Gå til innhold

Student med store konsentrasjonsproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest abcd1234
Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 23 år som sliter med konsentrasjonsproblemer. Jeg klarte meg fint på videregående og gikk ut med et snitt på 4. Jeg gikk tegning, form og farge og fikk best karakterer i de kreative fagene. Men i de mest teoretiske fagene som f.eks. naturfag sleit jeg en del med å henge med. Jeg klarte rett og slett ikke å lese skolebøkene eller jobbe med skolearbeid og lekser. Da jeg seinere begynte på universitetet fikk jeg store problemer med å henge med. Det var tunge fag med mye pensom - som jeg ikke klarte å lese. Jeg følte at jeg skilte meg ut. De andre klarte jo seg greit, leste til eksamen og besto. Jeg besto bare hjemmeeksamen og fant ut at dette var håpløst og valgte å slutte på studiet. Jeg hadde veldig lyst til å klare denne utdanningen, men forsto at jeg ikke hadde sjans på grunn av at jeg aldri ville klare til å komme meg gjennom pensum. Nå studerer jeg til et mer kreativt yrke hvor utdanningen er lagt opp mer praktisk enn teoretisk. Vi lærer teori gjennom å gjøre ting i praksis. Lite som skal leses og pugges. Jeg har bestått førsteåret, men jeg sliter likevel med konsentrasjonen, å få ting gjort, bare utsetter osv. Jeg studerer noe jeg virkelig interesserer meg for, så det har ikke med interesse å gjøre. Jeg bare klarer ikke å gjøre ting. Igjen føler jeg at jeg skiller meg ut fra de andre i klasse. Ingen andre virker å ha samme problemene som meg. Jeg kommer ikke til å levere eksamen før jul fordi jeg er ikke ferdig med oppgavene som skal leveres. Jeg har utsatt ting og det har til slutt hopet seg opp. Jeg er så redd for at dette skal gå utover fremtiden min (det gjør det jo). Derfor lurer jeg på hva du vil råde meg til å gjøre? Er dette noe jeg kan gå til fastlegen min om? Kan det være en diagnose for dette? Har tatt noen tester jeg fant på nettsiden til legekontoret mitt og jeg får som resultat at jeg sannsynligvis kan ha diagnonsen ADD. Kan du fortelle litt om ADD? Hadde vært deilig å kunne få behandling for det, for jeg har så lyst til å fullføre utdannelsen. Vil legge til at jeg også har problemer med å lese enkle ting som aviser eller blader om ting som interesserer meg. Og kan falle ut hvis noen forteller meg noe.

motorPrøysen
Skrevet

Du kan gå til fastlegen og fortelle at du mistenker at du har ADHD. Behandlingen består i hovedsak av små doser amfetamin. Også mennesker som ikke har ADHD vil merke bedra årvåkenhet og konsentrasjon med disse dosene.

I alle tilfeller har du også problemer prokrastinering — å få gjort ting og å komme i gang. Et triks for å komme i gang er å jobbe i korte perioder. F.eks. kan du sette en alarmklokke på ti minutter og si til deg selv at du bare trenger å jobbe i denne perioden, etterpå kan du gjøre noe du har lyst til, før du igjen tar en økt, osv.

Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Skolearbeidet ble alltid hengende som mørke skyer over hodet, og av og til føltes skolehverdagen så uoverkommelig at jeg nesten ble suicidal. Men tro meg: de aller fleste studenter sliter med dette. Og for min egen del merker jeg dessverre godt at konsentrasjonsevnen har blitt MYE dårligere nå enn før - og det tror jeg er på grunn av smarttelefoner og kaotisk hverdag med konstante impulser. Å konsentrere seg er noe man kan trene på! Jeg har hatt flaks og blitt født med en klisterhjerne og en skoleflinkhet som har gjort at jeg har klart meg bra likevel. Det er en urettferdighet som tilfeldigvis slo min vei.

Dette er triks jeg bruker for å få til å konsentrere meg:

- temperatur! Det må være kaldt/kjølig når jeg studerer. Hvis ikke sovner jeg.

- klær: boxershorts og t-skjorte er perfekt studieantrekk (men ikke i en lesesal.. )

- mat: jeg må kutte alt godteri og helst være litt sulten hele tida. Blir jeg mett eller spiser godteri, sovner jeg.

- jeg må ha mulighet for å skifte lesestilling KONSTANT! Derfor er det best å studere hjemme. Men pass på senga! Fort gjort å sovne..

- den hånda jeg ikke bruker på boka, bruker jeg til å massere meg i pannen. Dette er kanskje bare en vane, men jeg tror den hjelper meg til å holde meg våken.

- jeg må ha det ryddig rundt meg! Det første jeg må gjøre for å klare å studere, er å rydde og vaske bostedet. Dette er en slitsom kombinasjon for en som er rotete.. Er det for rotete hjemme, må jeg finne en lesesal. Selv om jeg ikke liker lesesaler, og ikke kan gjøre alle konsentrasjonsritualene mine der, så er det godt med litt forandring. Hvis jeg ikke klarer å konsentrere meg mer hjemme, kan det være godt å forflytte seg og lese litt et annet sted.

- begynn tidlig på dagen! Spis en kjapp frokost (en banan eller et knekkebrød) og sett i gang. Jo bedre jeg har kommet i gang, jo mer fornøyd blir jeg med meg selv, og når jeg er fornøyd med meg selv så leser jeg bedre.

- har du lest og jobbet bra en dag, ikke ta pause neste dag! Det har jeg en tendens til å gjøre, og den pausen har en tendens til å vare fram til eksamenen...

- kutt ut smarttelefon og facebook, slutt å sende meldinger, gjem gjerne mobilen, koble ut tven, ikke unn deg en dritt av dette før du er FERDIG med eksamener og oppgaver - det er rett og slett for vanskelig å slutte. Du trenger INGEN belønninger før du er FERDIG! Belønninger er distraksjoner mer enn de er motiverende!

- planlegg klokkeslett start og klokkeslett slutt for alle pauser og matpauser på forhånd. Ha maten klar til det du skal spise. Alle pauser som blir tatt på sparket og skal vare til de er ferdige, har en tendens til å vare nesten evig.. Hvis du bare MÅ ha en pause (det skjer.. ) så bestem deg på forhånd nøyaktig hvor lenge den skal vare, og for all del, ikke bruk pausen til å sette deg foran en skjerm - da blir du sittende! Pausen skal brukes til mat, frisk luft, til nøds en liten lur med vekkerklokke!

- hvis du har lest godt hele dagen - ta deg en gåtur eller løpetur i frisk luft. Da sover du bedre også, og det hjelper på konsentrasjonen.

- skriv ukeplaner! Du trenger bare et ark hvor du skriver ned hva som skal gjøres hver dag, spesielt neste dag, men helst hele uka. Dette er VIKTIG, men noe jeg aldri selv har fått skikkelig til.. Poenget er å ha noe å forholde seg til. Helst med klokkeslett!

- skaff deg en "hjelper". For eksempel en som skal lese korrektur på innlevering din innen en viss dag. Tidsfrister hjelper på konsentrasjonen, og klarer du å holde deg a jour så slipper du at fjellet med thingstodo blir for stort til å bestige.

- ikke tenk at alle andre har det lettere enn deg, for det er mange som sliter, om enn i ulik grad. Å studere er et slit.

- bruk markørtusjer i mange ulike farger! Jeg tror ikke jeg lærer så mye av å bruke dem, og de får bøkene til å bli uselgelige, MEN det gjør lesing litt mindre monotont. Det blir en bitteliten aktivitet å tusje og skifte farge på tusjen, og det er med å styrke konsentrasjonen.

- av og til, en veldig sjelden gang, bruker jeg musikk til lesinga. Men det er kritisk viktig å finne riktig musikk - den som holder meg våken og konsentrert og avslappa uten å forstyrre. Til matematikk funker det bra for meg med rock. Til vanlig lesing bruker jeg noe roligere. Hvis jeg holder på med noe spesielt, bruker jeg en bestemt cd hele tida til jeg er ferdig. Dette er med på å sette meg i riktig modus. Hvis musikken ikke funker, må du kutte den ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...