Franzeska Skrevet 9. desember 2012 Skrevet 9. desember 2012 Har egentlig alltid hatt noenlunde roen på gjærdeigene mine. Men da jeg så pakkene "Mors hjemmebakte" bakehjelpemidler, ble jeg jo litt nugjerrig. Tenk om jeg kunne få bakverket ENDA bedre! Jeg kjøpte med meg den "for luftigere bakst" og den "for ferskere bakst". Fulgte deretter oppskriften. Nå sitter jeg igjen med 10 små harde boller og to små harde brød... Er det andre som har kjipe erfariner med disse produktene? Eller er det bar ejeg som har vært uheldig og kanskje gjort noe annet feil? Tror uansett ikke jeg tørr å prøve igjen.. 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Det er gjær du snakker om nå? Jeg bakte julebrød i helga og da brukte jeg en terning rød, fersk gjær til 6 dl melk: http://trinesmatblogg.no/2010/12/07/7-desember-det-aller-beste-julebrodet/ Fulgte denne oppskriften til punkt og prikke og brødene hevet seg himmelsk! 0 Siter
fresja Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Det er gjær du snakker om nå? Jeg bakte julebrød i helga og da brukte jeg en terning rød, fersk gjær til 6 dl melk: http://trinesmatblogg.no/2010/12/07/7-desember-det-aller-beste-julebrodet/ Fulgte denne oppskriften til punkt og prikke og brødene hevet seg himmelsk! Det er ikke gjær hjun snakker om; det er noen nye produkter som er kommet i enkelte butikker. Har kjøp en av dem, men har ikke forsøkt den enda. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Det er gjær du snakker om nå? Jeg bakte julebrød i helga og da brukte jeg en terning rød, fersk gjær til 6 dl melk: http://trinesmatblogg.no/2010/12/07/7-desember-det-aller-beste-julebrodet/ Fulgte denne oppskriften til punkt og prikke og brødene hevet seg himmelsk! Er julebrød og julekake det samme? Tenker kanskje å bake julekake til jul (om jeg ikke som i fjor ender med å kjøpe på Åpent Bakeri). Om jeg skal bake lurer jeg mao på om dette er oppskriften å velge! :-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Er julebrød og julekake det samme? Tenker kanskje å bake julekake til jul (om jeg ikke som i fjor ender med å kjøpe på Åpent Bakeri). Om jeg skal bake lurer jeg mao på om dette er oppskriften å velge! :-) Julebrød og julekake er det samme og denne ble kjempegod! Sånt "loffebrød" med rosiner (og sukat for de som liker det, jeg får ikke lov til å ha det i), men det er tyngre og søtere enn loff da. Jeg brukte kjøkkenmaskina og deigen ble kjempegod å jobbe med, men temperer gjerne smøret en god del før du hiver det oppi til slutt, da går det raskere å få det inn i deigen. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Julebrød og julekake er det samme og denne ble kjempegod! Sånt "loffebrød" med rosiner (og sukat for de som liker det, jeg får ikke lov til å ha det i), men det er tyngre og søtere enn loff da. Jeg brukte kjøkkenmaskina og deigen ble kjempegod å jobbe med, men temperer gjerne smøret en god del før du hiver det oppi til slutt, da går det raskere å få det inn i deigen. Takk! :-) 0 Siter
fresja Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Går utfra du også hadde gjær i deigen? 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Det er ikke gjær hjun snakker om; det er noen nye produkter som er kommet i enkelte butikker. Har kjøp en av dem, men har ikke forsøkt den enda. Nå måtte jeg sjekke - dette har jeg aldri sett og jeg tror jeg dropper det gitt, bollene blir stort sett flotte og lufrige og brød baker jeg så og si aldri. Nok et produkt laget for å fylle et behov vi ikke visste vi hadde. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Julebrød og julekake er det samme og denne ble kjempegod! Sånt "loffebrød" med rosiner (og sukat for de som liker det, jeg får ikke lov til å ha det i), men det er tyngre og søtere enn loff da. Jeg brukte kjøkkenmaskina og deigen ble kjempegod å jobbe med, men temperer gjerne smøret en god del før du hiver det oppi til slutt, da går det raskere å få det inn i deigen. ''Julebrød og julekake er det samme '' Ja, nå kom jeg på at dere trøndere vet jo ikke forskjell på brød og kake ). Husker jeg ikke skjønte noe særlig første gang jeg ble tibudt kak'skiv... 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 ''Julebrød og julekake er det samme '' Ja, nå kom jeg på at dere trøndere vet jo ikke forskjell på brød og kake ). Husker jeg ikke skjønte noe særlig første gang jeg ble tibudt kak'skiv... ''Husker jeg ikke skjønte noe særlig første gang jeg ble tibudt kak'skiv...'' *fnis* Heimbakakak er saker ja. ;o) 0 Siter
Axcia Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 ''Julebrød og julekake er det samme '' Ja, nå kom jeg på at dere trøndere vet jo ikke forskjell på brød og kake ). Husker jeg ikke skjønte noe særlig første gang jeg ble tibudt kak'skiv... Hæmbakakukku fra færvukku ;-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Hæmbakakukku fra færvukku ;-) Høh? 0 Siter
Axcia Skrevet 10. desember 2012 Skrevet 10. desember 2012 Høh? Hjembakt brød fra forrige uke ;-) 0 Siter
Franzeska Skrevet 11. desember 2012 Forfatter Skrevet 11. desember 2012 Går utfra du også hadde gjær i deigen? Jepp! Men brukte tørrgjær istedetfor fersk gjær slik jeg vanligvis pleier. Kan være at dette er årsaken. Får sjeldent så gode bakevarer av tørrgjær. Men bakehjelpemidlene tror jeg uansett ikke jeg tørr å prøve igjen.. Lite erfaring her på DOL også ser jeg.. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 11. desember 2012 Skrevet 11. desember 2012 Hjembakt brød fra forrige uke ;-) ''Hjembakt brød fra forrige uke '' Ah! 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 11. desember 2012 Skrevet 11. desember 2012 Hæmbakakukku fra færvukku ;-) Hehe, trodde ikke man sa sånt uten å værra fra innjant. Eller hva det kalles. 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2012 Skrevet 11. desember 2012 Hehe, trodde ikke man sa sånt uten å værra fra innjant. Eller hva det kalles. Heimbakakak kan vi godt si, men "førvukku" eller "færvukku" er det vel ikke så mange som sier her i Trondheim lenger, ikke av de som er født etter 1960 i alle fall. ) 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2012 Skrevet 11. desember 2012 Heimbakakak kan vi godt si, men "førvukku" eller "færvukku" er det vel ikke så mange som sier her i Trondheim lenger, ikke av de som er født etter 1960 i alle fall. ) ''"førvukku" eller "færvukku"'' Jeg er ikke oppvokst i Trondheim, men trodde det var bare omegn som brukte "førvukku" jeg, sånn som Verdal/ Vuku (pling!), Selbutraktene etc 0 Siter
Lillemus Skrevet 11. desember 2012 Skrevet 11. desember 2012 ''"førvukku" eller "færvukku"'' Jeg er ikke oppvokst i Trondheim, men trodde det var bare omegn som brukte "førvukku" jeg, sånn som Verdal/ Vuku (pling!), Selbutraktene etc ''Jeg er ikke oppvokst i Trondheim, men trodde det var bare omegn som brukte "førvukku" jeg, sånn som Verdal/ Vuku (pling!), Selbutraktene etc'' Jeg er delvis fra nord for fjorden (ikke østover - for all del! ;o) ) og vi sa vel helst "førvækka" når jeg tenker meg om. Hva kjæresten sier er jeg usikker på, jeg må høre med ham om de sier noe i den duren på den kanten han kommer fra. ) 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 11. desember 2012 Skrevet 11. desember 2012 ''Jeg er ikke oppvokst i Trondheim, men trodde det var bare omegn som brukte "førvukku" jeg, sånn som Verdal/ Vuku (pling!), Selbutraktene etc'' Jeg er delvis fra nord for fjorden (ikke østover - for all del! ;o) ) og vi sa vel helst "førvækka" når jeg tenker meg om. Hva kjæresten sier er jeg usikker på, jeg må høre med ham om de sier noe i den duren på den kanten han kommer fra. ) Min mor - som er fra dalføra innjant - sier også førvækka, men husker at Verdalsrampen sa vukku. Men nå sa de mye vi syns var rart da, sånn som "innj gjænnom dææra" (= inn døra), og de telte til tre slik: æn-to-tri. Vi ikke-verdalinger syns det var ur-komisk og veeldig bondsk hehe, og ofret ikke en tanke til hva Trondhjemmerne mente om oss ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.