Gå til innhold

Lutefisk for første gang!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

12

• tonie

1

• Hønemoren

1

• hidi, the scorpion

1

Gjest matglad

Første gang jeg spiste Lutefisk. da brakk jeg meg skikkelig! Tilbehøret var deilig med Sennepssaus, Ertestuing og Bacon.Etter flere Forsøk ,så er det faktisk blitt en av mine Favoritter:0) Lutefisken skal hverken være dissete eller Gele som noen nevner her,men lett skivete....

Gjest Elextra

Jeg har forsøkt 5-6 ganger, men har omsider innsett at jeg aldri kommer til å like lutefisk.

Dvs. jeg kan spise det de gangene den er slik du beskriver (muligens "falsk" lutefisk), men det er jo ikke ekte vare ifølge kjennerne. Nei, både lukten og konsistensen på "ekte lutefisk" er direkte uappetittelig i mine øyne.

Jeg skjønner heller ikke at lutefisk skal være så veldig spesielt. Jeg liker fisk, så for meg er det bare en variant - og jeg foretrekker bacon til, slik man ofte har til torsk.

Jeg har en følelse av at noen av de innbitte lutefiskelskerne er i samme kategori som rakfiskentusiaster - dvs. mye av poenget er drikkevarene som hører til. Men dette gjelder selvfølgelig ikke alle.

Pinnekjøtt med ordentlig kålrabistappe er kjempegodt

synes

Første gang jeg spiste Lutefisk. da brakk jeg meg skikkelig! Tilbehøret var deilig med Sennepssaus, Ertestuing og Bacon.Etter flere Forsøk ,så er det faktisk blitt en av mine Favoritter:0) Lutefisken skal hverken være dissete eller Gele som noen nevner her,men lett skivete....

''Lutefisken skal hverken være dissete eller Gele som noen nevner her,men lett skivete....''

Det var den. :o) Men ingen spesiell smak, bortsett fra ganske så salt. Jeg er ikke glad i verken sennep eller ertestuing så jeg spiste bacon og kålrabistappe. *hehe*

Jeg har forsøkt 5-6 ganger, men har omsider innsett at jeg aldri kommer til å like lutefisk.

Dvs. jeg kan spise det de gangene den er slik du beskriver (muligens "falsk" lutefisk), men det er jo ikke ekte vare ifølge kjennerne. Nei, både lukten og konsistensen på "ekte lutefisk" er direkte uappetittelig i mine øyne.

''Nei, både lukten og konsistensen på "ekte lutefisk" er direkte uappetittelig i mine øyne.''

Den luktet litt svakt av noe sterkt, men jeg synes ikke den smakte noe annet enn salt.

Annonse

Jeg har prøvd en gang, men jeg klarte ikke å skjønne hvorfor ikke de kunne latt den gode torsken beholde sitt normale særpreg...

''Jeg har prøvd en gang, men jeg klarte ikke å skjønne hvorfor ikke de kunne latt den gode torsken beholde sitt normale særpreg...

''

Akkurat det samme sa jeg de TO gangene jeg har smakt lutefisk (med ti års mellomrom). Hva er poenget med å ødelegge den gode torskesmaken?

Jeg har konkludert med at jeg ikke liker lutefisk!

Gjest matglad

smaken er som baken!!!

noe jeg ikke har smakt enda er: smalahove-torskehoder ,

Jeg har prøvd en gang, men jeg klarte ikke å skjønne hvorfor ikke de kunne latt den gode torsken beholde sitt normale særpreg...

''Jeg har prøvd en gang, men jeg klarte ikke å skjønne hvorfor ikke de kunne latt den gode torsken beholde sitt normale særpreg...''

Lutefisken har visstnok sitt opphav i en gård der de hadde tørrfisk hengende på stabburet, det tok fyr i stabburet og de pøste på vann for å slokke. Fisken ble liggende i en blanding av aske og vann (=lut) og siden man ikke kastet mat så prøvde man å spise den. Og fant ut at så lenge den var spiselig så ble den ikke kastet. Noen likte den vel bedre enn andre og fortsatte å tilberede tørrfisken på denne måten. :o)

smaken er som baken!!!

noe jeg ikke har smakt enda er: smalahove-torskehoder ,

''noe jeg ikke har smakt enda er: smalahove-torskehoder''

Ikke jeg heller. Er skeptisk der altså. Har smakt torsketunge da og det var ikke godt. *rister på hodet*

''Lutefisken skal hverken være dissete eller Gele som noen nevner her,men lett skivete....''

Det var den. :o) Men ingen spesiell smak, bortsett fra ganske så salt. Jeg er ikke glad i verken sennep eller ertestuing så jeg spiste bacon og kålrabistappe. *hehe*

Serverte de kålrabistappe til lutefisk?? Den kombinasjonen var ny for meg... Apropos "ekte" og "falsk" mat; som regel er det vanskelig å avgjøre dette på lukt, siden produsentene sprayer produktene så det skal lukte korrekt. Dette gjelder røkt mat også - tror det var Gilde som måtte trekke et produkt pga dette nylig? Smaken derimot, er helt annerledes på ekte vare, og dette gjelder både røkt mat og lutet fisk :) Dumt du ikke fikk skikkelig god lutefisk når du først mannet deg opp og smakte!

Annonse

Serverte de kålrabistappe til lutefisk?? Den kombinasjonen var ny for meg... Apropos "ekte" og "falsk" mat; som regel er det vanskelig å avgjøre dette på lukt, siden produsentene sprayer produktene så det skal lukte korrekt. Dette gjelder røkt mat også - tror det var Gilde som måtte trekke et produkt pga dette nylig? Smaken derimot, er helt annerledes på ekte vare, og dette gjelder både røkt mat og lutet fisk :) Dumt du ikke fikk skikkelig god lutefisk når du først mannet deg opp og smakte!

''Serverte de kålrabistappe til lutefisk?? Den kombinasjonen var ny for meg... ''

Buffet - man tar det man vil, det var jo pinnekjøtt og ribbe også. :o) Og siden jeg ikke er glad i ertestuing ble det altså kålrabistappe. Var godt det. :o)

''Serverte de kålrabistappe til lutefisk?? Den kombinasjonen var ny for meg... ''

Buffet - man tar det man vil, det var jo pinnekjøtt og ribbe også. :o) Og siden jeg ikke er glad i ertestuing ble det altså kålrabistappe. Var godt det. :o)

''Det var buffet...'' Hehe, du Lillemus du Lillemus... :D Synd at dere fikk lunken mat også forresten - lutefisk må serveres _varm_, og på varme tallerkener spør du meg :)

''Det var buffet...'' Hehe, du Lillemus du Lillemus... :D Synd at dere fikk lunken mat også forresten - lutefisk må serveres _varm_, og på varme tallerkener spør du meg :)

''Synd at dere fikk lunken mat også forresten - lutefisk må serveres _varm_, og på varme tallerkener spør du meg :)''

Maten var varm denne gangen, det var tidligere i høst kjæresten fikk servert lunken mat der. :o)

''Synd at dere fikk lunken mat også forresten - lutefisk må serveres _varm_, og på varme tallerkener spør du meg :)''

Maten var varm denne gangen, det var tidligere i høst kjæresten fikk servert lunken mat der. :o)

Det var i det minste bra da :)

Gjest matglad

kålrabistappe er også godt ved siden av:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...