Gå til innhold

Anbefalte innlegg

''Er det greit å få mange barn i en verden hvor det allerede er nok homo sapiens? Jeg synes ikke det, skriver Thomas Hylland Eriksen.

Hvordan skal det gå med oss når alle disse skal få seg bil, iDingser og ferier til Thailand? Kloden har jo allerede alvorlige pustevanskeligheter. Da Roma-klubben på 1970-tallet snakket om grenser for vekst, var vi bare fire milliarder. Nå er vi syv.

I hine hårde dage befalte Gud sitt folk å gjøre seg tallrike. Det var en grei bestilling på et tidspunkt da klodens samlede befolkning bare var noen titalls millioner. Han ville utvilsomt ha gitt en annen ordre i dag. Det skulle ikke forundre meg om han hadde anbefalt prevensjon.''

Kilde: http://www.dagbladet.no/2012/11/15/magasinet/overbefolkning/barn/24377707/

En interessant artikkel, enten man er uenig eller enig, om voksende befolkning og for øvrig også økende temperatur.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er da ikke noe nytt, man har visst i årevis at jordas største miljøtrussel er overbefolkning av homo sapiens.

''Dette er da ikke noe nytt, man har visst i årevis at jordas største miljøtrussel er overbefolkning av homo sapiens. – cathlin''

Nei, det er selvsagt ikke noe nytt, men det er er fremdeles slik at man i Norge forsøker å oppmuntre folk til å få barn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420337
Del på andre sider

''Dette er da ikke noe nytt, man har visst i årevis at jordas største miljøtrussel er overbefolkning av homo sapiens. – cathlin''

Nei, det er selvsagt ikke noe nytt, men det er er fremdeles slik at man i Norge forsøker å oppmuntre folk til å få barn.

Med vennlig hilsen

Jammen herre jesus, folk driter i biologisk mangfold. Dessuten kommer jordkloden til å klare seg helt fint. Det er bare vi som kommer til å dø ut etter hvert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420339
Del på andre sider

Gjest dommedagsprofeten

Med vennlig hilsen

En interressant artikkel ja.

Og i Norge blir man oppmuntret til å få barn, for her sliter vi med å opprettholde en fødselsrate som gjør at vi forblir like mange.

Mens i andre land er det omvendt. Der forsøker de å få så mange barn som "Gud" vil.

Mister de noen, så håper de at "Gud" vil sjenke dem flere barn.

Utdannelse, prevensjonveiledning og demping av fødselsrater har stått på agendaen til mange land i åresvis. Forbausende mange år faktisk.

I Kina har de gått mere drastisk til verks, for de har innsett problemet slik det er - i deres eget land.

Nå kalte du tråden "Klodens kamp", så derfor :

Vi mases stadig ørene fulle om at "vi må gjøre noe" når det gjelder klimaet. Vi trodde vel ikke at jordkloden skulle forbli upåvirket av vår egen oppførsel her vel ?

Vi har spydd ut gasser og dritt i åresvis, testet kjernefysiske våpen, luftfartsindustri, skipsfartindustri, landbasert industri og videre har vi kriget og ødelagt hverandre/for hverandre.

Og i svært mange land, så betyr fortsatt ordet elv = dumpingsplass.

For det forsvinner - kansje - ut av sikte for den som kaster.

Jordkloden vil klare seg godt den, men med denne eskaleringen av alt mulig, så vil det ikke egne seg som boplass for mennesker i så veldig lang tid fremover.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420354
Del på andre sider

Annonse

En interressant artikkel ja.

Og i Norge blir man oppmuntret til å få barn, for her sliter vi med å opprettholde en fødselsrate som gjør at vi forblir like mange.

Mens i andre land er det omvendt. Der forsøker de å få så mange barn som "Gud" vil.

Mister de noen, så håper de at "Gud" vil sjenke dem flere barn.

Utdannelse, prevensjonveiledning og demping av fødselsrater har stått på agendaen til mange land i åresvis. Forbausende mange år faktisk.

I Kina har de gått mere drastisk til verks, for de har innsett problemet slik det er - i deres eget land.

Nå kalte du tråden "Klodens kamp", så derfor :

Vi mases stadig ørene fulle om at "vi må gjøre noe" når det gjelder klimaet. Vi trodde vel ikke at jordkloden skulle forbli upåvirket av vår egen oppførsel her vel ?

Vi har spydd ut gasser og dritt i åresvis, testet kjernefysiske våpen, luftfartsindustri, skipsfartindustri, landbasert industri og videre har vi kriget og ødelagt hverandre/for hverandre.

Og i svært mange land, så betyr fortsatt ordet elv = dumpingsplass.

For det forsvinner - kansje - ut av sikte for den som kaster.

Jordkloden vil klare seg godt den, men med denne eskaleringen av alt mulig, så vil det ikke egne seg som boplass for mennesker i så veldig lang tid fremover.

''Og i Norge blir man oppmuntret til å få barn, for her sliter vi med å opprettholde en fødselsrate som gjør at vi forblir like mange.''

Hæ? Vi blir da stadig flere, og har akkurat bikket 5 millioner.

Årsaken til at folk i en del land ønsker mange barn er at de ikke har en velferdsstat/pensjonsordning, så hvis de ikke har voksne barn som tar vare på dem når de blir gamle, så sulter de ihjel.

Den eneste greie måten å redusere antall barn på er faktisk utvikling og en velferdsstat - da fjerner man behovet for mange barn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420358
Del på andre sider

Gjest dommedagsprofeten

''Og i Norge blir man oppmuntret til å få barn, for her sliter vi med å opprettholde en fødselsrate som gjør at vi forblir like mange.''

Hæ? Vi blir da stadig flere, og har akkurat bikket 5 millioner.

Årsaken til at folk i en del land ønsker mange barn er at de ikke har en velferdsstat/pensjonsordning, så hvis de ikke har voksne barn som tar vare på dem når de blir gamle, så sulter de ihjel.

Den eneste greie måten å redusere antall barn på er faktisk utvikling og en velferdsstat - da fjerner man behovet for mange barn.

Med vennlig hilsen

Jada, du har helt rett. Vi blir flere. Men vi trenger "hjelp" utenfra for å bli det.

Jeg vet ikke hvor stor fødselsraten er pr. norsk kvinne, men den er i knappeste laget.

I gamle dager fikk de mange barn. Min bestemor fikk 9 barn, og det fikk de stort sett rundt omkring på den tiden. Mine foreldre fikk 2 barn, Likeså fikk jeg 2 barn.

Men mine - godt voksne barn - har ikke fått barn.

I mange land, så betyr fortsatt mange barn, sosial "trygghet". for de kan da ta seg av de eldre senere.

Tellus har eksistert i millioner av år. Tar man jordens opprinnelse og frem til idag - og deler dette inn i 365 dager, så har mennesket eksistert i dette bildet i noen få minutter den 31. dagen i desember.

Vi har klart mye på de minuttene. Tid er abstrakt, men innen 400 år, så tror jeg vi har gjort kål på oss selv, på en eller annen måte.

Fortsatt snakker vi om homo sapiens eksisten i noen få minutter i et "års-perspektiv".

Men jorden vil bestå i milloner av år fremover. Til den en gang blir slukt av den planeten som holder liv i den idag - solen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420380
Del på andre sider

Jada, du har helt rett. Vi blir flere. Men vi trenger "hjelp" utenfra for å bli det.

Jeg vet ikke hvor stor fødselsraten er pr. norsk kvinne, men den er i knappeste laget.

I gamle dager fikk de mange barn. Min bestemor fikk 9 barn, og det fikk de stort sett rundt omkring på den tiden. Mine foreldre fikk 2 barn, Likeså fikk jeg 2 barn.

Men mine - godt voksne barn - har ikke fått barn.

I mange land, så betyr fortsatt mange barn, sosial "trygghet". for de kan da ta seg av de eldre senere.

Tellus har eksistert i millioner av år. Tar man jordens opprinnelse og frem til idag - og deler dette inn i 365 dager, så har mennesket eksistert i dette bildet i noen få minutter den 31. dagen i desember.

Vi har klart mye på de minuttene. Tid er abstrakt, men innen 400 år, så tror jeg vi har gjort kål på oss selv, på en eller annen måte.

Fortsatt snakker vi om homo sapiens eksisten i noen få minutter i et "års-perspektiv".

Men jorden vil bestå i milloner av år fremover. Til den en gang blir slukt av den planeten som holder liv i den idag - solen.

Norge har (nest etter Island) visstnok høyest fødselsrate i Europa. Noe slikt som 50% høyere enn katolske Italia.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420386
Del på andre sider

Norge har (nest etter Island) visstnok høyest fødselsrate i Europa. Noe slikt som 50% høyere enn katolske Italia.

Med vennlig hilsen

''Norge har (nest etter Island) visstnok høyest fødselsrate i Europa. Noe slikt som 50% høyere enn katolske Italia.''

Tja... Både Irland, Storbritannia, Kypros og Luxembourg har høyere fødselsrate enn Norge.

Norge har 1,85, Italia 1,3.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420388
Del på andre sider

Gjest dommedagsprofeten

Med vennlig hilsen

Jeg skal ikke kverulere på det, for det hender jeg leser at vi må produsere flere, for fødselsraten er for lav.

Jeg har 2, og da har jeg bidratt til at det går opp i opp.

Ettersom jeg har skjønt, så har du ingen.

Tar vi bare deg og meg her, så er vi altså i "manko" allerede.

Du må sørge for din del av "regnskapet" sør ;-)

Ha en fin aften :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420390
Del på andre sider

Jeg skal ikke kverulere på det, for det hender jeg leser at vi må produsere flere, for fødselsraten er for lav.

Hei,

Å få barn er jo noe av det mest miljøfiendtlige man kan gjøre, så jeg tenker at jeg har litt å gå på andre steder! ;)

Takk!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420399
Del på andre sider

''Jeg har 2, og da har jeg bidratt til at det går opp i opp.''

Vi er fire voksne som tilsammen har 2 barn så vi går i minus. ;o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420401
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok ikke enig der gitt.Med så mye krig og katastrofer som dreper folk i ti tusenvis vil det nok gå 1-5 år før vi blir 8 milliarder.Leste i Illustrert Vitenskap at alle 7 milliarder ville få plass i Vest-Agder.

I Canada,Australia,store deler av Russland/Sibir,Mongolia og Australia er det få mennesker i forhold til arealet.Kina har så vidt jeg vet fremdeles en ett-barns politikk.I India er det mange mennesker,men også mye sykdom og død.

Ser av forskning at vi i fremtiden vil kunne måtte spise både insekter og tang og annen fremmed "mat".Franskmenn spiser jo både snegler og froskelår i dag.

Det bør i verden i dag være nok plass til å dyrke både mer korn,ris og poteter.

De delene av verden med mye tørke kan få avsaltningsanlegg ved havet og solcelledrevne pumper.Pumper man vannet opp i 10-20 meters høyde i vanntårn,kan man om natten åpne renner eller rør for transport av vannet til neste pumpestasjon.

Europa har til tider overproduksjon av mat.I Spania eller Italia har man noen ganger for mange tomater.På nyhetene så jeg at noen politikere i frankrike fikk masse melk over seg i protest.

Det finnes ingen matmangel,bare mangel på vilje til distribusjon.

De rike finnes bare fordi de nekter de fattige utvikling og framgang.Skolegang og mat er svaret for Afrika og India.Kvinner og jenter bør få mye mer makt i muslimske land.

"Klodenes Kamp" er en teit oversikt da det også er en film fra 2005 som heter War of the worlds.Tom Cruise spiller hovedrollen.

God Jul med ribbe og pinnekjøtt folkens.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420539
Del på andre sider

''Norge har (nest etter Island) visstnok høyest fødselsrate i Europa. Noe slikt som 50% høyere enn katolske Italia.''

Tja... Både Irland, Storbritannia, Kypros og Luxembourg har høyere fødselsrate enn Norge.

Norge har 1,85, Italia 1,3.

Ergo er det innvandringen og ikke fødselsraten som gjør at vi blir flere i Norge.

Slik sett så tar vi jo vår del av ansvaret der også....

Men skal det gjøres noe skikkelig med klodens overbefolkning, så må det nok noen virkelig store kriger til - eller en stor naturkatastrofe eller fem....

Og rent statistisk sett, så vil det skje - spørsmålet er ikke om, men når :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386413-klodens-kamp/#findComment-3420555
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...