Gå til innhold

asberger og videregående skole

Anbefalte innlegg

Gjest grublendeikveld
Skrevet

min datter går vg1 i ordinær klasse.hun har valgt feil linje i år, skal velge noe annet neste år. hun har asberger, men får lite tilrettelegging pga det. vernepleier mener hun neste år skal søke på særskilt vilkår, og komme i spesiell klasse med fokus på sosial trening, og arbeidstrening. hun vil da kun få karakterer i noen få fag. hun er veldig sterk faglig, det er hennes sterke side. og er litt redd for at hun skal bli satt tilbake i tid ved å gjøre dette. hun sier selv at hvis hun går i ordinær klasse, og får noe å gjøre i friminuttene, så vil hun klare seg. vernepleier er veldig bestemt, og god å snakke for seg. han har mange gode poeng: det nytter ikke med 5 og 6 i fag, hvis hun aldri får jobb, feks. men er det virkelig ikke mulig å gå i ordinær klasse og få mer tilrettelegging? og få hjelp til å få lærlinge jobb osv?

motorPrøysen
Skrevet

Jeg skjønner bekymringen din, hadde det vært mitt barn ville jeg også vegra meg mot en slik spesialklasse.

Vernepleieren argumenterer kanskje ut fra en forestilling om at det er viktigere å bli bedre sosialt — men er det gitt at det vil lykkes? I verste tilfelle blir hun fratatt et område hun mestrer godt — det faglige — hvis hun flyttes til en spesialklasse.

Sida hun er skoleflink er det vel innafor rekkevidde å gå videre til en universitetsutdannelse og gjøre en akademisk karriære, hvor det ofte er rom for innadvendthet og sosial særhet.

Dattera di er vel også gammel nok til å ha klare meninger om hva hun selv vil, det burde være det som veier tyngst her.

Skrevet

Er hun søkt inn på ordinær eller særskilte vilkår i år?

Er hun søkt inn på særskilte vilkår, har skolen plikt til å tilrette legge slik som den sakkyndige har bestemt ( selv om det nok blir et minimumsopplegg siden det ikke finnes ressurser)

Er hun søkt inn på ordinær måte, bør du kontakte skolen og se om det likevel kan endres i løpet av året. Uavhengig av feil valg.

Hvordan kommer vernepleieren inn i bildet her, forresten?

Vi har hatt opplegg med støttekontakt for elever, også elever med asberger. Hvordan det ble ordnet/finansiert aner jeg ikke, det er mulig det går utenom skolens budsjetter, Et annet alternativ er en assistent som har ansvar for oppfølging av eleven.

I mine ører høres det rart ut at hun ikke skal få utnytte evnene sine, selv om botrening/sosialtrening også er viktig. Må vel gå an å prioritere.

De fleste skoler vil nok prøve å få til en lærlingeordning, men det kan selvsagt være vanskelig når eleven har spesielle utfordringer. Men det går jo ofte bra også.

Jeg vil ha tatt opp saka med skolen, gjerne be om et møte der også sakkyndige er involvert. Alternativt ta kontakt med en annen skole om mulig, med tanke på neste år.

Skrevet

Er hun søkt inn på særskilte vilkår, har skolen plikt til å tilrette legge slik som den sakkyndige har bestemt ( selv om det nok blir et minimumsopplegg siden det ikke finnes ressurser)

Er hun søkt inn på ordinær måte, bør du kontakte skolen og se om det likevel kan endres i løpet av året. Uavhengig av feil valg.

Vi har hatt opplegg med støttekontakt for elever, også elever med asberger. Hvordan det ble ordnet/finansiert aner jeg ikke, det er mulig det går utenom skolens budsjetter, Et annet alternativ er en assistent som har ansvar for oppfølging av eleven.

I mine ører høres det rart ut at hun ikke skal få utnytte evnene sine, selv om botrening/sosialtrening også er viktig. Må vel gå an å prioritere.

De fleste skoler vil nok prøve å få til en lærlingeordning, men det kan selvsagt være vanskelig når eleven har spesielle utfordringer. Men det går jo ofte bra også.

Jeg vil ha tatt opp saka med skolen, gjerne be om et møte der også sakkyndige er involvert. Alternativt ta kontakt med en annen skole om mulig, med tanke på neste år.

prioritere skulle være kombinere....

Skrevet

Hei!

For Guds skyld ikke hør på den vernepleier.

Jeg er selv faglig sterk, det er der min styrke ligger. Mange med asperger har det på samme måte. Alle fagpersoner sier at barn og unge med asperger må styrkes på det de er gode i , IKKE det de strever med, din datter vil sannsynligvis kunne bli god innenfor sitt fagfelt, da er ikke det sosiale så viktig.

Jeg fikk noe av det samme rådet, det ødela MYE, i voksne alder lærte jeg at det vi med asperger syndrom er flinke til og i, der må ressursene settes inn.

For mange med asperger kan det løse mye/ alt å være inne i friminuttene, slappe av den tiden andre prater, slippe avbrudd fra arbeidet man gjør feks også. Alle avbruddene når man er inne i noe, er svært vanskelig og svært frustrerende.

Din datter har rett på tilrettelegging, men jeg vet mange foreldre som sliter med å få dette spesielt til de flinke elevene med asperger syndrom. Jeg håper du står på, jeg håper du kontakter andre fagfolk som vil mene det samme som meg (autismeenheten og Kari Steindal er en med god kompetanse på asperger syndrom og dette feltet), arbeidstrening og sosial trening er ikke der man skal sette inn ressurser, det er svært viktig at vi med asperger syndrom kan få spesialisere oss faglig innenfor det vi er flinke i. Min psykiater har pushet meg/pusher meg enda, selv om jeg har barn, for hun vet:

1) hvor mye glede jeg har innenfor min særinteresse.

2) at jeg kan gjøre et godt arbeide innenfor dette

(men ikke så mye mer)

3) at jeg kanskje mer enn annet setter mye av min egen stolthet i arbeide/interessen min.

Jeg håper at du merker deg det jeg skriver for jeg VET hva jeg skriver og, samt jeg vet både Tony Attwod, Simon Baron Cohen, Gildberg og alle de som virkelig jobber med mennesker med autisme er enig med meg.

Skrevet

Hei!

Jeg kjenner jeg blir veldig engasjert nå.

Hør på oss som har asperger syndrom, på psykiatere som jobber med oss, på Kari Steindal og psykologer og andre fagfolk på området som har skrevet om dette.

Jeg vil så gjerne at vår dyktighet innenfor til tider snevrere områder kan komme til nytte. Vi er kanskje ikke sånn de fleste av oss med asperger syndrom at vi er flinke i alt, noen må slite mer enn andre i enkeltfag fordi hovedinteressen kanskje er innenfor noe annet. Jeg strevde hardt med språkfagene, min styrke ligger inne realfagene matematikk osv... jeg gikk på en spesialskole der jeg fikk litt mer skjerming enn de andre ønsket dvs jeg slapp det sosiale fordi jeg trengte å være for meg selv og jeg mislikte avbruddene i undervisningen. Realfagene måtte jeg ta på vanlig videregående, jeg fikk også her etter mye arbeide tilrettelegging ved at jeg fikk sitte inne, samt skrive oppgaver istedet for å ha gruppearbeide og fremføringer, det var mer arbeidskrevende for meg, men jeg liker skrive artikler og klarer ikke så godt å samarbeide. Likevel klarer jeg samarbeide på lab. jeg foretrekker å være sjef eller bli fortalt ting, altså ikke flink på gjensidighet, men det er områder jeg med mye åpenhet jobber med.

Jeg håper du står på så din datter får bruke sine gode teoretiske evner. Det blir mer og mer at næringslivet liker og ser etter sånn som oss, sier min mann, som ikke er så flinke sosialt, men flinke faglig.

Skrevet

Vel, før i tiden var det noe annet en ordinær klasse, og ungen fikk noe spesiell oppmerksomhet viss de kom på sidelinjen, for da var ofte dum eller lat, men i dag følger de vel mer opp på hver enkelt her jeg forstått, så skulle det vel ikke være noe problem for din datter. samtidig det er klar over hennes diagnose, skulle også hjelpe til litt forhåpentligvis.

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Hei!

Jeg kjenner jeg blir veldig engasjert nå.

Hør på oss som har asperger syndrom, på psykiatere som jobber med oss, på Kari Steindal og psykologer og andre fagfolk på området som har skrevet om dette.

Jeg vil så gjerne at vår dyktighet innenfor til tider snevrere områder kan komme til nytte. Vi er kanskje ikke sånn de fleste av oss med asperger syndrom at vi er flinke i alt, noen må slite mer enn andre i enkeltfag fordi hovedinteressen kanskje er innenfor noe annet. Jeg strevde hardt med språkfagene, min styrke ligger inne realfagene matematikk osv... jeg gikk på en spesialskole der jeg fikk litt mer skjerming enn de andre ønsket dvs jeg slapp det sosiale fordi jeg trengte å være for meg selv og jeg mislikte avbruddene i undervisningen. Realfagene måtte jeg ta på vanlig videregående, jeg fikk også her etter mye arbeide tilrettelegging ved at jeg fikk sitte inne, samt skrive oppgaver istedet for å ha gruppearbeide og fremføringer, det var mer arbeidskrevende for meg, men jeg liker skrive artikler og klarer ikke så godt å samarbeide. Likevel klarer jeg samarbeide på lab. jeg foretrekker å være sjef eller bli fortalt ting, altså ikke flink på gjensidighet, men det er områder jeg med mye åpenhet jobber med.

Jeg håper du står på så din datter får bruke sine gode teoretiske evner. Det blir mer og mer at næringslivet liker og ser etter sånn som oss, sier min mann, som ikke er så flinke sosialt, men flinke faglig.

Jeg er glad for at du engasjerer deg. Jeg synes det er hårreisende, desto mer jeg tenker på det. Min datter har hatt 4- 5 og 6 i fag på ungdomsskolen. nå går hun vg1, men har gått litt ned i karakter nå. det er visst vanlig...

vi bor så veldig langt fra universiteter og høyskoler. og i år, bor hun på hybel med sin søster, for å gå på denne skolen. hun ville ikke gå på nærmeste vgs pga hun ville ikke møte sine medelever fra bygdeskolen, som har mobbet henne.

hun er mange dager veldig deprimerte, og da ser vi at hun burde bodd hjemme, så vi kunne ha hjulpet henne, og støttet henne. søsteren prøver så godt hun kan.

og min datter har ikke ønske om å gå på universitet, hun vil gjerne gå kortest mulig på skole. men hun vil ha utdannelse, og jobb tilslutt.

Gjest grublendeikveld
Skrevet

i år er hun søkt inn på ordinært vis, pga hun fikk ikke diagnosen før i sommer. vernepleier kom inn i bildet pga psykolog anbefalt oss å ta kontakt med vernepleier i kommunen, og lage ansvarsgruppe for henne.

vi har nå laget ansvarsgruppe, men føler at vernepleier snakket og snakket, og la fram noen gode poeng, og at vi ble stappet full av informasjon. så hodet ble fullt. så begynte jeg å tenke etterpå. den skolen som vernepleier vil at min datter skal gå på, tok jeg en telefon til. da snakket jeg med en hyggelig dame, og hun sa med en gang at så lenge min datter hadde karakterer i alle fag, så ville hun ikke få plass i en sånn klasse.

Dette skrev jeg i epost til vernepleier, og følte meg lettet. Så ringer han til meg, og sier at han ringte samme damen som jeg hadde snakket med, og hvis min datters psykolog skrev ditt og datt i legeerklæring, så ville hun få plass i den klassen, så det skulle de få til!

Da følte jeg meg overkjørt igjen. jeg sa til han at jeg skulle ønske at hun kunne gå i en ordinær klasse med tilrettelegging, men da svarte han ikke engang. tror han har bestemt seg, og gidder ikke høre.

Gjest grublendeikveld
Skrevet

Jeg skjønner bekymringen din, hadde det vært mitt barn ville jeg også vegra meg mot en slik spesialklasse.

Vernepleieren argumenterer kanskje ut fra en forestilling om at det er viktigere å bli bedre sosialt — men er det gitt at det vil lykkes? I verste tilfelle blir hun fratatt et område hun mestrer godt — det faglige — hvis hun flyttes til en spesialklasse.

Sida hun er skoleflink er det vel innafor rekkevidde å gå videre til en universitetsutdannelse og gjøre en akademisk karriære, hvor det ofte er rom for innadvendthet og sosial særhet.

Dattera di er vel også gammel nok til å ha klare meninger om hva hun selv vil, det burde være det som veier tyngst her.

Du har et godt poeng der, som jeg jo kan bruke. ingen vet om det nytter at hun blir trent i å være sosial. at hun blir trent i å sitte å spise sammen med ti andre hver morgen. det kan bli et bortkastet år!

Hun må selvfølgelig bestemme dette selv, og det har jeg sagt til henne; at vi støtter henne uansett hva hun vil. Og jeg har sagt til henne at jeg synes hun skulle prøve å gå i en ordinær klasse. Men hun er så vaklende. hun vet ikke hva som er best for henne. hun er redd for å kjede seg med lite utfordringer faglig.

Skrevet

Hvorfor er du så imot spesialklasser? De er få elever og to lærere og får sitt eget opplegg etter de evnene de har og blir pushet i det fagene de er best i.

Skrevet

Hvorfor er du så imot spesialklasser? De er få elever og to lærere og får sitt eget opplegg etter de evnene de har og blir pushet i det fagene de er best i.

''Hvorfor er du så imot spesialklasser? De er få elever og to lærere og får sitt eget opplegg etter de evnene de har og blir pushet i det fagene de er best i.''

Det tror jeg ikke nødvendigvis er det som foregår om elevene har gode teoretiske forutsetninger. De fleste av de som går i spesialklasser har noe lærevansker, slik at det faglige nivået som regel ikke ligger så veldig høyt. Men mulighetene for individuell oppfølgning er selvfølgelig mye bedre enn i en ordinær klasse.

Skrevet

''Hvorfor er du så imot spesialklasser? De er få elever og to lærere og får sitt eget opplegg etter de evnene de har og blir pushet i det fagene de er best i.''

Det tror jeg ikke nødvendigvis er det som foregår om elevene har gode teoretiske forutsetninger. De fleste av de som går i spesialklasser har noe lærevansker, slik at det faglige nivået som regel ikke ligger så veldig høyt. Men mulighetene for individuell oppfølgning er selvfølgelig mye bedre enn i en ordinær klasse.

Hei!

Dette er helt korrekt, det sa også Nordvoll autisme og kompetansesenter til oss, at barn med gode evner bør gå i helt vanlige klasser.

De sa deres erfaring var at det skulle forbausende små tiltak til før alt ordnet seg for disse barna, særlig er friminuttene vanskelige. Jeg har selv erfaring med at selv om man kan ha lyst til å være med de andre, så blir man så mye mer sliten, man må derfor lærer seg å bruke sin energi og krefter slik at får det best i lengden på skolen.

Andre tiltak er filtknotter under stol og bordbein i klassen, smartboard og ikke kritttavle osv... pc for de som har vansker med skrivebevegelsen, de fleste skriver hurtig som jeg også gjør på pc. Det er ofte ikke så mye som skal til.

Skrevet

Jeg er glad for at du engasjerer deg. Jeg synes det er hårreisende, desto mer jeg tenker på det. Min datter har hatt 4- 5 og 6 i fag på ungdomsskolen. nå går hun vg1, men har gått litt ned i karakter nå. det er visst vanlig...

vi bor så veldig langt fra universiteter og høyskoler. og i år, bor hun på hybel med sin søster, for å gå på denne skolen. hun ville ikke gå på nærmeste vgs pga hun ville ikke møte sine medelever fra bygdeskolen, som har mobbet henne.

hun er mange dager veldig deprimerte, og da ser vi at hun burde bodd hjemme, så vi kunne ha hjulpet henne, og støttet henne. søsteren prøver så godt hun kan.

og min datter har ikke ønske om å gå på universitet, hun vil gjerne gå kortest mulig på skole. men hun vil ha utdannelse, og jobb tilslutt.

Hei!

Hvordan jobb vil din datter ha senere da?

Det er spesielt viktig for barn med asperger å ha et mål der fremme.

Alle mine holder fast ved sine fremtidsutsikter, en har endret litt, men ikke mye.

Det har vært spennende å se at det var slik de sier, når aspergere har et konkret mål ut fra deres interesse så går det mot dette.

Jeg tror det var Tony Attwood som fortalte om dette med tidlige utdannings og profesjonsvalg var viktige.

Skrevet

Problemet med spesialklassene i videregående skole (iallefall de par tilfellene jeg kjenner til) er at nivået er så lavt og at man ikke nødvendigvis får karakterer i alle fag.

I trådstarters tilfelle ville jeg nok satsa på å følge den ordinære utdanningsplanen, men bedt om å få noe i "tillegg" (sosial trening etc).

Skrevet

Du har et godt poeng der, som jeg jo kan bruke. ingen vet om det nytter at hun blir trent i å være sosial. at hun blir trent i å sitte å spise sammen med ti andre hver morgen. det kan bli et bortkastet år!

Hun må selvfølgelig bestemme dette selv, og det har jeg sagt til henne; at vi støtter henne uansett hva hun vil. Og jeg har sagt til henne at jeg synes hun skulle prøve å gå i en ordinær klasse. Men hun er så vaklende. hun vet ikke hva som er best for henne. hun er redd for å kjede seg med lite utfordringer faglig.

Hei!

Jeg kjenner en veterinær med asperger syndrom, spisesituasjonen er vanskeligst, kantine med støy og flere mennesker på en gang, akkurat det blir ikke bedre av å trene på det, da har man ikke forstått hva som er vanskeligst for de fleste med asperger syndrom, feks støy, vansker med å skille lyder og få med seg hvilken stemme man skal høre på.

En til en relasjoner klarer mange greit, det er noe som kan være okey å mestre hvis man ikke gjør det, men grupper kan vi aldri trenes til å mestre.

Skrevet

Jeg tror at elever med gode evner har langt bedre utbytte av tilpasninger i ordinær klasse. Problemet med spesialklasser er at nivået som regel er svært lavt.

Hovedproblemet er mankoen på ressurser, slik at tilpasningene ikke er gode nok.

Skrevet

i år er hun søkt inn på ordinært vis, pga hun fikk ikke diagnosen før i sommer. vernepleier kom inn i bildet pga psykolog anbefalt oss å ta kontakt med vernepleier i kommunen, og lage ansvarsgruppe for henne.

vi har nå laget ansvarsgruppe, men føler at vernepleier snakket og snakket, og la fram noen gode poeng, og at vi ble stappet full av informasjon. så hodet ble fullt. så begynte jeg å tenke etterpå. den skolen som vernepleier vil at min datter skal gå på, tok jeg en telefon til. da snakket jeg med en hyggelig dame, og hun sa med en gang at så lenge min datter hadde karakterer i alle fag, så ville hun ikke få plass i en sånn klasse.

Dette skrev jeg i epost til vernepleier, og følte meg lettet. Så ringer han til meg, og sier at han ringte samme damen som jeg hadde snakket med, og hvis min datters psykolog skrev ditt og datt i legeerklæring, så ville hun få plass i den klassen, så det skulle de få til!

Da følte jeg meg overkjørt igjen. jeg sa til han at jeg skulle ønske at hun kunne gå i en ordinær klasse med tilrettelegging, men da svarte han ikke engang. tror han har bestemt seg, og gidder ikke høre.

Jeg synes vernepleieren går langt utover sitt kompetanseområde her. Jeg synes du skal ta en samtale med psykologen!!!!

Det er ikke noe" problem" at en asberger går på vanlig vgs, med tilrettelegging. Det er ganske vanlig, og noen skoler gjør dette bra ( andre ikke fullt så bra).

Ta kontakt med skolen, når din datter har papirene, vil det nok være mulig å få til en form for tilrettelegging i år også. I tillegg kommer du/hun i dialog med skolen tidlig i forhold til neste år.

• 1 måned senere...
Gjest grublendeikveld
Skrevet

Vil bare oppdater de som er interessert: jeg stod på mitt hele tiden; ville ikke at mitt barn skulle gå i spesialklasse. vernepleier innrømmet på siste møte at jeg hadde rett. og ifølge regler så kan hun kun søke ordinært inntak, pga hun er faglig sterk. så all frustrasjon og tenking de siste månedene kunne jeg spart meg for. nå ble det søking på ordinært, med tilrettelegging. som jeg ville fra begynnelsen av...utrolig at det må "regler" til for at de skjønner hva som er det rette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...