Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg får stadig små drypp fra småtråkket i huset om hva som skjer på skolen. I dag kom det noe etter at de hadde sett julekalenderen om Malte og nissene på NRK 3, etter at den jenta med det lange mørke håret hadde kastet en ball i fjeset på en som plaget henne. De voksne ville ikke høre på henne og så til slutt knuste hun et skap og stakk av.

Jentungen kom og stilte spørsmål ved episoden, om hun hadde lov å knuse glasset. Om hun var slem. Hvorfor hun reagerte slik osv. Som voksen er det jo lett å se sammenhengene i serien, men vesla er åtte år.

Og så forteller hun at hun synes den læreren på tv er så søt, "for hun sier bare nei men kom her da...." og så står hun der. Hun tar ikke så hardt i armen at man får blodstopp! Og så tar hun ikke å klemmer handa slik (viser at hun klemmer hardt på neven så tommel blir klemt mot håndflaten) for at du ikke skal gå...

Hun sier at de lærerne hun har begge har gjort dette på henne. Og snakker litt usammenhengende som en åtteåring gjør, men noe om at ***** drar oss hardt i armen for å få oss til å skynde oss inn til timen, når vi er i garderoben og sånn. (Ser for meg mange barn som stimer og ståker med å henge opp tøy etc)

Og en episode der hun ble sist i garderoben... et eller annet skjedde (fikk ikke noe bunn i det) slik at de andre jentene ble ferdig først og dro. Hun ville ikke dusje alene så hun løp, og ble holdt igjen hard av lærer som forlangte (tvang) henne til å fortelle/snakke (?) om hva som var årsaken..

Vesla er veldig emosjonell, det lønner seg alltid å la henne herje ferdig inni seg før man tar opp ting. Da kan man ganske rolig spørre henne hva som har hendt og hvorfor hun osv. Men midt i en episode er det fryktelig vanskelig. Jeg lar henne herje. (kan kjefte ut i lufta om jeg er stressa sjøl...) men det går alltid bra og vi snakker sammen etterpå. Jeg har ALDRI behov for å ta tak i henne.

På skolen har de poengtert ovenfor meg mange ganger at de "ikke har lov til" for eksempel sanksjoner som å sende på gangen el. Spesielt i de situasjoner der de har klaget til meg etterpå at "hun har slik og sånn vært vanskelig og ødelagt" og jeg har sagt som sant er, at jeg er ikke tilstede! Vi snakker om det hjemme, og vi er enige i at det ikke er lov å bla bla. Men der og da må dere finne løsninger som fungerer. Jeg har aldri fått noe forslag,tilbakemelding eller annet på dette. Til neste telefon eller brev om at "hun har bla bla og de har desverre ikke lov ..bla bla" tomprat.

Men tydelig tar de seg rett til både ene og andre forøvrig skjønner jeg.

Jeg er litt stum kjenner jeg. Senest i går ringte en mamma til meg og sa at avkommet ditt er her, og de KOSER seg så mye, så rolige og snille barn osv. Jeg har fisket litt i nabolaget og fått samme beskjed overalt. De er så søte, høflige og lette å snakke med...

Tar man som lærer tak i unger på den måten, og tvinger dem til å snakke eller få dem til å skynde seg. Om de ikke opptrer fullstendig rabiat og er til fare for seg og andre i en situasjon?

For ordens skyld, møte med ppt senere denne uka og brev om skolebytte kladdet. Men jeg bare må høre hva tenker du om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386349-%C3%A5-tvinge-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hilsen en annen mamma

Nei de har ikke lov på skolen å holde barn hardt i armen slik. Da de gjorde noe liknende i barnehagen til min yngste, tok jeg det strengt opp med styrer og sa klart fra at dette ikke var akseptabelt. Da tok styrer det opp med vedk og det ble satt en stopper for. Personale som håndterer barn skal være opplært i hva som er akseptabelt og ikke, og å lære gode måter å håndtere barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386349-%C3%A5-tvinge-barn/#findComment-3419410
Del på andre sider

Nei de har ikke lov på skolen å holde barn hardt i armen slik. Da de gjorde noe liknende i barnehagen til min yngste, tok jeg det strengt opp med styrer og sa klart fra at dette ikke var akseptabelt. Da tok styrer det opp med vedk og det ble satt en stopper for. Personale som håndterer barn skal være opplært i hva som er akseptabelt og ikke, og å lære gode måter å håndtere barn.

Takk for svar. Jeg blir så USIKKER i dette.. De tingene man egentlig vet helt sikkert, og så plutselig så må man spørre noen..

Jeg hadde ikke reagert om et barn hadde vært rabiat og gått løs på noen. Men her ser det ut som det er brukt som metode rett og slett, i mangel av andre løsninger..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386349-%C3%A5-tvinge-barn/#findComment-3419513
Del på andre sider

Det er selvfølgelig grenser for hvor hardt man skal holde i et barn. Samtidig tenderer unger til å definere 'hardt' ut fra hvor fornærmet de er over det som skjer.

Om f.eks. læreren må ha barnet ut av garderoben fordi h*n ikke har tid til å vente lengre og barnet absolutt ikke vil forflytte seg, blir det fort definert som så hardt at man 'får blodforstoppelse'.

Hvor hardt 'hardt' blir handler også om hvor mye barnet stritter imot.

Det er synd at skolen har så få sanksjonmuligheter mhp uønsket adferd/manglende vilje til å innrette seg.

Dette skriver jeg generelt. Den konkrete situasjonen har jeg ingen sterke meninger om.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386349-%C3%A5-tvinge-barn/#findComment-3419593
Del på andre sider

Det er selvfølgelig grenser for hvor hardt man skal holde i et barn. Samtidig tenderer unger til å definere 'hardt' ut fra hvor fornærmet de er over det som skjer.

Om f.eks. læreren må ha barnet ut av garderoben fordi h*n ikke har tid til å vente lengre og barnet absolutt ikke vil forflytte seg, blir det fort definert som så hardt at man 'får blodforstoppelse'.

Hvor hardt 'hardt' blir handler også om hvor mye barnet stritter imot.

Det er synd at skolen har så få sanksjonmuligheter mhp uønsket adferd/manglende vilje til å innrette seg.

Dette skriver jeg generelt. Den konkrete situasjonen har jeg ingen sterke meninger om.

mvh

"Det er synd at skolen har så få sanksjonmuligheter mhp uønsket adferd/manglende vilje til å innrette seg".

Det er dette jeg er sliten av også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386349-%C3%A5-tvinge-barn/#findComment-3419595
Del på andre sider

"Det er synd at skolen har så få sanksjonmuligheter mhp uønsket adferd/manglende vilje til å innrette seg".

Det er dette jeg er sliten av også.

Iblant virker det som vi har så mange regler for å beskytte barna mot sine voksne omsorgspersoner/ledere/lærere at man mangler midler til å beskytte dem mot seg selv og andre.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386349-%C3%A5-tvinge-barn/#findComment-3419597
Del på andre sider

Annonse

Iblant virker det som vi har så mange regler for å beskytte barna mot sine voksne omsorgspersoner/ledere/lærere at man mangler midler til å beskytte dem mot seg selv og andre.

mvh

Men det må jo være et ressursproblem som ledelsen ikke tar tak i. For mange barn på en voksen, for stort pensum, for mange barn som trenger mer tid enn "standard" på å lære.

Resultatet er voksne som ikke er flinke nok til å se hele situasjonen, nøste opp i hva som faktisk skjer og/eller fordeler skyld/straff jevnt blandt elevene fordi det er mest praktisk for dem selv.

Teoretisk sett, hvem går man til dersom man har en klage på ledelsen (rektor) at denne ikke gjør jobben godt nok? (Har ikke tenkt å starte en slik kamp altså, men er nyskjerrig) Alle ting vi har kommet med eller kommer med blir druknet i generelt svada, tåkeprat, politisk språk og grøt man ikke greier å komme seg ut av før man rygger bukkende ut av døra. Og skolen har med det opprettholdt status quo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386349-%C3%A5-tvinge-barn/#findComment-3419601
Del på andre sider

Men det må jo være et ressursproblem som ledelsen ikke tar tak i. For mange barn på en voksen, for stort pensum, for mange barn som trenger mer tid enn "standard" på å lære.

Resultatet er voksne som ikke er flinke nok til å se hele situasjonen, nøste opp i hva som faktisk skjer og/eller fordeler skyld/straff jevnt blandt elevene fordi det er mest praktisk for dem selv.

Teoretisk sett, hvem går man til dersom man har en klage på ledelsen (rektor) at denne ikke gjør jobben godt nok? (Har ikke tenkt å starte en slik kamp altså, men er nyskjerrig) Alle ting vi har kommet med eller kommer med blir druknet i generelt svada, tåkeprat, politisk språk og grøt man ikke greier å komme seg ut av før man rygger bukkende ut av døra. Og skolen har med det opprettholdt status quo.

Her til lands satser vi på en barneoppdragelse og et oppvekstmiljø som gir barna stor individuell frihet og relativt lite voksenindusert motgang. Idealene er samarbeid, medvirkning og demokrati. Tvang og konfrontasjon er fy-fy.

I tillegg har vi en generasjon som skårer høyt på trang til å bli underholdt og betydelig mindre på innsatsvilje.

Skolene er ikke personalmessig dimmensjonert for dette. Særlig ikke på småtrinnet. Noe av passiviteten og likegyldigheten man kan møte blant lærere og hos skoleledelsen må tilskrives dette. Lærerne kan være lite villige til å ta tak i oppgaver som umuliggjøres av at de er bakbunde.

På den andre siden kan alt man ikke får lov til og resursene man ikke har bli en kjærkommen unnskyldning og sovepute for de som finner det oportunt.

Klager på skoler/skoleledelse kan rettes til skolekontoret eller oppvekstetaten i den aktuelle kommunen.

Enn så lenge får det få og ingen konsekvenser for en kommune om skolen(e) svikter sin oppgave i forhold til en eller flere elever. Det øyeblikket slikt gjør innhogg i budsjettet i form av dagsbøter og/eller erstatningsansvar, vil det være håp om at selv de sløveste våkner.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386349-%C3%A5-tvinge-barn/#findComment-3419612
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...