Gjest Hege1976 Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Hei! Jeg er ei jente på 23 år som har slitt med psykiske lidelser helt siden ungdomskolen. har flere ganger truet med å ta livet mitt og mange ganger vært veldig tungsinnet og nedstemt.og når ting blir vanskelige føles det slik at det blir ekstra vanskelig for meg. Jeg har hatt et forhold til en som misbrukte meg og etter dette var jeg ikke særlig høy i hatten, men møtte verdens snilleste jente og vi ble kjærester, det tiden skulle vise var at jeg ble dårligere igjen, psykisk og det tok på å jeg ble innlagt på en DPS der jeg var en uke, klarte ikke være der. jeg slet mye med sinne og aggresjon, og etter at jeg hadde truet med å ta livet av personer og laget mange falske kontoer på ulike nettsteder for å få kontakt og være ekkel med den det gjaldt ( uten at jeg viste det, fordi jeg var så sint at alt var helt svart, som en svær svart vegg på 200 kg som bare låser seg og som er der i flere dager og det er det eneste du tenker på og den er så svart at du blir bare mer og mer sint) etter dette ble det slutt med kjæresten min og det skulle igjen bli en vond tid. mye tristhet, savn, lengsel og tårer, lite livslyst og redsel, anger og lite søvn, ( som det egentlig hadde vært hele tiden) vi var offisielt fiender, hilste ikke på hverandre ikke så på hverandre, ikke noen ting.. så tok det over et år og jeg prøvde å ta kontakt og det gikk greit. vi pratet sammen og ting fungerte veldig bra i hele sommer. men så..... jeg flytta på skole igjen slik som forrige gang da alt ble ødelagt.. og avstanden gjorde det værre.. jeg ble sint med en gang, det skar seg og vi ikke kunne gjøre det jeg tenkte og med en gang det ble noen misforståelser. jeg ringte og sendte meldinger og terroriserte henne på telefonen hele døgnet ( dette selv om jeg egentlig viste at det ble værre, men klarte ikke la vær) hensikten var alldri at det skulle bli værre, men jeg klarte ikke tenke lengre enn at jeg måtte gjøre det, måtte ha kontakt og det skulle skje NÅ!.. og så ble vi uvenner igjen, og nå er det vell ingen som vet åssen ståa er.. Så spørsmålet mitt blir etter en laaaang historie.. etter å ha lest litt på nettet om emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse lurer jeg på om du utifra det jeg har fortalt kan si om det er slik at du tror jeg kan ha denne diagnosen. jeg føler selv at det stemmer veldig bra. redd for at ting skal bli slutt, samtidig som jeg gjør ting som i seg selv gjør at det kommer til å bli slutt, og ting jeg ikke mener og gjøre. truer med å ta livet mitt eller skade meg selv, osv.. Vill ikke si at det bare er min skyld heller,men det meste er jo det, hadde jeg klart å styre hva jeg sa og gjorde hadde ikke noe skjedd.. Mvh, nyssjærrig og undrende jente som håper det er en diagnose som kan hjelpe meg til å forstå hvorfor jeg gjør det jeg gjør... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. desember 2012 Skrevet 1. desember 2012 Dette høres ut som en helt sikker emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Søk profesjonell hjelp hos en psykolog. Vent med å gå inn i nye forhold til du etter 2-3 år er langt mindre plaget av dette enn i dag. 0 Siter
Gjest Hege1976 Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Dette høres ut som en helt sikker emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Søk profesjonell hjelp hos en psykolog. Vent med å gå inn i nye forhold til du etter 2-3 år er langt mindre plaget av dette enn i dag. Er så usikker på hvor jeg kan søke hjelp? Hvor finnes det psykologer? Kan leger stille disse diagnosene? Er student og har ikke råd til lege å psykolog heller :-/ det er jo så dyrt! :-( hva kan jeg gjøre? Evt, hvem kan jeg kontakte for å få diagnosen stilt? 0 Siter
rose23 Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Er så usikker på hvor jeg kan søke hjelp? Hvor finnes det psykologer? Kan leger stille disse diagnosene? Er student og har ikke råd til lege å psykolog heller :-/ det er jo så dyrt! :-( hva kan jeg gjøre? Evt, hvem kan jeg kontakte for å få diagnosen stilt? + dårlig oppførsel/folkeskikk. Fasstlegen er rette stedet å begynne ;-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Er så usikker på hvor jeg kan søke hjelp? Hvor finnes det psykologer? Kan leger stille disse diagnosene? Er student og har ikke råd til lege å psykolog heller :-/ det er jo så dyrt! :-( hva kan jeg gjøre? Evt, hvem kan jeg kontakte for å få diagnosen stilt? Hei! Du kan be fastlegen henvise deg til feks distriktpsykiatrisk senter, der kan du få et vist antall konsultasjoner og jeg vil tro de da hører på det du sier og setter den diagnosen hvis den viser seg å være korrekt. Det fins ulike behandlinger Heldig for deg. For meg fins det ingen :-) 0 Siter
Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Hmmm, jeg har selv fått diagnosen emosjonelt ustabil og kunne ALDRI funnet på å terrorisert eller gjort stygge ting mot noen jeg er glad i. Tvert imot er jeg en "tenker" og mitt sinne retter seg mot meg. Jeg kan bli irritabel og sint i stressede situasjoner, men ikke stygg eller ufin mot folk. Så DET er ikke det som definerer diagnosen. Heller ikke er det et kriterie for å fylle diagnosen. Men ting som selvskading, angst, paranoia, humørsvingniner, og sterke følelser... det er kriteriene. Og ja jeg synes det høres ut som du kan ha den diagnosen, for det er vel ingen tvil om at du er "ustabil" utifra det som står der. Men du kan gjerne ha flere diagnoser. Ustabilitet kommer i mange former og folk kan være forskjellige. Men uansett så ligger svaret i navnet: USTABIL. Når man ikke har kontroll på seg selv og sine handlinger, og endrer stemningsleiet ofte.. så er man jo ustabil. Men det handler også mye om å ha en manglende identitets følelse og problematikken rundt det. Jeg ville bedt om en utredning. Og gått til behandling. I Oslo vedPersonlighetspsykiatrien ved Ullevål har de spesialister på dette og et bra behandlingsopplegg. En dagpost. Jeg fyller ikke kriteriene for diagnosen lenger. Etter å ha gått i aktiv behandling et par år. Man må være villig til å jobbe med seg. Men det er mulig å bli frisk med struktur og engasjement. I gruppeterapien for man møte forskjellige mennesker med samme diagnosen, og man møter hverandre og speiler seg i hverandre og får jobbet med forskjellige temaer. Veldig bra. Det er flere som har fått god hjelp der. Lykke til! 0 Siter
Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Er så usikker på hvor jeg kan søke hjelp? Hvor finnes det psykologer? Kan leger stille disse diagnosene? Er student og har ikke råd til lege å psykolog heller :-/ det er jo så dyrt! :-( hva kan jeg gjøre? Evt, hvem kan jeg kontakte for å få diagnosen stilt? Ring personlighetspsykiatrien ved Ullevål i Oslo. Du ringer sentralbordet ved Ullevål og ber dem sette deg over til Personlighetspsykiatrien. Hvis du ikke bor her bør du likevel ringe og be dem om tips for hvem som kan hjelpe deg der du bor. Dyrt er det ikke, for så fort du når frikort grensa på rundt 1900 kr, så får du resten av all behandlingen gratis. Behandlingen går på å møte opp til to tre timer, to tre ganger i uka, etter skoletid eller når det passer til deg. Det er mulig å kombinere med skole/jobb! Lykke til 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.