Gå til innhold

Ond eller bare psyk? NHD.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en scizofren kamerat jeg føler meg ganske usikker på.Jeg vet aldri hvor jeg har ham,og har bare kontakt med ham ca 6-8 mnd per år.

Han hadde en syk katt,han ikke tok til dyrlegen,men avlivet selv.En gang han skulle dra til Thailand,avlivet han alle kattene sine selv.

Han påstår at han liker katter,men synes det er ok og avlive de selv.Dette kaller jeg ondskap,og blir ikke kvitt tankene om at han kan ha psykopatiske trekk også.

Han hadde en vondt barndom han snakker lite om.

Jeg elsker katter selv og hadde neppe overlevd om jeg også hadde mistet den siste katten.Datteren ble tatt av en bil.

Har en vond følelse i magen når jeg tenker på ham,og jeg ringer ham aldri selv.Jeg tar telefonen når han ringer,men forsøker å avslutte samtalen etter 5-10 min med en dårlig unnskyldning.

Han giftet seg med en dame etter under 3 måneders bekjentskap og ble skilt etter bare 2-3 år.

Jeg har i øyeblikket bare 3 gode venner.Hardt å bare måtte klare seg med 2.

Hva gjør jeg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg oppfatter han verken som ond eller syk på bakgrunn av det du beskriver.

Schizofreni er en sykdom, men det er ikke relevant i denne sammenheng.

Gjest Hulderen
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Mener du at han er ond fordi kattene avlives, eller fordi han avliver dem selv? Hvis dyrene uansett må avlives, så er det like greit å gjøre det selv, på en forsvarlig måte.

Skrevet

Hvis han avliver kattene på en human måte er det bedre det enn at han lar dem gå "hjemløse" mens han er borte over lengre tid.

Jeg kjenner en som selv har avlivet både katter, hunder og hester og det har gått raskt og smertefritt for seg og helt uten panikk og styr med tur til dyrlege og greier, men hjemme i fred og ro der dyret er vant til å være. Så det at man selv avliver et dyr trenger ikke å være noe negativt, det kommer helt an på måten det blir gjort på.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt. Mener du at han er ond fordi kattene avlives, eller fordi han avliver dem selv? Hvis dyrene uansett må avlives, så er det like greit å gjøre det selv, på en forsvarlig måte.

Fordi han kanskje knuser hodet med en sten bare fordi han ikke gidder å spørre naboen om de kan passe kattene i 2 uker.Det var både voksne og unger da han dro til Bankok.

Dreper han en eneste katt til avslutter jeg dette vennskapet selv etter ca 20 år!

Fordi han gjorde det selv.

Skrevet

Mulig at jeg er overfølsom.Når jeg var barn ville jeg ikke tråkke på seglene på landeveien etter regn,men gikk utenom.Jeg slapp også ut alle fluer og veps.

I dag dreper jeg alle kryp uansett ha det er .Slike store langbente insekter med store vingen kan jeg slippe ut,bare fordi de er litt søte og klønete der de flyr rundt i en dans for livet.Sommerfugler får altid leve.Har hatt planer om å begynne å samle på sommerfugler,men da må jeg drepe de,og det har jeg ikke lyst til.

Ser at jeg kanskje er litt overfølsom.Jeg ser altid på "roadkill" og håper altid det er ett ekorn eller en kråke og ikke en katt,da blir jeg lei meg.

Å drepe bier og veps er bare morro nå.Humler får leve siden de jo egentlig ikke kan fly.(Ingen har fortalt humlen det så den prøver så godt den kan stakkar)

Skrevet

Mulig at jeg er overfølsom.Når jeg var barn ville jeg ikke tråkke på seglene på landeveien etter regn,men gikk utenom.Jeg slapp også ut alle fluer og veps.

I dag dreper jeg alle kryp uansett ha det er .Slike store langbente insekter med store vingen kan jeg slippe ut,bare fordi de er litt søte og klønete der de flyr rundt i en dans for livet.Sommerfugler får altid leve.Har hatt planer om å begynne å samle på sommerfugler,men da må jeg drepe de,og det har jeg ikke lyst til.

Ser at jeg kanskje er litt overfølsom.Jeg ser altid på "roadkill" og håper altid det er ett ekorn eller en kråke og ikke en katt,da blir jeg lei meg.

Å drepe bier og veps er bare morro nå.Humler får leve siden de jo egentlig ikke kan fly.(Ingen har fortalt humlen det så den prøver så godt den kan stakkar)

Jeg er nok omtrent som deg når det gjelder dyr og (over)følsomhet... :)

Eller kanskje enda "verre" jeg blir lei meg av alle slags roadkills.

Gjest Hulderen
Skrevet

Fordi han kanskje knuser hodet med en sten bare fordi han ikke gidder å spørre naboen om de kan passe kattene i 2 uker.Det var både voksne og unger da han dro til Bankok.

Dreper han en eneste katt til avslutter jeg dette vennskapet selv etter ca 20 år!

Fordi han gjorde det selv.

Vet du at han hadde tilgang på kattepassere? Tilbød du deg å passe dem?

Å avlive katter unødvendig, er ikke bra. Men det er ikke noe galt i å gjøre det selv. Det kan være bedre det, enn å skremme dem ved å ta dem med til en fremmed. Før i tiden avlivet man dyrene selv på gården. De var ikke onde eller psykisk syke av den grunn.

Skrevet

Han høres ikke sympatisk ut når han driver og dreper katter, det kan vel ikke kalles helt normalt. Steine katter...tror ikke mange som gjør det.

Gjest mannen sin
Skrevet

Han liker katter men han avliver kattene for å ta seg en tur til Thailand. Her var det noe motstridende for meg.

En ting er å avlive en syk katt, en annen ting er å avlive friske katter fordi du skal til syden.

Ingen ting er bra, men det siste er jo det værste. Skal man ha dyr så bør man jo ha råd til mat og dyrlege. Og tid til dyrene.Folk som sliter med å ta vare på seg selv, skulle ikke hatt dyr. Ei heller ikke de som ikke klarer å sette seg inn i dyrenes liv. Dyr har jo rettigheter. Mennesker er jo også dyr.

Noen har dessverre tatt meg seg denne nazi tankegangen at noen pattedyr(mennesker og dyr) ikke er så mye verdt. Ergo kan du gjøre som du vil med dem, uten respekt.

Skrevet

Synes vennen din er jævlig egoistisk! Han ser ikke verdien i å ha katt når han slakter dem for at han skal til Thailand. Kanskje avliver han dem raskt og effektivt, men uansett er dette uhørt synes jeg. Jeg elsker dyr, og måtte selv avlive en syk hane i helga. Det var grusomt!!! Spesiellt siden oppskriften ikke stemte overens med praksissen. Den hylte, og jeg greide ikke slå den i svime.

Å kalle vennen din syk eller ondskapsfull kan jeg ikke. Desverre er det slik i vårt samfunn at katter er det alt for mange av og de blir sett på som "forbruksvarer". Vennen din er langt fra den eneste. Jeg vet at dyrleger er ganske fortvuilet fordi de får inn et par hundre kattunger hvert år. Jeg har også hatt en hunkatt jeg aldri fikk sterilisert, men jeg tok ansvar og sørget for at alle ungene fikk nye hjem. Jeg tok t.o.m betalt med en symbolsk sum, for at kjøperene skulle være seriøse folk.

Så ut i fra du skriver kan jeg ikke svare på om vennen din er syk eller ondskapsfull, men han ser i allefall ikke på katter som verdifulle skapninger.

Skrevet

Hei!

jeg tror ikke den vennen din er så glad i katter som han sier.

Dette fordi han tydeligvis er mer glad i å reise.

Man kan like noe, man liker taco og kanskje biffgryte mer, kanskje er det på det nivået for din venn. Han liker taco=katter, men han liker biffgryte=reiser mer.

For min del syns jeg en slik holdning til dyr er forkastelig, dyr er ikke leketøy, men mange mennesker i det moderne samfunnet behandler dyr som om de bare er en bruk og kast ting.

Det handler mye om avstanden vi har til naturen, til verdier og til livets egenverdi og naturens egenverdi.

Selv har jeg et forhold til natur og dyr, som er slik at er de syke prøver jeg å hjelpe, men jeg besøker sjelden dyrlegen, for syke dyr må i mange tilfeller få lov å slippe et liv med sykeliggjøring, medisinering, operasjoner m.m

Likevel når min hund hadde et sår i labben behandlet jeg dette, jeg gir AB kur og jeg avluser hvis nødvendig, men blir han kreftsyk eller får andre kroniske sykdommer avliver jeg han, humant med en sprøyte hos dyrlegen. Fordi jeg elsker og respekterer han og vet hva et hundeliv er.

Jeg syns altså det er en mellomvei mellom den ekstreme livsforlengende behandling mange gir sine dyr og bruk og kast mentaliteten som ikke har noe med respekt for livet og dyrene å gjøre.

Spesielt har kristne/religiøse er merkelig syn på dyr og dyrevelferd, de mistolker det som feks står i Bibelen med at menneske er herre over naturen, og dette tror jeg preger hele vår vestlige kultur/ukultur.

Naturmennesker, som lever av naturen, er nære der man bør være, de hjelper dyrene når man kan, når dyret ikke blir friskt lar man de dø, humant. Man misforstår ikke slik mange i vår kultur gjør og tror dyr er en forbruksvare på en hylle. Jeg har funnet marsvin uten vann og kaniner uten tilsyn, som har vært gaver til barn, så går de lei, det handler mye om at dyr bare blir sett på som en vare man kan like fordi myk pels m.m, men være glad i handler om mer, bare hvis man er klar for å påta seg det ansvaret som medfølger kan man ha dyr, din venn har tydeligvis ikke forstått det, for han er dyr det det er for mange i vår kultur, en forbruksvare uten egenverdi og rett på vern og beskyttelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...