Gjest En gammelgammel DOLer Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Hei! Jeg postet et innlegg her for en ukes tid siden (som du svarte på), der jeg spurte om nedtrappingsplan for Tolvon pga forhøyet blodtrykk. Jeg nevnte også at jeg i relativt lange perioder har gått på Seroquel (100-300mg). Spørsmålet mitt er om nevnte medikamenter kan forårsake høyt blodtrykk og høy puls, siden de begge hindrer reopptak av noradrenalin? Jeg vet i bunn og grunn svært lite om noradrenalin, men jeg er ganske sikker på at den har endel å si mht blodtrykk og hjertefekvens. Felleskatalogen sier imidlertid ingenting om hypertensjon som bivirking av Tolvon og Seroquel. Den sier jo faktisk det motsatte; hypotensjon er blant mulige bivirkninger. Kan det likevel være at disse medikamentene har forårsaket høyt blodtrykk hos meg? Jeg orker ikke spørre overlegen som har behandlet meg om dette. Når det gjelder bivirkninger og Fellekatalogen hadde han dette å si: "Du kan tørke deg i ræva med Felleskatalogen! Den inneholder ikke noe annet enn anekdoter!". Du tenker kanskje at jeg driver gjøn med deg nå, men det kan jeg forsikre deg om at jeg ikke gjør. Sitatet er 100% korrekt. Jeg kunne sagt mye mer om den klienttilnærmingen jeg har opplevd, men det blir en digresjon. Det blir feil å be deg ta stilling til akkurat dette, så jeg forventer ikke at du kommenterer dette i det hele tatt. Blodtrykket mitt er forøvrig som følger (Medikasjon under døgnmålingen: Lamictal 600mg; 120mg Tolvon; 90mg Ritalin) 24t gjennomsnitt: 154.8 / 89 Dagtid gjennomsnitt: 158.6 / 94 Nattid gjennomsnitt: 143.3 / 74 Pulsen er til tider godt over 100 slag i minuttet. Absurd nok har blodtrykket som oftest gått ned etter inntak av Ritalin (nå har jeg byttet til Metamina). Jeg har tatt EKG både før og etter oppstart av Ritalin/Metamina; man fant ingenting galt der. Fastlegen min (speialist i allmennmedisin) har likevel søk meg inn til utredning hos hjertespesialist. Jeg er litt smånervøs for hvor alvorlig dette er. Jeg er bare 35 år, normalvektig og da lurer jeg på hvor høyt blodtrykket er om 20 år. Hvis jeg lever så lenge. ;-) PS! Det hører med til historien at jeg har hatt en kjæreste (nå ekskjæreste) som er svært psykisk syk, og jeg har hatt et svært høyt stressnivå det siste knappe året pga dette. På forhånd takk! Mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.