Gå til innhold

Ringe når man søker jobb.

Anbefalte innlegg

Gjest når det er sagt

Alle sier at man skal ringe, ringe, ringe.

Jeg har akkuratt begynt å søke uoppfordret, og merker det med å skulle ringe bedriften først for å høre litt om dem osv. er veldig vanskelig for meg. Men nå har jeg gjort det en gang, og forhåpentligvis brutt den barrieren litt. Jeg synes imidlertid at hun jeg snakket med virket sur og uinteresseret, så jeg sender ikke en søknad. Da snakker vi altså småirritert fra første setning.

Er det virkelig alltid en fordel å ringe for å forhøre seg? Jeg føler nok litt at jeg forstyrrer deres travle hverdag, og jeg er redd for at de skal bli irriterte slik som jeg kunne merke at hun jeg ringte til, var.

Kan godt være jeg støter på noen positive "ringeerfaringer" på min vei også, men når det å ringe er så vanskelig for meg, hadde det betydd mye med en hyggelig tone i andre enden, samtidig forstår jeg at de er travle, og får mange uoppfordrede søknader.

Er det at det er godt å ringe, en myte? Eller er det virkelig slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386463-ringe-n%C3%A5r-man-s%C3%B8ker-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, vet av egen erfaring at man ikke får jobb uten å søke i alle fall LOL :-)

Men spøk til side. Jeg har alltid vært sjenert og kvidd meg til slikt, og jeg har også tenkt at jeg kanskje forstyrret de i jobben sin, men på den annen side så får de jo mer et inntrykk av deg enn bare ved å lese en søknad. Bare pass på å ikke hale ut tiden,

og hvis du hører de har det travelt, så kan du jo si at hvis det ikke passer, så kan du godt ringe en annen dag... men du må reklamere for deg, slik at de får lyst til å vite hvem du er.

Tjah jeg er faktisk litt usikker jeg, man sier jo at man bør ringe men....

Noe annet du kan gjøre, er faktisk å ta med deg søknaden og cv'n din (og evnt attester)

og møte opp personlig, da får de se hvem du er. Om de ikke har tid til å prate så har de i alle fall sett deg og ser at du er en person som kan ta intiativ.

(og gjerrig som ikke vil spandere porto hahaha)

Hei, jeg vil gjerne snakke med daglig leder om han er til stede?

Hvis han ikke er det, så kan du si at du var veldig interessert i den og den jobben,

og lurte på et par ting, men tenkte det var like greit å bare stikke innom med søknaden siden du tilfeldigvis var i området.... så fikk du samtidig se litt mer hvordan det så ut på arbeidsplassen.

Gjest når det er sagt

Vel, vet av egen erfaring at man ikke får jobb uten å søke i alle fall LOL :-)

Men spøk til side. Jeg har alltid vært sjenert og kvidd meg til slikt, og jeg har også tenkt at jeg kanskje forstyrret de i jobben sin, men på den annen side så får de jo mer et inntrykk av deg enn bare ved å lese en søknad. Bare pass på å ikke hale ut tiden,

og hvis du hører de har det travelt, så kan du jo si at hvis det ikke passer, så kan du godt ringe en annen dag... men du må reklamere for deg, slik at de får lyst til å vite hvem du er.

Tjah jeg er faktisk litt usikker jeg, man sier jo at man bør ringe men....

Noe annet du kan gjøre, er faktisk å ta med deg søknaden og cv'n din (og evnt attester)

og møte opp personlig, da får de se hvem du er. Om de ikke har tid til å prate så har de i alle fall sett deg og ser at du er en person som kan ta intiativ.

(og gjerrig som ikke vil spandere porto hahaha)

Hei, jeg vil gjerne snakke med daglig leder om han er til stede?

Hvis han ikke er det, så kan du si at du var veldig interessert i den og den jobben,

og lurte på et par ting, men tenkte det var like greit å bare stikke innom med søknaden siden du tilfeldigvis var i området.... så fikk du samtidig se litt mer hvordan det så ut på arbeidsplassen.

Ja, man bør kanskje bare avslutte samtalen med det samme man merker at vedkommende er litt irritert eller unnvikende selv om han/hun sier ja til å snakke (for jeg spurte om hun hadde tid).

Det er en god ide` å droppe forbi med søknaden, men ville du gjort det uten å ringe først? Eller ville du ringt å spurt om du ikke bare kunne komme forbi med den en dag (vist de var interesserte da ;)

Jeg er nok alt for redd for å være påtrengende, i tillegg så er det kanskje så mange som ringer at de blir lei og ikke kan huske hvem som har ringt uansett?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...