Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Jeg tror kanskje mange mennesker for å ikke såre sier til oss som har asperger syndrom at vi ser normale ut, men egentlig ser andre på oss at vi har syndromet. Da jeg så klipp av filmen Bully, så ser jeg at både jeg og visse andre ligner, vi er små og tynne, med lite muskler og tause. Når vi blir høye er vi fortsatt tynne, litt bleke og når vi leser bruker vi briller. Hvis det er så enkelt å SE asperger syndrom så trenger vel ikke tredjelinjetjenesten å skjule for oss at vi SER handikappede ut. Det er mulig et begrep som å "se nerd ut" passer. Da noen så bilde av min datter sa de "hun ser ut som en søt nerd". De sa det med et smil, som om det var hyggelig ment, men nerd er vel synonymt med briller og dårlig klessmak,. på en måte passer det, men etter at jeg giftet meg kler jeg meg normalt fordi jeg blir fortalt. Jeg vet ikke hvordan nerder ser ut, men det gjør vist andre. Guttene på filmen Bully, 2 av dem, har vist asperger syndrom. Da jeg gikk fra skolen spurte de meg feks "skal du hjem til mamma nå" jeg tenkte meg da om og svarte, det tar tid å finne ordene, da lo de andre barna, men jentene i klassen dro meg videre, de var snille mot meg, jeg tror rett og slett jeg ble mobbet, men uten at jeg på det tidspunktet var klar over det, mye pga av et godt klassemiljø, men også fordi jeg trodde de stilte spørsmål som de ville ha svar på, men det var mobbespørsmål, spørsmål man ikke bør svare på. På sett og vis var det like greit å svare, hva annet skulle jeg gjort? Blitt sint, det ville vel ikke hjulpet. Jeg kunne jo bare gått, men jeg forstod ikke, og enda forstår jeg ikke retoriske spørsmål. Forresten har filmen Bully fått veldig god omtale og den bør sees, premiere 7 desember, den bør vistnok bli en pensumfilm. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 '' da lo de andre barna, men jentene i klassen dro meg videre, de var snille mot meg, jeg tror rett og slett jeg ble mobbet, '' Man kan le av folk uten å mene det vondt og uten at det er mobbing... Det er ikke sjelden jeg ler av det du skriver - og da er det ikke "av deg" på en ekkel måte, men av det du skriver fordi du enten er forfriskende ærlig eller ser ting på en uventet måte - fordi du har skrellet vekk alle sånne ting som kan være selvfølgelig for de fleste andre. Tar uttrykk bokstavelig f.eks. Du må prøve å ikke føle deg mobbet, for de fleste som ler når du sier/skriver noe, de mener ikke du er dum, det er jeg helt sikker på. 0 Siter
frosken Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Jeg mener at mennesker med Asperger ikke har avvikende utseende( - selv om du muligens kan ha rett i at en del har noen felles trekk?). Det er også mange andre somf.eks. både er tynne, bleke og bruker briller 0 Siter
Gjest Signe Signatura Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Veldig mange mennesker er tynne, bleke og bruker lesebriller. Det er ikke avvikende i det hele tatt. Jeg kan ikke se på noen at de har asberger syndrom. Jeg kjenner to, og de er tynne (men bruker ikke briller?), og tynne er mange andre jeg kjenner også. De to ligner ikke på hverandre utseendemessig. Ikke har de spesielle klær heller, snarere veldig alminnerlige. Man kaller forresten ikke voksne for "nerd", gjør man vel? Det er i hvertfall utrolig mange voksne som går "nerdede"kledd og bruker briller! 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Skrevet 6. desember 2012 '' da lo de andre barna, men jentene i klassen dro meg videre, de var snille mot meg, jeg tror rett og slett jeg ble mobbet, '' Man kan le av folk uten å mene det vondt og uten at det er mobbing... Det er ikke sjelden jeg ler av det du skriver - og da er det ikke "av deg" på en ekkel måte, men av det du skriver fordi du enten er forfriskende ærlig eller ser ting på en uventet måte - fordi du har skrellet vekk alle sånne ting som kan være selvfølgelig for de fleste andre. Tar uttrykk bokstavelig f.eks. Du må prøve å ikke føle deg mobbet, for de fleste som ler når du sier/skriver noe, de mener ikke du er dum, det er jeg helt sikker på. Hei! :-) Og akkurat disse ordene dine skal jeg skrive inn i den rød boken min som heter: Hvorfor jeg har asperger syndrom. Jeg bruker den ikke så mye, men den ligger her, og når jeg lurer, ser jeg på den, men jeg husker hva som står der så jeg trenger sjelden å åpne den :-) Forresten takk :-) Du gjorde meg glad :-) 0 Siter
Gjest hjkgv Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Hva med å drite i om folk ler av deg? Du er jo så heldig at du ikke alltid oppfatter det, i motsetning til enkelte andre med hypersensitive antenner som føler alt kan være kritikk - og DET er slitsomt det! Og det er MANGE som er slik. Jeg kjenner mange asbergere og har aldri tenkt på at jeg kan plukke dem lett ut i en gruppe. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Skrevet 6. desember 2012 Jeg mener at mennesker med Asperger ikke har avvikende utseende( - selv om du muligens kan ha rett i at en del har noen felles trekk?). Det er også mange andre somf.eks. både er tynne, bleke og bruker briller Hei! Ja men du har sett min datter med de tykke svarte brillene, hun er søt uten, men hun må ha dem for lesing, hun er glad i dem og hun ser jo ikke akkurat normal ut med dem, men når man trenger briller så trenger man jo briller. Og av alle briller så valgte hun disse, de var så fine syns hun. Jeg tenkte hun kunne velge noe mer diskre. Og du har jo sett meg :-) og du så ikke asperger syndrom i ansiktet mitt mener du? Jeg går stødig og normalt, men jeg ser opp i taket, jo flere mennesker i et rom, jo mer ser jeg opp i taket eller ned på skoene, jeg se derfor alltid om mennesker har pene sko eller ikke. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Skrevet 6. desember 2012 Veldig mange mennesker er tynne, bleke og bruker lesebriller. Det er ikke avvikende i det hele tatt. Jeg kan ikke se på noen at de har asberger syndrom. Jeg kjenner to, og de er tynne (men bruker ikke briller?), og tynne er mange andre jeg kjenner også. De to ligner ikke på hverandre utseendemessig. Ikke har de spesielle klær heller, snarere veldig alminnerlige. Man kaller forresten ikke voksne for "nerd", gjør man vel? Det er i hvertfall utrolig mange voksne som går "nerdede"kledd og bruker briller! Hei! Jeg vet ikke, min datter kalte damen nerd, om de kaller voksne det har jeg ikke tenkt på før. Det er akkurat det, vi er så tynne, jeg er for tiden normalvektig pga av en sykepleier som lærte meg å spise gul mat dvs bananer, man legger på seg av bananer .-) det er en lur vei til ekstra kilo. Jeg er fornøyd med bananer og veldig glad i dem, jeg spiser mange pr dag. De er lette å svelge, skrelle og de smaker godt og man legger på seg :-) Jeg ble enda mere glad i bananer når jeg tenkte på at sjimpanser også er glade i dem, og at det bare er 6 mill år siden vi hadde hadde vår felles stamform. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Hei! :-) Og akkurat disse ordene dine skal jeg skrive inn i den rød boken min som heter: Hvorfor jeg har asperger syndrom. Jeg bruker den ikke så mye, men den ligger her, og når jeg lurer, ser jeg på den, men jeg husker hva som står der så jeg trenger sjelden å åpne den :-) Forresten takk :-) Du gjorde meg glad :-) Ah, godt du ikke tok det ille opp :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Ja men du har sett min datter med de tykke svarte brillene, hun er søt uten, men hun må ha dem for lesing, hun er glad i dem og hun ser jo ikke akkurat normal ut med dem, men når man trenger briller så trenger man jo briller. Og av alle briller så valgte hun disse, de var så fine syns hun. Jeg tenkte hun kunne velge noe mer diskre. Og du har jo sett meg :-) og du så ikke asperger syndrom i ansiktet mitt mener du? Jeg går stødig og normalt, men jeg ser opp i taket, jo flere mennesker i et rom, jo mer ser jeg opp i taket eller ned på skoene, jeg se derfor alltid om mennesker har pene sko eller ikke. Nå for tiden er det jo kult med briller (i alle fall blant voksne) - så datteren din er heldig med tiden hun er født i :-) Ellers synes jeg mange av de mest moderne brillene ser skikkelig "nerdete" ut - så det er rimelig åpent for mange forskjellige typer for tiden, tror jeg. 0 Siter
frosken Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Ja men du har sett min datter med de tykke svarte brillene, hun er søt uten, men hun må ha dem for lesing, hun er glad i dem og hun ser jo ikke akkurat normal ut med dem, men når man trenger briller så trenger man jo briller. Og av alle briller så valgte hun disse, de var så fine syns hun. Jeg tenkte hun kunne velge noe mer diskre. Og du har jo sett meg :-) og du så ikke asperger syndrom i ansiktet mitt mener du? Jeg går stødig og normalt, men jeg ser opp i taket, jo flere mennesker i et rom, jo mer ser jeg opp i taket eller ned på skoene, jeg se derfor alltid om mennesker har pene sko eller ikke. Enig i at hun har valgt noen litt spesielle briller, men synes ikke hun ser "unormal" ut av den grunn. Når det gjelder det å unngå noe særlig blikk-kontakt, så kan det nok være at noen legger merke til det - men mange legger ikke så godt merke til det heller - og det finnes flere grunner enn asperger til at man unngår blikk-kontakt. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Skrevet 6. desember 2012 Ah, godt du ikke tok det ille opp :-) Hei! .-) Nei det gjorde jeg ikke :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Skrevet 6. desember 2012 Nå for tiden er det jo kult med briller (i alle fall blant voksne) - så datteren din er heldig med tiden hun er født i :-) Ellers synes jeg mange av de mest moderne brillene ser skikkelig "nerdete" ut - så det er rimelig åpent for mange forskjellige typer for tiden, tror jeg. Hei! Ja de min datter valgte var av merket Jeg spurte hun om hun ikke kunne ta slike uten innramming, ser litt mer nøytrale ut, men nei, det var disse "legokossene" j\hun ville ha, de satt så godt :-) Ja ja tenkte jeg og betalte. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Skrevet 6. desember 2012 Nå for tiden er det jo kult med briller (i alle fall blant voksne) - så datteren din er heldig med tiden hun er født i :-) Ellers synes jeg mange av de mest moderne brillene ser skikkelig "nerdete" ut - så det er rimelig åpent for mange forskjellige typer for tiden, tror jeg. Hei! Noe falt ut? Dette skulle være med, var av merket. Ray band. Det er dyre briller, slike som man kjøper for solbriller, men akkurat de måtte hun altså like. Jeg måtte bare betale. Hun tenker ikke merker, men de var sorte, tykke og det jeg vil mene ser nokså nerdete ut, men de er solide vil jeg mener. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Ja de min datter valgte var av merket Jeg spurte hun om hun ikke kunne ta slike uten innramming, ser litt mer nøytrale ut, men nei, det var disse "legokossene" j\hun ville ha, de satt så godt :-) Ja ja tenkte jeg og betalte. Hehe - det ser ut som din datter hadde teft for hva som er kult og ikke :-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Noe falt ut? Dette skulle være med, var av merket. Ray band. Det er dyre briller, slike som man kjøper for solbriller, men akkurat de måtte hun altså like. Jeg måtte bare betale. Hun tenker ikke merker, men de var sorte, tykke og det jeg vil mene ser nokså nerdete ut, men de er solide vil jeg mener. Jeg synes ofte det som er aller mest moderne kan se veldig klumsete eller nerdete eller umoderne ut - i mine gamle øyne. Ting som var kjempeteit da jeg var ung (f.eks. sånne briller) er nå moderne. Din datter vet tydeligvis hva som er in - og hva hun vil ha. :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Skrevet 6. desember 2012 Enig i at hun har valgt noen litt spesielle briller, men synes ikke hun ser "unormal" ut av den grunn. Når det gjelder det å unngå noe særlig blikk-kontakt, så kan det nok være at noen legger merke til det - men mange legger ikke så godt merke til det heller - og det finnes flere grunner enn asperger til at man unngår blikk-kontakt. Hei! Kanskje neste gang min datter skal ha briller så kan du være med? Jeg sa til henne at hun burde velge noen enklere, litt mer nøytrale, men nei, det var akkurat disse hun skulle ha, siden de er Ray Band er de dyre, men det har jo ikke hun tanker for. Hennes lærer skrev til meg i dag noe om at brillene var jo så fine, men siden det stod i hermetegn følte jeg hun syns de var nokså ekstreme. Men de var fra barnebrillene, bare at Ray Band hadde mange slike veldig tykke innfatninger. De ser jo ut som brillene som pikene i Mathilda har, den Roald Dahl filmen 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Skrevet 6. desember 2012 Jeg synes ofte det som er aller mest moderne kan se veldig klumsete eller nerdete eller umoderne ut - i mine gamle øyne. Ting som var kjempeteit da jeg var ung (f.eks. sånne briller) er nå moderne. Din datter vet tydeligvis hva som er in - og hva hun vil ha. :-) Hei! :-) Det er nok et godt tegn:-) Ja på at hun er tidsriktig, det er jo ikke det viktiogste i livet, men jeg tror det kommer godt med, å vite/ha litt følelse for hva som er tidsriktig. I Australia har Tony Attwood egne kurs for mennesker med asperger, kurs som går på å velge riktig, det kan synes rart, selv syns jeg det er fornuftig, ikke vits å skille seg ut hvis det man skiller seg ut i er så enkelt å justere og like enkelt som 2 + 2 Man vil jo helst bli husket for sin kunnskap ikke for feil oppbrett på biksekanten 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. desember 2012 Forfatter Skrevet 6. desember 2012 Hehe - det ser ut som din datter hadde teft for hva som er kult og ikke :-) Hei! Det tar jeg som at hun er en oppegående pike med asperger :-) Det er bra:-) Mine døtre har altså så mye bedre begreper om moter enn meg, jeg er veldig stolt av dette, de kler seg ikke med tepper slik jeg gjorde... Jeg tror hvis jeg er skoleeksemplet, så er mine døtre mer opp mot normalen, jeg er så glad for det, det betyr at genene styrer i riktig retning. Det er mest fornuftig å vite hva som er gunstig, for de skal jo etter hvert velge den påfuglen de skal ha barn med og han bør vel ha mest i hodet og minst i fjærene, (håper du skjønner) 0 Siter
motorPrøysen Skrevet 6. desember 2012 Skrevet 6. desember 2012 Hei! Kanskje neste gang min datter skal ha briller så kan du være med? Jeg sa til henne at hun burde velge noen enklere, litt mer nøytrale, men nei, det var akkurat disse hun skulle ha, siden de er Ray Band er de dyre, men det har jo ikke hun tanker for. Hennes lærer skrev til meg i dag noe om at brillene var jo så fine, men siden det stod i hermetegn følte jeg hun syns de var nokså ekstreme. Men de var fra barnebrillene, bare at Ray Band hadde mange slike veldig tykke innfatninger. De ser jo ut som brillene som pikene i Mathilda har, den Roald Dahl filmen Når det gjelder akkurat det med briller: En type briller med markant ramme, som gjerne ser litt seksti- femtitalls ut, har jo vært populært i noen år. Man kan godt si at brillene er nerdete, men nettopp det gjør dem også hippe, og dermed er de ikke virkelig nerdete. Nerd har også blitt et mer positivt lada ord de siste årene. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.