Gå til innhold

julepynting - for mye og for lite

Anbefalte innlegg

Ferskenblomst
Skrevet

Huff, et lite hjertesukk. For hva vil det egentlig si å pynte til jul? Nå har jeg hengt opp stjernen både i stue og på kjøkken, satt opp adventstaken, hengt opp nye røde gardiner og satt opp to halmgriser og en julemus. Adventskalenderen til Lillemor (15)er på plass, og en stor trenissefigur har fått plass i vinduskarmen. Syns foreløpig det er passe pynt nå, vil heller ta litt etterhvert.

Nå kommer snart mannen hjem, og jeg vet at han vil syns dette er stusselige greier. Han er vokst opp med en over-pynte-syk-snart-jul-mor, og vil gjerne fylle opp stua allerede nå med alskens julepynt. Alt fra dorullnisser til dyre porselensengler, og glassfigurer + + + . Jeg blir sprø. Jeg er vant til å pynte lille julaften, men da vil mannen gjern ha hatt alt ferdig i flere uker. Når vi nå pynter lillejulaften er all pynting overlatt til mannen, og det ser nesten ut som ett juleloppemarked når han er ferdig. Nå har han begynt å ymte frempå om et kunstig juletre, for da kan vi jo pynte det i GOD TID, og slippe å stresse lille julaften. Men der gir jeg meg ikke, treet får pent vente til senest 22. Kunstig eller ikke. Akk ja, jeg gleder meg til januar, jeg, for da kan jeg få stua mi "tilbake". Men da er det jo plutselig ikke så lenge til påske.......

Videoannonse
Annonse
Gjest i det store perspektivet
Skrevet

Huff ja, livet er ikke lett..

Skrevet

Vi har aldri tatt fram hele pyntepakka før lille julaften eller julaftens formiddag. Følgende kommer opp i adventstiden:

- Stjerne i stuevinduet

- Brodert opphengsdings til julepost

- En stor pyntekule, siden den er i lilla adventsfarge og passer sammen med et fat vi har på veggen

- Adventsstaken

Mens ungene brydde seg om sånt, fikk de også fram noe barne-juleservise etc. Men sånt er ikke så viktig lenger.

Jeg synes det holder lenge med jul i huset fra jul til litt over nyttår. Første helg på nyåret pleier det være slutt her.

Skrevet

Hahaha! Jeg har sett endel julepyntede hjem på Facebook i dag som jeg tror din kjære hadde elsket:)

Ikke lett dette. Jeg tror du må gå for skilsmisse, og så må du sjekke julepyntsmaken grundig før du involverer deg med noen neste gang!

Skrevet

Jeg pynter ikke masse til jul... Det holder med julekuler- eller stjerner med lys i i noen vinduer (to vindu på kjøkkenet og to på stua), en stor adventslysestake bestående av et avlangt, stålfarget fat med fire store kubbelys med tallene 1-4 på (står på kjøkkenbenken mellom kjøkken og spiseplass). Jeg har også bokstavene GOD JUL i hvitt stående på kjøkkenhetta, og en nisse til pynt i stua. Lillejulaften kommer juletreet fram, og da er huset ferdigpynta til jul;)

Skrevet

Ja, mye styr til denne julen.

Vi venter til nærmere jul med det meste, men synes det er koselig med juletreet et par-tre dager før julaften, derimot blir det fort ut med det etter nyttår.

Nå er julestjerner i vinduene og adventstaker på plass samt noen lilla lys og brikker. Det er hyggelig med mye lys i denne mørketiden, både fra stjerner, staker og stearinlys.

Pakkekalenderen er på plass, selv om den hjemmeboende attpåklatten har passert 20....kalenderen har jo hatt sin faste plass på kjøkkenveggen i 20 år, den kan jo ikke henge der TOM iflg. attpåklatten.

Noen svibler er også på plass. Etter et par uker kommer nissene på plass.

Jeg synes også det er godt i begynnelsen av januar å få igjen stua mi.

Gjest Juletussa
Skrevet

Minst mulig julepynt. Men littegrann er koselig .Liker ikke rødt, så mest sølv hos oss.

Skrevet

Vi har generelt lite pynt, og venter med nesten all julepynt til lille julaften. Nå har vi en adventsstjerne i soveromsvinduet til det ene barnet, i morgen skal adventsstaken frem og i løpet av noen dager henger jeg kanskje ut juletrelys på et tre ute.

Gjest luftslott
Skrevet

Vi har generelt lite pynt, og venter med nesten all julepynt til lille julaften. Nå har vi en adventsstjerne i soveromsvinduet til det ene barnet, i morgen skal adventsstaken frem og i løpet av noen dager henger jeg kanskje ut juletrelys på et tre ute.

Vi har ei kule med lys og snødekor vi henger i et vindu, et lite juletre i plast med pynt og lys og i år har vi en pakkekalendere. Så vi har hele tre julepynt;-)

Skrevet

Vi har ei kule med lys og snødekor vi henger i et vindu, et lite juletre i plast med pynt og lys og i år har vi en pakkekalendere. Så vi har hele tre julepynt;-)

Jeg har en juleduk!

Gjest bølger
Skrevet

Vi er alle forskjellige, og må gjøre det slik vi trives med å ha det selv. Jeg liker å ha jul hele desember. Mye rødt og mye lys. Problemet er bare når dere ønsker det forskjellig. Da må dere kanskje prøve å finne en middelvei.

Skrevet

Vi pynter med lilla 1. desember, og tar ikke frem julepynten før 22. eller 23. desember. Det synes jeg er veldig fint :-)

I dag har vi pyntet med dette:

*En stor lilla duk på spisebordet + lysestake med fire lilla kubbelys på

*Lilla løper på salongbordet

*Lilla løper på buffeten, samt adventsstaken (hadde glemt å kjøpe lilla vanlige lys, så de får vente til mandag...

*Hengt opp adventsstjernen i stua

*Satt frem elektrisk lysstake i vinduet

*Noen få lilla hjerter og engler og lysestaker.

Aboslutt ikke overlesset, men bare sånn at vi kjenner at det er advent :-)

Synes det hørtes voldsomt ut, det opplegget til mannen din!

Skrevet

Vi pynter ikke med julepynt før 23. desember.

Ikke har vi tradisjonell adventsstjerne eller adventsstake heller.

Jeg pleier å kjøpe en asalea i lilla og pynte med på salongbordet i adventstiden. Ikke så stort mer. Synes det er nok dill og dall her og der.

Skrevet

*hehe* Jeg hadde elsket det! Bortsett fra at jeg vil vente med juletreet til 22. desember. :o) Har, som du sikkert skjønner, ingen gode råd å komme med da jeg elsker julepynt selv.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Kan dere møtes på halvveien?

Vi har ulike tradisjoner når det gjelder juletre. Jeg kjøper, og legger litt tid i å pynte det. Han hogger skjeive pinglete tre i skogen. For han er det jo kos med denne hogginga, jeg derimot liker det ikke, jeg vil ha stort flott tre som ikke finnes i skogen hos oss.

Så vi har annenhvert år treansvaret. Dessverre for meg er det han i år. ;o) Han pynter og ordner alt lillejulaften.

Neste år er det min tur, da blir det planlegging med kuler som matcher osv.

Sånn generelt pynter vi ikke mye, og ikke nå. Vi har litt lilla i adventstiden, men vi har lilla i stua fra før.

Uka før jul har vi opp til her og der, kjøper ofte mye blomster som vi pynter med. Så det blir rødt, men ikke nisser overalt. Lite nisser egentlig, men mer røde duker, røde skåler, lys, blomster.

Akkurat nå blir det ikke advent heller før jeg er ferdig med eksamen. *panikk*

Kan dere enes om å møtes på halvveien? Nå kom jeg på det at guttungen og faren har en kommode gangen de oversvømmer med pynt, hjemmelaget. Mamma har alltid ett svært trefat der alle sånne vakre "host" pynteting som vi kom med som barn, ligger oppi, det er ganske stilig faktisk.

Gjest Menosita
Skrevet

Jeg synes du skal møte din mann på halvveien. Menn skal behandles pent de også. Kanskje kan dere ta frem en juleting hver dag?

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1354440874' post='4841054]

Kan dere møtes på halvveien?

Vi har ulike tradisjoner når det gjelder juletre. Jeg kjøper, og legger litt tid i å pynte det. Han hogger skjeive pinglete tre i skogen. For han er det jo kos med denne hogginga, jeg derimot liker det ikke, jeg vil ha stort flott tre som ikke finnes i skogen hos oss.

Så vi har annenhvert år treansvaret. Dessverre for meg er det han i år. ;o) Han pynter og ordner alt lillejulaften.

Neste år er det min tur, da blir det planlegging med kuler som matcher osv.

Sånn generelt pynter vi ikke mye, og ikke nå. Vi har litt lilla i adventstiden, men vi har lilla i stua fra før.

Uka før jul har vi opp til her og der, kjøper ofte mye blomster som vi pynter med. Så det blir rødt, men ikke nisser overalt. Lite nisser egentlig, men mer røde duker, røde skåler, lys, blomster.

Akkurat nå blir det ikke advent heller før jeg er ferdig med eksamen. *panikk*

Kan dere enes om å møtes på halvveien? Nå kom jeg på det at guttungen og faren har en kommode gangen de oversvømmer med pynt, hjemmelaget. Mamma har alltid ett svært trefat der alle sånne vakre "host" pynteting som vi kom med som barn, ligger oppi, det er ganske stilig faktisk.

''Mamma har alltid ett svært trefat der alle sånne vakre "host" pynteting som vi kom med som barn, ligger oppi, det er ganske stilig faktisk.''

Jentungen her lagde noen aldeles hjelpeløse, merkelige "nisser" for noen år siden og vi ler like mye alle tre når vi tar dem frem, men de blir nå med i nissebyen hvert år! :o)

Skrevet

''Mamma har alltid ett svært trefat der alle sånne vakre "host" pynteting som vi kom med som barn, ligger oppi, det er ganske stilig faktisk.''

Jentungen her lagde noen aldeles hjelpeløse, merkelige "nisser" for noen år siden og vi ler like mye alle tre når vi tar dem frem, men de blir nå med i nissebyen hvert år! :o)

De må jo være med, husker jo enda hvor stolt jeg var når jeg kom med disse nissene mine. :o)

Vi har en blånisse i tre her, med skrift på. Lillesøsteren min lagde den til sambo (de to er svært knyttet) og den har heders plass i stua hver eneste jul. Den er ikke vakker for de fleste, men for oss som husker jobben bak, innpakningen og overrekkelsen, så er den svært vakker.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1354443585' post='4841085]

De må jo være med, husker jo enda hvor stolt jeg var når jeg kom med disse nissene mine. :o)

Vi har en blånisse i tre her, med skrift på. Lillesøsteren min lagde den til sambo (de to er svært knyttet) og den har heders plass i stua hver eneste jul. Den er ikke vakker for de fleste, men for oss som husker jobben bak, innpakningen og overrekkelsen, så er den svært vakker.

''Den er ikke vakker for de fleste, men for oss som husker jobben bak, innpakningen og overrekkelsen, så er den svært vakker.''

Nemlig. :o) Jentungen laget en julekrybbe til kjæresten min for noen år siden. I blå papp med pålimte figurer, todimensjonal med laget med bretter på sidene slik at den kan stå. Jeg tar den frem hver jul og hun later hvert år som hun synes det er helt teit, men ettersom hun ikke forlanger å få den fjernet igjen så tror hun egentlig synes det er koselig. :o)

Skrevet

''Den er ikke vakker for de fleste, men for oss som husker jobben bak, innpakningen og overrekkelsen, så er den svært vakker.''

Nemlig. :o) Jentungen laget en julekrybbe til kjæresten min for noen år siden. I blå papp med pålimte figurer, todimensjonal med laget med bretter på sidene slik at den kan stå. Jeg tar den frem hver jul og hun later hvert år som hun synes det er helt teit, men ettersom hun ikke forlanger å få den fjernet igjen så tror hun egentlig synes det er koselig. :o)

De synes det er koselig, selv om de når den alder at de bærer seg over hvor teit den ser ut. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...