Gå til innhold

Asberger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig en psykisk lidelse?

Tenker på det som en væremåte. Det er jo ikke noe en kan medisinere bort, men noe en må leve med. En kan helt klart gjøre fremskritt, en kan jobbe med seg selv på lik linje med andre. Men det finnes særpreg, handler vel og om aksept?

Fordommer finnes det i alle sammenhenger, tror det bygger på for lite kunnskap.

Skrevet

Hei!

Min psykiater har svart meget bestemt på dette, hun har sagt "nei asperger syndrom er ingen psykisk lidelse". Hun mener det er en annerledeshet, og som du skriver nevnte hun at det er medfødt og ikke fins medisiner.

NHD her inne, mener det er en psykisk lidelse, jeg forstår ikke helt forklaringen hans på det.

Selv mener jeg man er disponert for psykisk lidelse fordi man er lyd og lys-sensitiv, noe som fører til stress sensitivitet osv...

Med tidlig diagnostisering og hjelp tror jeg dette kan forebygges.

Jeg tror derfor jeg kanskje er mest enig med min psykiater som mener at asperger syndrom ikke er en psykisk lidelse. Simon Baron Cohen og Tony Attwood og Gildberg , verdends fremste eksperter på autisme mener også at det ikke er en psykisk lidelse.

:-)

For min del er det "en annerledes måte å være i verden på", med forklaringer og litt hjelp til å forstå hvor vanskene oppstår kan man lære seg systemene og fungere/manøvrere greit blant alt det rare som mennesker sier, gjør og mener.

Skrevet

Hei!

Min psykiater har svart meget bestemt på dette, hun har sagt "nei asperger syndrom er ingen psykisk lidelse". Hun mener det er en annerledeshet, og som du skriver nevnte hun at det er medfødt og ikke fins medisiner.

NHD her inne, mener det er en psykisk lidelse, jeg forstår ikke helt forklaringen hans på det.

Selv mener jeg man er disponert for psykisk lidelse fordi man er lyd og lys-sensitiv, noe som fører til stress sensitivitet osv...

Jeg tror derfor jeg kanskje er mest enig med min psykiater som mener at asperger syndrom ikke er en psykisk lidelse. Simon Baron Cohen og Tony Attwood og Gildberg , verdends fremste eksperter på autisme mener også at det ikke er en psykisk lidelse.

For min del er det "en annerledes måte å være i verden på", med forklaringer og litt hjelp til å forstå hvor vanskene oppstår kan man lære seg systemene og fungere/manøvrere greit blant alt det rare som mennesker sier, gjør og mener.

Tusen takk, veldig godt forklart :-)

Jeg velger å tro på deg og din psykiaters versjon.

Gjest sommervinden
Skrevet

Hei!

Jeg ser ikke på asperger som en psykisk lidelse.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det er en psykisk lidelse.

I begge de brukte diagnosesystemer er det klassifisert under psykiske lidelser.

Skrevet

Ja, det er en psykisk lidelse.

I begge de brukte diagnosesystemer er det klassifisert under psykiske lidelser.

Er da asperger noe man ikke er født med, men noe man får, og som man så kan bli frisk fra? Det trodde jeg ikke

Skrevet

Er da asperger noe man ikke er født med, men noe man får, og som man så kan bli frisk fra? Det trodde jeg ikke

Ja, det er noe en blir født med. Nei, en blir ikke helt frisk fra det. Tross dette er det fortsatt en psykisk lidelse/sykdom.

Skrevet

Menneskelig kategorisering er konstruert i tidvis uvesentlig. Det er akkurat likt å ha Asbergers syndrom om det blir kategorisert som lidelse eller annerledeshet. Kategoriseringen forandrer faktisk absolutt ingenting! Vi har alle våre muligheter og begrensninger i livet - gjør det beste utav det!

Skrevet

Tusen takk, veldig godt forklart :-)

Jeg velger å tro på deg og din psykiaters versjon.

Ikke så dumt det.

Skrevet

Hei!

Ja ofte blir en AS person henvist til psykiatrien for de sliter med tilleggsvankser, som depresjon, angst, osv. Da blir det jo et psykisk problem, og ikke AS som sådan. I utgangspunktet trenger ikke en AS person ha noen form for psykiske lidelser, dette er ikke med i noen kriterier for AS. Men folk oppfatter dessverre mye det ytre, og derfor er det lett å si at slik er det å ha AS, men slik trenger det ikke å være. Har selv lang erfaring på dette feltet, og jeg trodde nå at de fleste innenfor psykiatrien var blitt mer oppdatert på dette, men det er fortsatt et stykke igjen, tydligvis

Skrevet

Ja ofte blir en AS person henvist til psykiatrien for de sliter med tilleggsvankser, som depresjon, angst, osv. Da blir det jo et psykisk problem, og ikke AS som sådan. I utgangspunktet trenger ikke en AS person ha noen form for psykiske lidelser, dette er ikke med i noen kriterier for AS. Men folk oppfatter dessverre mye det ytre, og derfor er det lett å si at slik er det å ha AS, men slik trenger det ikke å være. Har selv lang erfaring på dette feltet, og jeg trodde nå at de fleste innenfor psykiatrien var blitt mer oppdatert på dette, men det er fortsatt et stykke igjen, tydligvis

Hei!

Ja men de fleste jeg kjenner på autismeenheten, og habiliteringen psykiatere og psykologer, mener som min egen psykiater har AS ikke er noen psykisk lidelse.

Jeg lurer på om NHD mener dette fordi han ikke eksplisitt jobber med autister :-) slik feks min psykiater og flere andre gjør.

Nå i dag som jeg har laget med så mange systemer som kunne rukket kanskje til et bokverk så smiler jeg noen ganger når jeg ser det og tenker sånn "tenk at det er så enkelt menneske-systemt, at jeg ikke fikk oppskriftene litt før". Ja for det dreier seg mye om å bare vite regler og ikke minste som Bella Dotte forklarte for meg, det er det blitt et hefte ut av, hun sa "når du ikke stiller oppfølgingsspørsmål når jeg sier jeg har vært i bursdag så kan det bli oppfattet som at du ikke er interessert".

Da satte mange ulike koblingssystemer ihjerne i gang og jeg forstod "Aha et nytt system og huske/pugge/bruke" jeg passer nå på å tenke når jeg møter mennesker "husk å stille oppfølgingsspørsmål, slik skjønner de at man er interessert i hva de gjør".

Er det ikke enkelt? :-)

Det krever ikke den store IQ, man bare pugger og husker visse systemer og trener seg så på dem en stund.

Derfor har det vært mer nyttig for meg her inne, med mennesker jeg har fått bryne meg på, altså der flertallet tenker helt normalt og ikke er autister som sliter med nøyaktig det samme og mer forstår meg. På jobb vil jeg være den ene, da må jeg innrette meg etter spillereglene i samfunnet. :-)

Skrevet

Hei!

''Min psykiater har svart meget bestemt på dette, hun har sagt "nei asperger syndrom er ingen psykisk lidelse". Hun mener det er en annerledeshet, og som du skriver nevnte hun at det er medfødt og ikke fins medisiner.

NHD her inne, mener det er en psykisk lidelse, jeg forstår ikke helt forklaringen hans på det.''

S: Nå er det flere psykiatere som deler min mening om dette. Blant disse er både den gruppen som er ansvarlig for ICD-10 og den gruppen som er ansvarlig for DSM-IV.

Gjest grublendeikveld
Skrevet

''Min psykiater har svart meget bestemt på dette, hun har sagt "nei asperger syndrom er ingen psykisk lidelse". Hun mener det er en annerledeshet, og som du skriver nevnte hun at det er medfødt og ikke fins medisiner.

NHD her inne, mener det er en psykisk lidelse, jeg forstår ikke helt forklaringen hans på det.''

S: Nå er det flere psykiatere som deler min mening om dette. Blant disse er både den gruppen som er ansvarlig for ICD-10 og den gruppen som er ansvarlig for DSM-IV.

har en datter på 16 år med asberger, og vil så absolutt skrive under på at det er en psykisk lidelse. hun selv vil nok ikke innse det. men vi andre ser det.

Skrevet

Hei!

Jeg forstår hvordan det er gruppert, men kanskje er de som mere jobber direkte med oss, også er til å lytte til.

Jeg vet jo at asperger og autisme står i DSM IV og jeg vet man således med rette kaller det en psykisk lidelse, jeg har likevel ikke enda hørt en eneste som jobber direkte med mennesker med asperger syndrom/autisme som oppfatter det som en psykisk lidelse. Det må jo da være en grunn til det?

Jeg tror nok du som overlege på Levanger sykehus (tror det var det) ikke er den som daglig møter mennesker med asperger syndrom?. Da min psykiater jobbet på Dikemark hadde hun heller ikke noen god erfaring med denne pasientgruppe(kanskje derfor hun så fort oppdaget asperger i meg?).Det fikk hun først på voksenhabiliteringen (tror jeg) Det jeg mener er bare at de få pasientene du kanskje har møtt med asperger syndrom som da sikkert har psykisk lidelse i tillegg ikke behøver være typiske for gruppen.

Mine barn som har dette er velfungerende og skoleflinke, det som de strever med er eks lyder, noe de får skjerming for og som således hjelper, de har sine gode venner og sin glede av studier, men at de som meg er mer sårbare for å utvikle psykisk lidelse mener jeg. Jeg mener også at jeg hvis jeg ikke hadde fått hjelp så "tidlig" fått time og så raskt den diagnosen, så ville det nok blitt vanskeligere for meg, men med den fikk jeg en mulighet til å skjønne hvorfor jeg må ha mennesker inn som en teori.

Når jeg får dette syns jeg ting går greit. Jeg er dessuten godt gift :-), har barn, har jobbet ,, studerer nå, og håper å komme i jobb (skal skrive til deg da fra jobben min :-), samt er lykkelig det meste av tiden, mye pga av at jeg har det så godt (mann, barn, interesser, psykiater m.m)

Jeg skulle egentlig ønske du skjønte hva jeg prøver å skrive, jeg forstår hvor diagnosen er klassifisert, det vet jo min psykiater også, men skulle ønske du prøvde å forstå hvorfor så mange andre mener noe annet. Tenker du aldri noen gang på det?

Har du mye erfaring med asperger mennesker? (da mener jeg vi som er gift, studerer/jobber på universitet, har barn) ikke de som legges inne pga av depresjon, psykose el.l.

Da jeg kom til et slikt sykehus for to-tre timer ca, fikk jeg beskjed om at jeg ikke passer inn, jeg gjør alt for godt rede for min situasjon og mine vansker, også der sa psykiateren at asperger syndrom er ingen psykisk lidelse, jeg sa da "men jeg får det snart " likevel, burde jeg reise hjem, så da gjorde jeg jo det,/min mann hentet meg, og jeg forstod da at når jeg blir overbelastet må min egen plan bære meg gjennom, det har virket , men så er jeg så heldig da å være gift med en mann som "snakker mitt språk" og ikke minst har en psykiater som syns jeg tenker fornuftige tanker det meste av tiden.

Skulle bare ønske du kunne prøve å forstå, ikke være enig, men forstå, hvorfor andre tenker annerledes, og da de som jobber mer direkte med oss?

Skrevet

Hei!

Jeg håper du forstår at jeg selv ikke føler meg syk (nå har jeg jo oppskriftene) og min mann ser på meg kun som annerledes på en positiv måte (han kaller meg hans prinsesse, det virker nok rart for deg, men han gjør det, jeg tror det er fordi han syns jeg er søt, det er en intern ting), og min psykiater liker med så godt at hun har skrevet en mail til meg der det står, jeg bruker ingen medisiner og jeg ble født sånn, jeg kommer godt overens med mennesker, nå som de har sluttet å klappe meg på hodet er det enda bedre, nå skal jeg innrømme at mennesker er 99 % så snille mot meg at hvis du så mailen min og ser hva de skriver så er jeg heldig(noen i livet er mer heldig enn andre, det er ikke alltid rettferdig, men sånn er det), forklaringen til min psykiater på all vennligheten er dette "man får lett omsorgsfølelse for mennesker med asperger syndrom", jeg vet ikke helt hvorfor det, men sånn er det sa min psykiater. (det viste hun også)

Jeg mener bare at å ha en psykisk lidelse ikke kan være så lett?

Det kunne vært vanskelig, hvis jeg fortsatt måtte skrive logg over hva andre sier og hva jeg så kan si neste gang, men det slapp jeg gjøre etter at min psykiater og den andre 100 % er sikker på at jeg bare har asperger syndrom. Forunderlig er det, jeg ser det ikke så godt selv, men jeg godtar at det er sånn, for jeg ser jo at det passer symptomene i bøkene.

Er det så enkelt å ha en psykisk lidelse mener du?

Det må i såfall være down syndrom for de ser lykkelige ut, forskjellen er bare at de prater for mye og jeg skjønner jo ikke hva de snakker om! Jeg så de på Nydalen og jeg holdt meg da diskre for ørene, til jeg fikk satt inn ørepropper med filter 17, jeg tenkte "her kommer bråket".

Skrevet

har en datter på 16 år med asberger, og vil så absolutt skrive under på at det er en psykisk lidelse. hun selv vil nok ikke innse det. men vi andre ser det.

16 år ? Dette argumentet virker nokså skremmende på meg, Beklager.

Skrevet

16 år ? Dette argumentet virker nokså skremmende på meg, Beklager.

Men på en annen side så kjenner jeg ikke din datter, Men i tilfelle så er det forskjell på en psykisk lidelse og ha et psykisk problem.

Jeg tror at en først og fremst skal lytte til den som forteller hvordan de føler det og har det, og trekke forhastede konklusjoner Jeg har sett skremmende eksempler på hvordan folk er blitt holdt nede, også eldre mennesker, nettopp fordi de har betraktet dem som en psykiatrisk pasient.

Ikke misforstå meg, jeg tror dere gir deres datter mye omsorg og støtte, Men det kan være vanskelig å se seg selv, og enda verre andre om en kan si at en har en psykisk lidelse.

hun er så ung, og kanskje og i en svært vanskelig alder for en med AS, Hvordan klarer hun seg ellers da ?

Ønsker dere bare lykke til med henne og den kommunikasjon dere har med henne, det er selvfølgelig ikke enkelt.

• 5 uker senere...
Skrevet

Jeg har fått en "uttalelse" fra min psykolog om dette nå, og han

''forstår *ikke* Asperger som en psykisk lidelse, men en funksjonsnedsettelse, ikke en sykdom, men et sosialt handikap. Det er stor komorbiditet mellom AS og en rekke psykiske lidelser - og i mange tilfeller kan det være vanskelig å skille mellom AS og feks schizoid personlighetsforstyrrelse. Og disse tingene tilsammen er vel medvirkende til at AS som oftest havner i "psykisk lidelse"-sekken. ''

Han

''mener det er mye mer hensiktmessig å se på AS som en autismespekterforstyrrelse, der det er særlig ferdigheter ift tolkning av og valg av adkevate handlingsstrategier i mellommenneskelig samspill som er utfordringen.''

Så det!

(Og jeg er helt enig i det han skriver!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...