Gå til innhold

sobril imovane bilkjøring

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Angst og mye uro idag så jeg tok 15mg sobril i 10 tiden. Kan jeg ta 7,5 mg imovane i kveld når jeg skal kjøre på jobb i morgen tidlig? Prøver å unngå å ta begge deler på en dag, men noen ganger trenger jeg det, og da blir jeg alltid i tvil om bilkjøringen. Hvor går grensen?

Hadde forøvrig en ganske bra dag i går, så det varierer veldig for tiden.

Skrevet

Jeg kjører ikke bil så kan ikke uttale meg, men vil så gjerne kommentere siste avsnittet ditt siden det er akkurat som jeg skal ha skrevet det selv.

Dagene varierer veldig, jeg tar 1.5. Sobril (har 15mg) på de verste dagene og det er verst på morgenkvisten. Prøver å drøye noen ganger til utpå dagen med å ta, de dagene jeg føler behov for det og det er helt opprør inni meg. Verst på morgenkvisten, kl 5-7. Jeg trenger ikke mere Sobril den dagen da. Er det sånn for deg også?

Har også Imovane. Har stort sett ingen problemer med å sovne, men tidlig oppvåking, da tar jeg en halv 7.5mg Imovane, det kan jeg ta så sent som 4tida uten hangover, men jeg skal jo ikke ut og kjøre da. Ligger gjerne 30-60min. for å se om jeg sovner igjen før jeg tyr til pilla. Vil jo helst unngå den. I svært sjeldne tilfeller tar jeg en hel, en halv til etter en stund om ikke første halve virker. Det er visst jeg har ekstra mye å tenke på.

Litt på kanten mitt innlegg, men det er godt å utveksle erfaringer.

Lykke til.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg kjører ikke bil så kan ikke uttale meg, men vil så gjerne kommentere siste avsnittet ditt siden det er akkurat som jeg skal ha skrevet det selv.

Dagene varierer veldig, jeg tar 1.5. Sobril (har 15mg) på de verste dagene og det er verst på morgenkvisten. Prøver å drøye noen ganger til utpå dagen med å ta, de dagene jeg føler behov for det og det er helt opprør inni meg. Verst på morgenkvisten, kl 5-7. Jeg trenger ikke mere Sobril den dagen da. Er det sånn for deg også?

Har også Imovane. Har stort sett ingen problemer med å sovne, men tidlig oppvåking, da tar jeg en halv 7.5mg Imovane, det kan jeg ta så sent som 4tida uten hangover, men jeg skal jo ikke ut og kjøre da. Ligger gjerne 30-60min. for å se om jeg sovner igjen før jeg tyr til pilla. Vil jo helst unngå den. I svært sjeldne tilfeller tar jeg en hel, en halv til etter en stund om ikke første halve virker. Det er visst jeg har ekstra mye å tenke på.

Litt på kanten mitt innlegg, men det er godt å utveksle erfaringer.

Lykke til.

For en del år siden så brukte jeg sobril hver dag i mange år. Det kunne bli opp til mange om dagen og til slutt måtte jeg bare slutte. Var uten i flere år, men har nå begynt å bruke de noen ganger, spesielt når jeg er veldig urolig. Er for tiden veldig ustabil.

Når det gjelder imovane tenkte jeg også først på å prøve å sovne uten først, og heller ta de når jeg hadde ligget noen timer uten søvn. Problemet er bare at når jeg skal kjøre til jobb neste morgen kan jeg ikke ta de for sent, da ville de ikke ha gått ut av kroppen når jeg skal kjøre. Det blir derfor en vurdering hver kveld hva jeg skal gjøre. I natt sov jeg veldig dårlig, så derfor ønsket jeg å ta den i kveld.

Skrevet

For en del år siden så brukte jeg sobril hver dag i mange år. Det kunne bli opp til mange om dagen og til slutt måtte jeg bare slutte. Var uten i flere år, men har nå begynt å bruke de noen ganger, spesielt når jeg er veldig urolig. Er for tiden veldig ustabil.

Når det gjelder imovane tenkte jeg også først på å prøve å sovne uten først, og heller ta de når jeg hadde ligget noen timer uten søvn. Problemet er bare at når jeg skal kjøre til jobb neste morgen kan jeg ikke ta de for sent, da ville de ikke ha gått ut av kroppen når jeg skal kjøre. Det blir derfor en vurdering hver kveld hva jeg skal gjøre. I natt sov jeg veldig dårlig, så derfor ønsket jeg å ta den i kveld.

Er det en rød trekant på esken? Hvis ikke tror jeg ikke det har noe å si. Har tatt det et par ganger i livet mitt, men kan ikke huske at jeg våknet og følte meg så fjern at jeg ikke kunne vært i stand til å kjøre. Den røde trekanten er ihvertfall en indikasjon på akkurat det spørsmålet, om man er i stand til å kjøre, eller holde på med farlig maskineri osv

Skrevet

Vi sliter nok med mye av det samme.

Hender jeg går på Sobril noen uker og plutselig en dag "letter" alt i kroppen, helt utrolig rart egentlig. Da har jeg en bedre periode på alt fra 1 dag til få uker og da er også bekymringsangsten mindre for de fysiske smertene er mere eller mindre borte. Da kan det jo ikke feile meg ditt og datt tenker jeg.....blir vel ikke borte i perioder om det er noe alvorlig. Utmatttelsen må jeg si er ganske stabil. Virker som en syklus dette her, jeg forstår meg aldri på det, har spurt fastlegen, men hun har ingen svar på dette.

Jeg har en slitsom periode nå jeg også, mye uro. Mye strss og tanker i forbindelse med syke og gamle foreldre. Skal prøve å "være der" for barn, svigerbarn og barnebarn også. Heldigvis får jeg si så er jeg hjemmeværende, jeg ville heller vært frisk og ikke hatt uøretrygd, men når det først er som det er så er det godt å styre dagen i eget tempo. I perioder noen sofatimer daglig, andre dager kan jeg holde på i timesvis. Ønsker meg mere stabile dager, jeg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Medisinene alene er ikke til hinder for at du kan kjøre i morgen tidlig.

Gjest bølger
Skrevet

Medisinene alene er ikke til hinder for at du kan kjøre i morgen tidlig.

Takk for svar. Nå har jeg tatt den. :)

Blir i tvil når jeg har tatt 2 forskjellige slike medisiner innen et døgn når jeg skal kjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...