Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Hei dere Jeg er ei ung dame på 26 år som har slitt med angst/depresjon og for to måneder fått utskrevet en resept på cipralex, og begynte da med medisinen. Jeg har slitt med angst siden jeg var 20 år, opplevd en del traumatiske ting i livet, som har hjemsøkt meg og satt sine spor. Det som har skjedd er at angsten har vært så sentral i livet mitt og selv om jeg har blitt bedre på å takle den så har jeg desverre blitt deprimert i tillegg. Kanskje ikke så rart når man til slutt som voksen innser at dette ikke går vekk, og at angsten er noe man må leve med for alltid og den gjør det vanskelig å leve/fungere normalt, sosialt og ellers. Cipralexen fungerer fantastisk på angsten. Jeg tenker er det mulig å ha det så bra altså? Cipralexen fungerer fantastisk på selvtilliten. Jeg finner meg faktisk ikke i å bli snakket stygt til osv nå. Jeg er blitt sterkere og tøffere, det jeg har beundret i andre alltid. Cipralexen har gitt meg en opplevelse av å være trygg på meg selv, glad i meg selv, UTEN å ta fra meg følelser som tristhet, glede, sinne, redsel osv (frykt for å miste f.eks og etc, frykten for alt mulig usannsynlig er heldigvis borte) Jeg føler meg absolutt ikke likegyldig! Jeg føler bare jeg har fått motet til å møte andre mennesker igjen, noe jeg alltid klarte før, og noe jeg har savnet veldig. Jeg føler endelig jeg er verdig og jeg ser hvordan og hvorfor andre faktisk skulle ville være min venn. Jeg har sluttet å tenke negativt om meg selv og livet generelt. Bekymrer meg ikke lenger for altmulig rart og grubler ikke som jeg gjorde. Men en ting som IKKE fungerer med Cipralexen er energinivået.. Jeg er hundre ganger mer trøtt enn jeg var i utgangspunktet med depresjonen. Jeg var trøtt og sliten nok som det var, altfor sliten, men nå bare jobber jeg og sover jeg. Gjesper hele tiden. Er så trøtt at jeg føles latterlig tung ut., desverre så innser jeg at med så lite energi så hjelper det nesten ikke at alle de andre negative symptomene er borte. For hvordan skal jeg få nytte av alt det positive når jeg ikke klarer å gå ut og treffe folk selv om jeg har lyst og tør. Etter en dag på jobben klarer jeg ingenting. Ikke hjemme engang. Klarer så vidt å sminke meg osv... :-( Dette er helt paradoksalt. Har fått styrken og selvfølelsen, angsten er borte, det er alt jeg noengang kunne ønsket meg men så har jeg ikke energien til å komme meg igang med noe.... Ahhhhhhhh :-( Er dette en bivirkning? Burde det ikke vært borte etter 8 uker nå? Vil denne trøttheten vare? Er kjempefortvilet! Lignende erfaringer/tips tas imot med takk! 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Har selv brukt Cipralex og erfarte det samme som deg, ble helt utslått, veldig trett og "sliten". Denne bivirkningen ga seg etterhvert. Omtrent samtidig som gjespingen ga seg (som også er en bivirkning). Husker ikke hvor lang tid det tok før dette ga seg, men det tok lengre tid enn 2 mnd. 0 Siter
Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Skrevet 2. desember 2012 Har selv brukt Cipralex og erfarte det samme som deg, ble helt utslått, veldig trett og "sliten". Denne bivirkningen ga seg etterhvert. Omtrent samtidig som gjespingen ga seg (som også er en bivirkning). Husker ikke hvor lang tid det tok før dette ga seg, men det tok lengre tid enn 2 mnd. Tusen hjertelig takk, nå ble jeg kjempeglad! For denne medisinen har ellers hjulpet helt enormt, og jeg var veldig skeptisk. Da skal jeg fortsette og se om ikke det trøttheten og gjespingen gir seg hos meg også :-) 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Tusen hjertelig takk, nå ble jeg kjempeglad! For denne medisinen har ellers hjulpet helt enormt, og jeg var veldig skeptisk. Da skal jeg fortsette og se om ikke det trøttheten og gjespingen gir seg hos meg også :-) Ønsker deg lykke til! :-) 0 Siter
Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Skrevet 2. desember 2012 Ønsker deg lykke til! :-) Tusen takk for det :-) Håper du finner frem til din metode på å klare deg i dette livet! Med mindre du allerede har klart det! :-) *klem* 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Tusen takk for det :-) Håper du finner frem til din metode på å klare deg i dette livet! Med mindre du allerede har klart det! :-) *klem* Jeg har allerede klart det ;-) 0 Siter
Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Skrevet 2. desember 2012 Jeg har allerede klart det ;-) Så deilig! Så bra! Godt å høre :-) Hjalp Cipralexen deg på vei da? :-) Nysjerrig nå! 0 Siter
Gjest Psyk av alt Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Så deilig! Så bra! Godt å høre :-) Hjalp Cipralexen deg på vei da? :-) Nysjerrig nå! Det som hjalp meg var terapi, rett diagnose og riktig medisinering ifh denne. Jeg har bipolar lidelse så antidepressiva, slik som Cipralex, hjalp meg ikke tilstrekkelig. Jeg forsøkte mange typer antidepressiva, var laaaangvarig deprimert, men det var etter at jeg fikk medisin for den bipolare lidelsen at jeg kom meg på beina. Jeg er svært nøye med medisineringen min og har mye kunnskap om psykdommen. Alle tegn på at jeg "svinger" tar jeg alvorlig og passer da nøye på å gjøre de "riktige tingene", som å sørge for nok søvn, fysisk aktivitet, sunn mat og et regelmessig liv. Jeg unngår alkohol. Det høres kanskje kjedelig ut, men ifh mitt tidligere langvarige, deprimerende og elendige liv har jeg det nå som i himmelen! :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Tusen hjertelig takk, nå ble jeg kjempeglad! For denne medisinen har ellers hjulpet helt enormt, og jeg var veldig skeptisk. Da skal jeg fortsette og se om ikke det trøttheten og gjespingen gir seg hos meg også :-) Hvis dette ikke skulle gi seg etter noen måneder, kan et tillegg av Wellbutrin bringe deg helt i mål :-) 0 Siter
Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Skrevet 2. desember 2012 Det som hjalp meg var terapi, rett diagnose og riktig medisinering ifh denne. Jeg har bipolar lidelse så antidepressiva, slik som Cipralex, hjalp meg ikke tilstrekkelig. Jeg forsøkte mange typer antidepressiva, var laaaangvarig deprimert, men det var etter at jeg fikk medisin for den bipolare lidelsen at jeg kom meg på beina. Jeg er svært nøye med medisineringen min og har mye kunnskap om psykdommen. Alle tegn på at jeg "svinger" tar jeg alvorlig og passer da nøye på å gjøre de "riktige tingene", som å sørge for nok søvn, fysisk aktivitet, sunn mat og et regelmessig liv. Jeg unngår alkohol. Det høres kanskje kjedelig ut, men ifh mitt tidligere langvarige, deprimerende og elendige liv har jeg det nå som i himmelen! :-) Høres ikke kjedelig ut! Man må ta de stegene som skal til for å leve et godt liv. Kjenner to stykker som er bipolare, og begge to har også klart å finne den rette medisinen og hjelpen som måtte til :-) Jeg blir så glad hver gang mennesker som har slitt store deler av livet lykkes! Vi fortjener alle å ha det bra. Jeg er godt kjent med terapi og behandling. Har aldri vært på medisiner før nå, men jeg fant endelig ut av at terapi ikke er nok. Er fornøyd med valget. Har hatt diagnosen borderline. Jobbet knallhardt i gruppebehandling, og med terapeut og fått gode resultater. Men det er klart at noen ting alltid vil være der. Og det er bare sånn det er, men det er godt man kan få hjelp og medisinsk støtte til å takle det aller verste! :-) 0 Siter
Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Skrevet 2. desember 2012 Hvis dette ikke skulle gi seg etter noen måneder, kan et tillegg av Wellbutrin bringe deg helt i mål :-) Vet ikke hva det er,skal lese litt. Tusen takk for svar :-) 0 Siter
Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Skrevet 2. desember 2012 Hvis dette ikke skulle gi seg etter noen måneder, kan et tillegg av Wellbutrin bringe deg helt i mål :-) Leste nå at det også er et antidepressiva. Når du skriver tillegg, mener du at jeg skal gå på begge? Høres jo sånn ut, men visste ikke at man kunne ta to typer antidepressiva samtidig. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. desember 2012 Skrevet 2. desember 2012 Leste nå at det også er et antidepressiva. Når du skriver tillegg, mener du at jeg skal gå på begge? Høres jo sånn ut, men visste ikke at man kunne ta to typer antidepressiva samtidig. Ja, tillegg betyr at du evt kan ta Wellbutrin i tillegg til Cipralex. SSRI og Wellbutrin er en utmerket kombinasjon som dessverre alt for få bruker. 0 Siter
Ikandee Skrevet 2. desember 2012 Forfatter Skrevet 2. desember 2012 Ja, tillegg betyr at du evt kan ta Wellbutrin i tillegg til Cipralex. SSRI og Wellbutrin er en utmerket kombinasjon som dessverre alt for få bruker. Er VELDIG glad jeg gikk inn hit nå, for som sagt har vært kjempefornøyd med effekten av Cipralex minus den enorme trøttheten som har fulgt med pakka. Godt å få svar fra en psykiater kontra psykolog/lege :-) Skal foreslå det for legen dersom det fortsetter. Har oppfølging host fastlegen en gang i måneden :-) Takk igjen! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.