Gå til innhold

En gang utbrent - alltid utbrent?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det vil i hvert fall kreve mye. Kanskje en livsstilsendring. Min erfaring med mennesker som er utbrente, er at de bør velge en mindre stressende jobb. De bør også være sykemeldte lenge nok til at de har kommet skikkelig ovenpå igjen. Trening og behandling, gjerne kursing i stressmestring, er viktig.

Jeg tror at mange utbrente lenge har slitt med underliggende problemer som f.eks. negativt tankefokus ift. stressituasjoner etc. For den gruppen tenker jeg det vil være viktig å lære seg å mestre livet på en ny måte, og at samtale med psykolog e.l. kanskje vil være nyttig.

Annonse

Jeg har aldri hatt diagnose utbrent, men var totalt utslitt pga stress for noen år siden. Jeg ble sykemeldt en tid. Kom tilbake til jobb, og har siden da slitt med at at jeg fortere blir sliten/kvalm.

Jeg har lært meg mindfulness, og det hjelper meg håndtere stress samt å hvile i hverdagen (når som helst/hvor som helst). Jeg hviler for eksempel godt mens jeg venter på bussen.

Likevel, jeg tappes mye fortere for energi enn hva jeg gjorde før sykemeldingen.

Ble du slik som følge av utbrentheten - fort sliten i kropp og sinn?

Ja, men jeg tror nok at psyken spiller inn også. Har jeg det tøft, blir jeg verre. Men jeg har ikke denne feberfølelsen og smerter i kroppen lengre, bare utmatthet om jeg tar i for mye.

JEg kan bare tale for meg selv. Det har gått 10 år siden jeg ble sykmeldt. Enda blir jeg kvalm og får influensasymptomer i flere dager av bare litt stress. Men jeg har jo blitt bedre, i starten var jeg sengeliggende, nå står jeg ihvertfall på beina hvis jeg bare passer meg.

Annonse

Gjest ME-diagnose

JEg kan bare tale for meg selv. Det har gått 10 år siden jeg ble sykmeldt. Enda blir jeg kvalm og får influensasymptomer i flere dager av bare litt stress. Men jeg har jo blitt bedre, i starten var jeg sengeliggende, nå står jeg ihvertfall på beina hvis jeg bare passer meg.

Er du sikker på at det er utbrenthet og ikke ME? Jeg bare lurer. Syns ofte de to tingene overlapper når det har gått lang tid.

Er du sikker på at det er utbrenthet og ikke ME? Jeg bare lurer. Syns ofte de to tingene overlapper når det har gått lang tid.

Jeg kan si meg enig i dette, men jeg har jo slitt veldig mye med angst og depresjoner. Nå som jeg bruker wellbutrin mot depresjon er jeg blitt bedre. Trilafon har også gjort at jeg er kvikkere. Det hadde kanskje ikke virket om jeg hadde ME? Vet ikke jeg, er ingen ekspert.

Gjest ME-diagnose

Jeg kan si meg enig i dette, men jeg har jo slitt veldig mye med angst og depresjoner. Nå som jeg bruker wellbutrin mot depresjon er jeg blitt bedre. Trilafon har også gjort at jeg er kvikkere. Det hadde kanskje ikke virket om jeg hadde ME? Vet ikke jeg, er ingen ekspert.

Selv om depresjon ikke er en del av en ME-diagnose, så er det jo ikke noe i veien for at man kan ha begge deler samtidig. Men det gjør jo diagnostiseringen litt vanskeligere.

Selv om depresjon ikke er en del av en ME-diagnose, så er det jo ikke noe i veien for at man kan ha begge deler samtidig. Men det gjør jo diagnostiseringen litt vanskeligere.

Ja, det er sikkert sant. Problemet mitt er at jeg er i storform i flere dager, for så og falle ned i dypet igjen. Jeg har bipolardiagnose. Tror nok denne er riktig. Går det an å ha litt ME ? :-)

Gjest germimate

Ja, det er sikkert sant. Problemet mitt er at jeg er i storform i flere dager, for så og falle ned i dypet igjen. Jeg har bipolardiagnose. Tror nok denne er riktig. Går det an å ha litt ME ? :-)

Det går an å ha "litt" ME :) Jeg kjenner to som har litt og en som har mye.

Gjest ME-diagnose

Det finnes ulike grader av ME og ulike faser.

Mange med ME kan føle seg normal i perioder, og vil da prøve å "ta igjen" alt de har gått glipp av, og leve normalt, for så i neste omgang å ha overskredet kreftene sine og falle sammen igjen i utmattelse. Veldig karakteristisk, før man lærer seg AAA (aktivitetsavpasning), som hjelper en å stabilisere tilstanden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...