Kalevaala Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Nå er det min tur til å be om mattehjelp. En oppgave som i utgangspunktet så veldig enkel ut, men vi klarer ikke å finne ut hvordan dette regnes ut: Saft og vann i forholdet 1:5 Hvor mye vann og hvor mye saft er det i 10 dl ferdigblandet saft? Er det forresten noen som kjenner til Multi lærerbok? Vil den gi forklaring på slikt? Vurderer å skaffe meg den. http://www.gyldendal.no/Grunnskole/5-7/Matematikk2/Matematikk/Multi-7A-Laererens-bok 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Det er jo 1/6 saft og 5/6 vann... Altså 0,167 og 0,833. Gang det med 10 dl, og du får 1,67 dl saft og 8,33 dl vann? 0 Siter
Kalevaala Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Skrevet 4. desember 2012 Det er jo 1/6 saft og 5/6 vann... Altså 0,167 og 0,833. Gang det med 10 dl, og du får 1,67 dl saft og 8,33 dl vann? Takk! Men hvordan ble 1/6 til 0,167 og 5/6 til 0,883 ? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Takk! Men hvordan ble 1/6 til 0,167 og 5/6 til 0,883 ? ''Men hvordan ble 1/6 til 0,167 og 5/6 til 0,883 '' Forsøk å dele en på seks og/eller fem på seks. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Skrevet 4. desember 2012 ''Men hvordan ble 1/6 til 0,167 og 5/6 til 0,883 '' Forsøk å dele en på seks og/eller fem på seks. Ja visst! Takk :-) 0 Siter
laban Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Her er det løst som likning: http://www.matematikk.org/oss.html?tid=102437 Men jeg synes denne forklaringen er bedre (bla ned til Eksempel 2 og sett inn riktige tall): http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse10/proporsjoner.php 0 Siter
Gjest hjkgv Skrevet 4. desember 2012 Skrevet 4. desember 2012 Enkleste måten å finne ut av slike oppgaver på, er å se hvor mange deler det blir til sammen. 1:5 betyr 1 del saft mot 5 like store deler vann, altså totalt 6 deler hvor saften er en av dem og vannet er resten. Hvis totalmengden er 10 dl, må du dele denne på 6 for å finne 1 del (som i dette tilfellet tilsvarer mengden saft). Etterpå kan du velge mellom å gange 1 del med 5 for finne mengden vann, eller du kan trekke mengden saft fra totalen. Svaret skal bli det samme. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Skrevet 4. desember 2012 Enkleste måten å finne ut av slike oppgaver på, er å se hvor mange deler det blir til sammen. 1:5 betyr 1 del saft mot 5 like store deler vann, altså totalt 6 deler hvor saften er en av dem og vannet er resten. Hvis totalmengden er 10 dl, må du dele denne på 6 for å finne 1 del (som i dette tilfellet tilsvarer mengden saft). Etterpå kan du velge mellom å gange 1 del med 5 for finne mengden vann, eller du kan trekke mengden saft fra totalen. Svaret skal bli det samme. Tusen takk :-) 0 Siter
Kalevaala Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Skrevet 4. desember 2012 Her er det løst som likning: http://www.matematikk.org/oss.html?tid=102437 Men jeg synes denne forklaringen er bedre (bla ned til Eksempel 2 og sett inn riktige tall): http://www.matematikk.net/klassetrinn/klasse10/proporsjoner.php Flott med flere eksempler. Takk :-) Jeg falt av matematikklasset en gang i løpet av barneskolen og klarte aldri å ta det igjen, og møter meg selv i døra nå når jeg skal hjelpe barna. Heldigvis synes jeg det er veldig viktig at de lærer dette skikkelig nå, selv om jeg ikke fant det så presserende for egen del den gang :-p 0 Siter
laban Skrevet 5. desember 2012 Skrevet 5. desember 2012 Takk! Men hvordan ble 1/6 til 0,167 og 5/6 til 0,883 ? ''Men hvordan ble 1/6 til 0,167 og 5/6 til 0,883?'' Tips: Husk at en brøkstrek fungerer som et divisjonstegn. En brøk er en "ideell divisjon", dvs. at 1/3 er nøyaktig en tredjedel, ikke en avrunding som 0,3333. Noen ganger er det praktisk å bruke brøken som den er, andre ganger er det greit med desimalvarianten, altså at 5/6 = 5 : 6 = 0,883. 0 Siter
ardi Skrevet 5. desember 2012 Skrevet 5. desember 2012 For å gjøre ting vanskeligere. I kjemiens verden ville vi ha sagt at vi tar en del saft og 4 deler vann som til sammen blir fem deler, men det er kanskje en annen tenkemåte i matematikk? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 5. desember 2012 Skrevet 5. desember 2012 For å gjøre ting vanskeligere. I kjemiens verden ville vi ha sagt at vi tar en del saft og 4 deler vann som til sammen blir fem deler, men det er kanskje en annen tenkemåte i matematikk? saft og vann i forhold 1:5 er da 1 del saft og 5 deler vann uansett om det er matte eller kjemi, tror jeg :-) 0 Siter
laban Skrevet 5. desember 2012 Skrevet 5. desember 2012 For å gjøre ting vanskeligere. I kjemiens verden ville vi ha sagt at vi tar en del saft og 4 deler vann som til sammen blir fem deler, men det er kanskje en annen tenkemåte i matematikk? Det er forskjell på 1:4 og 1:5, uansett hvilket fag det gjelder. Beklager hvis jeg misforsto et eller annet. 0 Siter
ardi Skrevet 5. desember 2012 Skrevet 5. desember 2012 saft og vann i forhold 1:5 er da 1 del saft og 5 deler vann uansett om det er matte eller kjemi, tror jeg :-) Når man uttaller dette sier man en til fem. Altså opp til fem :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 5. desember 2012 Skrevet 5. desember 2012 Når man uttaller dette sier man en til fem. Altså opp til fem :-) Har aldri hørt noe annet enn at blandingsforhold 1:5 - eller en til fem som du skriver er annet enn en del av det andre og 5 (like store) deler av det annet. Altså, 6 deler tilsammen. Uansett om det er matte, kjemi eller ren dagligtale... 0 Siter
org Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Noen forklaringer finnes i Lærerens bok. Der er det også fasit. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 10. desember 2012 Forfatter Skrevet 10. desember 2012 ''Men hvordan ble 1/6 til 0,167 og 5/6 til 0,883?'' Tips: Husk at en brøkstrek fungerer som et divisjonstegn. En brøk er en "ideell divisjon", dvs. at 1/3 er nøyaktig en tredjedel, ikke en avrunding som 0,3333. Noen ganger er det praktisk å bruke brøken som den er, andre ganger er det greit med desimalvarianten, altså at 5/6 = 5 : 6 = 0,883. Det var veldig nyttig. Den forklaringen tar jeg vare på. Tusen takk. 0 Siter
laban Skrevet 11. desember 2012 Skrevet 11. desember 2012 Det var veldig nyttig. Den forklaringen tar jeg vare på. Tusen takk. Bare hyggelig hvis det var til nytte! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.