Gå til innhold

Lutefisk for første gang!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

12

• tonie

1

• Hønemoren

1

• hidi, the scorpion

1

Gjest matglad

''noe jeg ikke har smakt enda er: smalahove-torskehoder''

Ikke jeg heller. Er skeptisk der altså. Har smakt torsketunge da og det var ikke godt. *rister på hodet*

holdt på å kjøpe det forleden,men fiskemannen sa:de ikke var ferske lenger! så jeg lot være. fikk du stekt tunge?

hva slags tilbehør er det til retten? vet du hvor lenge ett hode må koke...sausen? er det kraften .som i fårekål?

lyst å lage

Hodene tas opp av frysen dagen før, og ligger i vann over natta. Jeg pleier å bytte vann på dem rett før jeg legger meg, og så med en gang jeg står opp. De ligger vel i vann frem til koking forreesten.

Hodene legges i stor gryte oppå hverandre med skinnet opp (de er jo halve), og vannet skal dekke akkurat over det øverste.

Så skal de putre godt i 2,5 -3 timer (må etterfylle vann da), til kjøttet løsner lett fra beinet (stikk inn kniv ved øret).

Tilbehør er kokte poteter og kålrabistappe (den tar alltid lenger tid å få ferdig enn vi tror), samt rødkål.

Vi pleier å ha øl, juleøl og farris til. Evt akevitt til de som liker det (jeg gjør ikke).

Gjest matglad

Hodene tas opp av frysen dagen før, og ligger i vann over natta. Jeg pleier å bytte vann på dem rett før jeg legger meg, og så med en gang jeg står opp. De ligger vel i vann frem til koking forreesten.

Hodene legges i stor gryte oppå hverandre med skinnet opp (de er jo halve), og vannet skal dekke akkurat over det øverste.

Så skal de putre godt i 2,5 -3 timer (må etterfylle vann da), til kjøttet løsner lett fra beinet (stikk inn kniv ved øret).

Tilbehør er kokte poteter og kålrabistappe (den tar alltid lenger tid å få ferdig enn vi tror), samt rødkål.

Vi pleier å ha øl, juleøl og farris til. Evt akevitt til de som liker det (jeg gjør ikke).

Tusen tusen takk:-)

får vel kjøpt smalahove på meny..

holdt på å kjøpe det forleden,men fiskemannen sa:de ikke var ferske lenger! så jeg lot være. fikk du stekt tunge?

''holdt på å kjøpe det forleden,men fiskemannen sa:de ikke var ferske lenger! så jeg lot være. fikk du stekt tunge?''

Nå er det mange år siden jeg smakte torsketunger, men jeg mener de var kokte / trukket? Godt var det ikke i alle fall. Litt sånn ekkel konsistens.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...