Gå til innhold

Snart jul og ingen glede!

Anbefalte innlegg

Gjest Julen_erpåvei
Skrevet

Hei!

I dag begynner nedtellingen til jul, men ikke for meg, jeg teller kun ned på kalenderen, men ikke til selve julekvelden.

For å være ærlig vrir det seg i magen når jeg tenker på at jeg kun har kjøpt en julegave.

Det er nå mennesker skal kose seg, gå i julegatene og kose seg med familien.

Men her sitter jeg, i en rotete leilighet som ingen en gang vil besøke, jeg har ikke motatt besøk her siden sommer.

I morgen er det 1 advent, men jeg orker ikke manne meg opp til å rydde før det.

Jeg ser ikke poenget med det, når ingen vil komme uansett.

Jeg har fått beskjed om at jeg har begynt å isolere meg noe helt ekstremt, men jeg føler ikke det samme.

Jeg går jo på butikken noen ganger i uken.

Men ellers holder jeg meg inne.

Jeg vet at første tegn på psykose er isolasjon og jeg vet at jeg er svært utsatt da jeg har nærmest vært kronisk syk i flere år.

Det positive er at jeg har vært frisk i en god periode nå.

Det negative er at jeg tenker så mange rare tanker for tiden.

Da jeg var i butikken her en dag så jeg en julenisse som satt på en stol, jeg begynte å filosofere om den julenissen var ekte eller om det var en dukke.

Jeg har også tanker om at jeg skulle ønske jeg kunne be til Gud om kvelden for så å våkne opp hjerneskadet dagen etter, da ville det vært mye bedre, jeg ville ikke forstått hva som skjedde rundt meg.

Jeg hører ikke stemmer lengre, eller det spørs hva en mener med stemmer, jeg hører bare mine egne tanker.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å komme i julestemning.

Har hentet julepynten, men igjen klarer jeg ikke å manne meg opp til å rydde, slik at jeg kan sette opp julepynten.

Jeg klarer heller ikke høre på julemusikk, siden jeg da blir enda mer trist av julen.

Det eneste lyspunktet jeg har med julen er å feire julekvelden med familien og få julen overstått.

Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å komme sånn noenlunde i julestemning?

Vil ikke bli så syk at julen tilbringes bak lukkede dører på psykiatrisk, har feiret nyttår der tidligere, med ingen utgang og på skjermet avdeling.

Da fikk jeg kun se rakettene fra vinduet i gangen.

Maten smakte dritt og det var ingen god stemning.

Jeg var litt heldig, fordi jeg fikk et par luftinger i sikkerhetshagen hvor sikkerhetspasientene ligger.

Samtidig var det noe trist der også, det var flere meter høye vegger og vi hadde kun noen meter å gå på.

Det eneste som var positivt var at jeg la meg tidlig og våknet opp til en ny dag.

Jeg har vært mye syk (psykose og suicidalitet).

På det lengste lå jeg 2 måneder på skjermet avdeling, flere ganger beltelagt.

Akuratt da håpet jeg bare at det skulle bli kveld hver dag slik at jeg kunne legge meg å sove.

Jeg fikk se litt tv, det kom ann på hvor syk jeg var.

Var jeg veldig syk skulle jeg ha minst mulig inntrykk.

Jeg fikk ikke engang ordentlig spiseredskaper.

Glass av plast, tallerken av plast og noen ganger også plastbestikk.

Alt måtte tas vekk for å unngå at jeg skulle skade meg selv.

I de verste periodene ble døren til skapet også låst pga at jeg ikke skulle finne klær med snorer i.

På det sykeste har jeg også hatt fastvakt eller enda værre "frimerkevakt" det betyr at dem skal gå rett bak deg, følge med på deg hele tiden, se på deg på do, i dusjen og over alt, ja til og med når du sover skal dem ikke slippe blikket vekk.

Bare jeg hostet var dem der for å se hva jeg holdt på med.

En gang jeg ikke hadde fastvakt, da jeg lå og sov våknet jeg opp av at et mannlig personal stod rett oppi fjeset mitt for å sjekke om jeg pustet.

Sist gang jeg var innlagt på tvang spurte dem meg om jeg klarte å være alene eller om dem skulle sitte hos meg.

Jeg sa at jeg selvfølgelig klarte å være alene, jeg ville da ikke ha fastvakt igjen.

De spurte meg hele tiden om jeg kom til å skade meg selv, selv om jeg var i godt humør og ble mistenkt som manisk.

Det virker som om jeg hele tiden blir betegnet som alvorlig sinnslidene.

Da jeg klaget på siste innleggelse fikk jeg medhold av alle utenom dommeren fra tingretten, hun mente jeg var alvorlig sinnslidene i tvangsperioden.

Til og med advokaten maser om psykose hele tiden at hvis du blir psykotisk, blablabla. Han mener at jeg ikke kommer til å bli straffet pga et tidligere alvorlig lovbrudd som etterforskes, pga min psykdom.

Det er nå jeg innser at samme hva jeg gjør så blir jeg regnet som gal!

Jeg kan sikkert ikke rape eller slippe en fis en gang uten å bli lagt inn på 3.2 eller 3.3, for det å fise eller å rape for meg er jo sikkert galskap.

Men tilbake til jul, noen som har noen tips om hva jeg skal gjøre for å få en fin juletid og julefeiring?

Tar i mot alle tips.

Jeg vil bare komme i julestemning å slutte å isolere meg, slik at jeg unngår tvangsinnleggelse med jul.

Jeg håper noen kan gi meg et svar på hva jeg kan gjøre for å virkelig glede meg til denne julen og ikke bare sitte på ræva å vente på at julen er over.

Håper på svar!

Klem fra en trist jul

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første punkt er å rydde og vaske i leiligheten din, selv om du ikke vil. Det er jo ikke andre du vasker og rydder for, men deg selv. Du skal gjøre det pent, rent og hyggelig for deg. :o)

Har du noe julepynt? En adventstake du kan finne frem nå? Er det julegrantenning der du bor i morgen? Eller noe annet arrangement du kan delt på? Man kan jo delta og se på uten å snakke med noen andre hvis du ikke vil det.

Gjest Julen_erpåvei
Skrevet

Første punkt er å rydde og vaske i leiligheten din, selv om du ikke vil. Det er jo ikke andre du vasker og rydder for, men deg selv. Du skal gjøre det pent, rent og hyggelig for deg. :o)

Har du noe julepynt? En adventstake du kan finne frem nå? Er det julegrantenning der du bor i morgen? Eller noe annet arrangement du kan delt på? Man kan jo delta og se på uten å snakke med noen andre hvis du ikke vil det.

Du har vel rett i det at jeg er bare nødt til å manne meg opp til å komme meg opp fra senga å rydde.

Men det med julegrantenning er jeg ikke sikker på.

Dette er første julen her og det er midt på bondelandet. så jeg tviler.

Men det går jo tog til andre steder så får se om jeg drar meg opp fra det dype hullet og kommer meg ut!

Takk for tips:)

Skrevet

Hei. Jeg tror at du skal slutte og bruke så mye energi på at du må glede deg til jul. Ikke alle gleder seg til jul, man er ikke nødt til det. Julen kommer og går uansett.

Selv har jeg ikke begynt å tenke på julen enda, jeg også er syk og jeg har tenkt å bruke energien på å prøve og bli frisk. Julen er stress og derfor tenker jeg ikke på den enda.

Du er jo heldig, du har noen å være sammen med på juleaften. Det er det ikke alle som har.

Bruk tiden din fornuftig og prøv å bli friskest mulig framover. Søk hjelp hos behandleren din tidlig når du kjenner symptomer på at du begynner å bli syk. Ønsker deg en riktig fin desember, kanskje kommer julegleden smygende etterhvert? :-)

Skrevet

Etter å ha lest innlegget ditt, så sitter jeg igjen med en undring over hva du egentlig ønsker å formidle gjennom det du skriver. Hva slags respons ønsker du deg?

Jeg blir også usikker på hva du for tiden ønsker mest. Vil du helst kunne se på deg selv som frisk eller psyk? Ønsker du å være i leiligheten eller på institusjon?

Til ditt konkrete spørsmål, så vil jeg som Lillemus foreslå at du går i gang med å rydde i leiligheten - gjerne mens du hører på julemusikk, selv om du blir trist av det. Det kan være ganske mye vitalitet og energi i tristhet, så det er ikke gitt at man skal unngå alt som gjør en trist, særlig ikke hvis alternativet er passitivet og isolasjon.

Lykke til med ryddingen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...