Gjest matglad Skrevet 3. desember 2012 Skrevet 3. desember 2012 Vi pleier å ha smalahovefest hver førjul - like stas hver gang :-) Torskehode derimot, takler jeg ikke. hva slags tilbehør er det til retten? vet du hvor lenge ett hode må koke...sausen? er det kraften .som i fårekål? lyst å lage 0 Siter
Gjest matglad Skrevet 3. desember 2012 Skrevet 3. desember 2012 ''noe jeg ikke har smakt enda er: smalahove-torskehoder'' Ikke jeg heller. Er skeptisk der altså. Har smakt torsketunge da og det var ikke godt. *rister på hodet* holdt på å kjøpe det forleden,men fiskemannen sa:de ikke var ferske lenger! så jeg lot være. fikk du stekt tunge? 0 Siter
Gjest prust Skrevet 3. desember 2012 Skrevet 3. desember 2012 hva slags tilbehør er det til retten? vet du hvor lenge ett hode må koke...sausen? er det kraften .som i fårekål? lyst å lage Hodene tas opp av frysen dagen før, og ligger i vann over natta. Jeg pleier å bytte vann på dem rett før jeg legger meg, og så med en gang jeg står opp. De ligger vel i vann frem til koking forreesten. Hodene legges i stor gryte oppå hverandre med skinnet opp (de er jo halve), og vannet skal dekke akkurat over det øverste. Så skal de putre godt i 2,5 -3 timer (må etterfylle vann da), til kjøttet løsner lett fra beinet (stikk inn kniv ved øret). Tilbehør er kokte poteter og kålrabistappe (den tar alltid lenger tid å få ferdig enn vi tror), samt rødkål. Vi pleier å ha øl, juleøl og farris til. Evt akevitt til de som liker det (jeg gjør ikke). 0 Siter
Gjest matglad Skrevet 3. desember 2012 Skrevet 3. desember 2012 Hodene tas opp av frysen dagen før, og ligger i vann over natta. Jeg pleier å bytte vann på dem rett før jeg legger meg, og så med en gang jeg står opp. De ligger vel i vann frem til koking forreesten. Hodene legges i stor gryte oppå hverandre med skinnet opp (de er jo halve), og vannet skal dekke akkurat over det øverste. Så skal de putre godt i 2,5 -3 timer (må etterfylle vann da), til kjøttet løsner lett fra beinet (stikk inn kniv ved øret). Tilbehør er kokte poteter og kålrabistappe (den tar alltid lenger tid å få ferdig enn vi tror), samt rødkål. Vi pleier å ha øl, juleøl og farris til. Evt akevitt til de som liker det (jeg gjør ikke). Tusen tusen takk:-) får vel kjøpt smalahove på meny.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Skrevet 4. desember 2012 holdt på å kjøpe det forleden,men fiskemannen sa:de ikke var ferske lenger! så jeg lot være. fikk du stekt tunge? ''holdt på å kjøpe det forleden,men fiskemannen sa:de ikke var ferske lenger! så jeg lot være. fikk du stekt tunge?'' Nå er det mange år siden jeg smakte torsketunger, men jeg mener de var kokte / trukket? Godt var det ikke i alle fall. Litt sånn ekkel konsistens. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.