ønsker at de skal tie stille om det.

Hva folk egentlig syns om jula du ikke gjøre noe med. Hvis du syns det er et problem at en del ikke liker jul, så må du spørre deg selv hvorfor det er så vitkig for dine følelser at de skal synes det samme som deg.

Enig med deg.

Gjest Mammatilflere
Skrevet

To ting:

Jeg bryr meg ikke om hva andre synes om det, men jeg synes det virker som om det har blitt en trend å mislike julen og tradisjonene.

Når det kommer til familie og venner er det noe annet. Jeg tror dessverre mange ikke hører seg selv, eller forstår at noen av oss helst vil prøve å la problemer ligge i julen og ikke gjøre familieselskapene til noe negativt.

Det blir litt sånn.

Jeg henger opp en advent stjerne, og får høre. Jeg ser du har hengt opp stjernen. orker ikke det i år jeg, det er mørkt og trist allikevel. Ser ingen glede ved noe lenger jeg.

Eller vi sitter ved julemiddagen, ungene venter på pakker og er glade.

Så sukker noen og sier, å jeg gruer meg til dagene som kommer. De er så lange og triste.Håper snart helgedagene er over så vi kan komme i gang igjen.

barna min tilbød sengen sin en gang, og sa.. Nå ble du vel glad vel, så vi kan åpne pakker og være glade.

Skrevet

Beklager om jeg misforsto, men mener du da at de som er ensomme eller sliter generelt boer lide med mer diskresjon slik at vi andre som har det bra og koser oss skal slippe à ha dàrlîg samvittighet?

Ikke helt enig her. Man boer vel bare vaere glad til at alt er vel og la de som er mindre heldige fà lov til uttrykke seg.

For oevrig synes jeg julefeiringen seg stort sett dreier seg om inkjoep av ditt og datt, ogt jeg blîr frustrert av ikke ha noe valg: slîk SKAL det feires

Gjest Mammatilflere
Skrevet

Beklager om jeg misforsto, men mener du da at de som er ensomme eller sliter generelt boer lide med mer diskresjon slik at vi andre som har det bra og koser oss skal slippe à ha dàrlîg samvittighet?

Ikke helt enig her. Man boer vel bare vaere glad til at alt er vel og la de som er mindre heldige fà lov til uttrykke seg.

For oevrig synes jeg julefeiringen seg stort sett dreier seg om inkjoep av ditt og datt, ogt jeg blîr frustrert av ikke ha noe valg: slîk SKAL det feires

Jo, jeg synes kanskje at vi/ de som sliter kan prøve å la problemene ligge av og til. Tenker da på juleselskaper med barn til stede. Det er ikke alltid det er nødvendig å si så mye om at man ikke har det bra.

Hva den store horde mener sånn generelt var ikke det jeg mente noe om.

Gjest jeg bare lurer jeg
Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva andre synes om det, men jeg synes det virker som om det har blitt en trend å mislike julen og tradisjonene.

Når det kommer til familie og venner er det noe annet. Jeg tror dessverre mange ikke hører seg selv, eller forstår at noen av oss helst vil prøve å la problemer ligge i julen og ikke gjøre familieselskapene til noe negativt.

Det blir litt sånn.

Jeg henger opp en advent stjerne, og får høre. Jeg ser du har hengt opp stjernen. orker ikke det i år jeg, det er mørkt og trist allikevel. Ser ingen glede ved noe lenger jeg.

Eller vi sitter ved julemiddagen, ungene venter på pakker og er glade.

Så sukker noen og sier, å jeg gruer meg til dagene som kommer. De er så lange og triste.Håper snart helgedagene er over så vi kan komme i gang igjen.

barna min tilbød sengen sin en gang, og sa.. Nå ble du vel glad vel, så vi kan åpne pakker og være glade.

Jeg vet ikke helt jeg. På en måte er det ikke gøy å høre på klaging, på den andre siden synes jeg det er greit at de er ærlige. Synes det er greit at noen sier fra at de ikke føler noe glede ved den norske kose-seg-i-hjel-for-nå-er-det-jo-jul-greia.

Skulle ønske jeg hadde klart å si fra selv. Faktisk gjorde jeg det en gang for noen år siden, at jeg ikke synes det er så koselig med jul. Svaret var omtrent sånn: "JAMMEN, VI SKAL BARE VÆRE SAMMEN OG KOSE OSS OG SLAPPE AV!!!" (i en sint tone). Det var ikke personlig kritikk, men det ble tatt sånn.

Skrevet

'' Jeg kjenner jeg blir litt dratt ned i negativiteten og mister noe av gleden''

Noen lar seg lettere "smitte" av andres følelser enn andre, og kanskje du er en av dem? Kan du ikke la de som er negative bare forbli negative, og glede deg over at du selv liker julen?

Når det er sagt, så synes jeg det er en uting å ikke kunne unne andre å glede seg over f.eks julen selv om man evt. ikke gjør det selv.

Lykke til med førjulstiden:-)

Skrevet

Jo, jeg synes kanskje at vi/ de som sliter kan prøve å la problemene ligge av og til. Tenker da på juleselskaper med barn til stede. Det er ikke alltid det er nødvendig å si så mye om at man ikke har det bra.

Hva den store horde mener sånn generelt var ikke det jeg mente noe om.

Ok, da misforsto jeg deg.

Jeg har heller ikke sympati for folk som àpent dyrker depressive sinnstemninger.

Skrevet

Smil og vær glad for hver dag som går :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...