Gå til innhold

Jeg vil slutte med brus`!!!

Anbefalte innlegg

Gjest trenger motivasjon

Jeg er brusavhenging. Skal slutte men utsetter et stadig vekk. Skal bare ha en til og en til. Eller skal begynne i morgen.

Av erfaring vet jeg at jeg liker tennene mine mye bedre når jeg slutter. Føles renere.

Men er så vant til å drikke brus, og liker det veldig godt.

Noen gode råd`?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386528-jeg-vil-slutte-med-brus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trenger motivsjon

Bytt til Cola Zero eller Cola Light (eller annen light brus). Det har ikke sukker, som er hovedproblemet med brusdrikking.

Så kan du heller slutte helt når du er avvendt med så mye sukker.

Med vennlig hilsen

Det er lettbrus jeg er avhenging av!

Gjest trenger motivasjon

Da får du erstatte det med mineralvann en stund, og så vanlig vann.

Lettbrus lager dog ikke belegg på tennene.

Med vennlig hilsen

De kjennes ut som det er mer "plysj" på tenna når jeg drikker lett brus.

Uansett drikker jeg så store mengder at det sikkert er farlig både for tennene og resten av kroppen. Ønsker meg sånne bilder som er på røykepakka...

Annonse

De kjennes ut som det er mer "plysj" på tenna når jeg drikker lett brus.

Uansett drikker jeg så store mengder at det sikkert er farlig både for tennene og resten av kroppen. Ønsker meg sånne bilder som er på røykepakka...

Med mindre du drikker helt ekstreme mengder er det neppe farlig.

Lettbrus inneholder vanligvis to søtningsmidler - aspartam og asulfam K:

''Det er faglig uenighet om kunstige søtningsstoffer og deres effekter, kanskje spesielt om aspartam. Aspartam er samtidig det produktet som er mest studert. PubMed-basen inneholder per februar 2006 hele 799 studier med referanse til aspartam. Aspartam er i tredve år forsøkt koblet med hjernesvulster, søvnmangel og humørsvingninger, uten at dette har blitt støttet av senere forskning. ''

Og Acesulfam K: De ga rotter det ekvivalente av 1343 bokser DAGLIG (!), uten at de fikk kreft.

Jeg tror redselen din har andre årsaker enn lettbrus.

Med vennlig hilsen

Gjest trenger motivasjon

Med mindre du drikker helt ekstreme mengder er det neppe farlig.

Lettbrus inneholder vanligvis to søtningsmidler - aspartam og asulfam K:

''Det er faglig uenighet om kunstige søtningsstoffer og deres effekter, kanskje spesielt om aspartam. Aspartam er samtidig det produktet som er mest studert. PubMed-basen inneholder per februar 2006 hele 799 studier med referanse til aspartam. Aspartam er i tredve år forsøkt koblet med hjernesvulster, søvnmangel og humørsvingninger, uten at dette har blitt støttet av senere forskning. ''

Og Acesulfam K: De ga rotter det ekvivalente av 1343 bokser DAGLIG (!), uten at de fikk kreft.

Jeg tror redselen din har andre årsaker enn lettbrus.

Med vennlig hilsen

Takk sør. Da trenger jeg ikke å legge meg ned å dø av kreft foreløbig av den mengden jeg HAR drukket.

Kanskje her er en grunn til engstelse:

http://www.google.no/search?hl=no&q=teath+acid&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=39650382&biw=1366&bih=643&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=iAfFUIP-NYv34QTyiYCoCg

Pluss:

Penger ut av vinduet.

Pluss:

Te eller kaffe er sunnere. Må bare lære seg å like det.

Annonse

hidi, the scorpion

''Men er så vant til å drikke brus, og liker det veldig godt.

Noen gode råd`?''

Jeg var avhengig av cola, men en tur til tannlegen fikk en rask slutt på det;)

Jeg bråslluttet og begynte med vann i stedet, og for meg har det fungert perfekt, for ikke å snakke om de 15 kiloen jeg gikk ned...;))) Ekstrabomus.

Gå ikke over til lettbrus, de inneholder riktignok færre kalorier, men de øker sultfølelse og lysten på søtsaker:(

Ønsker deg masse lykke til, trenger motivasjon;)

Takk sør. Da trenger jeg ikke å legge meg ned å dø av kreft foreløbig av den mengden jeg HAR drukket.

Kanskje her er en grunn til engstelse:

http://www.google.no/search?hl=no&q=teath+acid&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bpcl=39650382&biw=1366&bih=643&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=iAfFUIP-NYv34QTyiYCoCg

Pluss:

Penger ut av vinduet.

Pluss:

Te eller kaffe er sunnere. Må bare lære seg å like det.

Tja - det er i stor grad (med mindre du ikke har spyttproduksjon) sukkeret som ødelegger tennene, og det har du ikke i lettbrus.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion

Tja - det er i stor grad (med mindre du ikke har spyttproduksjon) sukkeret som ødelegger tennene, og det har du ikke i lettbrus.

Med vennlig hilsen

''Tja - det er i stor grad (med mindre du ikke har spyttproduksjon) sukkeret som ødelegger tennene, og det har du ikke i lettbrus.''

Jeg hadde nedsatt spyttproduksjon, og tannlegeregnia ble halvert. Det kostet meg likevel 12.000 kr,

Tannleger anbefaler ikke lettbrus pga syre i brusen og man får fort sulthetfølelse.

Jeg drikker enda bare vann, men lurer meg til en søt kaffe i ny og ne:) På kveldene drikker jeg buljong, det er kjempegodt, og forhindrer ikke søvn;)

Slik slutter du - trinn for trinn

Dersom du inntar 3 liter hver dag, reduserer du først til 2 liter per dag.

Lag en plan der du setter grenser for hvor mye cola som kan inntas per "cola-måltid". For eksempel 1/2 liter totalt 4 ganger gjennom dagen.

Dag 1-2: 1/2 liter per colamåltid totalt 4 ganger daglig. Dagsinntak = 2 liter (100 sukkerbiter).

Dag 3-4: 3 dl per colamåltid totalt 4 ganger daglig, eller 1/2 liter 3 ganger daglig. Dagsinntak = 1,5 liter (75 sukkerbiter).

Dag 5: 2,5 dl per colamåltid totalt 4 ganger daglig, eller 3,3 dl 3 ganger daglig. Dagsinntak = 1 liter (50 sukkerbiter).

Dag 6: 1 dl per colamåltid totalt 5 ganger daglig, eller 2,5 dl totalt 2 ganger daglig. Dagsinntak = 1/2 liter (25 sukkerbiter).

Dag 7: Null-inntak!

Gjest trenger motivasjon

Med vennlig hilsen

''Presidenten i Den norske tannlegeforeningen, Carl Christian Blich, ser med bekymring på at stadig flere unge mennesker får syreskader på tennene som en følge av brusdrikking. Han mener fremstillingen av lettbrus burde vært mer nyansert. - Uavhengig av om brusen er med eller uten sukker, er syren der fortsatt.''

http://www.aftenposten.no/helse/--Lettbrus-er-ikke-helseskadelig-6340388.html

''Presidenten i Den norske tannlegeforeningen, Carl Christian Blich, ser med bekymring på at stadig flere unge mennesker får syreskader på tennene som en følge av brusdrikking. Han mener fremstillingen av lettbrus burde vært mer nyansert. - Uavhengig av om brusen er med eller uten sukker, er syren der fortsatt.''

http://www.aftenposten.no/helse/--Lettbrus-er-ikke-helseskadelig-6340388.html

Hei,

Joda, selvsagt er det bedre med vann, men Karius og Baktus lever på sukkeret i brusen. Syren er den samme, men ikke sukkeret.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...