Gå til innhold

Skåldesperre i dusjen

Anbefalte innlegg

Jeg er i en prosess med å bytte ut armaturer på badet fra togreps til ettgreps. Og jeg vil unngå så langt som mulig å tabbe meg ut...

Jeg har ingen barn, jeg vil at det skal være enkelt og rimelig og brukervennlig og færrest mulig deler som kan gå i stykker. Jeg har ikke noen tro på vannsparing i dusjen (det tar bare lenger tid å få vasket seg, og man fryser i hjel i mellomtiden), jeg har erfaring med at ønsket temperatur er akkurat litt over det barnesikringen er stilt inn på, og dusjer har en tendens til å raskt få to innstillinger - for varmt og for kaldt. Jeg mener at varmtvann skal være varmt, både for praktiske og for sanitære hensyn. Armaturet må være temperaturstyrt så det takler trykkfall.

Har noen noen gode argumenter for at jeg likevel bør velge barnesikring?

Og vannsparing?

Tips om gode produkter til god pris?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386452-sk%C3%A5ldesperre-i-dusjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg. Vann'sparing' er noe herk som bare er vannbesparende om man ikke slår av vannet mens man såper seg inn.

Barnesikring kan gi for lav ønsket makstemperatur.

Vi har barnesikring på en vask i huset. Der kunne vi velge maks temperatur. Rett og slett en sperre som gjør at vi ikke får stilt hendelen så langt til venstre.

Ellers har vi varmtvannstanke på maks. Det gir større kapasitet og mulighet til å få skikkelig varmt vann uten å bruke vannkoker. (Ikke til å drikke selvfølgelig.)

De flese nye dusjarmaturer har en sperreknapp man må trykke inn for å få det enda varmere. Min erfaring er at dette funker greit på nye armaturer og at man får en greid gradvis økning av temperaturen, samt en jevn blanding av vann. (Ikke kaldt-varm-kaldt-varm...)

Om du ikke ønsker barnesikring, burde et nytt armatur med grei kvalitet funke fint.

mvh

Jeg har ny armatur (3 år gammel) med barnesikring og det er absolutt null problemer å stille inn på den temperaturen jeg vil ha. Kjæresten har en eldre (12-14 år?) armatur med barnesikring og heller ikke på den er det noe som helst problem å få ønsket temperatur. Saken er jo den at temperaturen og vannstyrken ikke er på samme "hendel" / "vrider", men på to adskilte.

Jeg hadde overhodet ikke installert en armatur uten barnesikring! Får du kjøpt det i dag egentlig? Nå tenker jeg på dusjarmatur, ikke kjøkken.

Jeg har ny armatur (3 år gammel) med barnesikring og det er absolutt null problemer å stille inn på den temperaturen jeg vil ha. Kjæresten har en eldre (12-14 år?) armatur med barnesikring og heller ikke på den er det noe som helst problem å få ønsket temperatur. Saken er jo den at temperaturen og vannstyrken ikke er på samme "hendel" / "vrider", men på to adskilte.

Jeg hadde overhodet ikke installert en armatur uten barnesikring! Får du kjøpt det i dag egentlig? Nå tenker jeg på dusjarmatur, ikke kjøkken.

Det er to typer 'barnesikring'. Den ene er en fast innstilling av makstemperatur som man må åpne armaturet for å endre. Det andre er den lille rød knappen man må trykke inn for å få det varmere.

mvh

Det er to typer 'barnesikring'. Den ene er en fast innstilling av makstemperatur som man må åpne armaturet for å endre. Det andre er den lille rød knappen man må trykke inn for å få det varmere.

mvh

''Det andre er den lille rød knappen man må trykke inn for å få det varmere.''

Og den fins vel på alle nye badekars-/dusjarmaturer i dag? Da jeg flyttet i 2003 var det på badekaret en gammel armatur, delt i varmt og kaldt vann (to "vridere") og i tillegg var spesielt varmtvannsvrideren steinhard å få skrudd til igjen. Jeg skiftet ut den armaturen så fort som mulig, den var jo livsfarlig for ungene!

Jeg mener at vannsparing har noe for seg, vi har sparedusj og jeg merker ikke noen forskjell utover at det blir mindre dugg på speilet på badet etter dusjing.

Jeg tror alle dusjarmaturer i dag har en skåldesperre, slik at du må trykke inn en knapp for å få enda varmere vann. Jeg ser ikke på det som et problem. De aller fleste armaturer har vel også trykkregulering, men når du er alene i husstanden er det vel ikke strengt nødvendig? Problemet oppstår jo hovedsaklig når andre i huset bruker vann.

Annonse

Jeg mener at vannsparing har noe for seg, vi har sparedusj og jeg merker ikke noen forskjell utover at det blir mindre dugg på speilet på badet etter dusjing.

Jeg tror alle dusjarmaturer i dag har en skåldesperre, slik at du må trykke inn en knapp for å få enda varmere vann. Jeg ser ikke på det som et problem. De aller fleste armaturer har vel også trykkregulering, men når du er alene i husstanden er det vel ikke strengt nødvendig? Problemet oppstår jo hovedsaklig når andre i huset bruker vann.

Ja, jeg tror jeg muligens ikke kommer unna barnesikring. Ang trykkregulering, så er det med tanke på samtidig bruk av vaske/oppvaskmaskin.

Ja, jeg tror jeg muligens ikke kommer unna barnesikring. Ang trykkregulering, så er det med tanke på samtidig bruk av vaske/oppvaskmaskin.

''Ang trykkregulering, så er det med tanke på samtidig bruk av vaske/oppvaskmaskin.''

Jeg merker ingen forskjell på min armatur når vaskemaskina eller oppvaskmaskina tapper. Men det merkes hos kjæresten for å si det sånn...

''Det andre er den lille rød knappen man må trykke inn for å få det varmere.''

Og den fins vel på alle nye badekars-/dusjarmaturer i dag? Da jeg flyttet i 2003 var det på badekaret en gammel armatur, delt i varmt og kaldt vann (to "vridere") og i tillegg var spesielt varmtvannsvrideren steinhard å få skrudd til igjen. Jeg skiftet ut den armaturen så fort som mulig, den var jo livsfarlig for ungene!

''Og den fins vel på alle nye badekars-/dusjarmaturer i dag?''

Tror man må lete både vel og lenge for å finne uten på nye armatur. Ville i hvert fall ikke kjøpt uten 'rød knapp'. Men den andre typen temperatursperre er jeg enig med TS at er noe herk.

mvh

Jeg får problemer med å få sjampoen ut av håret om det er vannsparing på dusjen. Alt tar lengre tid.

Tror det har vært gjort noen tester med reelt vannforbruk med og uten vannsparer som har vist liten forskjell. Men dette forutsetter at man slår av vannet når man såper seg inn og ikke tapper ubrukt vann rett i sluken.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...