Gå til innhold

En gang utbrent - alltid utbrent?

Anbefalte innlegg

Gjest germimate

Det finnes ulike grader av ME og ulike faser.

Mange med ME kan føle seg normal i perioder, og vil da prøve å "ta igjen" alt de har gått glipp av, og leve normalt, for så i neste omgang å ha overskredet kreftene sine og falle sammen igjen i utmattelse. Veldig karakteristisk, før man lærer seg AAA (aktivitetsavpasning), som hjelper en å stabilisere tilstanden.

Det er sånn jeg har det også. De få ganger jeg har overskudd og er opplagt, straffer det seg alltid i etterkant om jeg da gjør noe ekstra.

Jeg har ofte dager jeg må slite meg gjennom arbeidsdagen. Og det som berger meg tror jeg er at jeg ikke gjør så mye før jeg drar på jobb. Jeg har også tenkt mye på om jeg skal anskaffe meg vaskehjelp da den biten er noe jeg ikke får fulgt opp, for da går det utoover jobben igjen.

Men det er aldri diskutert om jeg for min del har denne diagnosen..

Fortsetter under...

Gjest ME-diagnose

Det er sånn jeg har det også. De få ganger jeg har overskudd og er opplagt, straffer det seg alltid i etterkant om jeg da gjør noe ekstra.

Jeg har ofte dager jeg må slite meg gjennom arbeidsdagen. Og det som berger meg tror jeg er at jeg ikke gjør så mye før jeg drar på jobb. Jeg har også tenkt mye på om jeg skal anskaffe meg vaskehjelp da den biten er noe jeg ikke får fulgt opp, for da går det utoover jobben igjen.

Men det er aldri diskutert om jeg for min del har denne diagnosen..

Men jobber du fulltid når du har det sånn da? Høres ut som du kanskje heller burde være halvt sykemeldt og på sikt søke om halv uførepensjon. Hvis det er en kronisk tilstand hos deg, mener jeg.

Er du medlem av kommunal eller fylkeskommunal pensjonskasse kan man også søke uføretrygd på en lavere prosent, feks 20 eller 30, og så jobbe resten. De er mer fleksible og heller ikke like stivbeinte som NAV.

Det finnes ulike grader av ME og ulike faser.

Mange med ME kan føle seg normal i perioder, og vil da prøve å "ta igjen" alt de har gått glipp av, og leve normalt, for så i neste omgang å ha overskredet kreftene sine og falle sammen igjen i utmattelse. Veldig karakteristisk, før man lærer seg AAA (aktivitetsavpasning), som hjelper en å stabilisere tilstanden.

Fysisk minner jo dette veldig mye om hvordan jeg har det. Problemet er at jeg har vært i en alvorlig depresjon ganske lenge i tillegg og er veldig plaget av angst.

Hvem vet kanskje har jeg begge deler. Ellers er det sikkert også veldig mange diagnoser som overlapper hverandre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...