Gå til innhold

Hvilken diagnose? Hva kan gjøres?

Anbefalte innlegg

Gjest Fortvilet familie
Skrevet

Jeg skriver her inne for å forhåpentligvis få innformasjon og veiledning, til å kunne starte en prosess med den utfordringen vi har. Det dreier seg om en familie på fire, mor, sønn og to døttre, alle barna til mor er rundt førti år, og den ene datteren er samboer med meg. Den store psykopaten er sønnen, som til tross for sin voksne alder ikke har klart å flytte hjemmefra enda. Utenfor husets vegger er sønnen en veltalende og kjekk mann, og flere har sagt til hans mor at det er svigermors drøm. Han er en parasitt på sin mor, han har ingen form for inntekt. Får han penger mellom hendene, så går han å kjøper stilige merkeklær, og ikke minst masse kremer på apoteket for han er opptatt med å ha velpleid, brun, hårfri hud. Ha sitter for det meste på pc, natt og dag. Han har gått til psykiater flere ganger, og det som skjer er at han blir forelsket i psykiateren, og derfor en nødvendighet for han å gå ditt. Han blir lett forelsket, selv om personen ikke viser innteresse for han, han begyner å dyrke denne personen for seg selv, oppe i hodet sitt...veldig manisk! Nå skal jeg ta for meg hans forferdlige oppførsel. Hans søstre er ikke velkommen i huset, da starter et rent helvete hvor han prøver å såre de mest mulig, på grunn av valgene de har tatt i sitt liv, som blant annet hvem de har giftet seg med, at den familien er arbeiderklasse familie med lav status. Når søsknene har vært på besøk hos sin mor, må han vaske ned hele huset på grunn av rar lukt (lukten er i hodet hans). Om hans mor har skaffet seg en venn/kjæreste, så er heller ikke han bra nok mener han, det kan virke som han ønsker å kunne velge hvem hunn skal ha som venn, og etter hans mening en bankmann med høy status. Dette har vart i veldig mange år, og han har fått en kontrollerende rolle overfor sin mor, som ikke har krefter til å gjøre mye mer. Dersom hans mor reiser bort noen dager, så blir hun oppringt av sønnen som sier at hun må komme hjem med en gang, da han sliter med nerver og angst. Hvis hun sier nei til å komme med en gang, truer han henne med å ta selvmord, hoppe forran toget eller ta en overdose med piller. Når moren ikke er hjemme, og han disponerer huset for seg selv, så hender det han har besøk av nye venner som han antageligvis har truffet på internet. Til disse vennene juger han om sin egen status, samt familiens status. Han forteller de at moren bor et helt annet sted, men hun er på besøk en gang i blant, dette er huset mitt. Om sine søstre sier han at hunn ene jobber innenfor filmbransjen og er rik, og at den andre søsteren eier en populær restaurant.....Dette er bare jug alt sammen!! Han er veldig glad i meg iflg. familien, selv om jeg ikke har blitt kjent med han så godt, så blir jeg akseptert. Han kan si til den andre søsteren "Hvordan greide du å gifte deg og få barn med din lavstatusmann som ser ut som en sigøyner" Han nektet å gå i hennes bryllup og barnedåpen til hans nevø, for da måtte han treffe lavstatusfamilien til mannen hennes, han har ikke hatt noen form for kontakt med sin nevø som er tre år. En gang sa han at han ville gjerne komme i bryllupet til den andre søsteren, og om vi fikk barn så skulle han bli et prakteksemplar av en onkel.....dette utsagnet var bare for å stikke sin søster. En siste episode! Moren hadde datteren barnebarnet på besøk, mens han satt oppe på rommet sitt, så ringte han fra sin mobil og ned til hustelefonen og ga sin mor enormt med kjeft. Han sa at hvis de ikke tar med seg drittungen og peller seg ut av huset så skal jeg ta dobbel dose medisin, og dobbel, dobbel og dobbel... Det er så mange fler episoder, men jeg vil tro at dette kanskje er nok til at noen kjenner igjen symptomeme denne mannen har... Familien er sliten nå, og moren er helt utbrent, nervøs og ferdig! Jeg håper å kunne få noen svar, for dette har gått for langt, og nå må noe gjøres! Tusen takk for at du leste, kan du gi meg noen form for veiledning?

Skrevet

Han høres ut som ett skikkelig ..........!

Slike folk tåler ikke motstand, og det er det eneste som funker. Du er nok ikke langt unna når du kaller han en psykopat. Ikke att jeg er noe lege da, men med parasitt livsstil, ljuging, manipulering og slikt så er det jo ikke så rart.

Skrevet

Stakkars mor og resten av familien.

Kanskje den beste hjelpen er å få henne til å selge huset - og kjøpe leilighet - det er jo ikke unaturlig med tanke på at det er mye jobb med hus & hage..

Samtidig er det en anledning til å få han ut av huset...

Han må få hjelp - for han må jo slite med et eller annet..?

Dette er jo langt fra normal oppførsel!

Det har nok vært ris til egen bak når mor har latt han få bo hjemme til voksen alder og attpåtil lar seg manipulere og styre.

I verste fall hadde jeg leid en leilighet til han - forhåndsbetalt x antall måneder. Og ved passende anledning bytte ut alt av låser til huset, plassere alle hans eiendeler i leiligheten. Alt i overensstemmelse med mor og resten av familien. Forhåndsvarsle de instanser som er nødvendige - ta imot bråket som kommer - og la det stå til....

Han kan rett og slett ikke fortsette å trakassere sin mor og omgivelser på denne måten.

Moren kunne kanskje kontaktet hans fastlege og varslet om forholdene...? Aner ikke hva som skal til for at folk blir lagt inn, men han må jo være syk for å oppføre seg slik...?

Fortviletfamilie
Skrevet

Stakkars mor og resten av familien.

Kanskje den beste hjelpen er å få henne til å selge huset - og kjøpe leilighet - det er jo ikke unaturlig med tanke på at det er mye jobb med hus & hage..

Samtidig er det en anledning til å få han ut av huset...

Han må få hjelp - for han må jo slite med et eller annet..?

Dette er jo langt fra normal oppførsel!

Det har nok vært ris til egen bak når mor har latt han få bo hjemme til voksen alder og attpåtil lar seg manipulere og styre.

I verste fall hadde jeg leid en leilighet til han - forhåndsbetalt x antall måneder. Og ved passende anledning bytte ut alt av låser til huset, plassere alle hans eiendeler i leiligheten. Alt i overensstemmelse med mor og resten av familien. Forhåndsvarsle de instanser som er nødvendige - ta imot bråket som kommer - og la det stå til....

Han kan rett og slett ikke fortsette å trakassere sin mor og omgivelser på denne måten.

Moren kunne kanskje kontaktet hans fastlege og varslet om forholdene...? Aner ikke hva som skal til for at folk blir lagt inn, men han må jo være syk for å oppføre seg slik...?

Tusen takk for respndering, det hjelper familien til å se at også andre ser på dette som en meget uforsvarlig og uansvarlig oppførsel av en førti år gammel mann, og at det er på tide å gjøre noe (hjelpe han til behandling hos proffesjonelle fagfolk innenfor psykiatrien).

Fortviletfamilie
Skrevet

Han høres ut som ett skikkelig ..........!

Slike folk tåler ikke motstand, og det er det eneste som funker. Du er nok ikke langt unna når du kaller han en psykopat. Ikke att jeg er noe lege da, men med parasitt livsstil, ljuging, manipulering og slikt så er det jo ikke så rart.

Tusen takk for respondering, det hjelper familien til å se at også andre ser på dette som en meget uforsvarlig og uansvarlig oppførsel av en førti år gammel mann, og at det er på tide å gjøre noe (hjelpe han til behandling hos proffesjonelle fagfolk innenfor psykiatrien).

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tror ikke diagnosefokuset er det riktige nå.

Det viktige er å få han ut av mors hus og i egen bolig med egen økonomi der han har ansvar for å ta vare på seg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...