Gå til innhold

Dagtid vs kveldstid (jobb).

Anbefalte innlegg

Gjest germimate

Er det bedre å jobbe dagtid enn kveldstid når man har familie og hus ved siden av, samt en bipolar lidelse som krever at man har en stabil døgnrytme? Døgnrytmen og søvnen er ikke så stabil som den burde være.

Jeg jobber full stilling.

Håper noen har innspill, i så fall takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386359-dagtid-vs-kveldstid-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

Jeg jobber turnus, men ikke natt, pga BP og epilepsi.

Når jeg har dagvakt står jeg opp 0530. Om kvelden legger jeg meg i 22 tiden. Om jeg ikke skal på jobb dagen etter står jeg allikevel opp i 06 tiden.

Ved kveldsvakt er jeg hjemme kl 23. Går da nesten med en gang til sengs. Har da ofte dagvakt dagen etter, så noe avkortet søvn blir det, hvis man regner at man er nødt til å sove 8 timer. Det er ikke nødvendig for meg, men regelmessigheten er viktig! Og den har jeg etablert.

Er alene med stort hus og barn og synes det er deilig å få gjort ting på dagtid når jeg har kveldsvakt. Synes veksling mellom dag- kveldsjobbing er perfekt!

Men jeg bruker sovemedisin, 30 mg Vallergan hver kveld. Det brukte jeg også når jeg ikke jobbet. Den hjelper meg å holde på regelmessigheten.

Vet ikke hvordan det hadde blitt for deg, om det hadde vært best med dag eller kveld. Ekspertene ville muligens sagt at du kun burde jobbe dag siden du sliter med søvnen?

Gjest germimate

Jeg jobber turnus, men ikke natt, pga BP og epilepsi.

Når jeg har dagvakt står jeg opp 0530. Om kvelden legger jeg meg i 22 tiden. Om jeg ikke skal på jobb dagen etter står jeg allikevel opp i 06 tiden.

Ved kveldsvakt er jeg hjemme kl 23. Går da nesten med en gang til sengs. Har da ofte dagvakt dagen etter, så noe avkortet søvn blir det, hvis man regner at man er nødt til å sove 8 timer. Det er ikke nødvendig for meg, men regelmessigheten er viktig! Og den har jeg etablert.

Er alene med stort hus og barn og synes det er deilig å få gjort ting på dagtid når jeg har kveldsvakt. Synes veksling mellom dag- kveldsjobbing er perfekt!

Men jeg bruker sovemedisin, 30 mg Vallergan hver kveld. Det brukte jeg også når jeg ikke jobbet. Den hjelper meg å holde på regelmessigheten.

Vet ikke hvordan det hadde blitt for deg, om det hadde vært best med dag eller kveld. Ekspertene ville muligens sagt at du kun burde jobbe dag siden du sliter med søvnen?

Takk for svar.

Dette tror jeg ikke det går an å gi noe fasitsvar på - tror det kommer an på ganske mange faktorer.

For noen vil det å ha fri på formiddagen gi muligheter til å ta seg inn - som ikke i tilsvarende grad finnes når hele familien er hjemme på kvelden.

Det kommer vel også noe an på hvor tidlig en tidligvakt starter og hvor sent en kveldsvakt slutter.

Jeg tror imidlertid det er viktig med en oversiktlig turnus, slik at du vet når du har fri og kan ta deg inn.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...