Gå til innhold

Er du flink?/Framtiden er på landet.

Anbefalte innlegg

Hvor flink er du egentlig da?

http://www.nrk.no/ytring/glasurgenerasjonen-surnar-1.8835976

Noe av det første man bør lære seg som voksen,er ens egne begrensninger.Er man flink eller smart,bør jobben være så lett at man blir fort ferdig,og man ikke blir sliten av det.Blir man sliten,er man ikke flink.At man har for mye å gjøre,betyr ikke at man er flink,men at man ikke er i stand til å ta vare på seg selv.

Har man både jobb og små barn,bør man enten jobbe mindre eller få barnehageplass.Ens partner bør enten ta halve jobben med barna eller tjene mest.Den som tjener minst bør da passe barna om det er flere enn 1.Da finnes barnehage og skole,og vedkommende kan hente barnet i barnehagen eller være hjemme så skolebarnet slipper å vente så lenge på en voksen.Er barnet over 12 år kan det være alene en stund..

Mar trenger ikke å være smart for å være flink,da har man bare flere baller i luften enn man klarer å ta imot og man vil etter en stund bli helt utslitt.Tipper at det er flest single foreldre som har dette problemet.Er man gift eller samboer,bør man prioritere barna først og økonomi og jobb som nr 2.

Det er i dag ingen krav til at alle MÅ bo i byen.Det er i dag omtrent umulig å få kjøpt seg leilighet under kr 1 500 000 kr.Selveier ca 2 mill..Selv på landet finnes få hus under 2 mill.Koster de under 1,5 er de gamle og trenger store omkostninger,og taksten blir da alikevel ca 2 mill.

Til alle dere "flinkiser",jobb mindre,flytt på landet eller skill deg.

Til de single foreldrene: Søk hjelp hos familie,venner eller NAV/Helsevesen.Vi andre betaler jo skatt for at barna våre skal få varme klær,god mat og skolegang.

Det er ingen menneskerett å ha både PC,xbox,smartphone og dyre klær eller leker.

Det er ingen menneskerett å få bo i en by eller eie bil.I allefall ikke om man ikke har jobb.

I fremtiden vil jeg foreslå at det blir forbudt å bo i landets største byer om man ikke også jobber eller studerer der.

Man bør også bygge fremtidens universiteter lengre unna byene enn UIO og andre.

Gamle,syke og barn kan godt bo på landet.

Det er faktisk ikke mulig å bygge ut både veier og tog/t-bane med kapasitet som dekker behovet i 2022!

Kunne ha laget 2 tråder,men jeg er vanskelig å stoppe om først snøballen har begynt å rulle.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386294-er-du-flinkframtiden-er-p%C3%A5-landet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Interssante tanker.

Jobb/ inntekt/ skape et hjem er nøkkelen til "voksenlivet", og kunne ta ansvar for "seg og sine".

Muligens det ikke er en "menneskerett" å bli far/mor heller.

Jeg tror boligprisene er en boble som før eller siden sprekker, en vet bare ikke når. Dagens priser kan neppe være "bærekraftige".....

En del folk kjøper hus i byen for 6-7 millioner. For den prisen kunne de fått flott gård på landet med "brukbart inntektspotensial" og bolig "med på kjøpet.

En har mer eller mindre flere valg i livet, men det meste avgjøres av små "tilfeldigheter" og at "det bare ble sånn".

''I fremtiden vil jeg foreslå at det blir forbudt å bo i landets største byer om man ikke også jobber eller studerer der.

Man bør også bygge fremtidens universiteter lengre unna byene enn UIO og andre.

Gamle,syke og barn kan godt bo på landet.

Det er faktisk ikke mulig å bygge ut både veier og tog/t-bane med kapasitet som dekker behovet i 2022!''

For det første så strider det faktisk mot artikkel 13.1 av MR:

''Artikkel 13.

1. Enhver har rett til å bevege seg fritt og til fritt å velge oppholdssted innenfor en stats grenser. ''

For det andre vil det du foreslår bli DYRT for samfunnet, kostbart for miljøet (det er langt bedre for miljøet at man bor samlet), og strider mot at folk bor der de ønsker/nær familie og pårørende.

Og jo, man kan fint bygge ut tog/T-bane dersom samfunnet bestemmer seg for det.

Hei,

Interssante tanker.

Jobb/ inntekt/ skape et hjem er nøkkelen til "voksenlivet", og kunne ta ansvar for "seg og sine".

Muligens det ikke er en "menneskerett" å bli far/mor heller.

Jeg tror boligprisene er en boble som før eller siden sprekker, en vet bare ikke når. Dagens priser kan neppe være "bærekraftige".....

En del folk kjøper hus i byen for 6-7 millioner. For den prisen kunne de fått flott gård på landet med "brukbart inntektspotensial" og bolig "med på kjøpet.

En har mer eller mindre flere valg i livet, men det meste avgjøres av små "tilfeldigheter" og at "det bare ble sånn".

Forstår godt de som velger å bo på landet og at far kjører diesel.Når man fint kan få nye hus til 2,5 mill bør vel enda flere søke seg til Akershus og Østfold.(eller lenger ut fra Bergen og Trondheim)

Ikke nok med at en 3-4 roms leilighet i Oslo når har passert 2 millioner,men man må også betale husleie på minst 3-4000 i tillegg.

Jeg bor i Søndre Høland og det går 2-3 busser om morgenen og 2-3 busser i 15-18 tida.Man kan også få gode dieselbiler under 50 000 kr.Øst for Glomma og Syd for Ski er det mange muligheter,men aller billigst langt fra kysten og toget.

For mange kan Rømskog og Setskog virke langt fra Oslo,men så kan man også få så billige hus!

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=36746198&PRICE_FROM=1500001&PROPERTY_TYPE=1&sort=2&page=2&areaId=20002&PRICE_TO=2000000&rows=30

Forstår godt de som velger å bo på landet og at far kjører diesel.Når man fint kan få nye hus til 2,5 mill bør vel enda flere søke seg til Akershus og Østfold.(eller lenger ut fra Bergen og Trondheim)

Ikke nok med at en 3-4 roms leilighet i Oslo når har passert 2 millioner,men man må også betale husleie på minst 3-4000 i tillegg.

Jeg bor i Søndre Høland og det går 2-3 busser om morgenen og 2-3 busser i 15-18 tida.Man kan også få gode dieselbiler under 50 000 kr.Øst for Glomma og Syd for Ski er det mange muligheter,men aller billigst langt fra kysten og toget.

For mange kan Rømskog og Setskog virke langt fra Oslo,men så kan man også få så billige hus!

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=36746198&PRICE_FROM=1500001&PROPERTY_TYPE=1&sort=2&page=2&areaId=20002&PRICE_TO=2000000&rows=30

Eller en liten 3 roms i Oslo til 2 mill + 4500 i husleie:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=38513504&OWNERSHIP_TYPE=3&PRICE_FROM=1500001&sort=2&NO_OF_BEDROOMS=2&areaId=20061&PRICE_TO=2000000

88 m2 eller 113 m2 ?

Dieselbil en Merc til 35 000,-

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38276352

88m2 er vel ikke _liten_ 3-roms? Ganske normal størrelse det der vel? Pris og husleie er heller ikke avskrekkende, rimeligere enn jeg hadde sett for meg i Oslo faktisk, normale priser for Trondheim det der.

Annonse

88m2 er vel ikke _liten_ 3-roms? Ganske normal størrelse det der vel? Pris og husleie er heller ikke avskrekkende, rimeligere enn jeg hadde sett for meg i Oslo faktisk, normale priser for Trondheim det der.

Sikkert ikke,men både husleien på 4500 OG prisen på 2 mill er jo dyrt i forhold til hus 45-60 min fra Oslo sentrum.

Ikke alle har fleksitid eller jobber skift heller.

Hva om alle som har oddetall som siste nummer på skiltet må jobbe kl 5-8 og de med like tall kl 7-10 ? Eller at det bygges ut mange flere innfartsparkeringer?

I Oslo står trafikken stille fra 7-8.30 og fra 15.30-17 i allefall på ringveien fra Økern-Tåsen.

Strømmsveien (E6),Mosseveien (+Ski-Økern)Drammensveien (E18) og Ringveien er mest trafikkert,mens Trondheimsveien og Østre Akers vei har mindre trafikk.

Er jeg i Oslo forsøker jeg å reise hjem før kl 15.00 eller etter 18.

Sikkert ikke,men både husleien på 4500 OG prisen på 2 mill er jo dyrt i forhold til hus 45-60 min fra Oslo sentrum.

Hva om alle som har oddetall som siste nummer på skiltet må jobbe kl 5-8 og de med like tall kl 7-10 ? Eller at det bygges ut mange flere innfartsparkeringer?

I Oslo står trafikken stille fra 7-8.30 og fra 15.30-17 i allefall på ringveien fra Økern-Tåsen.

Strømmsveien (E6),Mosseveien (+Ski-Økern)Drammensveien (E18) og Ringveien er mest trafikkert,mens Trondheimsveien og Østre Akers vei har mindre trafikk.

Jeg er sjeleglad jeg ikke jobber i Oslo. :o) Er mer enn nok kø her i og rundt Trondheim synes jeg. Jeg prøver å kjøre så jeg unngår det verste rushet, men noen dager er det ikke til å unngå - og jeg er temmelig dårlig på å stå i bilkø... *hehe* Kjedeeeeeeliiiiig!

Gjest ville ikke bodd der

Nå var dette Mortensrud da.....

Gjest Elextra

88 kvm til 2 mill. i Oslo var da rett og slett billig :). Men skjønner det ikke helt var poenget ditt....

Selv synes jeg det må være "skrekken" å bo langt utenfor byen med lang vei til jobb og til barnas (og voksnes) aktiviteter. Ser for meg mye tid tilbragt i bil. Da ville jeg heller bodd i en mindre leilighet i byen enn i en enebolig på landet.

Men folk er forskjellige og har ulike ønsker - det er bra.

Poenget her var vel ikke by eller land, men snarere at folk bruker så mye penger på å bo og ha en pen fasade at de sliter seg ut. Du snakker vakkert om å prioritere annerledes, jobbe mindre og bo rimelig på landet, men sjarmen blir litt borte om man dermed må bruke flere timer hver dag til kommunikasjon.

Forøvrig er det mange foreldre som ønsker å jobbe, og ser det ikke som drømmen å få lov til å være hjemme med hus og barn hele døgnet.

Gjest Elextra

88 kvm til 2 mill. i Oslo var da rett og slett billig :). Men skjønner det ikke helt var poenget ditt....

Selv synes jeg det må være "skrekken" å bo langt utenfor byen med lang vei til jobb og til barnas (og voksnes) aktiviteter. Ser for meg mye tid tilbragt i bil. Da ville jeg heller bodd i en mindre leilighet i byen enn i en enebolig på landet.

Men folk er forskjellige og har ulike ønsker - det er bra.

Poenget her var vel ikke by eller land, men snarere at folk bruker så mye penger på å bo og ha en pen fasade at de sliter seg ut. Du snakker vakkert om å prioritere annerledes, jobbe mindre og bo rimelig på landet, men sjarmen blir litt borte om man dermed må bruke flere timer hver dag til kommunikasjon.

Forøvrig er det mange foreldre som ønsker å jobbe, og ser det ikke som drømmen å få lov til å være hjemme med hus og barn hele døgnet.

En treroms i Oslo koster 4 mill og man er heldig hvis man får en toroms til den prisen. Og hadde noen plassert meg på landet så hadde jeg daua.

Annonse

''Sikkert ikke,men både husleien på 4500 OG prisen på 2 mill er jo dyrt i forhold til hus 45-60 min fra Oslo sentrum.''

Ikke sikkert det blir rimeligere å bile 10-12 mil hver dag.

En treroms i Oslo koster 4 mill og man er heldig hvis man får en toroms til den prisen. Og hadde noen plassert meg på landet så hadde jeg daua.

''En treroms i Oslo koster 4 mill og man er heldig hvis man får en toroms til den prisen. ''

Man kan få en treroms på Stover til under 2 mill.

Etter mitt inntrykk er prisen for en toroms i Oslo 2 millioner, og en liten treroms vil være på mindre enn 60 kvm. Vel, nok om det.

Jeg personlig ville aldri - om jeg kunne velge - ha bosatt meg i drabantby eller utkant. Enten i sentrum, eller på skikkelig *på landet*. Et øyeproblem gjør at jeg på landet ville vært avhengig av skyss eller buss, mens i bykjernen er jeg mobil som alle andre. Det er også lettere for andre som ikke har bil, å besøke meg. Jeg kunne fått litt mer plass om jeg flyttet ut, men ikke mye, og fordelene forbundet med å bo i by'n er viktige for meg. Jeg trives med liv og røre rundt meg, så lenge det ikke blir direkte støy. Det er lettere å finne noen som matcher deg på et større sted. På landet ville jeg fort følt meg ensom og isolert.

Jeg klarer heller ikke å venne meg til moderne boligbebyggelse - alt bygget etter 1928 er stygt, mener jeg. (Med noen få unntak, men da er man i en prisklasse som uansett ikke er aktuell for meg.)

Mener bestem at man kan få en 3 roms selveier for 2-3 mill.På vestkanten er det dyrest.

Skal til våren selge mitt hus for ca 2,5 mill og kjøpe meg ett fra 1970-85 for 1,5,da minker min gjeld med 1 mill og jeg kan endelig kjøpe den gamle bmw 740 jeg ønsker meg,eller en 750 mc.

Er man nevenyttig kan man finne mange hus til ca 1 mill fra 1950-1985 litt lengre fra Oslo.Østfold og Akershus har mange.

I Oppland er det billigst på østlandet.Der kan man få ett småbruk for under 1 mill.

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=35976947

Nå er det vel få som vil bo mellom Hønefoss og Fagernes,men er man en singel snekker,kan man få bolig under 1 mill.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...