Gå til innhold

Hvorfor bør jeg/bør jeg ikke bli veganer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror det er ganske så arbeidsomt å være veganer.

Ikke kan du spise kjøtt, fugl, egg, meieriprodukter eller honning eller annen mat av animalsk opprinnelse (hvordan er det med fisk og skalldyr tro?).

De mest ekstreme bruker heller ikke produkter av lær, pels, skinn, ull, silke osv. så langt det er mulig.

Hadde ikke vært noe for meg, jeg er alt for glad i kjøttmat og om vinteren er jeg avhengig av ull og skinn for å holde varmen.

Jeg tror det er ganske så arbeidsomt å være veganer.

Ikke kan du spise kjøtt, fugl, egg, meieriprodukter eller honning eller annen mat av animalsk opprinnelse (hvordan er det med fisk og skalldyr tro?).

De mest ekstreme bruker heller ikke produkter av lær, pels, skinn, ull, silke osv. så langt det er mulig.

Hadde ikke vært noe for meg, jeg er alt for glad i kjøttmat og om vinteren er jeg avhengig av ull og skinn for å holde varmen.

...man må nok også være påpasselig med å få alle vitaminer og mineraler. Høres slitsomt ut, ja. Og alle anledninger ute hvor man blir servert mat og ikke kan spise noe av det...

Å være veganer krever at du har god greie på ernæring dersomd du skal unngå underernæring. Særlig vitamin B12 kan bli et problem. I tillegg er kostholdet såpass smalt, at det er vanskelig å finne mat du kan spise dersom du ikke oppholder deg hjemme hos deg selv.

Dersom du ønsker en eller annen mer omfattende kostholdsomlegging i vegetabilsk retning, så er det mye enklere å leve som vegetarianer (f.eks. lakto-vegetabilsk) enn veganer.

Annonse

Gjest godyyyyyyyy

Fordi det er dyrt og du må planlegge masse.... det er lett å få mangelsykdommer om du ikke har et bevisst forhold til hva du får i deg. Menneskene har levd på et variert kosthold basert på kjøtt, fisk, grønnsaker, bær, frukt og kornvarer over generasjonen og kroppen har tilpasset seg å få i seg de næringsstoffene den trenger fra disse varierte matsortene. Proteiner f.eks. det er det lite av i grønnsaker, så da må du spise en god del bønner og linser av ulike slag for å sikre deg godt opptak.

Jeg ville heller anbefalt at du f.eks. spiste fisk, melkeprodukter og egg om du skal bli en slags veganer eller vegetarianer, jeg vet ikke helt forskjellen på de der, er jo ulike sorter,

men skal du sikre at du få ri deg alt du trenger, er nok et slikt kosthold det sunneste.

Fisk er sunt året rundt :) Kjenner en dame som er veggis, hun merker hun i perioder har vært ekstremt slapp, og det er når hun har slurvet og ikke vært flink til å få i seg bønner og linser... de må visst spise veldig mye av det og for å få i seg nok.

Gjest Ikke usunt

Ikke, fordi det er utrolig usosialt og vanskelig, samt ekstremt usunt. Å gå inn for et slikt kosthold er å skaffe seg et gedigent problem i hverdagen.

Ekstremt usunt kan det vel ikke være? Levde som veganer i flere år og har aldri vært så frisk og opplagt i hele mitt liv:-) Det samme med "veganvennene mine".

Ekstremt usunt kan det vel ikke være? Levde som veganer i flere år og har aldri vært så frisk og opplagt i hele mitt liv:-) Det samme med "veganvennene mine".

''Ekstremt usunt kan det vel ikke være? Levde som veganer i flere år og har aldri vært så frisk og opplagt i hele mitt liv:-) ''

Det er ikke uvanlig å utvikle mangeltilstander dersom man er ren veganer. Siden man ikke spiser verken kjøtt, fisk, egg eller melkeprodukter, så kreves det en god del kunnskap for å få i seg tilstrekkelig med fullverdige proteiner og enkelte vitaminer. Særlig er B12 mangel ikke uvanlig.

Derimot er det svært ukomplisert ernæringsmessig å kun kutte ut kjøtt og evt. fisk fra kostholdet.

Annonse

Kanskje ikke ekstremt usunt, bare usunt. Det er ikke bra å kutte ut så mange næringskilder på en gang. Men nå vet vi ikke om ts allerede er vegetarianer eller ikke, og hva slags kosthold vedkommende har fra før. Jeg tror generelt (og har sett) at å bli veganer er litt usunt helsemessig, ganske usunt psykisk (min oppfatning), og ekstremt usunt sosialt.

Du bør ikke bli veganer, fordi du skal være temmelig overbevist om at det er det rette for akkurat deg før du begynner med et slikt omfattende ekspriment. Og da hadde du ikke spurt her. For at det skal funke, må du nok være ekstremt ernæringsbevisst. Er du vegetarianer i dag, vet du vel nok til å gjøre deg opp en mening selv. Er du ikke, ville jeg begynt med vanlig vegetarisme en lang stund først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...