Gå til innhold

formue deling ved seperasjon

Anbefalte innlegg

Gjest separasjon

nå har attesten kommet fra Fylkesmannen med innvilget sparasjon. X en og jeg har kladdet en avtale som var nær til å underskrives.. Men jeg har gått den litt etter i sømmene og finner ut at jeg egentlig har noe å utsette på denne.. Det gjelder en arv på 250 000 som jeg puttet inn i en leilighet som nå skal selges ( ikke i lånet på huset våres..) Dette har vi ikke tatt med som særeie, men jeg leser først i Dagbladet i helgen ang dette her med arv og hvis man kan vise til at pengene har gått til f.eks leilighet så kan dette holdes utenom delingen.. I ekteskapsloven står dette også.. Jeg tenkte først at Xen har betalt mere enn det jeg har gjort i hverdagen, men han tjener kanskje 5 dobbelt av meg, så det er kanskje ikke så uvanlig at man spytter inn litt mere nå og da ? Derfor så har jeg egentlig ikke tenkt at jeg skulle kreve arven tilbake når vi nå selger.. Men så går jeg inn på kontoen våres og ser at det som jeg trodde han hadde betalt av egen lomme 63 000, var tatt fra kontoen. Dette sa han at han skulle ta, så jeg ble litt overrasket nå da jeg oppdaget dette. ( til oppussing.) Jeg regner med at det blir litt rabalder, men jeg får vel bare ta det. Det er han som har funnet ei dame og vil ut, så først så trodde jeg det var samvittighet som gjorde at han tilbød oss å bo i huset og at vi eier 50% hver..( vi har en sønn)

Er det riktig av meg å kreve min del på 250 000 som var deler av arven etter min far?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386355-formue-deling-ved-seperasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Signaturen

Hvis dere tar advokat, vil alle hensyn bli ivaretatt. Hvis han har spyttet inn mye mer enn deg fordi han tjener bedre, spørs det om det ikke lønner seg for deg å ikke kreve at arven holdes på utsiden.

Hvis dere selv skal gjøre avtaler om deling av boet, koker det hele ned til hva dere blir enig om. Og det er godt mulig han går med på å la arven holdes på utsiden.

Men du nevner love og hva du har krav på, han har som sagt også krav på å tilgodeses med at han har lagt inn mer penger i boet enn deg.

Det er mange regler her, og mange hensyn. Som feks har du passet hus og hjem istedet for å arbeide, skal din innsatts telle osv.

Igjen... advokat synes jeg er en veldig god investering. Da blir alle hensyn tatt til dere begge, og fordelingen går riktig for seg.

Har du lav inntekt, har du krav på 7 timer gratis advokat ved skilsmisse.

Gjest separasjon

Hvis dere tar advokat, vil alle hensyn bli ivaretatt. Hvis han har spyttet inn mye mer enn deg fordi han tjener bedre, spørs det om det ikke lønner seg for deg å ikke kreve at arven holdes på utsiden.

Hvis dere selv skal gjøre avtaler om deling av boet, koker det hele ned til hva dere blir enig om. Og det er godt mulig han går med på å la arven holdes på utsiden.

Men du nevner love og hva du har krav på, han har som sagt også krav på å tilgodeses med at han har lagt inn mer penger i boet enn deg.

Det er mange regler her, og mange hensyn. Som feks har du passet hus og hjem istedet for å arbeide, skal din innsatts telle osv.

Igjen... advokat synes jeg er en veldig god investering. Da blir alle hensyn tatt til dere begge, og fordelingen går riktig for seg.

Har du lav inntekt, har du krav på 7 timer gratis advokat ved skilsmisse.

jeg er uførestrygdet 100%

Jeg har også spyttet inn endel. som f.eks høyere egenkapital ved førstegangskjøp av hus.. og så har jeg betalt der jeg kan betale, f.eks en regning på 90 000 - den delte vi på..

Gjest Signaturen

jeg er uførestrygdet 100%

Jeg har også spyttet inn endel. som f.eks høyere egenkapital ved førstegangskjøp av hus.. og så har jeg betalt der jeg kan betale, f.eks en regning på 90 000 - den delte vi på..

Det handler om hvor mye dere begge har lagt inn i eiendommen. Og på hvilken siden vekstskåla tipper.

Hvis du mener at du har lagt inn nesten like mye som ham, hadde jeg bedt om at arven ble holdt på utsiden,

Men slik jeg leste hovedinnlegget ditt, så det ut til at han hadde lagt inn mer penger enn deg i eiendommen tidligere.

Kanskje klarer dere å regne dere frem til en rettferdig løsning.

Gjest Separasjon

Det handler om hvor mye dere begge har lagt inn i eiendommen. Og på hvilken siden vekstskåla tipper.

Hvis du mener at du har lagt inn nesten like mye som ham, hadde jeg bedt om at arven ble holdt på utsiden,

Men slik jeg leste hovedinnlegget ditt, så det ut til at han hadde lagt inn mer penger enn deg i eiendommen tidligere.

Kanskje klarer dere å regne dere frem til en rettferdig løsning.

Han har nok bidratt mer til innkjøp av ting og tang og ferier med sønnen våres. Hvor mye det beløper seg vet jeg ikke helt. Jeg får nok ta det opp m han, så får vi se hva som kommer ut sv det.

Gjest Signaturen

Han har nok bidratt mer til innkjøp av ting og tang og ferier med sønnen våres. Hvor mye det beløper seg vet jeg ikke helt. Jeg får nok ta det opp m han, så får vi se hva som kommer ut sv det.

Lykke til :-)

Siden du er ufør, tror jeg du har fri rettshjelp med inntil 7 timer,

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...